Jemaah Tabligh


Maaf kpd si anonymous yg bertanya kerana 2 minggu baru saya jawab.Saya terlupa sbnrnya.Maaf ya.Apapun,terima kasih bertanya.Soalan yg baik.

Saya pun!
Saya pun org tabligh juga.Ramai org tak tahu pasal ni.No joke.Saya pernah iktikaf masjid sri petaling.(cerita masjid sri petaling).Saya ada masa ijtimak dunia.(cerita ijtimak)Saya pernah 'keluar' juga,tapi saya tak biasa pula jumpa dgn org yg mcm dlm soalan tu-iaitu org yg tak bekerja,cuma tahu bertabligh aja.

Tapi saya tak pelik sbb mmg wujud banyak sangat cerita buruk pasal jemaah ni.Banyak sangat.Mengarut!Ada org kata jemaah tabligh ni ekstrem lah.Ada org kata jemaah tabligh ni selekeh,bodoh,gila dan mcm-mcm lagi la!Lebih buruk,ada yg menuduh jemaah ini sesat.Nauzubillah.

Atas dasar apakah mereka dituduh sesat?Tidakkah surah al-Baqarah ayt 185 dgn jelas meyatakan bahawa Al-Quran ialah pembeza antara benar dan salah.Maka,selagi mereka ikut Al-Quran,mereka masih dikira berpijak di jalan yg benar dan tak sesat!Jgn tuduh melulu.Nanti badan binasa.

Jawapan saya
Sblm sy jwb,saya nak tanya.anda suka rambutan tak?skrg kan musim rambutan.Rugi tak makan!kalau anda ada pokok rambutan kat rumah lagi bagus.Saya nak anda tengok pd pokok tu,buah rambutannya merah-merah kan?ada tak yg masih putik menghijau?dan ada tak rambutan yg dah hitam memburuk?

Pastinya ada!Samalah dgn manusia di dlm kelompok ramai sprt geng tabligh ni!Dlm ramai-ramai mereka ni mmg ada yg tak elok dan tak patut dijadikan contoh.Jadi,jika benar wujud manusia yg hanya tahu berdakwah tapi tak beri nafkah kpd anak bini,maka org tu dah silap la!

Nafkah itu wajib,dan dakwah itu juga wajib tapi kewajipan dakwah itu berbeza mengikut keupayaan individu.Tengoklah diri sendiri,kalau anak kat rumah kebuluran,maka ketika itu memberi mereka makan adalah lebih wajib dan utama!Tidakkah itu sesuatu yg jelas?Langipun,mengapa perlu susukan kera di hutan tapi anak sendiri dibiarkan mati kelaparan?

Mengapa sibuk sgt nak ubah org lain tapi diri sendiri taknak diubah?Saya petik kata-kata Imam Hassan al-Banna,"kalau anda mahu islam tertegak di muka bumi anda,maka anda tengakkanlah dahulu islam di dlm diri anda". Dan semunya kembali kpd iqra' iaitu ILMU.Saya pernah kenal seseorg yg sgt bersemangat dlm jemaah ni,tapi takde ilmu.Kisah benar..

Dia penuntut IPTA yg sedang mengambil jurusan perakaunan.Saya utarakan persoalan riba,sbb ia berkaitan dgn apa yg dia belajar tapi lgsung dia tak tahu.Lebih teruk,riba pun dia tak tahu apa dia!Ni bukan 1st case..banyak dah!Perkara ini disebutkan dlm hadis yg diceritakan oleh Anas r.a bahawa,"akhir zaman ni mmg akn wujud 2 golongan manusia ini-iaitu ahli ibadat yg jahil dan ulama-ulama yg  fasik".Apapun,saya mendoakan supaya dia semakin mendalami ilmu agama,tidak hanya mengahabiskan masa membaca kitab biru fadilat amal dan termasuk dlm golongan manusia yg beramal tanpa ilmu.Bahaya!

Okey,back on track.Sesungguhnya sy tak pernah lg jumpa org tabligh yg selekeh.Yang saya jumpa,org-org tabligh ni semuanya kaya-raya.Ops,silap.Sebenarnya kaya dan zuhud,sprt sifat Abd Rahman bin Auf r.a Saya pernah jumpa dan lepak bersama Dato' lagi.Amazing!Org yg berpangkat Dato' pun masih sanggup merendahkan diri duduk masjid.Susah kot nak jumpa org kaya yg berulang alik ke masjid zaman skrg.Org miskin pun tak kenal masjid,org kaya lebih susah lah.

Kesimpulan
Tabligh ialah 1 jemaah yg baik walaupun masih ada beberapa perkara yg harus diperbaiki.Tolong jangan melatah.Sebaliknya terimalah kritikan dan nasihat saya ni dgn lebih terbuka.Kalau boleh,tekankanlah lebih sedikit kpd ilmu agama terutamanya ilmu membaca Al-Quran.Sekurang-kurangnya boleh baca lebih baik drpd budak sekolah rendah pun dah okey.

Sebelum saya menamatkan entry ni,saya nak minta maaf lagi sekali jika penulisan saya menyinggung mana-mana pihak.Anggaplah ini kritikan yg membina,bukannya menghina.Dan kpd yg bertanya,saya mohon maaf jika jwpn saya ni sgt dhaif.Sebaiknya biarlah org tabligh sndiri yg jawab soalan ni,saya bukan org yg tepat utk menjawab.Maaf lagi sekali.

p/s-saya berhajat nak update blog setiap hari,anda rasa anda sedia tak baca blog ni setiap hari? ;D
Previous
Next Post »
32 Komentar