Ikhlas, pada pandangan saya.


saya masih tak merasakan keikhlasan hati dalam setiap apa yang saya lakukan. cthnya, solat. solat wajib 5 kali sehari, tapi saya masih tak merasai keikhlasan dalam melakukannya. apa pandangan ustaz?
Jika persoalannya ialah semata-mata pada perkara ikhlas, maka ketahuilah bahwa ikhlas itu umpama seekor semut hitam yang sedang merayap di atas seketul batu yang hitam di malam yang kelam. Mampu dilihat oleh mata-mata yang biasa?

Ah, mustahil!

Begitulah aku, pada hatimu dan begitulah kamu, pada hatiku. Masing-masing antara kita tak tahu seseorang yang kita pandang itu, ikhlaskah ataupun tidak. Yang tahu secara hakikatnya, ialah Allah. Adapun, kita sebagai hamba-Nya, boleh menilai tahap keikhlasan kita dengan beberapa bibit perkiraan.

Pertama sekali, orang yang ikhlas ialah orang yang takkan berasa sedih dan kecewa. Mengapa? Kerana sejak kali pertama dia melepaskan kepentingan-kepentingan yang lain selain daripada Allah dalam ruang hatinya, maka saat itulah dia telah melepaskan kebergantungannya dan fokusnya hanya tinggal untuk sebuah keputusan sahaja- Allah! Adakah Allah mahu menerima, atau adakah Allah mahu menolak?

Saat itu, radarnya sudah tak mampu mengesan ancaman manusia. Radarnya juga sudah tak mampu mengesan pujian seseorang. Amalnya tak meningkat seiring meningkatnya penghargaan dan pujian seseorang. Bahkan, amalnya juga tak menurun seiring cemuhan dan makian seseorang. Ikhlas telah membuatkan matanya buta daripada menonton lagak manusia. Ikhlas juga telah membuatkan telinganya pekak daripada mendengar bisik-bisik manusia. Kerana, ikhlas telah menyumbat ruang hatinya dengan kecintaan kepada Allah.

Ketahuilah saudaraku. Ikhlas itu matapelajaran yang mustahil akan dikuasai dalam tempoh yang seketika. Ikhlas tak datang dengan sekali dua perbuatan, tetapi ia datang seiring dengan fenomena hati dan jantung kita. Ia datang, dengan datangnya ilmu. Ia datang, dengan datangnya kefahaman. Dan ia datang, dengan datangnya iman.

Maka, maafkan saya. Saya mahu menyatakan beberapa perkara. Pertama, seorang yang tak merasakan seronok dalam beribadah, mungkin kerana imannya terluka. Ada torehan. Ada hirisan. Ada luka yang parah pada iman, yang mana luka itu adalah akibat torehan pisau maksiat.

Ya. Tidak akan duduk bersama, cinta pada maksiat dengan cinta pada taat. Umpama kita makan sepotong kek yang manis. Apakah manisnya sirap, akan terasa selepas kita menelan kek yang manis itu? Tidak. Kita takkan merasakan manis sirap itu, padahal kandungan gulanya tak berkurang pun.

Begitulah dengan taat. Jika seseorang itu banyak melakukan maksiat, baik maksiat zahir mahupun maksiat batin, maka dia takkan mampu untuk menghirup kemanisan taat. Jauh sekali, untuk merasai halawatul iman kerana halawatul iman ialah satu perasaan yang dibiaskan daripada warna cinta!

Cinta kepada Allah dan Rasul lebih daripada segalanya. Cinta ini menjadi pilar pertama, yang menanggung keluh dan resah sang pencinta. Kerana cintanya, dia tekad untuk meninggalkan semua perkara yang dibenci oleh kekasih yang dicintai. Kerana cintanya jugalah, dia tekun melaksanakan segala yang dicinta dan diperintah oleh kekasih yang dicinta.

Cinta, kepada saudaranya kerana Allah. Lapis warna cinta yang kedua ini mencelupnya ke dalam perasaan kasih, sayang, peduli, kasihan, membantu, dan lain-lainnya. Kerana kasihnya itu dilayarkan atas lautan kecintaannya kepada Ilahi, maka dia tahu bahwa dia perlu membawa saudaranya untuk pulang ke dakapan kasih Ilahi. Kerana ini, dia bersahabat.

Cinta, juga kepada satu kesedaran bahwa “Aku tak mahu kembali ke sisi jahiliyahku”. Maka, dia tak lagi menoleh ke belakang. Matanya hanya diarah ke hadapan, untuk esok yang lebih harmoni.

Itulah tiga warna cinta, yang membentuk perasaan manis dalam beriman. Inilah perasa yang membuatkan ketaatan menjadi lazat, dan membuatkan maksiat terasa pahit. Inilah juga perasa yang membuatkan seseorang itu damai, tenang, dan seronok dalam taat dan berbahang dalam maksiat.

Maka, apabila diri sudah mengecapi nikmat dalam ibadah, maka apa lagi yang mahu dipinta-pinta?

Itulah dia buah ikhlas. Manis dan segar.

Maka, tanamlah pohon cinta itu dengan benih ilmu. Siramkan dengan air kesungguhan dan bajai dengan doa. Insya-Allah, kemanisan taat itu akan dapat kita petik, satu ketika nanti.

Oleh itu, renung diri kita. Merasa kekurangan dalam ibadah, mungkin kerana kekurangan kita dalam tiga sudut itu. Kurang dalam ilmukah? kurang dalam kesungguhankah? Atau kurang dalam beriman?
  
Previous
Next Post »
4 Komentar
avatar

Ikhlas. Hanya Allah yang tahu. Tetapi berusahalah buat sesuatu perkara tanpa diungkit

Balas
avatar

ilmu ikhlas, payah tapi ada berkah.

Balas
avatar

Mungkin kita susah untuk ikhlas dalam beramal kerana kita mengharap pada Amal, bukan mengharap pada kurnia Allah!

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443