Sama sahaja

"Jangan Bal,ko takleh tengok ni..lucah ni..."

Kalau saya tengok apa-apa movie dengan kwn-kwn saya,asal masuk je bab kissing dan romance mesti kawan-kawan saya akan cakap cmtu kat saya.Saya tak mampu menterjemahkan sama ada ia berbentuk sinis atau nasihat kerana pasti mereka melafazkan dlm gurau.

Ya.saya mmg akan tengok benda lain,tapi si penegur tu selamba ayam je tengok!aik?tak kasi org tengok,tapi dia tengok boleh?

Kalau saya tanya kenapa saya takleh tengok,jawapannya sama."Ko tu kan budak baik,mana boleh tengok benda-benda ni.hehe"

Ah!sudah...
Itu bukan kali pertama,tapi dah terlalu banyak kali.Tak kiralah di tempat awam atau di rumah pun,selalu sgt saya di 'diskriminasi' dan 'dipulaukan'.Lalu timbul persoalan dalam diri saya,kenapa kalau saya tak boleh tengok,org lain boleh tengok?

Pagar halimunan
Apa yg saya perhatikan,kita telah memasang satu pagar halimunan bagi memisahkan antara org baik dan org yg kurang baik.Dan kita telah meletakkan diri kita sebagai kurang baik.Oleh sbb kita dah set dalam otak kita ni kurang baik,kita boleh buat jahat.Hanya kerana kita mengenali seseorang yg lebih warak dan lebih berilmu drpd kita,maka kita meletakkan diri kita tak baik dan dia baik.Kita telah meletakkan pembeza tapi malang,pembeza itu tidak bercirikan furqan iaitu pembeza antara hak dan batil.

Nabi s.a.w pernah bersabda bahawa yg halal itu jelas dan yg haram itu juga jelas.Kalaulah sesuatu itu haram kpd org baik,maka ia juga haram kpd kita,org yg biasa-biasa ni.Bukankah itu jelas?Hukum Allah bukannya turun khusus kpd seseorang,tapi ia umum.
(Ramadhan semakin meninggalkan kita,sedar tak?)

Apa kesan pagar halimunan?
Kesan yg paling jelas ialah kita lupa dan mengabaikan tanggungjawab kita.Kita telah meletakkan beberapa kewajipan yg Allah tentukan kpd setiap org,menjadi khusus kpd sesuatu pihak itu sahaja.

Sebagai contoh,.
  • Kita merasakan bahawa diri kita tak perlukan ilmu agama lagi,kerana 'org baik-baik' telah pun belajar ilmu itu.
  • Kita merasakan diri kita tak perlu lagi ke surau dan solat berjemaah,kerana kita telah tahu bahawa 'org yg baik-baik' dah pun mengimahkannya.
  • Kita merasakan kita tak perlu memberi nasihat,kerana kita meletakkan tugasan menasihati org itu kpd org 'yg baik-baik' sahaja.
Maka kerana itu,kita selesa utk berbuat apa saja kejahatan dgn fahaman bahawa agama adalah untuk golongan ustaz sahaja.Apa-apa,kembali kpd ustaz.Kita cuma menumpang nama islam,tapi tidak beramal dgn islam.Tidakkah ia memalukan?

Kesimpulan
Sedarlah bahawa antara saya,anda dan sesiapa saja tiada tempok pemisah.Maqam dan darjat kita sama disisi Allah.Bezanya cuma taqwa.Beramal dgn islam itu bukan tanggungjawab sebahagian org tetapi ia adalah suatu kemestian yg langsung sudah tidak boleh kita tolak lagi.Kita tak boleh memilih- milih samada mahu taat atau tidak kerana kita tidak layak membantah.Kita ialah hambaNya.Sekarang tanya kpd diri sendiri.Adakah hanya golongan ustaz atau golongan agama sahaja yg mahu ke syurga?

Bagaimana dgn kita,bloggers?

Previous
Next Post »
25 Komentar
avatar

aku harap ko beristiqamah dlm apa yg ko buat slama ini..insyallah berkat dan rahmat Allah selalu ada utk ko..

pergh aku ke ni?hakhak..weh slmt membeli di pasar ramadhan.. TAKBIR!!!

Balas
avatar

salam.

eee teruja nk add komen. heee~ dulu, spupu2 sume xsuke kwn dgn muni sbb muni btudung labuh, kt umh kg pn xbuka tdg. bile dorg bcter2 bseronok2, kdg2 nk jgk duk dkt bcter jgk. yelah.. mak kte bkn slalu nk ade melekat ngn kte. bile nk dkt, mula la dorg ckp, "ko xgeng ngn ktorg. ko kn baik."

waaa sedey sgt ms tu. rs cm besalah sgt ke ak pkai xsame cm dorg? pelik kan.. nape la ngn spupu pn ley mcm tu.

papepun, thanks utk huraian2 tu. benar belaka2 lah. ^_^

Balas
avatar

salam.

eee teruja nk add komen. heee~ dulu, spupu2 sume xsuke kwn dgn muni sbb muni btudung labuh, kt umh kg pn xbuka tdg. bile dorg bcter2 bseronok2, kdg2 nk jgk duk dkt bcter jgk. yelah.. mak kte bkn slalu nk ade melekat ngn kte. bile nk dkt, mula la dorg ckp, "ko xgeng ngn ktorg. ko kn baik."

waaa sedey sgt ms tu. rs cm besalah sgt ke ak pkai xsame cm dorg? pelik kan.. nape la ngn spupu pn ley mcm tu.

papepun, thanks utk huraian2 tu. benar belaka2 lah. ^_^

Balas
avatar

iman berkurang dan bertambah... ketika dia beriman lalu dia berbuat baik maka bertambah imannya kalu dia beriman dan dia melakukan sesuatu maksiat, terbang le imannya ketika itu

Balas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus
avatar

baik dan tak baik.. sendiri boleh rasa.. tapi tak baik ke baik.. sendiri tak usaha.. hai..ntahlah

Balas
avatar

saye mahu saye mahu syurga

waaaaa..saye mahu....T__T

iqbal. tempok tu apa? yang rina tahu, tembok adelah hehehehehehhe

skali lg thanks iqbal ^_^

Balas
avatar

eh mcm nk bls komen munie kat atas


alaa cian nye dia...pelikla org cmtu

rina ad je member alim2 tudung labuh bagai..tapi xd lak rse beza. wat lawak sme2..lepak sme2..tp yg best, rasa tepelihara je ngan dorg..rs tenang sikit telinga takyah dengar ngumpat2 ngutuk2..hehe...

smoge Munie tabah ek. dugaan tu. abaikan je dorang :)

Balas
avatar

salam iqbal,,
sy suke entry neh..
sy pom biase2 je..
sy jgk nk ke syurga..
tapi ustaz pom blom tntu msuk syurga kn??
papepun,,sy suke sgt entry neh..
thanx..;)

Balas
avatar

salam iqbal,,
sy suke entry neh..
sy pom biase2 je..
sy jgk nk ke syurga..
tapi ustaz pom blom tntu msuk syurga kn??
papepun,,sy suke sgt entry neh..
thanx..;)

Balas
avatar

Kamu kagum dengan ibadahmu?
hingga timbul rasa sombong dan angkuh
Kamu kenal siapa dirimu?
Malulah denga Allah-Tuhanmu
Kerana kita semua hakikatnya 'sekasta': hanya hamba,
Kepada Allah yang Esa!

Balas
avatar

salam iqbal,

peringatan dr entri ini bukan bercerita ttg iqbal shj. ramai org lain yg senasib. suami akak pun cenggitu dulu. dipulaukan sbb mat skema baik2. fuh..kembang kain org tu..haha! lantakkan aje apa org nk kata. tak luak skit pun kan..

bg yg merasakan enti ni bagus, syukran. bg yg terasa entri ni mcm memuji diri..dah silap corner tu :p

Balas
avatar

nice iqbal!~ kita semua sama sahaja di sisi Allah..

Balas
avatar

bagi orang yang ingin membawa Islam di akhir zaman, memang selalu tersepit dengan stigma masyarakat sekeliling yang kurang faham..apa pun semoga kita sabar dan terus berusaha dan istiqamah di atas landasan Nabi Muhammad SAW..:)

Balas
avatar

tepuk dada, tanya iman. ikut nafsu, hidup melulu, ikut hati, lekas mati...ikut iman, insyaAllah selamat dunia akhirat....

Balas
avatar

salam..

nice entry, banyak benarnya.. pernah gak kena mcm ni, "Eh, awk kan ustazah, mana boleh tengok wayang.."
(perli ke ape tu??) teruskan usaha dlm berdakwah :)

Balas
avatar

err..penah ckp cmtu kt sorang kawan..tp niat kite mmg xbg dia buat sbb dia baik...xleh la nkajak dia skali buat jht..skurang2nye kite hormat dia sbb dia lbh baik dr kite

Balas
avatar

jaga mata, jaga hati, jaga iman...

Balas
avatar

Oleh sbb kita dah set dalam otak kita ni kurang baik,kita boleh buat jahat.Hanya kerana kita mengenali seseorang yg lebih warak dan lebih berilmu drpd kita,maka kita meletakkan diri kita tak baik dan dia baik.Kita telah meletakkan pembeza tapi malang,pembeza itu tidak bercirikan furqan iaitu pembeza antara hak dan batil.

~setuju..

Balas
avatar

salam iba, nice post! betul tu, tak boleh double standard org! =)

Balas
avatar

Yup. Agreed with u..
Keadaan pagar halimunan ni sinonim sgt dgn kehidupan masyarakat kte...

Hanya iman & taqwa mnjadi ukuran...
Hilang iman & taqwa pd Allah, hilanglah peluang kita nk menghuni syurga Allah.. kerana hnya iman &taqwa yg myakinkan kita utk ke sna... nice entry bro..(T_T)

Balas
avatar

Salam iqbalsyarie..

Hakikat sebenarnya kita adalah sama sahaja...cuma yg membezakannya hanya iman dan taqwa yg ada pd diri kita sebagai manusia..

wallahua'lam...

Balas
avatar

entri ni buat saya berfikir-fikir-fikir panjang...rupanya selama ni tak sedar pun ada pagar halimunan sebegitu..eheh, dah nama pun halimunan kan...

Balas
avatar

betull...saya setuju dengan kesimpulan anda....

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443