February 7, 2012

Kenal Inche Gabanna? =.='

a reminder to myself first and foremost insyaALLAH.,macammana untuk melakuka perkara ini ???
Wallahu'alam. Tak tahu saya. Tapi apa yang saya buat, saya ingat yang setiap kali kita memberi nasihat, kita punya telinga adalah yang paling dekat dengan bibir kita. Bukan setakat telinga, bahkan hati kita juga lebih dekat dengan bait-bait perkataan yang meluncur daripada bibir kita. Kerana itu, orang yang memberi nasihat sewajarnya lebih-lebih lagi memperagakan apa yang dia nasihatkan.

Kita rujuk ayat kedua dan ketiga daripada surah As-Saff, Allah menegur tindakan orang yang menasihat, tapi diri sendiri tak berusaha untuk mencapai apa yang dinasihatkan. Ini bukannya masalah tergelincir, tapi ini masalah bantut dalam usaha. Makna... orang yang melaksanakan amar makruf nahi mungkar kepada orang, dan melupakan usaha itu kepada diri sendiri. Seru manusia untuk jauhi taghut, sedang diri sendiri mendakap bayang-bayang taghut.

Kan Allah kata, "berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat kepada orang yang beriman". Ini ialah ayat perintah. Allah menyuruh kita berikan peringatan, kerana ia bermanfaat kepada semua. Tentang manfaat dan mudharat, Allah pasti lebih tahu. Jika Dia katakan bahawa 'reminding ourselves and people around us' sebagai perbuatan yang bermanfaat, jadi apa lagi? Jelaslah bahawa ia adalah lunas-lunas yang Allah sediakan kepada kita untuk menguatkan iman kita dan keyakinan kita.

Wallahu'alam. Pasang niat bila beri nasihat, kita nak ubah dan ubati diri kita. Jika niat kita kerana orang, maka kita silap. Kerana dalam surah al-Quran, Allah kata bahawa yang memberi hidayah dan petunjuk ialah Allah, sedang kita tak hanya terhad kepada usaha.

--------------------------------------------

salam akh. boleh ceritakan tak kisah Nabi Sulaiman yg dimaksudkan dlm Surah Saba' ayat 14 tu.. boleh rujuk surah mne eh?? syukran ;)
Tak boleh. Sebab saya sendiri tak tahu secara detail kisah jin ifrit yang tunduk dan taat kepada Nabi Sulaiman. Ketaatan yang ditarah kerana ia fikirkan bahawa Nabi Sulaiman sedang memerhati, walhal ketika itu Nabi Sulaiman sudah wafat. Hanya kerana jasad para nabi tidak dimamah masa, dan dipelihara oleh Allah, ifrit menyangka Baginda masih hidup sehinggalah bila anai-anai memakan tongkat Nabi Sulaiman, jasad Baginda pun terkulai. Di saat itu, ifrit baru tahu bahawa Nabi Sulaiman sudah wafat, dan dia pun kembali kufur. Wallahua'lam.

-----------------------------------------------------------
bertemu jodoh ketika belajar? your respons? setuju dengan kahwin semasa belajar?
Saya tak ada jawapan yang konkrit; ya atau tidak. Kerana ia berkait rapat dengan individu. Mungkin ada orang yang saya setuju, dan ada juga orang yang saya tak setuju. Saya sudah terlalu banyak berbicara tentang ini. Insya-Allah, boleh rujuk post-post lama saya. Yang pasti, berkahwin bukan semata-mata nak elak zina, kerana nak jaga nafsu itu solusinya ialah berpuasa. Berkahwin ialah suatu yang besar. Perlu kira banyak perkara.

Wallahua'lam.
--------------------------------------
Assalam Iqbal, bleh kupas tentang nafkah zahir kewajipan suami dlm konteks sekarang - di mana isteri berpendapatan tinggi drpd suami dan suami bekerja sendiri (kdg2 untung ada rezeki, kdg2 rugi, tak de rezeki) ?
Kebetulan, masa saya membuka kitab hadis Imam Muslim, saya terpandang pada sebuah hadis berkenaan dengan sedekah. Dimana seorang sahabiah bernama Zainab (isteri seorang sahabat yang bernama Abdullah), datang bertanya kepada Rasulullah: "Apakah memadai jika kami bersedekah kepada suami kami masing-masing dan kepada anak-anak yatim yang berada di bawah pemeliharaan kami?", Jawab Rasulullah, "Masing-masing mendapat dua pahala; pahala kerana mengeratkan hubungan kekeluargaan dan pahala kerana sedekah."

Lagipun dah banyak kali saya dengar ceramah dan kuliah yang menyebut bahawa tugas suami ialah untuk menafkahi keluarga. Gaji suami, ada bahagiannya ialah milik isteri. Sedang gaji isteri, milik isteri semata-mata. Sebaliknya, jika isteri mahu membantu suami dalam menguruskan kewangan rumahtangga, ia adalah perbuatan yang sangat mulia, asal sahaja pekerjaan isteri ialah pekerjaan yang baik; yang menjaga ikhtilat dan maruah diri, serta menjaga adab-adab pergaulan terutamanya dengan lelaki yang bukan mahramnya.

Isteri, niatlah untuk bantu suami. Kerana di situ, ada pahala yang subhanallah... sangat besar Allah sediakan buat kalian!

Wallahua'lam.
---------------------------------------------------------------
salam perkenalan..:) nak tnya macam mana nak hantar novel atas karya yang kita hasilkan ye..?
 Hantar dekat Jemari Seni atau JS Adiwarna. Boleh emel kepada mereka.

Tapi saya nak ingatkan... jika niat menulis novel, kerana mahu terkenal atau mahu duit... maka sila ubah niat anda. Benar. Menulis novel memang menguntungkan. Royalti bagi satu buku boleh sampai beribu-ribu juga. Tapi jika niatnya begitu, maka itulah yang dapat. Hanya itu sahajalah. Dan saya juga menyeru, agar sahabat sekalian yang ada bakat dalam penulisan... jadikan penulisan sebagai satu wadah untuk menyebarkan nilai murni dan keindahan agama ini.

Biar warna-warni cinta, bertebaran. Kerana daripada sudut sastera, islam harus tertonjol. Sayanglah sekiranya kita biarkan bidang yang rapat dengan remaja ini kosong dengan tarbiyyah. Inilah yang diperjuangkan oleh Allayarham Prof Hamka. Selama sedekad lebih dia diboikot oleh ulama di Indonesia, kerana menulis novel cinta hingga akhirnya, agamawan sendiri sedar bahawa ada cabang sastera dalam agama, dan cabang ini sebenarnya sangat berharga untuk kita terokai dengan roh tarbiyyah.

Saya menulis untuk mentarbiyyah, bukan untuk glamor. Kerana itu saya berharap, kita semua menulis dengan hati. Kerana apa yang datang daripada, ia akan tumpah ke hati juga. Pasung niat kerana Allah. Moga-moga setiap kata-kata kita, dikira berpahala.

Wallahua'lam.
----------------------------------------------------------------
salam. bagaimana nak khusyuk dalam solat akhi?
Saya taknak bawa kita melihat benda yang jauh, tapi sekadar mahu mengajak kalian melihat kepada benda yang berada di depan mata.

Adakah kita membaca zikir dan membaca doa... atau adakah kita berzikir dan berdoa?

Ada beza. Bezanya ialah kefahaman. Jika kita sendiri tak faham apa yang kita lafazkan dalam solat, maka memang mustahil kita boleh capai hakikat khusyuk. Sedangkan setiap rukun qawli (pecakapan) di dalam solat ialah zikir dan doa kita kepada Dia.

Jadi, sila fahamkan maknanya. Jika selepas tahu makna, tapi tak khusyuk juga... boleh tanya soalan ni sekali lagi.

Wallahua'lam.
--------------------------------
Kenal Inche Gabanna? hensem tak beliau?

=.='

Soalan ni pun nak tanya?

Saya kenal. Dia form 5 masa saya form 2. Hensem? Semestinya. Tapi sudah masuk lima tahun saya tak bertentang mata dengan dia, jadi saya tak tahu rupa dia sekarang. Adakah berjanggut dan berjambang seperti Taliban? Atau berambut panjang seperti Ustaz Akhil Hayy? Atau seperti Mawi, botak?

Apapun, dia memang seorang yang soleh. Tak salah saya katakan bahawa saya rindukan dia. Encik AE, bila mahu ketemu ya? :D

---------------------------
bagaimana nak bersabar dgn sikap bapa sendiri yg suka maki hamun ank2nya walaupun buat kesilapan kecil.sy dah tak tahan, hubungan sy dgn bapa sy pun dah makin renggang.iqbal tlg bagi nasihat buat sy T_____T.

Sudah pasti bukan dengan maki dia balik. Tidak. Oh.. tidak. Apa yang kita boleh buat, kita balas tahi dengan bunga. Setiap caci maki itu, kita balas dengan akhlak mulia kita. Kita menyantuni mereka. Biarkan sahaja mereka tembak kita dengan caci maki. Memang hati pedih, tapi sabarlah. Ingat... mereka hidup tak lama lagi. Jadi tahan sahaja. Kerana hakikatnya, Allah sedang uji kesabaran kita.

Tanggungjawab kita kepada ibubapa ialah sebesar-besar tangungjawab kita sesama manusia. Jadi, untuk elakkan hubungan yang renggang bertambah renggang... elakkan daripada melakukan perkara-perkara yang dia tak suka. Walaupun benda itu, kita suka.

Dan, banyakkan berdoa kepada Allah. Allah yang pegang hati ibubapa kita. Dan saya pasti, Allah juga yang akan lembutkan hati mereka untuk kita.

Wallahua'lam. Jangan putus asa. Kalau tak tahan sangat pun, pastikan kita tak melawan. Nak menangis, menangislah. Cuma jangan sampai kita biadab dengan mereka.

Wallahua'lam.
-------------------------------------------
macam mana nak buat kalau orang selalu buli kita? maksud saya, org ambil kesempatan atas kebaikan kita? mcm mana nak buat? selain dari bersabar. ada cara lain?
Nabi kata, takdir manusia akan berubah kerana doa. Jadi, berdoa dengan ikhlas. Soal mengambil kesempatan atau tidak... itu urusan dia dengan Allah. Yang utama, kita jadi baik. Baik dengan Allah, dan baik dengan orang tu.

Tapi selepas peluang demi peluang kita beri untuk dia berubah, kita boleh bertindak tegas dengan orang tu. Bukankah dalam hadis, Nabi katakan bahawa muslim itu takkan terjatuh dalam lubang yang sama dua kali?

Jika bersabar ialah solusi, maka bersabar. Jika merasakan makin kita sabar, makin dia besar kepala, maka bertegaslah. Kita juga ada maruah. Tak boleh biarkan orang pijak kita sesuka hati juga, kan?

Wallahua'lam.

5 comments:

Suhaili Sarif said...

Salam
motip sangat tajuk dia kenal inche gabanna.hehe

boleh dikompilasikan entry2 soalan ni jadi buku
anda tanya,iqbal jawab.hehe

fnaMaya said...

soalan kedua terakhir rasanye lebih krg sama dgn kes sy.

walaupun kisah sy - ada mslh dgn ibu tp tak sampai maki2. cume marah marah je. tp still rasa mcm nak nangis. setiap kali kena marah sy tak pernah menjawab dan nampak mcm rude kan? tp sy rasa yg tu cara terbaik sbb takut2 kalau sy jawab baik mcm mn sekalipon takut2 sy kecikan hati ibu.

well, thanks for ur answer utk kes kedua terakhir tu . harap2 boleh terus tahan kena marah la :)

klcitizen cikgunormah said...

menulis dengan hati ...

suka ayat ini :)

Sidratul Muntaha said...

Tersenyum.

Terbayang inbox kamu yang penuh dengan soalan-soalan. Jazakallah, Iqbal.

May Allah bless you.

yang bertanya said...

a reminder for myself first & foremost insyaALLAH,,

hanya bertanya kepada semua untuk sekadar peringatan bersama,,& bagaimana untuk kita laksanakana dalam hidup kita as muslim dan hambaNYA ,, btw ya akhi .. congrates tok jawapan itu!! may ALLAH bless

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails