Ummat memerlukan kita

Sedang saya mengikuti kelas,telefon saya vibrate.Ada mesej masuk,daripada murabbi saya.

Sang Murabbi: Salam.Malam ni slps maghrib ada malam Palestin di masjid X(saya sudah lupa lokasinya).Kalau anta nak join,ana dtg ambik dalam pukul 6 lebih.Kita solat kat sana.

Saya balas sms : Wslm.Afwan.Teringin nak ikut tapi takleh,ada kelas smpai pukul 9 mlm.

Sang murabbi : No problem.Ummat memerlukan aircraft engineer utk melawan Israel.

Saat membaca sms yg terakhir tu,semacam ada air sejuk mengalir di hati ni.Sejuk.Ya,sebelum ni jarang saya berfikir sedalam,sejauh dan sehikmah begitu dan saya tahu,ramai org berkongsi rasa yg sama.Kita lupa bahawa belajar itu adalah ibadah.

Saya pernah bertanya kpd ramai ahli ilmu dlm mentafsirkan hadis berkenaan fadhilat menuntut ilmu duniawi dan jawapan mereka semua hampir serupa.Ganjaran yg sama Allah akan ttp diberikan,selagi ilmu yg dituntut dilandasan taqwa.Dlm erti kata lain,tujuan dan niat itu memainkan peranan yg sgt signifikan.

Jika seorang Yahudi lahir di dunia,ibubapanya mentarbiyyah anaknya supaya menjadi org yg berjaya supaya dgn kejayaan,dendam,kemusnahan dan kezaliman keatas umat islam dpt diteruskan.Berbeza dgn kita,jika anak melayu lahir,ibubapa akan mentarbiyyah anak-anak dgn program hiburan,tom-tom bak,bintang kecil  dan seterusnya lenyap musnah semangat jihad anak kita.

Bukannya saya menyalahkan penganjur rancangan hiburan itu.Tidak! saya tahu fitrah manusia mahu berhibur,cuma saya terkilan kerana dlm banyak perkara yg kita tiru dprd Yahudi,mengapa kita tidak meniru cara mereka mendidik anak-anak?

Sejak kecil anak mereka diajar utk menguasai ilmu sains dan tiap-tiap kali sblm makan,mereka akan dikhutbahkan oleh ibubapa mereka utk memusuhi islam.Setiap hari,telinga mereka mendengar dan merakam lalu kebencian terhadap umat islam makin lama makin menebal bagi mereka.Kerana itu,sains yg mereka kuasai,mereka niatkan utk menghancurkan umat islam.

Bagi mereka,itulah ibadah.Bagi kita umat islam,bagaimana kita mahu beribadah dgn ilmu sains?

Seharusnya dgn sainslah,kita menggunakan kepakaran dan ilmu utk membangunkan islam.Kita cipta produk makanan baru yg tiada unsur syubhah.Kita bangunkan teknologi persenjataan kita sendiri.Kita boleh bangunkan system pemerintahan kita sendiri.Kita juga boleh mencipta system pertahanan kita sendiri.Semuanya boleh,semuanya mampu.Bezanya ialah usaha.’Setakat manakah kita faham nilai menuntut ilmu ialah ibadah?’
Kpd sang murabbi yg banyak membimbing saya,terima kasih banyak.Selama ni saya hanya memandang ilmu dunia utk kehidupan dunia,sedangkan ia juga berguna utk kehidupan akhirat.Moga dgn tertulisnya artikel ini,umat islam akan menjadi lebih bersemangat utk belajar kerana telah sedar bahawa dgn ilmu,islam dapat dimajukan.InsyaAllah dlm masa beberapa tahun lagi,kita akan melihat islam kembali mendapat kemenangan.Wallauhua’lam
Previous
Next Post »
29 Komentar