Forum Tekno-Da'ei #2

   
#Saya juga ditanya satu soalan yang besar.

Apakah faktor terbesar remaja mudah terjebak dengan benda negetif.

Ikutkan saya, saya rasa memang banyak faktor penyebabnya. Tapi soalan yang dituju kepada saya ialah 'yang terbesar' jadi pada saya, yang terbesar sekali ialah apabila kita hilang sifat ambil peduli.

Ini adalah intipati jawapan yang diberikan oleh mufti kerajaanTurki Uthmaniyah yang ke-22, Syeikh Muhammad Sa'dudin. Khalifah pada masa itu telah mengirimkan sepucuk surat kepada mufti, bertanyakan pendapat mufti berkenaan dengan kerosakan dan kejatuhan moral rakyat Turki saat itu. Lalu, sebagai balasan, Syeikh Muhammad Sa'dudin menulis satu ayat,

"Bukan urusan saya"

[kredit]
Apabila jawapan balas itu sampai kepada khalifah, khalifah berasa sangat marah. Apahal mufti nak main-main ni?

Lalu, dia memanggil Syeikh Muhammad Sa'dudin ke istana, lalu dia pun bertanya secara terus dan meminta penjelasan atas balasan surat yang padanya, kedengaran seperti biadab dan bermain-main. Lalu berkatalah Syeikh Muhammad Sa'dudin:

"Jika sekiranya setiap lapisan masyarakat, baik yang bekerja dengan kerajaan mahupun yang tidak, yang ada autoriti mahupun tidak, sudah mula berkata "Ini bukan urusan saya" apabila melihat masalah umat, maka itulah yang menjadi puncanya masalah-masalah ini menggila"

Itulah suasana kita hari ini. Ibubapa hanya peduli anaknya makan atau tidak, hanya bertanya cukup atau tidak duit belanja, tapi tidak peduli jauh sekali bertanya adakah anaknya buat amal soleh atau tidak.

Sahabat juga begitu. Hanya sibuk bertanya soal studi. Tapi bila melihat sahabatnya melangkah ke neraka, segera berkata, "Biarlah dia. Dia dah besar."

Ketua masyarakat bahkan sama. Hanya peduli tentang pencapaian. Hanya kisah tentang pengiktirafan. Terkejar-kejar pendapatan per kapita. Tergila-gilakan kuasa. Lalu, agama digadaikan. Tiada siapa mahu ambil peduli.

Dakwah, jalan yang dahulunya meriah dengan pemudanya yang ikhlas, kini sepi dan hanya dijunjung oleh jiwa-jiwa murni yang dipilih Ilahi.

NOVEL DAN BLOG.

Kemudian, saya ditanyakan tentang penulisan. Kenapa saya tulis blog? Kenapa saya karang novel?

Maka jawab saya, saya mahu berdakwah. Itu yang niatkan pada awalnya. Atas beberapa sebab:

1- menulis ialah salah satu uslub dakwah.

Ini dibuktikan dengan sirah yang sahih. Rasulullah S.A.W pernah mengutuskan lebih kurang 19 surat kepada ketua negara dan 26 surat kepada individu dan ketua kabilah.

Antaranya yang famous, ialah surat Baginda kepada Najashi, iaitu pemerintah Habsyah semasa hijrah pertama umat islam yang dipimpin oleh Jaafar Bin Abdul Mutalib. Raja Najashi yang saat itu beragama Nasrani, menangis dan beriman kepada Allah serta Nabi Muhammad, saat itu juga.

Contoh lain, surat Nabi kepada pemerintah Mesir yang raja Mesir saat itu membalas surat itu bersama-sama hadiah berupada seekor kuda perang dan seorang hamba wanita yang dimerdekakan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dikahwini. Kita kenali Ummul Mukminun tersebut sebagai Mariah al-Qibti.

Kemudian, surat kepada Raja Parsi yang mana Raja Parsi mengoyak-ngoyak bahkan mencaci dan memaki Rasulullah S.A.W. Lantas, Rasulullah berdoa, "Semoga Allah mengoyak-ngoyak kerajaanmu".

Juga surat kepada Raja Rom yang pada mulanya berminat nak masuk islam, tapi selepas dihasut oleh menteri-menterinya, dia membatalkan hasrat untuk memeluk islam.

2- Kesan/pengaruh novel.

Saya melihat betapa besarnya kesan dan pengaruh novel dalam membentuk peribadi kita. Saya cukup berpegang dengan satu kata-kata, "You are what you read". Apa yang kita baca, itulah lambang dan cerminan kepada siapa diri kita sebenarnya.

Orang yang suka baca al-Quran, kita tahu, insya-Allah itu orang yang baik-baik. Tapi jika dia sering dan suka baca novel cintan berkarat, lalu bagaimana?

Inilah yang saya soalkan. Pernah saya lihat seorang junior saya, perempuan, membaca novel cinta yang tajuknya sahaja sudah mengambarkan isinya. Yang saya ingat, ada perkataan 'asmara'. Apa yang saya lihat, novel cinta sangat dominan walaupun sangat sedikit manfaatnya kepada jiwa terutama jiwa dan akal seorang anak muda.

Akhirnya apa yang berlaku, di usia hijau lagi mentah, sudah tergedik-gedik mahu disayangi. Mahu dicintai. Lantas, tanpa fikir panjang, terjebak dalam virus couple, sebelum advance ke satu tahap yang lebih kritikal, iaitu seks. Hasilnya, yang kita lihat hari inilah.

Kita boleh nampak di sana yang novel, majalah, atau apa-apa makalah, boleh menjadi satu peluru dalam ghazwul fikr (peperangan pemikiran). Faisal Tehrani sendiri menyebarkan ideologi dan perjuangan syiah beliau dalam novel-novel beliau. Irshad Mandji pun sama. Tak lupa, Salman Rushdi pun sama. Semua mereka cuba menyerang melalui tulisan.

Maka, saya melihat ada peluang dan ruang untuk saya membetulkan beberapa perkara dan nilai yang salah, melalui penulisan novel saya. Yang sudah membaca novel saya, tahulah. Yang belum membacanya, sampai ke hari ini pun masih akan mempunyai selaput persepsi yang entah apa-apa.

Facebook.

[kredit]
"Facebook ni Israel punya! Kenapa kau tak activate aje? Kata benci Israel, kenapa main Facebook lagi?"

Pernah bertemu kata-kata yang rendah IQ seperti di atas? Sebab tak puas hati dan ego, mereka mahu pukul sama rata.

Pada saya, hukum Facebook terletak pada individu. Sesiapa yang tidak berniat untuk menggunakan Facebook beliau untuk 3 perkara, maka dia perlu dan patut untuk deactivate akaun Facebook miliknya.

Pertama: Untuk tujuan ilmu. Menerima dan menyampaikan ilmu. Hari ini sudah ramai ustaz-ustazah dan ahli akademik yang memiliki akaun facebook masing-masing. Tiap kali mereka post sesuatu, yang mereka post ialah benda yang ada nilai. Maka, di sanalah wujud nilai ilmu di Facebook. Kita baca, kita dapat ilmu baharu. Kemudian, kita share pula dengan klik dan juga dengan amalan.

Kedua: Facebook untuk tujuan ukhuwwah. Ukhuwwah sesama jantina pastinya. Jika berlainan jantina, perlu berhati-hati. Moga tak melanggar disiplin yang syariat tetapkan.

Ketiga: Dakwah. Saya ada banyak pengalaman dakwah melalui Facebook. Antaranya, apabila saya memanfaatkan aplikasi 'send message' kepada seorang teman yang tak bersolat. Bukan apa. Nak menegur kesalahan, kita perlukan suasana yang kondusif. One on one, dan delivering method pun kena lembut dan hikmah. Saya tahu dalam kedua hal itu, saya kekurangan. Kami jarang dapat berjumpa. Apatah lagi untuk face to face, one on one dengannya. Saya juga meragui kemampuan saya untuk kekal tenang (kut-kut jika dia pula yang beremosi). Maka saya hantarkan message sahaja.

Mulakan dengan kata-kata baik. Puji dahulu. Katakan, "Aku tengok kau baik dalam bab sekian-sekian. Tapi, ada something wrong yang tak betul dan perlu diperbaiki. Sebagai kawan yang peduli dan sayangkan kau, aku rasa aku perlu tegur. Bukan untuk busybody tapi sebab kita ni kawan. Kawan perlu tolong kawan. This is what friendship means, kan? Aku sayang kau. Jadi aku paksa juga diri aku cakap, yang masalah kau begini-begini. Dan aku cadangkan begini-begini"

Ingat, rule of advice. Pertama, puji mad'u supaya dia merasa suka dan seronok. Ini akan membuatkan hatinya besar dan mudah mahu menerima nasihat. Kedua, nyatakan kesalahannya secara terus tetapi dengan bahasa yang mudah difahami dan jujur. Jangan kaitkan dengan isu lain. Contohnya, "Kau ni aku tengok suka baca Solusi, tapi tak solat pun", atau "Kau ni usrah dah pergi, tapi couple lagi". Jangan. Cakapkan sahaja, kau tak solat atau kau couple. Ketiga, berikan solusi atau jalan keluar kepadanya. Contohnya, "Kau tak solat sebab tak pandai ke? Kalau tak reti, aku boleh ajar. Kalau tak ada kain, aku boleh berikan kain aku. Kalau tak ada telekung, kau boleh pinjam aku punya". Jangan hanya tahu bongkar permasalahan tanpa tahu selesaikan masalah.

Di Facebook ni, berkawanlah dengan ramai jenis manusia. Kerana saya ingat ada hadis riwayat Imam Tarmizi, Rasulullah S.A.W bersabda: "Mukmin yang bergaul dengan orang dan sabar dengan karenah mereka adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bergaul dan tidak bersabar dengan karenah orang lain".

Juga hadis lain, satu pengiktirafan daripada Rasulullah S.A.W, "Manusia ini ibarat bahan galian. Yang terbaik di zaman jahiliyyah ialah yang terbaik selepas islam (diberikan hidayah)"

Bergaul dan berdakwahlah kepada semua orang. Jangan kecualikan sesiapa.

Mana datang ilham untuk menulis?

Pertama, ia kurnia daripada Allah. Kedua, secara individu, saya rasa idea itu melimpah apabila saya mampu menjaga mata. Novel pertama saya itupun, separuh darinya saya siapkan dalam tempoh satu minggu. Idea mencurah-curah tika itu kerana saya sedang berada di kampung. Tidak seperti di tempat saya belajar dan praktikal, di kampung tiada pramugari seksi. Tiada staf wanita yang berpakaian tak senonoh. Boleh saya katakan, memang terjaga tika itu.

Maka benarlah kata Ibn Qayyim, maksiat itu ada beberapa kesannya. Salah satunya ialah ia menghalang daripada pancaran ilmu dan menggelapkan hati.

Ketiga, perlu banyak sedekah. Memang susah nak cari rasional dan kaitan antara sedekah dengan idea. Tapi ada satu hadis, Rasulullah S.A.W menyuruh kita ubati penyakit kita dengan amalan bersedekah. Dan secara praktikalnya, memang saya rasa begitu. Saya bukanlah orang yang banyak bersedekah pun, tapi saya rasa dan saya alami kelapangan dalam pemikiran dalam bersedekah.

Keempat, niat yang ikhlas. Tak perlu saya jelaskan panjang lebar. Dan terakhir, kita perlu banyak bergaul dengan orang. Kerana, it's good to learn from our own mistake but it's best to learn from others mistake.

Belajar daripada pengalaman, tak kiralah pengalaman kita mahupun pengalaman orang. Kerana pengalaman ialah guru tanpa sekolah, pendidik tanpa bukunya.


#Wallahua'lam.

Terima kasih kepada teman-teman di Universiti Malaya yang sudi menjemput saya untuk mengisi satu kerusi, yang mana dapat saya simpulkan, bahwa saya benar-benar hadir ke sana atas kapasiti seorang penuntut. Masya-Allah, terlalu banyak ilmu yang saya timba daripada dua panel yang fasih dan mantap itu, Dr Shaikh Mohd Saifuddeen dan Ahmad Fedtri Yahya.

Saya akan teruskan belajar, insya-Allah :)

   
Previous
Next Post »
10 Komentar
avatar

Emm Faisal Tehrani syiah?

Balas
avatar

Anonymous- Ya, Faisal Tehrani syiah. Tak percaya, sila google apa kata ulama dan agamawan tentang novelnya Perempuan Nan Bercinta

Balas
avatar

dik iqbal, kekdg tu bimbang juga bila anak2 remaja suka baca novel aptahlagi novel cintan-cintun yg berlambak2 dipasaran..bila dipantau/disekat..mereka ni rasa tak de kebebasan dlm memilih..nak tak nak kena tegas jugalah tapi kena caranya..bukankah begitu dik iqbal?

Balas
avatar

Tahniah dh berforum pula.

Balas
avatar

Yang penting semasa berdakwah JANGAN PANDANG RENDAH kepada orang yang mempunyai masalah / atitude yang tak baik tu. Cuba fahami dia kenapa dia jadi macam tu dan tackle masalah tu dari puncanya. Hanya tegur cakap " kau dah salah " sememangnya tak cukup. Setiap manusia ada cerita mereka sendiri kenapa mereka jadi tak baik/ jahat.. Tak ada siapa pun yang hendak jadi jahat dari mulanya kecuali ada faktor luaran yg lain.

Balas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog. - Hapus
avatar

hxadh [url=http://drdrebeatsonlinesale.co.uk]beats by dre outlet[/url] ehqlz http://drdrebeatsonlinesale.co.uk wlute [url=http://beatsdrdresales.co.uk]dr dre beats[/url] pkfhy http://beatsdrdresales.co.uk tuygq [url=http://drdrebeatsonlinestores.co.uk]beats by dre[/url] vhqsf http://drdrebeatsonlinestores.co.uk yyyvx [url=http://cheapbeatsdrdreonlinesale.com]beats by dre[/url] tcrdj http://cheapbeatsdrdreonlinesale.com nmgqj [url=http://beatsbydrdreshopping.com]cheap beats by dre[/url] ouoji http://beatsbydrdreshopping.com rvthp [url=http://beatsbydrdreoutletforsale.com]cheap beats by dre[/url] cessv http://beatsbydrdreoutletforsale.com yvcq

Balas
avatar

[p]T h i s w a v e i n c l u d e s s w e p t t h e w h o l e w o r l d w i t h v o g u e . His action is as subsequent: the entire number of the steals is 189;the complete amount with the three pairs is thirteen occasions and within the playoffs, 3 pairs of spirited is hierarchical within the second, concerning seven occasions . The price of the boot is a good indicator [url=http://www.uggbootsoutlet4u.co.uk]ugg boots sale outlet[/url] for a fake . R e m e m b e r t h a t i f h i s l e g n o t s a t i s f i e d M M d o n ' t t r y . They understand that the way Ugg means, so if you buy your girlfriend a pair of [url=http://www.uggclassictallboot.co.uk]ugg classic boots[/url] UGG boots, he knows that you care about him, you do not understand and think about him . May well as effectively get these marked of your 'need to have' record too . Her matching savors continually stroll inside the acme within the planet of [url=http://www.uggbootstort4u.co.uk]ugg boots sale[/url] trend . With sturdy materials to make sure that you just get a top quality product . Furry [url=http://www.uggaustranlia4u.co.uk]ugg australia[/url] the design, the lively format to create a sense of harmony.[/p][p]There are many inexpensive artist Nike Air Max 90 accessible for customers to pick from . Rockport as a identify will be well revered and world-renowned and so they maintain their popularity by employing innovation and technologies inside of their patterns . Each country's homepage ugg boots murlbern has several areas storefront in order to buyers purchase . [url=http://www.classicniceuggs.co.uk]classic uggs chestnut
[/url] uggsbootoutletonline . For children,uggs are available in very unique and bright colors . Possibly even I believe there're far more exquisite compared with a good number of ornate young women . These [url=http://www.uggbootsugg4u.co.uk]ugg boots sale uk
[/url] shoes are so famous and popular due to their peculiar style and number of advantages . When a company talks about the difference between super 100s and super 120s, it is important that you know exactly what they are referring to . It is a high cut boot that is certainly made up the finest quality leather includes a rubber sole for reliable hold and about the 3 1/4 inch back.[/p]

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443