Selfie

Hujung minggu lepas, masa tengah lepak-lepak dengan kawan-kawan STAR, ada seorang sahabat memperkenalkan aku kepada satu istilah baru, iaitu selfie.

Aku tak tahulah korang pernah dengar tak, tapi aku baru minggu lepas pertama kali tahu akan kewujudan istilah ini. Bila aku tanya dia kenapa orang panggil selfie kepada golongan manusia yang suka ambik gambar sendiri-sendiri dan sorang-sorang, dia pun kata,

"Sebab tu jenis manusia yang syok sendiri dan tak fikir pasal orang lain".

Lalu aku teringat balik kepada satu kitab kecil yang aku pernah beli di Masjid Negeri Shah Alam. Kitab bertajuk Ayyuhal Walad tulisan Imam Ghazali.

Kecil pada saiz dan harga, tapi besar pada nilai. Kitab ini mengumpulkan kompilasi nasihat-nasihat Imam Ghazali kepada anak-anak muridnya.

Antara nasihat yang paling menyentap ulu hati aku, bila aku teringat balik, bunyinya lebih kurang macam ni...

"Lalukanlah apa-apa sahaja yang kamu suka di atas dunia ini tetapi awas dan beringatlah, pada setiap perbuatan kamu itu ada balasannya di sisi Allah".

Kita hidup atas dunia ni bukannya atas dasar seorang diri. Apa yang kita nak buat, kita boleh buat. Apa yang kita tak nak buat, kita tak payah buat. Tapi jujurnya, memang semua nak macam tu. Nak ikut suka hati kita saja dalam setiap perkara.

Tapi benda tu tak mungkinlah boleh. Kalau kita bos pun, kita ada kuasa nak buat apa-apa yang kita suka pun, kita tetap tak mampu nak kawal kesan daripada tindakan kita awal-awal tadi.

Sebab itulah kita perlu faham, kita hidup ni bukan untuk diri kita sahaja.

Asalkan kita dapat makan, beres.
Asalkan dapat kerja, beres.
Asalkan dapat bini, beres.

Tak beres lagi. Banyak lagi benda yang kita terlibat, walaupun kita sendiri tak sedar.

Oklah. Dah maghrib. Nanti aku sambung lagi...
   


Previous
Next Post »
1 Komentar