Sekadar berlapar

Saya teringat zaman saya kat STAR dulu.Tiap-tiap tahun kami dpt duit claim.Saya tak pasti apa istilah sebenar,tapi kami memanggilnya sebagai duit claim berupa wang tambang yg sama nilainya dgn harga tiket bas pulang ke kg masing-masing.Saat itu harga tikel Ipoh-Temerloh masih rm25.Jadi saya mendapat rm50 utk pergi dan pulang.Kawan saya yg berada di Johor,Kelantan dan Terengganu pastinya mendapat lebih kerana tiket mereka mahal.Padanlah dgn jarak destinasi

Apa yg menarik,seperti namanya, duit ini perlu diclaim baru boleh dapat.Kalau tiada usaha meminta,tak dapat la walaupun guru kelas dah tolong buat list dan siap tlg cash out duit,tggu nak beri sahaja.Kalau student tu sendiri tak nak minta,bodoh la student tu.

Sama dgn Ramadhan.Allah dah sediakan hadiah,habuan,ganjaran,skim bantuan,biasiswa,dll.Anda namakan sahaja!Allah sebagai ‘pihak kementerian’ menyediakan wang.Saya mungkin sebagai ‘guru kelas’ menunjuk ajar cara nak dapatkan wang,prosedur-prosedurnya,dan anda sebagai student pilihlah samada nak ambil duit atau taknak ambil duit.

Tanya diri kita,kita mahu syurga atau tidak?

Kita mahu keampunan atau tidak?

Kalau mahu,ikut prosedur yg ditetapkan.Bulan Ramadhan bulan paling baik.1001 kebaikan menanti-nanti dan menunggu-nunggu kita.Bodohlah kita jika Ramadhan berlalu,tanpa kita tak ambil advantage ke atasnya.

Izinkan saya memperingatkan diri saya,bahawa akan ada umat islam yg berpuasa tanpa dapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga.Org ini tiada kesungguhan dlm berpuasa,kerana masih mereka melanggar pantang larang dlm berpuasa.

Adakah kitaberpuasa?atau kita sekadar tidak makan?

Bantu diri kita.Sama-samalah kita kutip kebaikan bulan ini…jgn jadi org bodoh yg menolak wang yg halal,tapi mengejar wang yg haram.Jika kita fail bulan ni,pasti dan pastilah bahawa kita akan tetap fail dlm bulan-bulan yg lain.
Puasa,tapi tak tutup aurat?
Previous
Next Post »
32 Komentar