August 12, 2010

Dua yang satu

Hari pertama puasa menyaksikan saya terlepas waktu sahur.Lebih malang,terlepas subuh berjemaah.Sedar-sedar sudah jam 6.30pagi.Bangun dgn keadaan tekak yg terasa perit hingga kini masih terasa.Azab sungguh.Semua adalah kafarah dosa-dosa silam yg terlampau bannyak.Mungkin lebih banyak drpd pasir di lautan.Tidak hairanlah…
Sesuatu yg indah mahu saya coretkan disini.Semoga dpt menaikkan semangat anda semua.

Cuba anda perhatikan ayat 51;55 iaitu berkenaan tazkirah.Tazkirah yg erti katanya memberi peringatan manakala ayat 96:1 menekankan tentang tarbiyyah.

Persoalannya,mengapa masih ada manusia yg berungut tentang majlis ilmu?

Sudah berzaman-zaman kita tersilap paham walaupun dah berkali-kali diingatkan.Sesungguhnya sesuatu yg sunat adalah menumpang kpd yg wajib.Yg wajib ialah tuan rumah manakala yg sunat adalah tetamunya.Maka,wajarkah yg wajib meminta izin drpd yg sunat utk melakukan kegiatannya?sedangkan yg sunat hanyalah tetamu yg diundang?

Amalan solat sunat ini turun hanya slps Rasulallah berhijrah ke Madinah,sedangkan perintah memberi peringatan dab belajar ini turun sebelum hijrah.

Puasa hari pertama dan kedua juga menyaksikan ramai sekali non-muslim turut berpuasa,hanya kerana tertarik dan terikut-ikut sahabat muslim mereka berpuasa.Juga disaksikan bahawa terlalu ramai org yg menyetai solat sunat tarawih.Bagus sekali,namun ada yg sekadar terikut-ikut dan tertarik dgn kehadiran org ramai.

'Jika org ramai tiada,apa perlu saya ada'."Jika ramai org ada,saya pun ada lah."Itu lah yg banyak disuarakan oleh hati Qalbun atau hati dalaman setiap drpd kita.Bukan suatu pembohongan,jika saya katakan bahawa kita nampak betul,tapi sebenarnya tak betul.

Ada org berniat solat tarawih kerana Allah taala.Tapi itu lafaz dimulut dan niat zahir.Tetapi niat dalaman,"sahaja aku solat sunat tarawih mengikut imam kerana aku tengok ramai org solat tarawih bersama aku".Allahhhuakhbar. Niat itu apa yg ada dlm hati dalaman,bukannya apa yg dilafazkan oleh mulut semata-mata.

Saya cukup suka dgn Ramadha kerana ramai drpd kita berubah.Alhamdulillah.Tapi hati-hati kerana kita berpotensi utk bertemu dgn makhluk Allah yg bernama ‘futur’.Makhluk inilah yg akan menjadikan kita hilang focus,hilang semangat dan terkandas mulai pertengahan hingga akhir ramadhan.

Tarawih kita bukan lagi di masjid tapi di depan TV,atau di kompleks membeli-belah.

Semuanya kerana kita terlalu excited.Kita tak berazam utk mencari ilmu,kerana itulah kita tak jumpa cara utk melahirkan rasa sedap,kenyang dan seronok beribadah.Itulah yg terjadi.10 hari pertama sahaja bersemangat.Hari lain,mulai rasa bosan,penat,lemah,letih,lentok..segala-galanya lalu kita mulai menjauhi rumah-rumah Allah ini.

Ibadah itu bukan suatu bebanan,sebaliknya ianya sesuatu makanan jiwa kita sama seperti menuntut ilmu.Kita merasakan diri kita sudah cukup baik,kerana itu kita tak memaksa diri kita menuntut ilmu.Sedih dan malang sekali kita,kerana sifat-sifat kesyaitanan sprt sombong masih menebal dlm diri kita.
Ya!Kita mahu kahwin,tapi kita tak mahu belajar ilmu fiqah wanita.Apa haid?apa istihadah?apa nifas?

Ya!Kita mahu kahwin,tapi kita tak mahu tahu hak-hak dan tanggungjwb suami.

Ya!Kita mahu kahwin,tapi kita tak mahu tahu cara mendidik isteri dan anak-anak.

Ramadhan bulan tarbiyyah.Al-Quran diturunkan dalam bulan ini.Paksa diri anda baca Al-Quran.Tak perlu banyak,satu juzuk sahari sudah memadai.1 juzuk=20 mukasurat(lebih kurang).Bahagi 5 jadi 4 muka surat sahaja slps drpd setiap kali solat fardu.Banyak sgt ke?Kalau buat terus 20 mmg la susah!Be smart.Pecahkan kpd 5 kan memudah dan menyenangkan.

Tajamkan akal dgn cahaya al-Quran.Moga-moga saya dan anda akn menjadi lebih bersedia menerima ilmu dan nasihat berkat bimbingan al-Quran.Ingat!enjoy tarawih.Ibadah bukannya bebanan,sebaliknya ia adalah hiburan rohani.Jgn suka mengikut org ramai,sebaliknya ikutlah org sikit kerana selalunya yg sikit inilah org yg tahu bersyukur dgn kedatangan Ramadhan.Semoga kita semua tak futur...

25 comments:

♥ Nasiha Sakinah ♥ said...

semoga ramadhan ini membawa prubahan yang lebih baik terhadap diri kita..
ikhlas dan berterusan dalam mengamalkan ibadat ;)
bukan krn malu sbb xbuat perkara yg org lain buat atau sekadar menunjuk2.. tp krn tanggungjwb sbg seorng Muslim atas agama Allah, Islam.. ;)

semoga ramadhan kali ini membawa keberkatan dalam hidup.. hee~

*cam ustazah plak... agaga

diana said...

saye setuju tentang solat
teraweh mengikut orang tu..
pergi sembahyang teraweh sebab kawan ajak..
tak pun sebab orang lain pergi,
jadi saye pun kena pergi jugak..sebenar nye ramai yang
macam tu.

mama hidayahamin said...

Assalammualaikum... artikel yang baik... terima kasih atas perkongsian....

nur aisya humaira said...

sye suke bace entry pondok cinta ni..
kte bkn hanye menuntut ilmu dimasjid2 tpi dimane2 pn blh,andai ilmu yg disampaikn itu memberi manfaat pade kte..btul tk??;)

Pencacai Alim said...

alhamdulillah..awal2 ramadhan mmg ramai yg akan berjemaah di masjid dan bila masuk minggu ke 2 hingga akhir ramadhan, bil jemaah semakin sikit sebab masing2 berpusu2 nk cr kuih raya dan baju raya..keguana ustaz? kehkeh

Lelaki Ini said...

thanx krana mmberi pesanan !

M a W a D D a H said...

harap2, lepas ni iqbal bangun sahur ea...:)

first time tahu 'futur' tu..ermm..niat mestilah ikhlas untuk beribadat kepada Allah...kalau nak menunjuk2, apa yg kita dapat?? ermm...

al-quran adalah petunjuk..hope dapat habiskan bace di bulan ramadhan ini..

MOFASAD said...

:)

Rina (◕‿◕)✿ said...

kalau bce alquran 2 pages sehari? heheh....

Ckin Kembaq said...

ckin stuju dgn pendapat ibadah ikut-ikutan...bila ramai orang baru nak join,time tak ramai,tak mau lak nak join..hmm smlm ustaz yg bg tazkirah ada ckp,kalu ramainya jemaah pada setiap waktu spt ramadhan,kafir durjana tak akan serang lagi org Islam...

cemomoi said...

sesungguhnya solat sangat berat kecuali bagi orang yang khusyuk

reen_sofee said...

tuh arr
pegi solat terawih sebab ikut org.
kalo org tak pegi die pon tak pegi.
ramai jek yg cam tuh rase nye.

Siti said...

sayangnyer x dpt joint tarawikh.. :(

aNiSa hANg tUaH said...

salam iqbal..
semoga ramadhan ini akan memberikan keberkatan kepada awak..
takpe2
masih ada masa lg
(:

amira said...

di kampung kebanyakan suasananya beginilah..
lagi2 yang selalu elak pergi mengaji (mendengar ustaz beri kuliah)
dikatakan bodoh sombong marah
tapi itulah hakikatnya...

MuNie said...

terimas kubra ye iqbal.. tertazkirah lak tetibe. alhmdulillah.. slmt berpuasa. mtk jauh dr futur yg ekstrim. hukhuk

Pencacai Alim said...

alhamdulillah entri baguih... tak dpt berkat bersahur hari pertama..tkpe xde rezeki tuh...

iqbalsyarie said...

(1)-nasiha
Ok.terima kasih ;)


(2)-diana
Ya..moga kita bukan tergolong dlm golongan tu :)


(3)-mam hidayahamin
Sama-sama kak.TQ kak kerana selalu singgah sini



(4)-nur aisya humaira
Ya.tujuan saya ialah berkongsi.Saya pun sedang belajar dgn anda semua :)


(5)-Pencacai Alim
Haha..bro,betul sgt apa yg kau kata tu :)


(6)-Umar
Sama-sama.Terima kasih juga kerana membaca :)


(7)-mawaddah
Hari ni bangun.Alhamdulillah.Insyaallah kamu dapat habiskan.Usaha :)


(8)-Mofasad
:D TQ singgah bro~


(9)-Rina
Janji istiqomah :)


(10)-Ckin
oh..sama-sama


(11)-cemomoi
Yup...itu yg Allah kata.


(12)-reen
Ramai,termasuk kita kan?


(13)-Kak siti
Buat la kat umah.Hehe


(14)-nis
salam~sama-sama :)


(15)-amira
BOdoh sombong,mestilah akan sombong ;)


(16)-Munie
Sama-sama.Saya pun mohon dijauhkan :)


(17)-Pencacai Alim
takpew..biar sehari je :)

maCy said...

satu juzuk sehari amat sukar bagi yg baru mahu bermula, tetapi tak mustahil jika mahu cuba..

dah buat sebelum ini, tapi kenapa kerana sibuk jadi liat ni? isk.

~peringatan utk diri sendri

shameel Iskandar said...

"Ada org berniat solat tarawih kerana Allah taala.Tapi itu lafaz dimulut dan niat zahir.Tetapi niat dalaman,"sahaja aku solat sunat tarawih mengikut imam kerana aku tengok ramai org solat tarawih bersama aku".Allahhhuakhbar. Niat itu apa yg ada dlm hati dalaman,bukannya apa yg dilafazkan oleh mulut semata-mata."

sy tertarik dgn pernyataan itu. Inulah yg brlaku bila Allah dikesampingkan, hinggakan hablum minallah ditewaskan oleh hablum minannas.

Faarihin said...

alhamdulillah.. satu tazkirah menarih dari ostat iqbal kita.. (^__^)

fitri said...

ada seorang pensyarah fakulti hotel kap uitm penang dulu..berpuasa juga mcm org islam...walaupun diebukan islam...org islam pulak mcm mana?berapa ramai yg x puasa agaknya...nauzubillah...

maCy said...

adoila komen encik shameel.. huhu

Penulis Setia said...

yang pasal baca quran saya pun dah kira hehe...thx :)

Khairunnisa' said...

Bila saya baca entri ni, teringat pula pada tazkirah Subuh pagi tadi yang disampaikan oleh Ustaz Ahmad Rizam :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails