Uncountable.

Segala puji-pujian, bagi Allah S.W.T

Ikhwatul qiram, banyak sangat nikmat-nikmat yang Allah beri kepada kita. Bila mana Allah menyebut tentang banyaknya nikmat pemberiannya, Allah katakan bahawa 'la tukhsuha'. Kita takkan mampu untuk membilangnya. Biarlah seluruh lautan menjadi dakwat, dan segala dedaun di muka bumi ini menjadi lembaran kertas, pasti habis. Pasti tak mencukupi, biarpun ditambah dan diganti dengan amaun yang sama banyaknya.

Ini menunjukkan betapa nikmat yang Allah beri itu, banyak. Terlampau banyak. Melimpah ruah!

Bercakap tentang banyaknya nikmat yang sering kita lupa untuk syukuri, hati saya rasa terpanggil untuk menulis buku berkenaan dengannya. Mudah-mudahan, Allah sediakan buat saya kekuatan yang lebih bersama niat yang tak pudar. Insya-Allah.

Salah satu nikmat yang paling besar, yang Allah beri kepada kita ialah nikmat menjadi ummat Muhammad S.A.W.

Ramai yang tak perasan. Ramai juga yang dah perasan, tapi tak peduli. Dan antara semua itu, yang paling ramai ialah golongan yang tidak berasa gembira, bangga, dan bersyukur kerana menjadi ummat Muhammad S.A.W

Buat manusia yang begini, satu amaran keras daripada Allah patut kita bisikkan ke telinga mereka.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim 7)

Allah tak kata, "Kami tarik nikmat" tetapi Allah kata, "Siksaan kami sangat keras!"

Subhanlallah. Dalam ayat ini, Allah mengungut dengan sebuah amaran, betapa orang yang tak bersyukur ini, azab yang bakal diterima oleh mereka adalah keras! Sangat keras! 

Azab yang mungkin ditahan-tahan dahulu, sebagaimana yang kita panggil sebagai istidraj.

Kerana kita makin kufur, nikmat yang diberi makin banyak. Makin lama, makin banyak. Masa itu, kita akan fikir, "Aku hebat. Aku baik. Aku dicintai Tuhan. Aku benar", dan dalam tempoh kelalaian yang panjang itu, Allah tak henti-henti berikan kita nikmatnya.

Makin tak syukur, makin kita menyimpang, makin kita lalai, makin kita gunakan nikmat-Nya kejalan yang salah, makin banyak pula anugerah daripada Allah. Aneh?

Tidak. Kerana ragamnya memang begitu.

Kerana itu, saya berpesan; "Usah dibimbangi akan nikmat yang belum Allah kurniakan lewat doa-doa kita, tetapi bimbangilah akan nikmat-nikmat Allah yang belum kita syukuri"

Dah banyak yang Allah beri kepada kita, tapi apa yang kita beri kepada agama-Nya pula?
   
Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443