Syawal

Adakah saya sudah terlambat? Oh! Saya rasa tidak. Dalam kesempatan ini, saya mahu mengucapkan selamat hari raya aidilfitri, bersama titipan ikhlas; moga segala amal kita diterima-Nya, dan semoga salah laku dan silap percaturan daripada diri saya yang dangkal ini, dimaafkan oleh anda semua… dan diampunkan olah Allah Subhanahuwwata’ala.

Saya tak berhajat untuk menulis suatu yang ‘berat’ sebaliknya cukup jika saya kongsikan pengalaman saya. Sebenarnya, sejak hari pertama saya berada di rumah (27 Ramadhan), ada banyak perkara yang menarik yang saya teringin untuk kongsikan.

Erm… pertama sekali, tahun ini ialah pertama kali saya drive sendiri balik ke kampung saya di Felda Jengka. Oh! Itu pun nek beritahu ke? Mestilah! Pengalaman tu…!

(Booo… tak menarik langsung!)

Sedikit pasal raya... saya sebenarnya agak kecewa dengan khutbah raya di kampung saya. Adakah patut imam berpesan, "Pakailah baju melayu, kerana ia adalah baju kebangsaan". Bukankah lebih patut khatib menggunakan peluang untuk bercakap kepada khalayak ramai dengan ucapan nasihat? Lagi-lagi... ada seorang pak cik yang usai solat sunat aidilfitri, dia mencapai mikrofon dan bercakap. Katanya, "Kita nak minta sumbangan RM500 daripada setiap keluarga, kerana kita mahu membina menara masjid. Masjid kita tak ada menara". Saya hairan sendiri, dan ramai juga orang yang hairan. Apa rasionalnya bina menara masjid, RM 100,000? Seratus ribu tu! Lagi-lagi... orang yang 'meminta' itupun jenis yang datang masjid seminggu sekali saja!

 Allahurabbi. Jangan kita terlalu mengagungkan syiar islam, jika syariat kita pijak-pijakkan!

Tahun ini juga, saya banyak sekali menonton televisyen selepas tiga tahun saya alergi dengan idiot box itu. Sebabnya… di Astro sekarang sudah ada TV al-Hijrah! Oooohhh! Dalam satu perkataan, saya akan katakan stesen televisyen itu sebagai ‘DaBOM’. Kalau orang yang tak tahu DaBOM tu apa, sila belek muka belakang novel DYK. DaBOM ialah tagline yang saya reka- ‘DAkwah Buat Orang Muda’

Saya suka sangat dengan program-program yang dipertontonkan. Segala dakwah, kuliah agama, dan program ilmiah dipersembahkan dengan cara yang sangat santai.

Oh, sebelum saya terlupa… saya sebenarnya jenis manusia yang menonton bukan hanya dengan mata tapi dengan akal. Saya tak suka apa-apa yang dijamah oleh mata saya, menjadi suatu yang tidak ada hasil yang bakal menguntungkan saya. Tidak!

Bukankah kita dituntut untuk melihat? Al-Quran menekankan peranan ‘memerhati’ dengan diiringi dengan peranan hati dan akal untuk menterjemah. Betul, bukan?

Saya petik satu babak dalam novel DYK.
Memang pada pandangan peribadinya, dia melihat bahawa punca kerosakan akhlak remaja ialah paling banyak berpunca daripada televisyen. Lepas satu demi satu drama yang tidak bermoral disajikan kepada masyarakat, muncul pula drama berunsur Islam yang membuat tafsiran yang salah terhadap ajaran Islam sendiri. Drama yang melambangkan orang-orang beragama, akan sentiasa dibenci, difitnah, dimaki, dan mundur. Secara tak langsung, ia membuatkan para ibu ayah merasa takut untuk menjadikan anak-anak mereka sebagai cerdik pandai agama. Ini kerana peranan televisyen yang sering mengaitkan orang agama dengan kemiskinan dan penindasan. Sebaliknya, rancangan-rancangan berbentuk hiburan pula yang mendapat liputan yang lebih. Lebih ditakuti, rancangan-rancangan nyanyian dan hiburan kanak-kanak pula semakin meningkat. Macam cendawan tumbuh lepas hujan, ibu ayah berpusu-pusu mahu anak mereka jadi artis.

Nasuha beristighfar panjang. Dalam diam, dia tahu uminya sengaja membiarkan televisyen itu usang tidak berganti sebagai salah satu usaha daripada uminya untuk mendidik anak-anaknya agar tidak menonton televisyen. Jika dibuang terus, ia tidak membantu bahkan akan mengeruhkan lagi kefahaman mereka.

Orang kata, televisyen mempunyai manfaat.

Nasuha tidak menafikan kata-kata itu. Tetapi dalam masa yang sama, mudarat yang ada adalah lebih banyak jika dibandingkan dengan manfaat yang disediakan di televisyen. Ah! Jika mahu dilihat dengan cara itu, arak juga dikatakan ada manfaat. Kononnya untuk menghangatkan badan. Tapi nyata mudaratnya jauh lebih banyak.

Bagi Nasuha lagi, dia lebih selesa untuk membaca bahan-bahan di Internet sahaja untuk membantunya peka dengan keadaan sekeliling. Menonton berita di televisyen bukanlah suatu yang Nasuha gemar kerana dia sedar, banyak fitnah dan penyelewengan terkandung di dalamnya. Eh, macamlah sumber daripada Internet semuanya bagus?

Heh… pandai-pandailah memilih, kan?
Sejujurnya, memang saya memandang kotak televisyen ini sebagai punca kerosakan akhlak anak-anak muda kita. Daripada kanak-kanak seusia 4 tahun, sudah ada rancangan hiburan khusus buat mereka. Ini ialah ghouzul fikri. Ghouzul Fikri akan saya hurai dalam artikel yang berasingan. Saya cuma mahu menekankan peranan ‘akal’ dan ‘hati’ untuk menapis bahan-bahan yang dijamah oleh mata dan telinga kita, lebih-lebih lagi televisyen.

Satu program yang menyentuh hati saya ialah program ‘studia muallaf’. Oh! Saya terkesima dengan kewujudan program seumpama ini. Sejujurnya, saya kagum dengan ‘mereka’ yang bercita-cita tinggi… mahu menjernihkan tanggapan buruk masyarakat non-muslim kepada orang islam. Saya rasa bukan saya sahaja yang perlu malu, tapi semua kita patut malu dengan para muallaf ini. Kenapa?

Kita ini sebenarnya ‘banyak tangan’ dan ‘banyak mulut’. Sebab mulut dan tangan kita ini banyaklah… maka perbuatan kita dan perkataan-perkataan kita, telah membuatkan islam nampak ‘kotor’ dan ‘berpenyakit’ pada kaca mata orang bukan islam.

Kalau kita tengok statistik, yang buang bayi itu bukannya siapa-siapa… tapi anak orang islam! Anak siapa? Anak kitalah!

Yang terjebak dengan najis dadah? Kita juga!

Yang jadi pelacur atau dalam istilah masyarakat bersosial rendah, bohsia. Anak orang islam!

Yang rempit? Anak orang islam.

Yang rasuah? Anak orang islam. Ops… ‘bapak’ sebenarnya.

Yang apa lagi? Yang gagal dan dibuang IPT? Oh! Anak orang islam juga yang menjadi pendominasi.

Dan saya pernah menonton rancangan Majalah Islam di Tv al-Hijrah. Dalam sebuah temu bual, seseorang telah berkata, “Di Kemboja, masyarakat islam mundur kerana mereka ialah golongan minoriti. Hampir semua tempat di dunia ini golongan minoritinya akan ditindas. Tetapi di Malaysia, kita ini majoriti tapi tidak pula maju berbanding golongan minoriti. Ada banyak sebab, antaranya ialah kerana perpecahan politik”

Lebih kurang macam itulah kata-kata orang itu.

Ia membuatkan saya terfikir. Kenapa orang islam banyak berpecah ya? Nampaknya akan jadi panjang kalau saya tulis di sini, jadi biar saya tulis lain kali sajalah dalam artikel tentang siasah. InsyaAllah.

Kita fokus balik kepada golongan muallaf ini. Saya sebenarnya hairan juga kadangkala. Antara kita dengan mereka… siapa sebenarnya yang muallaf ini? Kita pasti takkan mengaku kita ini muallaf kerana kita sudah 10, 20, 30, 40 tahun hidup sebagai si fulan BIN si fulan. Ada perkataan ‘bin’ yang menjadi indikator yang paling popular, kononnya kita islam. Tapi… kita ini macam tin kosong. Tahu tin kosong? Kosonglah… nampak aja islam, tapi ‘dalam’ ialah ‘kosong’. Jiwa kita kosong daripada menghayati perjuangan islam. Jiwa kita kosong daripada amal islam. Jiwa kita sifar daripada akhlak islam. Oh, kita sebenarnya muallaf itu… anehnya!

Saya tak ajak anda untuk buat benda yang besar-besar seperti mendesak kerajaan wujudkan hukum hakam jinayat islam. Tidak! Itu benda besar yang perlu kekuatan yang besar dan kesedaran yang besar. Tapi saya cuma mengajak anda untuk hayati islam. Jadi seperti golongan muallaf yang saya sebut tadi… yang bangga dengan name tag islam. Yang Bangga dengan islam. Yang bangga menjadi islam!

Kita? Adakah kita berbangga dengan islam?

Jika ‘ya’, kenapa…

Kita tak dakwah?

Kenapa kita sembunyi-sembunyi dan takut-takut dalam buat benda baik? Tak mahu ajak orang?

Kenapa kita tak mahu berbual-bual tentang topik yang ada hubung kait dengan islam?

Dan kalau betul kita berbangga dengan islam… kenapa kita tak teringin nak pergi majlis ilmu, duduk mendengar di dalam majlis taklim? Dan kemudiannya, membebaskan diri daripada rantai-rantai kejahilan?

Saya tinggalkan persoalan ini untuk dijawab oleh hati kita, masing-masing. Saya dan anda, semua sekali.

Selain daripada menonton, saya juga ada menulis manuskrip untuk novel ketiga. Syukur alhamdulillah… dapat juga saya bawa pulang novel-novel DYK dan diserahkan (sebenarnya dihadiahkan) kepada adik beradik saya. Syukurlah, setitis usaha saya ini dihargai. Saya sedang sabar menunggu novel kedua, Awan Diana pula untuk mendapat ‘lampu hijau’ daripada pihak Jemari Seni. Mudah-mudahan, ada rezeki… adalah.

Dan yang baru berlaku, semasa memandu pulang… tayar kereta saya pecah. Kerana ia pengalaman pertama saya, dan juga kereta orang (mak saya, saya pinjam), jadi saya jadi kelam-kabut tak tahu apa mahu dilakukan. Jadi saya jalan punya jalan… mencari telefon SOS lebuhraya. Dan alhamdulillah… ada seorang abang ni berhentikan keretanya untuk membantu. Niat tulus dan murninya jelas. Saya kaget. Dalam keadaan keretanya penuh dengan penumpang, isterinya sanggup duduk di kerusi belakang untuk memberi ruang saya duduk. Dia menghantar saya ke telefon kecemasan. Malangnya… telefon yang itu tak berfungsi. Macam mana ni? Saya senyum tawar. “Kalau telefon yang lagi satu, macam mana?”. Abang tu menjawab, “jauh tu..”. Saya tahu. Memang jauh pun! Sebab dari tempat kereta saya tersadai dengan telefon yang ini pun dah jauh… telefon lagi satu mesti lagi jauh!

Dipendekkan cerita, segalanya selamat alhamdulillah. Saya berlari-lari anak jugalah sikita semasa nak ke kereta saya. Penat jugalah. Dan akhirnya, saya teringat tentang prosedur pertama- ‘tukar tayar!’. Ya Rabb. Saya lupa nak tanya mak saya pasal tayar, dan dia cakap… ada je tayar spare! Laaahhh! Memang ada pun dekat kompartmen belakang, tapi tersembunyi!

Ohhh!

Tapi tak apalah. Pengalaman ini mahal. Mahal sangat, tapi bernilai.

Saya tak sempat nak tanya nama abang tu. Sebenarnya bukan tak sempat… tapi tak tertanya, sebab saya terlebih kalut, cemas dan entah apa-apa entah lagi. Merepek aje saya ni, kan? Saya harap abang-yang saya-tak-tahu-nama tu baca entry ini. Saya cuma nak kata, saya berterima kasih atas keprihatinan abang. Kalau masuk cerita ‘cubaan’ Astro Oasis mesti best punya! Hehe. Tapi serius... saya kagum dengan seorang abang, yang dalam keretanya penuh dengan muatan, dan jauh destinasinya... untuk berhenti di lebuh raya, semata-mata mahu membantu!

Subhanallah...

May Allah bless you, anda your family, abang-tak-tahu-nama. (saya baru 21 tahun, jadi tak de masalah saya panggil dia abang)

:P
       
Previous
Next Post »
9 Komentar
avatar

itulah kehidupan di Malaysia. untuk mencantikkan masjid, mcm2 dia org minta.tp yg datang masjid takat tu juga walaupun besar mana pon masjidnya.

tertarik dgn pengalaman kerana satu tayar boleh menjalinkan ukhuwah.

Balas
avatar

insyaAllah jika ada jodoh yang anjang pasti Allah akan pertemukan kembali dengan abang tak tahu nama tu..

TV rumah MO pon dh lama xberganti hanya dapat saluran 2 dan 3 saja tu pon renit-renit.. astro memang abah xmau pasang katanya melekakan.. TV bukan satu keperluan sekarang ni.. banyak lagi yang lebih penting

Balas
avatar

syukran.. sgt terkesan di hati =,)

Balas
avatar

nice inchek iqbal =) DYK buat sy teringat pada ibu saya. sejak kecil lagi ibu sgt kontrol kami adik beradik kalau tiba bab menonton peti ajaib tu. dulu2 sy berontak juga bila tgk kawan2 lain boleh tgk tv senang2. cemburu bila di sekolah dengar kawan2 sibuk bercerita tentang drama semalam. tp bila dah cecah umur sekarang, baru saya faham. apa yang ibu buat tu semuanya baik. alhamdulillah.sy rasa sy tak rugi satu sen pun walau saya tak menonton tv secara tegar sejak kecil hingga sekarang =)terima kasih ibu.

Balas
avatar

Sudah nak masuk novel yg ke-3 ye, cepatnya. Moga2 dpt green light dari pihak mereka.

Balas
avatar

islam kapal selam... sekali timbul sekali tenggelam...haish.. kita kena tingkatkan usaha... btw, well done! bestlah bro.. ada masa kita jumpa.. ;D

Balas
avatar

TAQABBALLAHU MINNA WA MINKUM

**moga iqbal sihat ^___^**

Balas
avatar

ooo.. ada org tolong. Terima kasih "abang x tau nama" dari kami sekeluarga. hehehe... pe2 pun, belajar dari pengalaman. take care :)

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443