September 28, 2015

Bila Kamu Mula Menuduh


 Dalam al-Quran disebutkan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh. Ulama tafsir menyebutkan, perkataan fitnah itu sendiri ada paling kurang 17 buah makna. Salah satunya ialah membuat tuduhan palsu.

Sudah tentu, menuduh orang dengan tuduhan yang tidak baik ialah perbuatan yang tidak beretika. Apatah lagi tuduhan yang dibuat-buat ini bertujuan untuk menjatuhkan air muka dan mendatangkan mudharat kepada pihak yang dituduh dan orang di sekelilingnya.

Kerana itulah di dalam salah satu cabang hukum hudud, ada hukuman yang diperuntukkan kepada orang yang menuduh orang baik melakukan zina. Sekiranya pihak yang menuduh itu tidak dapat mengemukakan 4 orang saksi yang adil, maka dia telah dikira bersalah melakukan tuduhan palsu dan wajar dihukum.

Tujuan islam melaksanakan hukuman ini adalah supaya orang ramai tidak sesuka hati mahu menuduh orang lain dengan berita palsu. Setiap pertuduhan yang buruk, sekalipun tidak benar, tetap memberi kesan buruk kepada orang yang dituduh.

Antaranya, tuduhan buruk itu akan mendatangkan aib dan trauma kepadanya. Bayangkan jika ahli keluarga kita dituduh sebagai pelacur. Masyarakat akan terlebih dahulu menghukumnya dengan hukuman sosial sekalipun setelah namanya dibersihkan daripada pertuduhan.

Diceritakan kisah seorang ulama di zaman dahulu, yang menaiki kapal laut bersama bekal wang sebanyak 300 dinar yang dihadiakan oleh orang kaya kerana kealimannya. Salah seorang penumpang di dalam kapal itu ialah orang munafik yang tahu bahawa ulama itu membawa sejumlah wang yang besar.

Lalu dia pun menuduh ulama itu mencuri wang kononnya wang itu miliknya dan milik orang ramai. Apabila dituduh, maka ulama itu pun segera mencampakkan beg berisi wang itu ke dalam laut. Orang ramai yang menyaksikan itupun terkejut. Lelaki yang menuduhnya bertambah-tambah lagi terkejut dengan tindakan ulama itu.

Dia tidak menyangka ulama itu akan melakukan hal sedemikian. Lalu ulama itu berkata, "Sesungguhnya maruahku adalah lebih mahal daripada wang 300 dinar itu".

Tuduhan yang buruk ibarat pedang yang tidak bersarung. Semua orang boleh terkena bilahnya dan luka dengannya. Imam Syafie pun pernah difitnah oleh kelompok manusia yang tidak menyukainya. Dia pernah dituduh sebagai Syiah lalu dipenjara oleh kerananya.

Tapi hikmahnya, lihatlah bagaimana dia mendepani pertuduhan itu. Ketika disoal siasat oleh Khalifah Harun Ar-Rasyid, dengan tenang dia membaca ayat daripada surah al-Hujurat. Khalifah tahu, dia ialah mangsa fitnah. Lalu Imam Syafie disucikan dengan sendirinya.

Hari ini, semua orang berisiko untuk menjadi sama ada orang yang melakukan fitnah, menyebarkan berita fitnah, mendengar lalu mengiyakan, atau juga menjadi mangsa pebuatan fitnah.

Untuk kelompok pencetus berita yang dibuat-buat, wajarlah diingatkan bahawa dosa melakukan berita palsu adalah amat besar dan dahsyat. Tiada satu keadaan pun kita dibenarkan untuk membuat tuduhan palsu kepada suatu pihak, sekalipun kepada pihak musuh di dalam peperangan.

Bagi yang mendengar tuduhan, disiplinkan diri untuk mencari kebenaran. Jangan menjadi golongan 'nasi tambah'. Biarlah kita menjadi kapak yang akan memutuskan rantai fitnah. Biar sampai kepada kita, cerita itu pun tamat.

Kepada yang difitnah, usah membalasnya secara melampau atas. Umpama pedang yang tidak bersarung, ia bukan sekadar melukakan orang lain tapi juga akan melukakan diri sendiri jika kita tidak berhati-hati mengawal arah hayunanya. Silap haribulan, tertikam anak sendiri.

Dalam banyak keadaan, berdiam diri lebih mulia. 'Cooling period' itu seringkali menjadi perisai bagi orang soleh dalam mendepani tuduhan yang berat-berat. Kerana akhirnya, benda yang palsu tidak akan bertahan lama. Sebaliknya kebenaran, sekalipun cuba disorokkan, pasti akan terserlah juga.

Begitulah agaknya gambaran peristiwa Rasulullah S.A.W yang dituduh dan dimaki dengan tuduhan yang berat daripada wanita yahudi buta dan tua yang disuapkan makanan. Boleh sahaja Rasulullah menjelaskan dan menjawab tuduhan itu satu per satu tapi untuk apa kemenangan jika tidak menguntungkan agama.

Jadilah orang yang menang, dengan bertenang,

 

May 4, 2015

Sebelum berkata Ya dan Tidak.


Tahun 2009 atau 2010, saya pernah ikut seorang kawan ke sebuah 'forum'. Dia kata, forum pendidikan. Sebab itulah saya setuju untuk ikut. Siap dia datang untuk menjemput pula tu.

Alih-alih, bukanlah forum, tetapi majlis 'peng-rekrut-an' besar-besaran perniagaan MLM Score-A. Sepanjang hari asyik disajikan dengan janji-janji manis dan syurga 7 lapisan, maka saya juga seperti kebanyakan peserta yang ditipu, tertipu.

Akhirnya saya juga mendaftar.

Dan kerana saya bukan jenis yang suka 'mencari orang bawah', maka saya jadi 'orang gagal' dan rugi ribuan ringgit sebagai modal.

Saya serik. Berjanji dengan diri supaya akan lebih teliti dan tidak terburu-buru membuat keputusan. Sesama kawan pun, bukan boleh terlalu percaya. Ada yang bersahabat kerana berkepentingan. Tapi kita tidak boleh menyalahkan sesiapa kerana pada akhirnya, kita sendiri yang perlu teliti dan membuat pertimbangan.

Bak kata bijak pandai, hidup ini satu percaturan. Kita buat keputusan yang salah, kitalah yang rugi dan menyesal nanti.

Cuma jika ada perkara-perkara positif dan kenangan manis, mungkin saya boleh petik kata-kata penceramah di dalam program tersebut, iaitu kata beliau, "Program kita ini ialah suatu jihad, satu ibadah dan menjanjikan pahala yang berterusan"

Saya diam. Menunggu apa lelaki berkot kemas itu mahu menambah.

"Kan kita tahu hadis yang kata, selepas kita meninggal dunia, ada 3 amalan yang namanya sedekah jariah. Iaitu anak-anak soleh yang mendoakan, ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah. Dalam program ini, kita menyediakan portal pendidikan kepada anak-anak. Maka secara automatik mereka menjadi seperti anak-anak kita. Ilmu, sudah tentulah kerana ini program pendidikan. Manakala sedekah jariah pula kerana kita memberi manfaat kepada orang"

Begitu mudah dia merasional. Menjual hadis untuk mempengaruhi manusia. Makin ramai terpengaruh, makin tebal poket.

Hingga cerita dia makan lobster harga puluhan ribu kerana saja-saja teringin, membuatkan kita juga teringin untuk makan makanan yang berharga puluhan ribu, hingga terlupa orang yang mencari sisa makanan di balik timbunan sampah.

Benarlah kata orang, kematangan itu ialah suatu proses. Orang yang matang, orang yang belajar. Kata seorang, orang yang belajar ada 2 kelompok. Dia belajar daripada kejayaan orang supaya dia boleh ikut jalan kejayaan. Satu lagi, orang yang belajar daripada kegagalan orang lain. Dia melihat kegagalan dan kesilapan orang, supaya dia tidak terjatuh ke dalam lubang yang serupa.

Hidup akhir zaman ini, kita perlu banyak berhati-hati. Bukan sekadar berhati-hati agar tidak terjebak dalam benda maksiat dan dosa, tapi juga berhati-hati supaya tidak membuat suatu yang merugikan diri sendiri.

Bak kata seorang sahabat Nabi mengenai taqwa; taqwa itu umpama engkau berjalan di jalanan yang penuh dengan kaca. Engkau akan berhati-hati supaya nanti engkau tidak akan terpijak kaca itu.

Begitu juga dengan sebuah hadis daripada Rasulullah yang mafhum hadis, bahawa fitnah itu tidur. Jangan kita mengejutkannya.

Begitu juga dengan banyak lagi larangan antara supaya kita jangan mendekat-dekat dengan fitnah, kerana nanti kita akan terjatuh ke dalamnya.

Fitnah, juga maksudnya ujian atau musibah. Dan sebesar-besar musibah ialah musibah kepada agama.

Belajarlah daripada kehidupan.

Berhati-hati untuk berkata 'ya' dan berhati-hati juga untuk berkata 'tidak'. Bukan semua perkara perlukan keputusan segera. Adakala perlu berkata 'tunggu sekejap'.

Allah Yang Maha Adil memberikan kita akal fikiran untuk kita membuat keputusan. Tapi akhirnya nanti kita perlu sedar, bahawa setiap benda baik yang kita buat ada balasannya dan setiap perkara jahat yang kita buat, juga ada balasannya.

Akhirnya nanti kita sendirian di dalam kubur.
 

May 3, 2015

Allah Itu Maha Pengampun

*sapu lantai*

*buang sawang*

*vacuum carpet*

Okey. Dah bersih sikit. Boleh dah nak kembali tulis kat blog ni. Gilalah, Sudah berbulan-bulan blog ni dibiar tak diusik. Menyedihkan betullah.

Kebelakangan ini, saya sudah 'stuck' dengan blog Ustaz Pahrol; Genta-Rasa. Berjam-jam masa dihabiskan untuk menghabiskan hidangan yang disajikan di dalam blog ustaz. Menu yang cukup perasa dalam keilmuannya, tazkirah, maninan emosi, dan sebagainya.

Bagi sesiapa yang tak mengenali atau belum berkenalan dengan hasil tulisan Ustaz Pahrol, silalah mulakan carian 'genta-rasa' dalam peranti elektronik anda. Insya-Allah, jika Allah izinkan, memang hati dan jiwa kita akan dibelasah; bukan lagi diketuk.

Benarlah, manusia itu sifatnya pelupa.

Ada yang lupa dimana dia letakkan kunci kereta. Sedang kalut nak ke tempat kerja, tiba-tiba tak berjumpa dengan kunci kereta. Cari punya cari, rupanya kunci kereta tu dah ada di tangan. Dalam genggaman tangan. Pernah terjadi pada saya.

Tapi paling teruk, manusia selalu lupa bahawa dia pernah tidak melakukan dosa.

Kata Rasulullah, semua anak adam itu melakukan dosa... dan sebaik-baik orang yang berdosa, ialah orang yang meminta keampunan Allah.

Dosa ialah perbuatan.

Macam yang Allayarham TG Nik Aziz pernah nukilkan; "Kaki kita ni, kalau masih lembut, terpijak duri sikit pun akan rasa sakit. Tapi kalau kulitnya sudah keras, pijaklah, mesti tak terasa apa".

Itulah hati. Kalau dahulu, nak buat dosa sedikit pun rasa bersalahnya datang menghambat. Rasa berdosa menjadi hantu.

Tapi jika sudah biasa dengan dosa, usahkan rasa bersalah, rasa berdosa pun tidak. Takut, jauh sekali.

Benar kata orang-orang tua kita, alah bisa tegal biasa.

Jelaslah, semua perkara mengambil masa. Ada yang baik, jika lama tidak dibuat, akan dilupakan. Ada yang jahat, jika dilazimi, akan dibudayakan.

Bukan salah kita kerana berdosa, tapi salah kita kerana tidak berhenti melakukan dosa.

Allah itu Maha Pengampun. Dosa kita yang 30 tahun lepas sekalipun Allah boleh ampunkan. Dosa yang kita ingat-ingat lupa pun Allah boleh ampunkan. Cuma sebagai hamba, kita patut buang sikit ego dan degil kita.

Kita yang selalu berdosa, dan kita tahu itu dosa. Cubalah berubah. Jika hati yang menjadi pusat di mana Allah memerhati itupun tiada rasa mahu simpati Tuhan, bagaimana diri nak berubah?

Kita manusia bukannya kuat. Kalau Allah tak beri kita hidayah, jangan kata nak baca al-Quran, nak sebut nama Allah pun lidah kita diharamkan!

Jangan sombong dengan Tuhan. Sekali-sekala, berhentilah ketawa dan berhentilah tersenyum. Fikir, adakah ketawa ini buatkan aku lupa Tuhanku?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails