August 27, 2010

Ummat memerlukan kita

Sedang saya mengikuti kelas,telefon saya vibrate.Ada mesej masuk,daripada murabbi saya.

Sang Murabbi: Salam.Malam ni slps maghrib ada malam Palestin di masjid X(saya sudah lupa lokasinya).Kalau anta nak join,ana dtg ambik dalam pukul 6 lebih.Kita solat kat sana.

Saya balas sms : Wslm.Afwan.Teringin nak ikut tapi takleh,ada kelas smpai pukul 9 mlm.

Sang murabbi : No problem.Ummat memerlukan aircraft engineer utk melawan Israel.

Saat membaca sms yg terakhir tu,semacam ada air sejuk mengalir di hati ni.Sejuk.Ya,sebelum ni jarang saya berfikir sedalam,sejauh dan sehikmah begitu dan saya tahu,ramai org berkongsi rasa yg sama.Kita lupa bahawa belajar itu adalah ibadah.

Saya pernah bertanya kpd ramai ahli ilmu dlm mentafsirkan hadis berkenaan fadhilat menuntut ilmu duniawi dan jawapan mereka semua hampir serupa.Ganjaran yg sama Allah akan ttp diberikan,selagi ilmu yg dituntut dilandasan taqwa.Dlm erti kata lain,tujuan dan niat itu memainkan peranan yg sgt signifikan.

Jika seorang Yahudi lahir di dunia,ibubapanya mentarbiyyah anaknya supaya menjadi org yg berjaya supaya dgn kejayaan,dendam,kemusnahan dan kezaliman keatas umat islam dpt diteruskan.Berbeza dgn kita,jika anak melayu lahir,ibubapa akan mentarbiyyah anak-anak dgn program hiburan,tom-tom bak,bintang kecil  dan seterusnya lenyap musnah semangat jihad anak kita.

Bukannya saya menyalahkan penganjur rancangan hiburan itu.Tidak! saya tahu fitrah manusia mahu berhibur,cuma saya terkilan kerana dlm banyak perkara yg kita tiru dprd Yahudi,mengapa kita tidak meniru cara mereka mendidik anak-anak?

Sejak kecil anak mereka diajar utk menguasai ilmu sains dan tiap-tiap kali sblm makan,mereka akan dikhutbahkan oleh ibubapa mereka utk memusuhi islam.Setiap hari,telinga mereka mendengar dan merakam lalu kebencian terhadap umat islam makin lama makin menebal bagi mereka.Kerana itu,sains yg mereka kuasai,mereka niatkan utk menghancurkan umat islam.

Bagi mereka,itulah ibadah.Bagi kita umat islam,bagaimana kita mahu beribadah dgn ilmu sains?

Seharusnya dgn sainslah,kita menggunakan kepakaran dan ilmu utk membangunkan islam.Kita cipta produk makanan baru yg tiada unsur syubhah.Kita bangunkan teknologi persenjataan kita sendiri.Kita boleh bangunkan system pemerintahan kita sendiri.Kita juga boleh mencipta system pertahanan kita sendiri.Semuanya boleh,semuanya mampu.Bezanya ialah usaha.’Setakat manakah kita faham nilai menuntut ilmu ialah ibadah?’
Kpd sang murabbi yg banyak membimbing saya,terima kasih banyak.Selama ni saya hanya memandang ilmu dunia utk kehidupan dunia,sedangkan ia juga berguna utk kehidupan akhirat.Moga dgn tertulisnya artikel ini,umat islam akan menjadi lebih bersemangat utk belajar kerana telah sedar bahawa dgn ilmu,islam dapat dimajukan.InsyaAllah dlm masa beberapa tahun lagi,kita akan melihat islam kembali mendapat kemenangan.Wallauhua’lam

29 comments:

Ckin Kembaq said...

btul tu..tiap yang berlaku ada hikmahnya..Allah tak cipta sesuatu tu dgn tujuan yg sia2..n_n..

nuraisyaz said...

yahudi "mentarbiah" anak2 mereka sejak dalam kandungan.saya difahamkan,kaum wanita yahudi membuat latihan matematik semasa mengandung utk melahirkan anak2 yang berfikiran kritis n kreatif..umat kita,usahkan mahu membuat latihan matematik,tidak semua ibu mahu membaca al-quran setiap hari walaupun hampir semua tahu fadilatnya.

sy juga memperingatkna diri sendiri

aishah,islam memerlukan seoran pakar kesihatan utk menentang yahudi!!
semangat2x

imanshah said...

yahudi memandang semua umat islam sebagai binatang, sebab itulah mereka tanpa segan silu dan perasaan sedih membunuh umat islam, kebanyakan tentera yahudi (israel) adalah dari anak haram (zina), dan mereka tak pernah mengenali keluarga mereka, tak punyai adik beradik, sebab itulah di jiwa mereka tak memiliki sifat kasih sayang

Rina (◕‿◕)✿ said...

bagaimana seorang power engineer nak mnawan israel ye hehe

cemomoi said...

heee orang kita beribadah melalui hiburan... konsert amallll

tiada jalan ke akhirat tanpa melalui dunia sebab itu kena buat bekalan di dunia lagi

maCy said...

iqbal, umat memerlukan anda melawan mereka..

sampaikan salam pada sang murabbi ya? ;p

M a W a D D a H said...

ya..ummat memerlukan kita untuk tampil menentang mereka...

bagi semangat skit kat umat kita terutamanya iqbal...moga success dalam aircraft engineer tue...amin..

Nursyahirah said...

sangat setuju.


disebabkan kepakaran kita kurang, kita mangsa. kita tunduk kepada mereka kerana kita tidak sedar agenda mereka.
saat ni, umat islam kini sangat memelukakan tenaga pakar yang berfikrah islam.
fikrah dan faham islam dengan sebenar-benar faham.
bukan hanya pakar untuk kepentingan diri.
tapi juga untuk umat!

iqbalsyarie said...

(1)-Ckin
Ya...semestinya :)


(2)-aisyah
Ya!semangat!semangat!!moga kuat utk itu :) saya doakan juga :)


(3)-cikgu
Semoaga makin ramai pejuang akan lahir di bum Star,teruskan berusaha ya cikgu~


(4)-Power Engineer
Jgn tanya saya sbb ia terpulang dgn kretiviti masing2 :)
kalau takleh membantu,jgn sokong~itu saja caranya :)


(5)-cemomoi
Hahahah..tu bukan ibadah,itu lah bid'ah~haha...ad dunya mazriatul akhirah~betul la..dunia ni jambatan.


(6)-maCy
Nape saya sorg je?macy tak?


(7)-Adah
Moga sukses juga,utk semua :)


(8)-syahirah
Membentuk pakar yg sempurna rohani mmg susah,tapi ia bukan sesuatu yg tidak boleh :)

Anis izyan Abd Rahman said...

insyaAllah~
terime kasih atas article ini~

Pencacai Alim said...

jahat org yahudi ni..babap kang baru tau..

Sidratul Muntaha said...

...Dan ada perasaan sejuk halus juga ketika membaca entry ini.

Ilmu dunia yg kita belajar adalah cabang-cabang kita menawan ilmu akhirat.

Thanks for this entry. Peringatan untuk sy!

amira said...

tuntutlah ilmu sehabis yang termampu..dan sumbangkan kepada agama..
itu matlamat yang jarang orng nampak..
syabas!!

sugar2 kapas strawberry said...

yeah..dorg ddik masa dlm kandungan lagi utk jadi seorang yg pandai boleh menguasai setiap cabang pendidkan...tp kita?byk ketinggalan..kita masih guna keris bila dorg dtg dgn M16 yg lagi cnggih

The Poyo Me said...

salute pada murabbi anda.

sebab ada sesetengah orang yang memandang orang yang menuntut ilmu sekular ni sebagai hanya menggapai kepentingan duniawi.

iqbalsyarie said...

(9)-Anis
InsyaAllah~ammiinn..sama-sama,terima kasih membaca :)


(10)-Pencacai Alim
setakat babap je diorang takkan takut bro :D


(11)-Sidratul Muntaha
Terima kasih kerana masih sering bertandang ke sini.Moga ada manfaat utk itu :)


(12)-Amira
Alhamdulillah,moga artikel ini membuka mata org0org yg tak nampak :)


(13)-Cik Lin
Soal teknologi,mmg jauh kita mundur...soal persaudaraan,juga tetap jauh.Aneh sekali kita yg muslim ini :(


(14)-Poyo
Kenapa letak nama pelik sgt?tersenyum saya baca nama tu~hehehe..terima kasih atas kunjungan :)

Mario said...

betul tu,,,ilmu tu luas...cara mana kita gunakan tu...tu penting...

echah mashuri said...

betul2...pernah terbaca 1 artikel yg pmpuan mengandung yahudi akan selalu meyelesaikan masaalah matematik utk bg ank dlm perut kua2 jd genius!!
kalaulah semua orang islam semangat jihadnya tinggi..pasti kita tdk ditindas!*peringatan utuk diri sendiri juga..

ProfHariz said...

Saudara... Memang betul broo.. yahudi mereka hebat dalam mendidik anak.. pernah saya dengar satu cerita dari guru saya.. sejak mengandungkan anak mereka sudah latih anak dengan formula2 math agar besar nanti anak mereka hebat dalam bidang math..

nas said...

taw xper..mereka mmg pandai dalam math..malah aku pnh terbaca mereka yang masok universiti,kalau projek bisnes mereka tak capai rm1 juta takkan lulus!


lagu lady alejandro berbahaya!

iqbalsyarie said...

(15)-mario
Sgt setuju dgn anda.Cara kita menggunakan ilmu penting~betul tu!


(16)-Echah
yg pasal tu saya baru tahu :)
Terima kasih echah atas infonya


(17)-ProfHafiz
Kita pun boleh tiru juga lah,yg baik kena tiruuu :D


(18)-Nas
Waahhh..smpai mcm tu?mmg hardcore :)

hans said...

yups
ibu bapa sekarang tidak mencontohi ibu bapa dahulu
ibu bapa dahulu suruh kita belajar elok2 agar menjadi orang berjaya yang bejasa pada nusa dan bangsa serta agama kita
ibu bapa muda skrg kebanyakannya lebih kepada mahu melihat anak bekerja elok2 dengan mendapat keputusan yang bagus dalam peperiksaan sahaja
patutnya kena ubah konsep tu sedikit
kan?

P/S : Lagi Sekali Entry Aku Berkisar Tentang Kenapa Aku Meminati Filem Tamil Dan Bollywood!

P/S : Kepada Sesiapa Yang Ingin Mengiklankan Product Anda Di Blog Saya Sila Click Entry Ini Berkenaan Ruang Iklan Di H.P.B Blog

light 0F happiness said...

Salam,
betul2.. belahar adalah ibadat :) sungguh berkesan sekali kata2 nya.. Alhamdulillah

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

betol la tu iqbal ermmm setuju sgt...
lg byk kita ikuti rase kecilnye kita...

pacifist said...

salam sahabat.
ya,umat memerlukan kita semua.walaupun apa status/jawatan/bangsa kita.di atas keprihatinan atas apa g berlaku.jika kita tidak prihatin,kita akan menjadi liabiliti (beban) kpd ummah.lebih2 lagi mereka yg langsung tidak mahu ambil tahu urusan ummah.kita semua beperanan dlm memastikan Islam sentiasa terpelihara dr segala fitnah.jalannya dengan berjihad dengan sesungguhnya.jihad secara holistik (menyeluruh).bkn jihad yg cocok (sesuai) dgn nafsu kita sahaja.ia perlu berterusan hingga ke puncak (yang paling utama).Allah tidak tanya hasilnya,ttp usaha yg dilakukan oleh kita.usah terpedaya dakyah mereka yang mahu merendahkan keupayaan dan kemampuan kita.kita dan mereka sama sahaja.kita mempunyai ramai cerdik pandai,negara kaya dll.tp kenapa kita tidak mampu melawan mereka?kerana kita tidak menghidupkan sunnah jihad perang.jihad bergantung pd masa dan situasi.mungkin nampak mustahil kerana usaha ke arah itu tidak digembeling dan tidak menjadi fokus.
-nampak terburu2,ttp jika kita perhalusi itulah jawapan kpd kebiadapan yahudi zionis.
-pemahaman perlu diberi supaya umat Islam jelas 'misi dan visi'.dlm membebaskan bumi palestina.
-blog sy cuba menghuraikan permasahan tersebut

Afif said...

Jika ilmuu dituntut atas dasar Ibadah dengan niat untuk Islam, Insyaallah masalah jenayah dan sosial dikalangan pelajar tidak akan berlaku...

iqbalsyarie said...

(19)-Hans
setuju ngn ko..aku lupa nak sentuh pasal perbezaan ibubapa dahulu dan ibubapa sekarang..huhu


(20)-nur sakinah
jika semua org sedar...alangkah baiknya :)


(21)-Fakeh
Ok saudara.terima kasih :)


(22)-Miss XYZ
Huhu...


(23)-Pasifist
Ya..saya ada mengikuti blog saudara.Sgt memotivasikan :)


(24)-Afif
InsyaAllah :)

cun09 said...

salam...

ingatan utk diri ini...kerja kita adalah satu ibadah...n3 yg menarik ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails