Zulumat kpd Nur

Saya percaya bahawa setiap individu ada zaman jahiliyyah masing-masing.Saat itu,kita semua jauh drpd islam.Kita tak kenal islam bahkan kita tak menyukai islam.Pada masa kita hanyut dgn kelalaian,itulah saat jahiliyyah kita.

Saya juga merasai dan mengalami masa,saat dan pengalaman yg sama.Saya pernah hidup dalam kepompong jahiliyyah.Jasad saya bebas,tapi jiwa saya terkurung.Saat dimana jiwa muda saya meronta-ronta mahukan 'sesuatu'.Sesuatu yg tak mampu di isi dan atau ditutup dgn apapun selain islam.

Firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 257; 'Allah ialah pelindung orang-orang yang beriman.Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir,penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kpd kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka,mereka kekal di dalamnya.'

Proses hijrah drpd kegelapan kpd cahaya telah menemukan saya dengan 'sesuatu' yg selama ini adalah teka-teki bagi saya.Barulah saya tahu,yg 'kosong' itu adalah cahaya.Bila Allah temukan saya dengan cahaya,terbuka luas jalan yg selama ini kabur dan berkabus.

Saya tak pernah kecewa atau menyalahkan org-org yg hingga saat ini,masih bergelumang dgn sifat jahiliyyah yg menebal.Walaupun kaum arab jahiliyyah telah ribuan tahun meninggalkan kita,tapi sifat mereka telah diwariskan kpd kita.Sifat jahiliyyah yg menjadikan kita buta kpd kebenaran.Ya,akal kita kelas pertama tapi hati kita kelas tercorot.Kita tak mampu membezakan antara yg benar dan yg salah,lalu kita cenderung utk menolak kebenaran.

Sesungguhnya,saya berkeinginan jika sekiranya semua org boleh berkongsi cahaya yg sama dgn saya,tapi apatah daya saya,cahaya itu milik Allah.FirmanNya dlm surah al-qasas ayat 56; Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya  dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).

Seseorang yg menerima cahaya,pasti akan berkelakuan sprt Saidina Umar.Beliau jika bersendirian,terkadang tertawa namun terkadang menangis.Ketawanya adalah kerana mengenangkan zaman jahiliyahnya dahulu,dia pernah membuat berhala drpd buah kurma dan berhala kecil itu dibawa bersama-sama ketika beliau bermusafir.Disembahlah berhala kenit itu tapi setelah beliau kelaparan,dimakan pula berhala drpd kurma itu.Beliau ketawa,terkenangkan bagaimana beliau pernah 'memakan tuhannya'.

Selepas ketawa,beliau menangis pula mengenangkan perbuatannya menanam mati anak perempuannya hidup-hidup.Ya.Hidup dlm jahiliyyah akan menemukan kita dgn 1000 kesesalan yg tidak akan berpanjangan.Berbeza dgn org yg tidak merdeka drpd sifat jahiliyyah,kekesalan mereka akan terus menghukum mereka selama-lamanya di dalam neraka.

Kisah kehidupan silam saya rasanya sgt tidak menarik utk kita kongsikan bersama,kerana contoh terbaik ialah pada Saidina Umar r.a Saat beliau masih seorang jahiliyyah,beliau adalah sgt-sgt teruk,tapi setelah Allah mengeluarkan dia drpd kegelapan kpd cahaya keislaman,beliau dimuliakan hingga di saat beliau telah dijamin syurga.

Benar kata beliau,'Kita adalah suatu kaum yg Allah muliakan dengan islam'. Beringatlah wahai insan,tanya diri sendiri,adakah kita benar-benar telah islam atau sekadar beragama islam,tetapi berfahaman jahiliyyah?
Jika ada sesiapa merasakan dirinya masih berada dalam sisa-sisa jahiliyyah,maka sahutlah seruan saya.Kita jadikan Ramadhan ini sebagai medan dan langkah pertama dlm usaha kita utk meninggalkan kegelapan utk cahaya.InsyaAllah,jalan ketenangan hanya dalam islam.
 
Previous
Next Post »
31 Komentar
avatar

sy suke blog ini~!!
bnyak ilmu
buat sy berfikir

Balas
avatar

Assalammualaikum...

Firman Allah yang bermaksud: "Dan sesiapa yang Allah tidak kurniakan kepadanya Nur, nescaya tidak ada baginya sebarang Nur". (Surah An-Nur:40)

Balas
avatar

Alhamdulillah..kerana sentiasa memberikan yg terbaik dr setiap penulisan..

Beruntunglah orang yang telah ALLAH beri cahaya kebenaran..
Tiada apa yang berharga melainkan apabila ALLAH telah beri cahaya keimanan, cahaya ketenangan, cahaya kebenaran bg kita semua hambaNya..

InsyaALLAH, kita boleh jadikan kisah2 sahabat sebagai panduan utk mencari hakikat erti cahaya itu sendiri..

Sama-sama doakan...

Balas
avatar

sedih sebab Allah dah bagi award 'ummat terbaik' pon masih low standard kita nih

Balas
avatar

saya saya!
maseh dalam jahiliah!
banyak yg tak tahu,
banyak yg kurang,
banyak buat dosa!
haduhh

Balas
avatar

best (:
sgt tersentuh hati bace entri ni..

Balas
avatar

alhamdulillah...buka senang nk dpt petunjuk dn hidayah Allah ni melainkan org2 yg teristimewa shj..

Balas
avatar

(1)-tulip putih
Sama-sama :)


(2)-Anis
Kalau suka,boleh dtg selalu.InsyaAllah anda sgt2 dihargai dan dialu-alukan :)


(3)-mama hidayahamin
Waalaikumussalam~ :)



(4)-aisyah Humairah
terlalu besar pengajaran dalam kisah para sahabat.Rugilah kita jika kita tak mahu mencontohi akhlak dan peribadi mereka


(5)-Rina
Aminn..glad to hear that :)


(6)-cemomoi
Uhhh...saya la yg low quality tuu..huhu


(7)-reen
Semua org ada peluang,dan masa utk keluar dan kuncinya ada pada tangan kita..use it~


(8)-Nis
Sama-sama nis.Moga ada kebaikan


(9)-Pencacai Alim
tQ bro..aku pun banyak belajar drpd ko :)

Balas
avatar

hidayah tu milik ALLAH..dan sy rase sy masih jahil lg!kurang arif dlm agama...xthu xfhm tp xbertanya...
wlau kdg2 terdetik dhati tringt dosa2 kite..lepas tu buat pulak..entahla!

Balas
avatar

btol la sgt tu mencari dan menuju cahaya...

p/s: bkn lagu Af ye menuju puncak lalala

Balas
avatar

betul..
kadang-kadang kita perlu berubah untuk menjadi yang lebih baik.
memang hidayah milik Allah SWT dan Dia berhak nak bagi kat sesapa je.
Tapi kita juga perlulah berusaha untuk mendapatkannya.
Kalau tak usaha,xkan juga nak datang bergolek-golek,ye tak?

Bila dah dapat rasa nikmat 'cahaya' itu,nak istiqamah dan kekalkan pun banyak juga cabarannya.

jadi,di sinilah 'saling ingat-mengingati dan saling berpesan' sangat penting.

nice one iqbal!

Balas
avatar

iman kan ada pasang surutnya...
memang jahiliyah kalau boleh nak buang jauh2 dari kamus hidup, tetapi acap kali juga terpaksa berperang dengan nafsu

apa pun moga iqbal terusan diberi hidayah

Balas
avatar

salam ziarah..
rasa dah lama tak berkunjung cari santapan rohani di sini~
~di surau masih sempat insyaAllah..

nice sharing..
suka penjelasan dalam entry ini..
menyedarkan bila mana pernah berada di zmn jahiliyah dan cuba mencari di titik mana sudah kita bergerak dari kejahilan, masih, atau sudah beredar~

Balas
avatar

nice...
yelah...umat islam masa kini pon masih lagi berada dlm sisa2 kejahian seperti maksiat,pergaulan bebas,arak,dsb..harap2 elakkan ya! same goes to me...

Balas
avatar

(10)-echah mahsuri
Hidayah perlu dicari ;)


(11)-Miss XYZ
Menuju puncak ke menuju berhala?saya tak tahu.. :D


(12)-Oren
InsyaAllah nanti saya akan tuliskan lagi,hurain tentang cahaya dan kegelapan.keep updating with Pondok Cinta ya!


(13)-Cikgu Normah
Ya...harap semua org pun beroleh hidayah


(14)-maCy
Sama-sama.Moga beroleh kebaikan


(15)-nas
Bnayak sgt kalau nak list kan..hmmm..sama-sama beringatlah ea bro :)

Balas
avatar

Alhamdulillah.. kamu sangat beruntung.. sy masih lagi tercari-cari akan nur itu..

Balas
avatar

saya sedang berhijrah tentng sesuatu.. doakan saye.. deep inside. agak susah kn.hmm.. kdng boleh, kdng tak.. :(

Balas
avatar

(16)-Kak Faarihin
Saya beruntung,dan saya tersangat mahu berkongsi keuntungan yg sama,kalau boleh dgn semua org..huhu


(17)-fisha
Senang atau susah,tetap perlukan mujahaddah~gudluck!


(18)-Mario
Sama-sama bro.TQ singgah sini :)

Balas
avatar

nama cahaya, tapi masih belum jumpa cahaya..hmm..
doakan ye..
thanks for sharing.. :)

Balas
avatar

moga kita sentiasa diberi nur oleh Allah...Amin..

Balas
avatar

(19)-Aya
InsyaAllah...kita sama-sama mencari ya ;)


(20)-Mawaddah
Aminn~

Balas
avatar

Teringat lirik lagu ini:

'Aku hanya seorang Umar
Kemuliaanku kerna Islam
Semua ke Syurga kecuali dia
Kubimbangi dialah diriku.'

Hidayah Milik ALLAH.

Balas
avatar

(21)-Fatin
Ya?lagu apa ya?saya tak pernah dengar lagi.1st time ;)


(22)-Hajarul Hamraa
Sama-sama.Terima kasih kerna membaca :)

Balas
avatar

kasihan sahabat nabi saw..

tp lg kesian kita ni, ummat akhir zaman..

Balas
avatar

saya juga malu pada Allah bila mengenangkan masa jahiliyyah..wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia,tetapkan hati kami alam agamaMu dan dalm mentaati MU..amin

Balas
avatar

betul2....setiap org pasti ad zaman jahiliyahnya...terima kasih atas dakwah anda....jom..jom..hijrah menuju cahaya...

Balas
avatar

(23)-Lynn Nasir
Kesian,tapi untung sgt~kalau jd org beriman :)


(24)-nurisyaz
Moga teguh pendirian kita di jalan ini~


(25)-Cik jari
So,skrg tugas setiap individu itulah utk mencari cahaya itu :)

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443