November 4, 2010

Wujudkah Allah ?

Di pinggir sebuah bandar, seorang lelaki berbadan tegap merenung tajam lelaki tua yang berada di depannya.

"Wahai ulama. Katakan kepadaku, apakah benar Allah itu wujud?"

Dengan tenang, lelaki tua membuka bicara.

"Anak muda, lihat pokok itu. Dari mana asal pokok itu?"

"Mestilah dari benihnya."

"Jika begitu, lihat pula dirimu. Dari mana asal dirimu?"

"Aku berasal dari ibubapa ku. Mereka melahirkan aku."

"Maka, kau bersetuju jika aku katakan bahawa setiap yang ada di dunia ini ada asal-usulnya, ada penciptanya?"

"Ya. Aku setuju. Aku setuju bahawa setiap yang ada didunia punyai asal-usulnya dan penciptanya. Tapi, aku nyata masih ragu-ragu. Jika benar Allah itu wujud, mengapa kita tidak mampu melihat-Nya?"

'Wahai anak muda, apa pegangan agamamu?"

"Aku seorang Nasrani. Aku yakin Isa itu anak Allah kerana dia boleh dilihat dan dia pernah wujud".

"Anak muda, aku mahu bertanya. Adakah kamu setuju bahawa anak ayam akan menyerupai ibunya? Adakah kamu percaya, anak kambing akan menyerupai ibunya?"

"Pasti."

"Lalu, bagaimana kamu boleh katakan Isa itu anak Tuhan, sedangkan Tuhan tidak mati dan Isa pula mati."

"Jangan kamu cuba memutar belit. Kamu belum menjawap persoalanku lagi. Kamu orang islam, tak nampak Allah, tapi bagaimana kamu percaya ia wujud?".

"Anakku. Bagaimana jika aku katakan bahawa bukan semua perkara boleh kita lihat, tapi kita tahu ia wujud. Lihat dirimu, apa kau mampu melihat otak yang berada dalam kepalamu? Apa kau mampu melihat jantung yang berada dalam badanmu? Bagaimana pula dengan udara. Apa kau mampu melihat udara? Tidak. Tapi kau tahu ia wujud. Allah juga begitu. Kita tak mampu melihat Allah, kerana itu kehendak-Nya. Allah tidak sama seperti makhluk. Jika kita mampu melihatnya, itu tanda bahawa kita hebat. Maka, Allah sengaja menyembunyikan wajah-Nya, supaya kita merasakan bahawa Dia hebat. Dia Berkuasa. Bahkan, Dia mampu berbuat apa saja. Seperkara, Allah itu tidak boleh dilihat di dunia kerana Dia hanya boleh dilihat oleh ahli syurga sahaja. Maka anak muda, jawab pertanyaanku tadi. Allah tidak mati, jadi mengapa Isa yang kau kata anak Tuhan boleh mati?"

"Jika begitu, khabarkan kepadaku siapa ayah isa?"

"Penciptaan Isa itu sesungguhnya sama seperti penciptaan Adam. Manusia pertama di bumi. Allah Maha Kuasa. Dia mampu menjadi segala sesuata dengan kehendaknya. Maka, kerana itu Dia jadikan Isa, tanpa bapa."

"Baiklah wahai ulama. Aku berpuas hati dengan jawapanmu. Tapi aku cuma ada satu persoalan sahaja lagi. Apa bukti Allah wujud?"

"Buktinya ialah dirimu."

"maksudmu?"

"Jika Allah tiada, maka siapa yang menciptakan bumi ini?"

"Ia terjadi sendiri"

"Tadi kau setuju bahawa setiap yang wujud atas bumi ini ada penciptanya bukan? Maka, mustahil bumi ini boleh wujud dengan sendiri"

"Mengapa mustahil?"

"Kerana jika sesuatu itu boleh wujud dengan sendiri, pasti kau akan melihat bahawa manusia pasti tidak mampu membina rumah kerana setiap kali mereka menebang pokok, pokok itu akan tumbuh kembali. Kamu juga pasti tidak akan mampu makan, kerana setiap kali kamu menyembelih bianatang, pasti binatang itu akan kembali hidup kembali, tidak mati-mati. Kamu juga pasti tidak mampu untuk berjalan kemari untuk bertemu denganku, kerana sekali kau melangkah, kamu pasti akan terjatuh kerana permukaan bumi yang sentiasa boleh berubah-ubah sesuka hati. Kamu juga akan dapati bahawa ada hari yang ada siang, dan ada hari yang ada malam. Siang dan malam boleh berlaku, dan boleh tidak berlaku. Sesukahati. Kamu juga akan mendapati bahawa hujan boleh turun selama 1 tahun tanpa henti. Semua bolah berlaku jika kamu kata alam ini tiada kuasa yang mengawal. Tapi, segala yang berada atas muka bumi ini sangat teratur. Sempurna. Bukankah ini tanda bahawa ada satu kuasa yang mencipta, mengurus dan mentadbir alam ini?"

"Ya. Tidak dinafikan. Tuhan lah yang mentadbir alam ini"

"Jadi pada perkiraanmu, adakah tuhan itu mati atau Tuhan Yang Maha Hidup?"

Senyap..

"Bagaimana, adakah Tuhan yang mati menguruskan alam ini, atau Tuhan yang Maha Berkuasa?", ulama itu mengulangi pertanyaan. Raut wajahnya tetap tenang kerana dia pasti bahawa pemuda itu sudah faham.

Lalu, dengan perlahan pemuda itu menjawab, "Tuhan yang tidak mati"

Lalu dia bangkit, "Ketahuilah wahai ulama. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah".

******

Setiap orang islam percaya bahawa Allah itu wujud. Tapi seringkali, 'kewujudan Allah' hanya ada pada akal kita. Tidak pada hati. Hati kita masih tidak merasakan kewujudan Allah. Kerana itu, kita masih bergelumang dengan maksiat, seolah-olah kita tidak diperhatikan. Seolah-olah kita tidak akan di hisab, dan seolah-olah kita tidak akan diberikan balasan.

Muhasabah diri...
Kita ini sama seperti orang yang baru convert kepada islam. Kita banyak tahu, tapi sedikit sekali kita faham. Kita tahu itu haram, ini dosa. Tapi kita masih tetap melakukannya. Kerana apa? Kerana kita masih tidak dapat merasakan bahawa Allah itu wujud dalam hati kita. Hanya akal yang mengiyakan, tapi hati seolah-olah menafikan.

Bagaimana jika kita mati tanpa Allah ada dalam hati?
Nauzubillah..

Ya Allah, berilah kami kekuatan untuk mengingati-Mu, untuk bersyukur kepada-Mu dan untuk beribadah kepada-Mu dengan baik.

30 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

Allah wujud.

abid_PM said...

Petanda langit dan bumi bagi golongan yang berpemikiran - Harun Yahya :D

Cik Jari said...

Bagaimana jika kita mati tanpa Allah ada dalam hati?
Nauzubillah......

terima kasih atas ingatan ini...mmg betul,kadang2 kita tahu tapi sekadar tahu n tak ambil tindakan...

Anis izyan Abd Rahman said...

sy sgt suka ini~

echah mashuri said...

pasti !

ain fathihah said...

saya suka entri ni

terima kasih iqbal

Sidratul Muntaha said...

Assalamualaikum.

Bila Allah sudah tiada dalam hati,itu petanda hati kita mati.

Nauzubillah.

p/s:Isi hati dengan ingat mati.

Insan Marhaen said...

IM teringat kawan kawan IM yang non musslim di lokasi kerja. teringin sangat nak berdebat dengan mereka tentang tuhan supaya mereka faham.

tapi IM tak suka debat...

Pencacai Alim said...

sama seperti sakit..kita merasa tapi tidak kelihatan

reen_sofee said...

like!
teringat dekat cerita bumi cinta,
habiburrahman el shirazy,
watak utama die muhammad ayyyas ade jawab berkenaan kewujudan Allah.
:)

light 0F happiness said...

Salam,

Syukran atas ingatan. Meskipun Allah tidak mampu kita lihat, tanda2 kebesaran dan kewujudan Allah itu ada bagi mereka yang mahu berfikir. Kita boleh ambil iktibar dr kisah nabi ibrahim as yg mencari tuhan. Tatkala ibrahim melihat bulan, disangkanya tuhan. Tapi bulan hilang pada waktu siang. Wallahualam..

aku insan lemah said...

ya ALLAH, peliharalah hati-hati kami agar sentiasa ingat pada-MU..amin

Rina (◕‿◕)✿ said...

yakin sangat Allah itu wujud!..harap2 dapat jadi ahli syurga dan melihat Allah nanti...

Faarihin said...

akak suka entri ni..

smoga hati2 ini sentiasa mengingati-Nya...

Anonymous said...

Salam. sikit pandangan. Melalui pengalaman. Argument "setiap benda ada pencipta" gak bahaya. Sebab blh dia kembali tanya "habis tu, siapa cipta Allah, kalau semua pn ada pencipta?" And terpaksa tukar argument, masa tu.

Tp setuju sgt, kalau kita tak hadirkan Allah dlm hati kita, then apa beza kita dgn para orientalist? Dorg pn byk ilmu je ttg islam ni. Nauzubillah.

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

Macam mana ye dengan owang yg mengatakan Allah swt wujud ttp tidak beriman dengan apa yg Allah swt perintahkan?

~fisha~ said...

sure! nice sharing. stakat ni, sume ur entries best2 kn. tertusuk ke hati. :)

di sebalik wajahku.. said...

wajiblah cintaKu bagi orang-orang yang berkasih sayang keranaKu(Hadis Qudsi)

Anonymous said...

salam...

mana komen sy utk entry nie???

isk isk...kena remove ke??

x pe la atuk dh lupa org...
its ok... hahaha :)

ag pn no reason utk atuk ingt org...

smoga maju jaya dlm penulisan blog...

jln seorg daie memag ssah tp insyaAllah ini jln paling mudah utk msuk ke syurga.. insyaAllah...

p/s: jgn rsau2 nk pikir sape anonymous nie ok... sy hamba Allah yg biasa dn sntiasa inginkn ksh syg dr-Nya... lama dh atuk x bka ym ye.. smoga Allah mrahmati kamu.. salam :)

iqbalsyarie said...

erk...saya takde remove comments di blog. kalau spam aje saya remove. mungkin komen kamu aritu tak sampai kot? masalah teknikal internet ke?

imanshah said...

Cikgu juga ingin mati bersama ALlah di dalam hati..mati untuk Allah, hidup juga kerana Allah

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

Allah wujud~

suka post ni iqbal~

Ibn Mustakim said...

Bagaimana nak me'wujud'kan Allah dalam hati?

any suggestion?

Diba Chan said...

nice entry iqbal~

Diba Chan said...

nice entry iqbal~

Anonymous said...

Saya percaya Tuhan itu wujud.
Saya percaya Syurga dan Neraka itu wujud. Saya percaya Manusia mempunyai ROH. Jasad tanpa ROH itu mati. Saya percaya Syurga itu indah. Persoalannya adakah hanya segelintir yang beragama Islam itu yang diterima ke Syurga dan yang lainnya tidak termasuk yang bukan beragama Islam. Bagaimana dengan saudara, sahabat, keluarga dll yang bukan beragama Islam tak masuk ke Syurga lah kan. Tak salahlah orang yang bukan Islam membuat kejahatan pada yang beragama Islam kerana kan mereka Bukan ahli Syurga....
......menjadi persoalanku.......
Kalau hanya Tuhan yang tahu....jawabnya...tak salahlah bebas memilih agama..... tolong beri komen...

iqbalsyarie said...

Anonymous-
Boleh tak perincikan lagi soalan kamu?
Saya tak faham bab ini, "ersoalannya adakah hanya segelintir yang beragama Islam itu yang diterima ke Syurga dan yang lainnya tidak termasuk yang bukan beragama Islam"

dan kenapa pula 'tak salahlah bebas memilih agama?"

Saya tak nampak kaitan antara dua soalan itu. Maaf, sila perincikan soalan anda. Saya kurang faham

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Entri yang sangat bagus. Sudah share kata-kata yang bagus di atas di Facebook :)

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

terima kasih kerana berkongsi.. :)

arif putera 94 said...

Seorang Ateis berkata...
I don't hold a belief in god, because:
1) There is no acceptable definition of god; and
2) There is no attempt to formulate the said definition for testing.

If you are truly and genuinely seeking the truth, you need to ask the question first. What is 'god'?

Then define 'god'.

Then test your hypothesis.

That is logic. That is science.

in myblog
http://lukisanhatilelaki.blogspot.com/2010/11/diskusi-bersama-ateis_16.html

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails