June 24, 2011

Taubat.


“Taubat ialah salah satu daripada seruan dan perintah Allah, ditujukan khas kepada manusia-manusia yang telah melakukan dosa .Imam Nawawi pernah menyebut, ‘taubat ialah sebuah kewajipan bagi setiap dosa’. Ada beberapa syarat taubat yang utama. Pertama, orang yang bertaubat mesti ikhlas. Kedua, mereka perlu berjanji untuk tidak mengulagi perbuatan itu lagi. Ketiga, dia perlu menyesal dengan perbuatan dosanya tadi. Keempat, dia perlu menanam tekad dan azam yang bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perbuatan dosa itu lagi. Dan akhir, jika salah yang dilakukan itu berkisar dalam kalangan sesama manusia, maka dia perlu meminta maaf kepada orang itu”

Diana angguk. “Lagi?”

Hari ini, dia voicechat dengan Fatihin di laman sembang Sykpe. Oh, terpaksalah berbual. Kalau tidak, mau kejang jari lelaki itu hendak menaip. Berbincang bab taubat, bukan sekajang dua huraiannya. Boleh jadi satu buku juga.

“Taubat sebelum ajal”, suara Fatihin mendatar.

“Oh. Okey”, Diana senyum hambar. “Kiranya kalau dia sudah taubat, tetapi tak boleh nak tinggalkan lagi dosa dia, macam mana?”

“Kalau begitu, nampaknya dia belum lagi taubat nasuha. Taubat nasuha ini digambarkan oleh Allah sebagai seakan-akan kembali menjadi seperti bayi. Tiada dosa. Semuanya Allah ampunkan. Selain daripada itu, ulama telah menyenaraikan beberapa bentuk taubat yang lain juga. Antaranya ialah taubat main-main dan taubat khusus”, jelas Fatihin. Dia berdehem kecil, melegakan kerongkong yang terasa kesat.
.
“Taubat main-main?”, dahi Diana berkerut.

“Sebagai contoh, seorang penzina yang bertaubat untuk tidak berzina dengan perempuan A. Tapi dia masih lagi tegar untuk berzina dengan perempuan B. Tak pun, macam pemabuk yang bertaubat untuk tidak minum Beer, tapi masih minum wiski”

“Oh. Gila.. tu bukan taubat kalau macam tu”, gumam Diana sendiri.

Fatihin angguk. Senyum segar terukir di bibir, walaupun dia tahu Diana tidak akan nampak. “Betul tu. Orang macam tu perlu tambah lagi dua taubat. Taubat sebab bermain-main dan taubat sebab bertangguh-tangguh”

“Macam saya?”, bingkas Diana.

“Er… saya tak maksudkan awak", Fatihin menelan liur, lalu menyambung,  "Taubat jenis kedua ialah taubat khusus. Inilah yang awak tanya tadi tu. Orang yang taubat dengan taubat spesis ini, hanya akan berhenti daripada membuat satu jenis dosa, tapi tetap akan buat dosa jenis lain. Sebagai contoh, seorang perempuan yang insaf daripada membuka aurat. Dia lalu memakai tudung, tapi dalam masa yang sama, dia masih mengumpat orang. Kiranya tak complete lah kan? Maka, dia akan diberikan pahala atas taubat serta perbuatannya menutup aurat, tapi dia akan diberi dosa sebab mengumpat. Orang ramai selalu salah-faham terutamanya orang melayu kita. Mereka selalu berdolak-dalih apabila diajak untuk berbuat baik. Alasasannya, aku bukan baik. Sebagai contoh, ada kawan saya masa sekolah dulu yang menolak untuk ke majlis ilmu atas alasan dia selalu suka mencarut. Kiranya kes orang yang tak pandai jaga mulut lah ni. Padahal, mana ada kaitan antara dua tu pun. Pergi menuntut ilmu agama… dapat pahala. Taknak belajar agama, dapat dosa. Sedangkan mencarut, kalau buat jugak, dosa mencarut tadi tak akan effect pahala dia pergi menuntut ilmu tadi”

“Oh. Baru saya tahu…”, balas Diana, perlahan.

“One more thing Diana. Sangat penting ni”, Diana dah sedia untuk mencatit. Dari tadi pun dia bukan dengar-dengar kosong aja. Dia mencatit sesuatu.

“Taubat itu bermula dengan penyesalan dan diakhiri dengan amal soleh dan ketaatan kepada Allah. Orang yang mengaku dirinya sudah bertaubat, tapi tak melaksanakan perintah Allah, maka dia menipulah tu”, lembut suara Fatihin, kedengaran memujuk. Dia tahu, untuk Diana melakukan perubahan, ia suatu yang sangatlah sukar kerana dia sedang berada di negara yang meminggirkan islam. Negara dimana penghayatan atas islam sangatlah tidak digalakkan oleh pemerintah. Menjalankan syiar dan syariat, bahkan pula dihalang.

“Terima kasih Fatihin. InsyaAllah. Saya akan cuba menjadi orang yang betul-betul sudah bertaubat. Malu pula rasanya dengan Allah, dengan awak, dengan kawan-kawan… hmmm”, luah Diana. Matanya kembali berair.

“Tak ada benda nak dimalukan Diana. Setiap orang ada buat kesilapan dan kesalahan. Cuma kita perlu malu, kalau kita sudah tanamkan azam sungguh-sungguh, tapi tetap kita ulang buat dosa yang sama”

“Kalau terjadi macam tu?”, pintas Diana.

“Renew taubat, azam dan menyesal. Iringlah dosa tadi dengan melakukan kebaikan, sebab Nabi kata kebaikan akan menghapuskan dosa tadi. Kebaikan itu ialah menyesal dan bertaubat”, terang Fatihin. Suaranya ditekan sedikit. Ada niat nak buat provokasi sikit. Bukan apa… manusia ni kadangkala perlu dimotivasi dan dicabar, barulah dia jadi lebih semangat dan lebih komited dalam benda baik. Kan?

“Thanks a lot”, ucap Diana sungguh-sungguh. Hatinya mekar selepas mendung pagi tadi. Oh, Arif dan Sarah! Matahari musim sejuk sudah berada atas kepala. Tapi rumah ini masih sunyi. Granpa, granma, Arif dan Sarah masih di gerejakah?

“Fatihin…”

“Ya?”, dia membetulkan letak headphone atas kepala.

“Arif dan Sarah sekarang di gereja. Ma dan pa saya bawa mereka ke gereja. I don’t know for what reason. Katanya ada pesta. Saya risaulah dengan mereka…”, akhirnya kerisauan yang terbuku dibiarkan terluah. Setidaknya, ada Fatihin untuk memberi nasihat atau solusi.

“Church?”, berkerut dahinya.

Diana angguk. Cuma tidak dilihat dek Fatihin. “Mereka pun sama macam saya. Kami memang sudah lama tak mengamalkan islam. Mana pernah rumah ni dibacakan ayat-ayat Quran sebelum ni. Didirikan solat pun tak pernah. Arif tu sudah akil baligh dah. Umur pun dah masuk 14 tahun dah. Tapi itulah… kesian dia. Banyak benda dia terkeliru. Banyak perkara dia tak tahu. Fatihin… apa saya perlu buat? Saya sayang mereka. Saya tak mahu mereka dikristiankan…”, sedaya-upaya dia menyudahkan cakap. Dadanya berombak. Rasa bersalah dan rasa kasihan datang silih berganti. Kan bagus kalau arwah umi masih ada. Umi selalu ajar kami mengaji. Umi selalu jaga solat kami. Umi selalu pesan dan nasihatkan kami. Tapi kalau umi ada, mana mungkin dia dan adik-adik ada di Scotland sekarang, kan? Heh. Inilah namanya takdir.

“Arif belajar di sekolah menengah tempatan?”, tanya Fatihin. Serius dia menutur.

“A’ah. Sarah pula di elementary school.”, terang Diana.

“Hmm… nanti dia balik nanti, awak cakap lah slow-slow dengan dia. Tanya apa pendapat dia tentang agama kristian dan apa pendapat dia tentang agama islam. Kita kena tahu pandangan dia bagaimana, dan kita juga kena tahu apa expectation dia. Dan jangan lupa Diana. Awak kena banyakkan berdoa. Doa sungguh-sungguh. Biar sampai mengalir air mata, sebab Allah suka hamba-Nya yang merintih meminta rahmat, belas dan bantuan-Nya”

“InsyaAllah. I will. I will. InsyaAllah”, ulang Diana berkali-kali. Kepala diangguk-angguk.

Fatihin senyum. Dadanya turut mengirimkan doa. Dia tahu, atas kebatasan kudrat dan kemampuannya saat ini, dia hanya boleh memberi tunjuk ajar, nasihat dan motivasi sahaja. Dan berdoa. Itu saja yang dia boleh lakukan dan sumbangkan kepada sahabat berlainan benua itu.

“Erm. Fatihin…”

“Hmm..”

“Saya nak pakai tudung, mulai harini”

****
Ada orang tanya pasal "taubat", jadi saya copy+paste apa yang saya sedang tulis untuk manuskrip novel saya- SAC. Saya belum edit lagi, baca semula pun belum. Tak ada masa, kerana saya sedang mengejar date line saya sendiri. 1 Ramadhan, hari pertama saya akan report to MAS. Maka 6 bulan pertama akan jadi 6 bulan yang sangat sibuk dan memenatkan bagi saya. Itulah yang saya risau. Saya risau, jika nanti saya langsung tak mampu menulis waima satu perenggan pun. Sebab itu saya 'pulun' menulis sekarang. Harap maaf, dan harap diampun. Manuskrip ini ialah projek mega ke-3 saya. 

   

7 komen:

Musafir Melayu said...

Assalamualaikum,

Terima kasih atas perkongsian.

Ini sedikit daripada novel yang bakal dikeluarkan?

Kalau benar, saya doakan agar novel ini benar2 menjadi dan dapat diterbitkan.

Nanti kalau dah keluar mohon umumkan! :)

fuad ansari said...

menarik perkongsian ni.. patutla pun.. hasil tulisan seorang penulis novel rupanya.. selamat menulis.. semoga berjaya... (",)

Ahlia Iman said...

Assalamu'alaikum...

Penyampaian yg menarik, alhamdulillah
teruskan usaha dik, Moga ALLAH berkati segala usaha, insya'ALLAH

AL-QASSAM said...

JOm Membaca

Afiq Tj said...

Menarik..kalau taubat..kemudian masih juga mengulangi dosa lama..jangan berputus asa kan untuk terus memperbaharui azam dan usaha..agar mencapai taubat yang sebenar-benar taubat..taubat nasuha..tak ulang da dosa lama..

salwaismail said...

salwa buat GA. jemput tuan blog tengok hadiah. kalau nak jadi sponsor, bagitau okay?
:)

http://salwaismail.blogspot.com

Haikal Fansuri said...

pintu taubat masih terbuka,
tinggal lagi perlukan usaha kita untuk melangkahkah kaki melepasinya.

syabas iqbal.

jemput ke blog ana pula. masih baru di dunia blogging.

http://fikrahmadinah.blogspot.com/2011/06/jangan-sombong-macam-mael-lambung.html

Related Posts with Thumbnails