Perkongsian: Tanyalah

Saya teringat satu ayat daripada surah ke al-Anbiya' ayat 7 : Tanyalah ahli zikir (ahli ilmu) jika kamu tidak tahu.

Saya bukan ahli ilmu, bukan ustaz, dan bukan ulama.

Di bayyinat, kita semua berkongsi. Saya tidak mengajar, tapi saya berkongsi.

InsyaAllah, saya akan berusaha menulis perkara-perkara yang berkait rapat dengan soalan-soalan ini.

Anda tolong saya jawab boleh?
Klik untuk besarkan gambar.


Klik untuk besarkan gambar.

Saya sebenarnya perasan, kadang-kadang kita nak tahu banyak benda, tapi kita segan nak bertanya. Jadi, saya sentiasa alu-alukan anonymous untuk bertanya. Apa yang saya tahu, saya jawab. Yang tidak tahu, saya akan simpan dulu.

Sedikit berkaitan bertanya.
Di Bayyinat, saya lebih suka minum daripada banyak cawan. Maksud saya, saya lebih suka mengambil kata-kata alim ulama, berbanding kata-kata saya sendiri. Tapi dek kerana 'cawan' ini bercampur-campur, saya terkadang lupa ia milik siapa.

Saya tidak mahu jadi seperti sesetengah orang yang sombong. Tidak mahu minum dari cawan, tapi terus daripada jag. Mereka lebih suka menggunakan kefahaman mereka yang cetek, mentafsir ayat al-Quran secara sembereno dan malangnya, tersesat. Mereka tidak mahu gunakan cawan, iaitu kefahaman dan tafsiran para alim ulama.

Orang begini perasan bagus dan tidak suka mendengar. Harap saya tidak begitu.

Sepintas lalu tentang Imam Ghazali.
Saya pernah baca di satu sumber tentang sifat Imam Ghazali yang sangat berhati-hati dalam memberikan jawapan hinggakan dalam banyak keadaan, jawapannya ialah "Maaf. Aku tidak tahu"

Saya bermuhasabah. Ternyata dalam banyak keadaan, saya kadang-kadang 'perasan pandai' dan mula memberi jawapan yang di hujung-hujung, ada perkataan 'kot'.

Kesimpulan
Teruskan bertanya. Jika saya tak boleh jawab, soalan anda akan saya larikan pula kepada ahli agama yang lebih arif. Secara tak langsung, bukan setakat anda dapat jawapan, saya juga dapat dan para pembaca yang lain juga turut mendapat manfaat.

Berkenaan dengan soalan-soalan di atas, saya telah menjawab kesemua soalan ini di dalam novel yang saya sedang usahakan ini. Doakan saya agar ia dapat disempurnakan secepat mungkin.

Previous
Next Post »
8 Komentar
avatar

tegur saya jika saya buat entri Agama tapi bercanggah ye..
Jazakallah atas peringatan iqbal

Balas
avatar

tolong menolonglah kamu atas perkara kebaikan...

Balas
avatar

Oh, Iqbal buat novel ke, atau buku soal jawab agama?

Apapun, semoga usaha murni terlaksana...

Balas
avatar

saya suka bertanya jka.
1. saya x tahu
2. saya nak tahu pendapat orang lain.

harap x susahkan iqbal. ^_^

Balas
avatar

salam akhi, mn cerpennya?
" Penghujung ".. x sabar nk baca ni.. (",)

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443