KLIA visit

Alhamdulillah...saya baru saja balik dari visit ke hangar MAS,5 dan 6 di KLIA.Kali kedua saya kesana.Tujuannya sekadar mahu melihat-lihat keadaan bakal tempat kerja saya 3 tahun lagi,itupun kalau saya kerja KLIA lah..kalau kerja kat Subang pun okey gak.

Apa yg saya nak katakan,saya cukup bangga dan seronok to be in this path and i'm looking forward to be in this big MAS family.InsyaAllah 1 atau 2 tahun lag,slps dapat staf ID no.Pakcik-pakcik dan abg-abg kat engineering department are too nice and pious.Sure!mereka sgt baik.Cukup bertuah dpt jumpa Pakcik Hamid,Pakcik Johari,Pakcik Azhari dan abg-abg engineer tadi.Suasana yg sgt tenang di kedua-dua hangar MAS KLIA dan Subang kerana ramai org yg berkopiah.Tak terasa mcm berada di tempat kerja,sebaliknya rasa mcm berada di surau pula.hehe...ok.saya over sikit~

Apart from that,tadi pun masa visit..diorang ada kuliah zuhur di surau hangar 5.Ada ustaz dari luar dijemput.Perkara sama di hangar Subang,selalu sgt ada kuliah agama.Bagus kan?

Tadi solat zuhur di Pusat Muktamar,juga dalam komplek MAS,KLIA.Wah...sgt tak sangka dalam kawasan tu ada masjid yg tak dipanggil masjid.Cuma ia tak dipangil masjid kerana sudah ada masjid KLIA,jadi takut org masjid KLIA marah.Itu yg mereka katalah.Apa yg mengkagumkan saya ialah masjid(pusat muktamar) ini menjalankan solat jumaat dan imam serta khatibnya ialah staff MAS sendiri!Subhanallah.
(pemandangan dari luar)
(keadaan dalam.Sangat condusive dan selesa)
Professional yg alim..
Bukankah muslim yg kuat itu lebih Allah sukai drpd muslim yg lemah?

Otak saya melayang mengenangkan seorang pilot yg alim bernama kapten Hafiz Firdaus.Ya,dia seorang pilot MAS dan masih bertugas lagi(kalau saya tak silap).Kapten Hafiz Firdaus terkenal dgn karya-karya agamanya yg dibukukan,dan saya memiliki buku karangan beliau.Tajuknya ,'Panduan bermazhab'.Malangnya saya masih belum berpeluang bertemu beliau.Semoga saya dpt juga bertemu beliau kerana saya sgt mengkagumi ilmu beliau.. Setahu saya,belajar piloting ni susah!Tapi beliau dpat juga mencari masa utk belajar agama.oh!saya malu sendiri...kerana masa muda saya semakin suntuk dan ilmu agama saya sgt cetek.
Org yg merasakan dirinya alim ialah org yg paling jahil
Hari ni mmg sgt seronok!Dan paling penting,saya seolah-olah mendapat semangat baru utk belajar lebih gigih.Makanya,saya pohon doa drpd anda semua supaya Allah kuatkan azam saya dan Allah mudahkan jalan saya.Semoga saya tetap on the right track...balance dunia dan akhirat.

Sory..gambar masa main dgn kapal-kapa besar takde sbb camera is not allowed~

p/s-sy still kat kelas ni.terkejut cmne saya boleh update blog kat kelas? ;D
    -mlm ni pukul 8 mlm,ada 1 entry lg.InsyaAllah~
Previous
Next Post »
20 Komentar
avatar

baru maCy nak kata, "kata entry pukul 8 malam!".. rupanya ini entry pakai taip dan siap di dalam kelas ye..aishh..

sejuk hati bila dengar tentang org baik2 ni..~isk, bkn gatal.

mksdnya, skrg agak susah mahu jmpa yg pntgkn kerjaya, tapi tak tolak tepi agama:)

Balas
avatar

salam..selalu orang profesional ni memang lebih dekat dengan tuhannya..same goes to science people, because everything we learn is all about the creation of creator. tp ada jgak yang tak rasa macam tu..!apa pun sekurang kurangnya masih ada yang berbakti kerana ALLAH:-)

Balas
avatar

kan best kalau ade gmbr iqbal main2 kapal terbang tue
hehehe

:)

Balas
avatar

dah tengok. sangat kondusifnya :)

Balas
avatar

respect org yg hebat dan kukuh agamanya.. suka tngok org cmtu.

:)

Balas
avatar

aha..sejuk mata membaca..hehe :)

btw,byk nak tny pasal MAS..sbb ada IV bulan 10 nnt..bole tny kamu kan iqbal?

selamat berpuasa!!
مرحبا الشهر السعيد

Balas
avatar

tula yang terbaik. walaupun sudah bjaye, agama tetap tak dilupakan.

kuat berusaha pasti kamu akan capai apa yang kamu impikan

Balas
avatar

(1)-maCy
Saya pernah baca bulu tulisan ust nidzam kadir,tajuk buku..cara bergaul dgn non-muslim tanpa menolak syariat.Sbb kamu kata bekerja,tapi tak tolak syariat.Maka,saya teringat itu ;D

Susah nak jumpa org yg bekerja tanpa tolak agama?saya rasa ayah maCy ialah contoh yg paling dekat...dari ayah yg solah lahirlah anak yg solehah~mcm cermin ;)



(2)-hijabviolet
Itu yg selalu diperingatkan kpd saya.Org yg belajar sains,sepatutnya lebih dekat dgn Allah..sure it is..huhu..Semoga dapat berbakti utk islam..


(3)-nis
Haha..kalau ada pun taknak letak kot ;D ;D


(4)-Lin
Ya...ramai org mcm tu,cuma kita tak nampak sbb mereka ni zuhud...org tabligh pun ramai.Zuhud-zuhud belaka :)


(5)-Fara Jeff
Alaa kak...wat apa tanya saya..saya bukannya tahu IV tu apa..hehehee

Balas
avatar

(6)-Nisya
Sure...mana mungkin kita boleh lupakan agama kerana ilmu agama ialah keperluan kita dunia dan akhirat~Saya suka dgn kata-kata kamu..mcm air sejuk~menenangkan.
Dan betul...rajin berusaha,insyaAllah berjaya.Thanks ;)

Balas
avatar

hebat ye kapten Hafiz tu. Jarang jumpe taw seorang yang profesional yang menjaga agamanye. insyaAllah one day, awak dpt jumpe die. Haaa lagi satu orang macam kapten tu adalah calon suami terbaik. hahaha :D

Balas
avatar

wowo...nk kenal kapten tu leh?
hehee...

anyway, nanti iqbal bakal engineer situ ke?kalo jumpa adik sis kat MAS Subang, jangan buli pulak tau..hehe

Balas
avatar

awat x melencong ke sini hehhe

Balas
avatar

(7)-PinQib
Belum kerja lagi.Belajar lagi ni..


(8)-nabiLLa
Sure.Kalau lah dia mampu memberi masa kpd agama,sudah tentu dia mampu memberi masa kpd isterinya.So,mmg calon suami yg baik org mcm Kapten Hafiz Firdaus tu ;)


(9)-Dahlia
Oh..saya membuli ke saya yg dibuli?saya trainee lagi ;P


(10)-Ciknas
Tak pun..rushing nak balik la~huhu

Balas
avatar

Org yg merasakan dirinya alim ialah org yg paling jahil - betul,betul,betul...
mohon Alah jauhkan sifat ini dari kita semua... Amin.

Balas
avatar

mmg betul la kan galakkan mencari sahabat/teman dikalangan yg baik2 agar dpt mendorong kita menjadi lebih baik dan tak terpengaruh dgn perkara kejahatan.

soal persekitaran yg muslim oriented adalah penyebab akak ko ni quit keje kat legal firm dulu..jauhi rasuah, anda pasti selamat! hehe..

Balas
avatar

oooo taip entri dalam kelas yee!!
hahahahha

Balas
avatar

oooo taip entri dalam kelas yee!!
hahahahha

Balas
avatar

iqbal, terima kasih atas kata2 itu. insyaAllah, doakan maCy mampu menjadi anak yg solehah, bukan mudah kerana iman itu tidak boleh diwarisi..

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443