Seni Berhijrah

Saya jarang ambil tahu pasal artis kecuali mereka-mereka yang sudah berhijrah sahaja. Itupun bukannya saya yang rajin nak google nama-nama mereka, tetapi kerana rakan Facebook saya yang share berita dan kisah mereka di wall-wall mereka.

Satu kisah artis berhijrah yang mengejutkan saya ialah bilama seorang artis wanita yang telah berhijrah (masya-Allah tabarakallah), 'diserang' oleh bekas teman lelakinya. Bekas teman lelakinya itu memuat naik komen-komen yang menjijikkan di akaun twitter beliau dengan salah satunya ialah dia berbangga-bangga kononnya dia pernah meniduri wanita itu.

Pernah berzina.

Kalau ikut hukuman hudud, kenyataannya itu akan menyebabkan dia dihukum. Saya tak tahu jantan bodoh itu sudah berkahwin ke belum, tapi orang kata dia itu juga ialah artis. Patutlah berani.

Artis memang berani. Saya rasa itu satu-satunya nilai baik yang ada pada golongan artis, iaitu keberanian. Terlalu berani sampai ada yang sanggup menjual dunia dengan menjadi manusia munafik.

Dalam satu filem, dia berlakon menjadi watak seorang ustaz. Semua orang dia tegur dan nasihat. Tetapi 30 minit selepas itu, di channel yang lain, 'ustaz' itulah yang peluk betina.

Perempuan juga begitu. Dalam drama, bukan main kata "Saya tak bersalam dengan lelaki", tetapi dalam drama yang lain, bukan setakat salam, berpeluk sampai dicium lelaki pula.

Munafik, walaupun mereka katakannya sebagai seni.

Munafik, walaupun mereka dakwa itu ialah tugas mereka, atau tanggungjawab mereka kepada syaitan hiburan!

Niat awal saya sebenarnya bukanlah mahu membebel tentang artis. Jauh sekali mahu membenci mereka. Cuma saya kasihan dengan mereka. Ada artis yang telah 10 tahun berhijrah, tetapi sampai hari ini adengan peluk-cium mereka ditayangkan di layar televisyen.

Di rumah-rumah, orang menonton keaiban mereka walhal orang yang sama itu sebenarnya sedang beribadah di dalam rumahnya.

Kasihan bukan.

Maka janganlah lorongkan anak-anak kita ke arah jalan ini. Jalan syubhat yang nanti akan membuatkan diri kita sebagai ibubapa, kesal. Dalam liang lahad, kita dihimpit dan dibiarkan dalam kegelapan. Tiada doa daripada anak-anak yang popular itu kerana status ibu-ayah kepada artis bukanlah perisai daripada siksa kubur yang nyata.

Nauzubillah.

Sebab itulah artis wajib berubah. Wajib bertaubat. Tinggalkan zaman kegilaan dahulu. Tinggalkan zaman liar kamu. Berubahlah. Mintalah keampunan daripada Allah dengan bersungguh-sungguh.

Saya percaya bahawa semua orang mahu jadi baik. Tak semua yang melacur kerana sukakan seks. Tak semua yang berpakaian seksi tidak tahu bahawa hukumnya haram. Tak semua yang berjudi kerana tidak tahu harta itu haram. Tak semua yang minum arak kerana suka dengan rasanya.

Tetapi ada 5 musuh kita yang mendampingi kita. 5 musuh yang menyebabkankan kita duduk di kerusi kita sekarang. 5 musuh yang menyebabkan kita berdiri di dalam kandang pesalah, menunggu si hakim menjatuhkan hukuman mati mandatori kepada kita!

Pertama, orang islam.

Kedua, orang kafir.

Ketiga, orang munafik.

Keempat, nafsu.

Kelima, syaitan.

Manusia terbahagi kepada dua kelompok. Kelompok pertama, manusia yang menjadi hamba Allah. Kedua ialah manusia yang menjadi hamba dajjal.

Golongan kedua ini termasuklah orang islam yang pada zahirnya, bersembahyang juga, berpuasa juga, membayar zakat fitrah juga, ke umrah juga, tetapi tidak suka melihat orang lain mahu menjadi baik. Dia seakan-akan tidak mahu orang lain masuk syurga. Kalau boleh, biar orang itu masuk neraka atau biar mereka sama-sama masuk neraka.

Adapun nafsu dan syaitan pula adalah musuh dalaman kita. Yang tidak kita nampak, tetapi hanya akan ditewaskan apabila kita hati kita mula merasa "Allah nampak aku".

Setiap yang berharga ada nilainya. Cincin berlian ada harganya. Beribu-ribu ringgit tu.

Tapi cuba kita tengok najis dan air kencing kita. Ada harga tak? Kalau najis lembu mungkin ada yang sanggup membelinya untuk dibuat baja, tetapi najis kita bagaimana? Cubalah membawa najis kita ke pasar malam untuk diniagakan. Pasti kita akan dibelasah dan dicaci-maki oleh pengunjung.

Begitulah penghijrahan. Seperti cincin berlian. Ada harga yang perlu kita bayar.

Kita nak berhijrah, kita kena bersedia untuk berdepan dengan manusia. Setakat kata-kata, "Poyolah kau", "Dulu kau lagi jahat daripada aku", "Wah, dah jadi ustazah ya kau sekarang", ialah antara skema yang serupa yang hampir semua orang yang melalui proses ini akan lalui.

Kuatkanlah diri.

Jangan dengan kata-kata semurah itu kita sudah menjadi terlalu terluka, mengalah, dan kalah.

Ingat, syurga itu ada harganya.

Bezanya, kamu sedang membayar untuk memasukinya dan mereka pula sedang membayar untuk keluar daripadanya!

   
Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443