Fokus!

Setiap orang mahu berjaya dalam setiap lapangan kejayaan. Tapi tidak semuanya berjaya. Setiap hari, ada sahaja yang gagal. Bahkan ramai yang berputus asa lalu menganggapi kejayaan cuma adalah sebuah mimpi yang hanya muncul ketika tidur.

Sebenarnya tanggapan begitu adalah salah. Kita diciptakan oleh Allah untuk berjaya. Cuma  kejayaan yang Allah maksudkan ialah 'masuk ke dalam syurga'.

Adapun manusia, mereka mempunyai berbagai-bagai tanggapan dan persepsi tentang kejayaan. Ada yang mengatakan kejayaan itu ialah bila mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang. Ada yang kata, dapat pekerjaan yang baik. Ada yang kata dapat jawatan yang tertinggi. Dan ada pula yang berkata, dapat memiliki harta yang banyak.

Adapun kejayaan-kejayaan yang manusia harapkan itu bukanlah suatu yang terlarang. Ia masih ada dalam fitrah kejadian kita. Allah S.W.T sendiri yang menciptakan fitrah-fitrah sebegitu untuk wujud dalam diri kita. Tujuannya jelas, iaitu supaya manusia menjadi khalifah atas muka bumi ini.

Jika tidak, maka matilah dunia ini. Tiada orang akan mahu berusaha. Tiada orang akan mahu membuat inovasi. Tiada orang yang mahu membuat modifikasi, dan seumpamanya.

Bila kita bercakap tentang kejayaan di dunia, kita tak lepas daripada bercakap tentang sikap. Sebenarnya, sikap kita inilah yang menentukan kejayaan kita. Kejayaan sinonim dengan usaha. Kejayaan bukan warisan.

Seorang anak jutawan tidak boleh dianggap berjaya jika dia hanya goyang kaki dan makan hasil titik peluh bapanya.

Begitu juga seorang anak raja yang tidak mungkin akan dianggap berjaya jika dia hanya mewarisi takhta, bukannya meluaskan empayarnya.

Hendak berjaya, al-Quran telah menyatakan secara jelas, bahawa setiap manusia perlu fokus. Melalui ayat daripada surah Ali-Imran, Allah menyatakan bahawa kejayaan (kekuasaan) itu datangnya daripada Allah. Dia boleh memberinya kepada sesiapa yang Dia mahu dan Dia juga boleh mencabutkan daripada sesiapa yang Dia mahu.

Saya pernah mengikuti kursus motivasi masa sekolah menengah dahulu. Penceramahnya dengan konsisten berkata; Untuk berjaya, kita perlu mengubah sikap kita.

Dan saya yakin dan pasti, hampir semua kursus motivasi yang ratusan ringgit sampailan ribuan ringgit pun yurannya, pasti akan menyeru perkara yang sama iaitu transformasi sikap.

Inilah yang saya katakan tadi, iaitu fokus.

Orang yang berjaya ialah orang yang fokus dengan apa yang dia mahu. Dia tahu apa yang dia mahu. Dia tahu apa yang dia perlu buat untuk mencapat apa yang dia mahu. Dia juga tahu apa halangan-halangan yang akan menghalangnya daripada mencapai apa yang dia mahu.

Kita ambil contoh perompak yang mahu merompak bank.

Dia tahu dia nak rompak bank mana yang dia mahu rompak. Dia juga tahu peralatan apa yang dia perlukan. Dan dia juga akan menyiapkan diri dengan segala bentuk perkara supaya dia tidak tertangkap.

Begitulah orang yang nak berjaya dalam dunianya.

Dia perlu tahu apa yang dia mahu. Macam saya, saya mahu cepat-cepat menjadi jurutera kejuruteraan pesawat. Saya letakkan target masa saya, dan saya perhatikan dan teliti dengannya. Saya juga menyiapkan segala sumber yang saya perlukan seperti bahan rujukan dan segala istrumen yang membantu pemahaman.

Dan seterusnya.

Tapi apa yang berlaku, akan datang hasutan-hasutan dan halangan-halangan yang mana jika kita tidak menolak mereka, maka merekalah yang akan menolak kita jatuh daripada landasan ini.

Antaranya kemalasan, kesibukan, sakit, kekurangan wang, kehilangan barangan, dan seumpamanya. Inilah yang perlu kita fikirkan; bagaimana mahu mengelak perkara ini daripada berlaku.

Nak masuk syurga pun begitu. Kita perlu fokus. Perlu 'nampak' syurga dari dalam minda sedar kita.

Maka, bila kita sudah tahu kita mahukan syurga maka kita akan buat perkara-perkara yang bersesuaian dan dirasakan perlu untuk mencapai syurga.

Juga apabila datang hasutan dan perkara yang boleh menyebabkan kita lari daripada matlamat syurga, maka kita akan cepat-cepat menolaknya dan tidak akan membiarkan hasutan itu menguasai kita.

Jika mungkin sesekali kita terkeluar daripada trek, tetapi kerana kita fokus dan tahu ke mana kita mahu tuju, maka kita akan cepat-cepat masuk semula ke dalam trek itu tadi dan takkan membiarkan kaki kita berlari melalui jalan yang salah, seterusnya menuju ke desinasi dan penamat yang salah.

Jadi, jika ditanya saya bagaimana mahu fokus pula, maka jawab saya, mintalah kepada Allah. Kerana fokus ialah tugas hati dan hati manusia pula berbolak balik.

Dan Allah, Dialah yang memegang hati.
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

Singgah-singgah la yer :D

http://dakwahmakandalam.blogspot.com/

Balas
avatar

Singgah-singgah la yer :D

http://dakwahmakandalam.blogspot.com/

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443