March 23, 2011

Nota Hati Seorang Perempuan Bertudung Labuh

Saya sedang mahu menyambung artikel tentang kebanggan menjadi muslim, sebelum pendangan mata saya jatuh pada satu perenggan panjang, menceritakan tentang wanita daripada sebuah kitab sirah setebal 745 muka surat yang sudah hampir setahun saya miliki tetapi baru separuh dapat saya telaah dan rujuki. Ya. Saya kesal atas segala kelemahan diri ini.

Cuma, lebih 2 minggu yang lepas seseorang bertanya kepada saya.


Saya tidak menjawab kerana bagi saya, orang yang tidak berupaya mengemukakan rujukan, dalil dan hujjah, maka saat itu dia tidak boleh berkata kepada orang lain, "Aku tahu". Cuma, jika untuk amalan sendiri, bolehlah.

Islam bukan agama yang 'kot' atau 'mungkin'. Faham kan maksud saya?

Jika kita menyoroti kembali nilai wanita di zaman jahiliyyah, dan bandingkan ia dengan wanita di zaman tegaknya islam, pasti kita akan melihat satu jurang perbezaan yang sangat ketara. Dahulu, wanita sangat dihinakan. Mereka hanya dijadikan bahan dan alat pemuas nafsu serakah. Tidak jauh berbeza, layanan yang sama diberikan di negara-negara eropah dahulu.

Cuma sesudah cahaya islam mulai terbit, darjat dan maruah wanita diangkat. Golongan wanita dimuliakan, bahkan diberikan layanan dan kebaikan yang lebih atas sebab mereka kaum yang lemah. Tiada lagi caci-maki, penghinaan, penganiayaan, dan kezaliman dibenarkan keatas mereka.

Dalam sebuah peristiwa di Madinah, selepas umat islam mendapat kemenangan dalam perang Badar, kaum Yahudi dan kaum munafik menggetap bibir tanda geram dan marah. Mereka mulai menampakkan kebencian dan tentangan kepada umat islam di Madinah.

Antara yang kuat menentang ialah kaum Yahudi daripada Bani Qainuqa'. Mereka telah melakukan onar dengan memaksa wanita muslimah untuk membuka penutup muka atau hijab mereka ketika wanita itu datang ke pasar untuk menyepuhkan pakaiannya.

Peristiwa ini menunjukkan bahawa hijab yang disyariatkan oleh islam kepada kaum wanita juga termasuk dengan menutup muka. Jika tidak, mengapa kaum wanita di zaman itu memakai penutup muka? Jika tidak, mengapa kaum Yahudi memaksa wanita muslimah itu membuka hijab mukanya? Sedangkan tujuan mereka hanya satu iaitu untuk menodai perasaan keagamaan yang jelas ternampak pada segi pakaian wanita muslimah.

Ini diperkuatkan dengan beberapa hadis Shahih.

Antaranya, Imam Bukhari meriwayatkan daripada Aisyah r.anha dalam bab 'pakain bagi orang yang dalam ihram'. "Janganlah dia (orang perempuan yang berihram) menutup muka dengan hijab (kain penutup muka) dan memakai pakain yang dicelup dengan waras (penwangi)"

Imam Malik dalam kitab al-mua'ttha' juga menyelitkan hadis yang diceritakan oleh Ibnu Umar, "Tidak harus bagi wanita yang sedang ihram memakai hijab muka, dan juga memakai sarung tangan".

Apakah maksud larangan ini? Mengapa wanita, bukannya lelaki?

Ini adalah kerana penutup muka (hijab) ialah suatu yang biasa dipakai oleh wanita di luar musim haji. Lelaki tidak memakainya, kerana itu hadis ini eksklusif untuk akhowat.

Ada satu lagi hadis. Ia berkenaan dengan seorang sahabat wanita bernama Fatimah binti Qais yang telah diceraikan oleh suaminya. Pada awalnya, Fatimah Binti Qais menunggu masa iddah di rumah Ummu Syarik. Tetapi, selepas diketahui bahawa ramai sahabat Rasulallah s.a.w yang menghuni rumah itu, Rasulallah lalu memerintahkan Fatimah Binti Qais menunggu masa iddahnya di rumah sepupunya iaitu Ibnu Ummi Maktum. Ummi Maktum ialah seorang yang buta, dan tidak dapat melihat. Di sana, Fatimah Bin Qais bebas melepaskan kerudungnya.

Semua ini adalah dalil-dalil yang mewajibkan wanita muslimah agar menutup muka dan seluruh anggota tubuhnya daripada pandangan lelaki asing.

Cuma, di sana letak pula tugas kaum lelaki iaitu untuk menjaga pandangan mereka. Ini telahpun saya huraikan dalam cerpen Kasih Buat Nisa'.

Beberapa pengecualian dan rukhsah juga dinyatakan. Antaranya, dalam urusan belajar, memberi kesaksian, merawat penyakit, darurat dan lain-lain. Maaf, untuk di Facebook dan di Blog, rasanya tidak disenaraikan.

Cuma, di sana ada pendapat yang berbeza daripada imam-imam mazhab. Mereka berpendapat bahawa muka dan tapak tangan itu bukannya aurat. Bahkan, para ulama mazhab juga menafsirkan bahawa hadis-hadis di atas tadi bermaksud sebagai menggalakkan atau anjuran agar berniqab (menutup wajah) tetapi bukannya wajib. Walaubagaimanapun, mereka semuanya sepakat bahawa lelaki asing yang bukan muhrim, sekali pun tidak dibenarkan untuk melihat walau satu anggota pun daripada tubuh wanita dengan syahwat. Manakala bagi wanita itu pula, dia wajib menutup mukanya sekiranya sekelilingnya, semua lelaki memandangnya dengan rasa syahwat.

Ya! Di sana letak kata kuncinya.

Pembaca budiman, anda berhak dan layak untuk membuat pilihan. Anda berhak memilih untuk meletakkan gambar di Facebook atau blog anda ataupun tidak. Cuma, pastikah anda bahawa gambar anda tidak ditenung oleh si mata keranjang? Yakinkah anda bahawa tiada syahwat yang mengelojak menatap gambar anda?

Seperkara lagi, dan yang akhirnya juga, saya menyeru kepada akhowat yang sedia masuk dalam dunia D&T untuk mulai tekan butang 'delete'. Ini adalah kerana salah satu daripada jidiyyah dalam tarbiyyah ialah dengan kita memilih untuk tidak mengambil rukhsah. Bahkan, jika orang yang ditarbiyyah pun memilih 'yang mudah-mudah', maka saya yakin bahawa orang ramai yang masih jauh dari tarbiyyah, pastinya akan memilih 'yang suka-hati'.
Muslimah yang sebenar tidak akan redha dirinya dipuji dan dipuja lelaki ajnabi yang punya penyakit dalam hatinya kerana kebanggaan dan keseronokan itu disimpannya dalam-dalam, hingga saat dahinya dikuncup lembut suami tercinta yang mengambilnya dengan nama Allah, buat kali pertama.

17 comments:

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Alhamdulillah.
Semoga catatan pendek ini dapat memberi kesedaran kepada kaum hawa agar lebih berhati-hati dalam setiap langkah kerana hidup di dunia bukan sekadar seronok-seronok, bahkan ia adalah tempat kita mencari bekalan ke akhirat kelak.

Hal yang sama juga perlu dipegang kaum adam, agar tidak terdorong melakukan sesuatu yang boleh membawa kepada dosa dan berdosa.

Setiap gambar yang ditatap oleh silang jantina, pasti akan menimbulkan 'rasa' apatah lagi kalau ia terkatagori sebagai cantik dan lawa.

Semoga kita diselamat dan dirahmati Allah.

TQ

cemomoi said...

assalamualaikum;

dunia penjara bagi mukmin

banyak yang terlarang dan susah nak dilaksanakan menyebabkan kita tak bebas untuk melakukan apa saja yang nafsu suka, umpama penjara yang penuh dengan peraturan yang wajib kita patuhi. sebab itu le gambaran syurga tu terlalu indah, luas dan hebat dibayangkan sebagai ganti penjara dunia untuk orang islam yang berjaya melalui ujian tersebut. wallahua'lam

~Dr.CiNta~ said...

syukran iqbal kerana mengingatkan~ ^___^

Anonymous said...

sedap membaca..

akhirnya sampai hujung, penulis menyeru untuk pejuang meninggalkan rukhsah..
ni dalam kes ni je ke, untuk semua rukhsah macam rukhsah solat waktu musafir dll?
keliru sikit kat situ..

macho

mariah said...

Alhamdulillah..

Pada setiap perintah Allah itu, ada kebaikan bagi yang mahu ambil iktibar.

Alhamdulillah, entri yang berkesan seperti yang sebelumnya..

z@i said...

picture description itu best =)

menusuk hati said...

assalamualaikum..para wanita,ingtlah,korang semua walaupun org anggap lemah tetapi anda hebat d sisi Allah..yg pntg taat perintah Allah dan rasulNya

Mahfuzah Husna Zulkifli said...

Assalamualaikum. Lebih baik elakkan benda yg meragukan...

Ibnu Mutallib said...

MasyaAllah,huraian yang cukup jelas,..

jazakallahukhair

Ibnu Mutallib said...

Buat Anon 911AM,
sekadar pendapat saya: mungkin maksud iqbal, ambil pendapat yg plg sunnah.. mazhab taqwa bukan mazhab taqwa.

sesetengah kita ambil mazhab fatwa, di aman fatwa adalah penyesuaian keadaan dan masyarakat,sebaliknya mazhab taqwa adalah anutan Nabi dan salafussolehin..rukhsah solat tu adalah amalan salafussolehin

iqbalsyarie said...

Sahabat anonymous, saudara saya Ibnu Mutallib telahpun memjawab persoalan saudara :)

AmenoWorld said...

Alhamdullilah, perkongsian yg benar2 baik. :)

Yuni Aisyah said...

hmm..entry yg btol2 memberi kesedaran...terima kasih..:)

فراس الزهرأ said...

alhamdulillah..:-)

aku insan lemah said...

syukran...

chyronwani said...

nice~
but sometimes,ada juga sesetngah wanita bertudung labuh yang memandang rendah pada wanita yg free hair atau yg tidak bertudung labuh..

nadzirah said...

salam...
perkongsian yg bagus..=)
mntak izin share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails