Sila Bayar ya

Puan  Sabarina(bukan nama sebenar) bekerja mengambil upah membuat kuih donut.Dia mengambil upah membuat 50 biji donat setiap hari utk dijual di warung Haji Hamid(juga bukan nama sebenar).Disebabkan Puan Sabrina ialah seorang yg tersangat miskin,maka Haji Hamid pasti akan memberinya wang termasuk upah dan juga wang modal setiap awal bulan supaya Puan Sabarina boleh membuat donut.Malangnya pada suatu hari,Puan Sabarina telah terlupa utk membuat donut seperti sepatutnya.Haji Hamid marah kerana Puan Sabarina telah memungkiri janji,tapi dia tetap bersabar.
Persoalannya :Wajar atau tidak Puan Sabarina gantikan 50 biji donut yg dia lupa dan memberi 100biji donut utk hari esok?

Jeng jeng jeng.Ni soalan SPM tahun 2020,time tu SPM dah dimansuhkan kan?saya agak je ;P
Saya dah tanya soalan ni kpd beberapa otai blogger kat Facebook sprti en hans, cik maCy dan cik Linn dan beberapa org lain,dan jawapan mereka-Puan Sabrina wajar menggantikan semula kuit donut itu.

Baiklah,apa kata saya ubah sikit soalan-
Allah telah memberi macam-macam kesenangan dan nikmat kpd kita,dan Dia mewajibkan kita supaya solat cuma 5 kali sehari.Tapi,ada antara kita lupa(kerana mcm-mcm faktor),maka wajar tak kita gantikan solat yg kita tinggal itu?
Pastinya jawapannya ya. Ya!kita wajib mengqada' solat yg kita pernah tinggalkan slps kita baligh hinggalah saat ini.Hitunglah sendiri,berapa banyak waktu yg telah kita persiakan.Semuanya perlu diganti selagi kita bernafas.

Bagaimana nak ganti solat saya 20 tahun dulu?
Senang saja,setiap kali slps solat fardu maka bangun dan tunaikanlah 1 solat qada'.Tak perlu tergesa-gesa sgt,cuma yg perlu ialah istiqamah dan terus-menerus ganti solat yg kita tinggalkan dulu.Selagi kita belum qada',selagi itulah kita berhutang dan seburuk-buruk hutang ialah hutang dgn Allah.

Kenapa Perlu Qada'?
Memandangkan bulan Ramadhan dah dekat,maka saya rasa sgt patut saya ingatkan ini kpd diri saya dan para pembaca yg disayangi sekalian.Dalam bulan ini,kita ada solat sunat tarawih kan?dan solat sunat ini,ada yg buat 8rakaat dgn 3rakaat witir dan ada juga yg buat 20rakaat terus.Itu bukan isu.

Cuma saya nak peringatkan bahawa ada pendapat dlm mazhab syafie' bahawa sesiapa yg ada hutang solat fardu,maka dia tak layak utk tunaikan solat sunat.Dia perlu selesaikan yg wajib dulu,baru beralih kpd yg sunat.Mmg dlm isu ini ada yg berpendapat bahawa tak payah qada',cukup dgn taubat dan istigfar,tapi jumhur ulama 4 mazhab,semua kata wajib qada'.So,better kita pegang pendapat majoriti.

Kesimpulannya
Saya harap sgt kwn-kwn saya yg sy kasihi ini tidak jadi org yg ahli sunnat dan ahli jumaat.Ahli sunnat iaitu ahli dlm ibadah sunnat shj.Cth;dalam bab solat tarawih mmg laju,tapi bab solat fardu paling belakang.Ahli Jumaat pula,masa solat jumaat dtg masjid awal duduk depan mimbar tapi lepas tu kena tggu seminggu baru nampak muka kat masjid atau surau.

Pesanan saya,sesiapa rasa ada hutang solat fardu,maka tunaikanlah dan gantilah.Walaupun ada ulama yg berpendapat sebaliknya,tapi saya pegang dgn pandangan ini-wajib ganti.Sbb ada pandangan yg lebih keras,org yg tak qada' solat tak boleh keluar rumah kecuali utk keperluan yg benar-benar perlu sehinggalalah dia habis ganti solat.Tapi,bagi saya-dan saya pun selalu dengar drpd kuliah ust-ust,kalau dah banyak sgt,boleh ganti sikit-sikit slps tiap kali solat fardu dan bertaubat taknak tinggal solat lagi.

Terpulang pada anda,nak ganti atau tidak.Saya menegur kerana sayang.Saya taknak nanti kalau-kalau solat tarawih kita tak diterima kerana kita masih cuaikan yg fardu.Apapun,ini persoalan mazhab maka anda pegangilah mana-mana pendapat yg anda rasa anda yakini,dan saya yakin dgn pandangan ini.Wallahu'alam

kita yg jahil ni,jgn ijtihad sendiri.Sebaliknya,ikut saja pandangan majoriti ulama ;D
 Rasulallah s.a.w bersabda:Sepuluh golongan akan diseksa denga dahsyat,salah satu golongan adalah yang meninggalan solat.Tangan mereka akan diikat,sementara malaikat pula akan memukul muka dan belakang mereka.Syurga akan berkata "Aku tiada hubungan langsung denganmu.Aku bukan untukmu dan kamu bukan untukku."Sementara neraka pula akan berkata kepada mereka, "Mari,mari kepadaku,kamu untukku dan aku untukumu"
Masih belum rasa bersalah meninggalkan solat?
Previous
Next Post »
31 Komentar