September 20, 2011

Ikhlas, A.K!

Saya mulakan ayat-ayat pertama dalam artikel ini dengan senyuman. Kalau ada orang bertanya apa maksud senyuman saya, jawabnya ialah saya senyum kerana dalam artikel ini, saya mahu 'mengutuk' sebuah novel karya seorang sahabat, Nirrosette.

Saya cakap saya nak kutuk kan? Jadi, sila jangan mengharap yang saya akan membuat ulasan pada novel ini. Oh! Kejamnya!

Tidaklah. Saya rasa saya tak perlu pun nak komen novel dia, kerana hari-hari saya lihat ada saja orang yang memuji karyanya! Betullah. Memang novel Ikhlas, A.K ialah sebuah novel yang berkualiti. Tahniah kepada si manis dari Singapura, Nirrosette.

Tetapi...

Saya cuma nak 'kutuk' Adam Khalis. Bukan kutuk sebenarnya- cuma seurat benang daripada kotak pemikiran saya sahaja.

Tapi saya bermula dengan watak utama- Nur Kasih Kaisara. Kaseh ialah seorang gadis yang moden, hidup mewah, dan bersosial. Nirrosette memperkenalkan Kaseh sebagai seorang gadis yang cukup sempurna pada lahiriah, tetapi sifar pada pengamalan dan penghayatan agama. Teruknya Kaseh hinggakan dia tak tahu bahawa perbuatan meminum arak itu ialah satu dosa yang besar.

Baiklah. Di sini saya sudah mula angkat kening sendiri. Benarkah ada umat islam yang tidak tahu dan jahil... sampai macam itu sekali? Entahlah. Jika jawapannya 'ada', maka itu sudah jadi satu masalah yang sangat besar! Masalah yang perlu ditangani oleh semua kelompok dan tingkatan sosial masyarakat.

Tapi sebenarnya memang tidak hairan manusia sebegini boleh wujud. Banyak sebab. Dalam novel Ikhlas, A.K... Kaseh lahir daripada sebuah keluarga yang kaya-raya. Seringkali, kekayaan menyebabkan manusia lupa kepada Allah. Benda ini disebutkan pada banyak tempat di dalam al-Quran, terutamanya dalam surah At-Taubah. Dalam ayat 14 surah Ali-Imran juga ada disebutkan.

Memang kekayaan ialah satu benda yang membuatkan manusia lupa Allah, lupa Rasulullah. Bahkan, manusia yang menghambakan diri kepada dunia juga akan lupa untuk menyayangi dan mengasihi anak-anak mereka. Macam ibu dan bapa Kaseh jugalah!

Kaseh juga membesar menjadi orang yang 'super jahil', mungkin kerana tiada didikan daripada ibubapa. Saya suka jika kita melihat kepada sebuah hadis riwayat Imam Muslim, berkenaan dengan fitrah. "Setiap anak Adam lahir dalam keadaan fitrah (sudi akidah). Maka, ibu dan bapanyalah yang akan menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi"

Kalau kalian perasan... Rasulullah tidak pun menyebut "...atau menjadikannya islam". Kerana apa?

Jawabnya mudah- kerana setiap bayi yang lahir sudahpun islam. Cuma atas didikan ibu dan bapalah yang akan menentukan apa pengangan agamanya dewasa nanti. Samalah macam Kaseh. Dia memang tak pernah dididik dengan agama. Maka sudah tentu dia akan membesar menjadi orang yang tidak mengetahui tentang agamanya. Kasihannya Kaseh!

Ketiga, saya akan mengatakan betapa persekitarannya terlalu banyak memberi pengaruh. Kaseh berkawan dengan kawan-kawan yang 'tak elok'. Sebab itu dia pun jadi tak elok. Tapi itu cabang. Saya tetap akan mengatakan dan meletakkan ibu dan bapa di tempat pertama untuk disalahkan kerana sedikit kecuaian mereka... yang terkesan bukan hanya dia, tapi juga anaknya.

Saya nak kita sama-sama melihat ragam ibubapa masa kini. Anak kecil yang masih merangkak... sudahpun diajar untuk menyanyi dan menari. Baiklah... kalau setakat menari dan menyanyi, tidak menjadi kesalahan. Tetapi yang mengerikan, kanak-kanak yang sekecil empat atau lima tahun sudahpun dibawa ke pentas hiburan, memperdagangkan suara dan memperagakan kelincahan menari.

Heh! Ibubapa akan bangga jika anak-anak mereka boleh jadi penyanyi hinggakan dalam sebuah rancangan realiti TV, ditayangkan wajah seorang bapa yang lengkap berkopiah... tersenyum bangga. "Anak aku sudah jadi artis!"

Salah ayah dan ibu, definitely.

Tetapi seperti yang saya katakan tadi... persekitaran juga banyak 'sahamnya'. Pertama, sahabat. Hadis banyak menyebutkan pasal adab bersahabat. Kedua, media massa. Saya memandang televisyen dan akhbar sebagai sebuah medium yang terpaling berkuasa untuk membentuk pola pemikiran manusia, terutamanya kanak-kanak.

Sebab itulah kalau Yahudi nak menjatuhkan sesebuah tamadun, mereka akan mula-mula mengusai pemerintah dulu. Dengan sebab pemerintah itu sudah mengikut acuan, mereka (pemerintah) pula akan menguasai rakyat dengan media massa yang dikawal oleh mereka. Kalaulah seorang budak kecil sejak kecil sudah diajar dengan televisyen untuk membenci ulama, maka memang pasti dan pasti... dia akan membenci ulama bila sudah besar!

Dalam artikel berasingan, akan saya terangkan dengan lebih berkenaan dengan ghazwul fikri.

Kemudian, kita diperkenalkan pula dengan Adam Khalis- hero di dalam novel ini.  Di kulit belakang buku, Adam Khalis dikatakan sebagai 'stok budak masjid'.

Hmm... pada pandangan saya, saya tak rasa yang Adam Khalis itu seperti 'budak masjid'. Bagi saya, Adam Khalis cumalah seorang lelaki biasa, yang baik. Ya. Dia seorang lelaki biasa, yang baik... dan juga penyabar. Kalau nak kata dia tu 'stok budak masjid', maka saya rasa tidak berapa kena. Mungkin 'budak masjid' yang Nirrosette cuma cerminkan di sini ialah orang sekelilingnya, tapi pada sudut kaca mata saya... lain.

Saya menghabiskan banyak masa dengan 'budak masjid' dan saya akan utarakan beberapa ciri 'budak masjid'. Mereka ini ialah watak realiti, bukan lagi watak virtual. Mereka wujud, bernafas, dan hidup seperti kita.

Budak masjid... pertama sekali, ialah 'budak'. Maknanya, mereka masih lagi remaja. Macam Adam Khalis. Kedua... masjid. 'Stok budak masjid' yang saya kenal ialah orang yang dengan sedaya upayanya mahu menghidupkan solat berjemaah tak kisahlah di rumah ataupun di pejabat. Dan mereka juga akan bersolat di awal waktu. Mungkin Adam Khalis boleh beralasan, "saya kerja" untuk menjawab soalan "kenapa awak tak solat berjemaah" tetapi setakat yang saya nampak, banyak syarikat yang mengizinkan pekerjanya untuk mengambil masa 5-10 minit untuk solat. Tetapi ingat, kalau tak boleh nak solat berjemaah di tempat azan dilaungkan dan di awal waktu... setidak-tidaknya mereka akan segera solat sesudah ada peluang itu.

Tetapi Adam Khalis banyak kali juga 'terlalai' hinggakan dia terpaksa bersolat pada masa-masa kecederaan. Mungkin ini juga habit kita. Maka saya mahu menegur... betapa perbuatan melambat-lambatkan solat secara sengaja (tanpa sebab), hukumnya ialah berdosa! Ha... jangan ingat tak solat sahaja yang berdosa, tahu?

Selain itu, tiada lagi yang saya boleh komen. Yang pasti... jalan ceritanya sangat menarik, dan sangat sweet! Dan pada saya, kekuatan novel Ikhlas AK ini memang terletak kepada plot ceritanya yang berombak-ombak.

Sepuluh jari saya angkat. Dan saya yakin buku ini akan meletup kerana 90% pembaca di Malaysia ialah wanita... dan wanita memang suka cerita-cerita macam ni, kan? kan?

(Saya ketawa)
   

4 comments:

Novelgurl said...

haha..betul r tuh..cm best je cite nie

erm..stuju,ibu bp bertgjwb spenuhny mndidik ank2 dlu.

cik jari said...

A.K tuh stand for what?
semalam akak ada jumpa novel ni kat kedai buku tapi tak tergerak hati pon nak beli walaupun nama2 watak dalam tuh comey2...

kita-kita sebagai bakal ibu n bapa suatu hari nanti kena take note sal bende nih dari sekarang....sifat/perilaku mak bapak beri impak besar pada anak2...

sufiyyah zulkifli said...

haha. gelak sakan akhir entri ya~

Anonymous said...

rasanya kalau seluruh umat islam di malaysia mungkin tahu arak itu haram, kalau penduduk islam di singapore pula, tak pastilah samada tahu ataupun tidak..

sebab itu dalam cerita ni, kaseh mmg jahil sejahil2nya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails