September 30, 2016

#2 Suka berdebat

Aku tak faham kenapa ramai sangat manusia yang suka berdebat. Tak dinafikan ada kebaikan kalau berdebat, tapi kebanyakannya adalah keburukan.

Antara keburukan suka berdebat adalah ia boleh merosakkan hati. Banyak lagi, tapi harini aku nak cakap pasal merosakkan hati ni.

Sebab hati ni umpama raja bagi badan. Kalau kita tengok orang tu baik, suka buat benda baik, itu kerana hati dia baik. Hati itulah yang bagi arahan kepada anggota badan lain untuk buat atau tak buat benda tu.

Contoh mudah ialah solat. Siapa yang tak tahu solat tu wajib? Non-muslim sendiri pun tahu yang orang islam wajib bersolat. Tapi kenapa ada orang islam tak mahu bersolat? Sebab hati dia tak rasa pun nak solat. Tak rasa pun bersalah atau berdosa.

Lagi satu bab riba. Siapa yang tak tahu riba tu dosa besar? Terlalu besar hinggakan Allah mahu perangi golongan pemakan riba ni (pemberi, penerima, dan saksi transaksi riba). Tapi kenapa dalam duk tahu tu pun ramai yang masih berminat dengan riba?

Sebab hati rasa tak apa.

Kenapa hati boleh rasa tak apa bila buat dosa? 

Kerana ia dah hitam. Berkarat. Berkeladak.

Hitam berkarat kerana banyak sangat berbalah dan berdebat. 

Sebab tu kita tengok sekalipun orang tu ada tittle ustaz sekalipun, dia tak rasa bersalah untuk melemparkan kata-kata kesat dan memaki hamun orang lain. Itu ustaz woi. Bukan budak mabuk hisap ketum!

Dalam hatinya dah tak wujud rasa kasihan dan sayang kepada orang lain. Kerana mungkin sedikit perbezaan dalam berpendapat, pantas Syaitan menghidu peluang.

Syaitan lah yang jadi batu api. Dibisikkan ke dalam hati bisikan-bisikan agar kita saling membalas cacian, provokasi, cemuhan, dan serangan-serangan pada peribadi. Sampai benda dalam selimut pun boleh jadi senjata mahu menjatuhkan maruah musuh.

Nasihat aku, jauhilah berdebat.

Kalau perlu kepada perbincangan, berbincanglah secara matang. Tak payah guna perkataan 'muzakarah' atau apa-apa perkataan yang nampak islamik, kalau ianya setakat mahu mencari pemenang.

Tak semua benda kita menang, kita dapat hadiah.

Allah ajar pada kita melalui al-Quran, "Bila bertemu orang jahil (bodoh sombong keras kepala, tahu nak menang saja), maka ucapkanlah kata-kata yang salam (selamat)".

Sebab dalam hadis, Nabi kata, siapa yang meninggalkan perdebatan akan dibinakan baginya istana di dalam syurga

“Sesiapa yang meninggalkan perbalahan, sedangkan dia di pihak yang salah, nescaya dibinakan untuknya sebuah rumah di sekitar Syurga dan sesiapa meninggalkan perbalahan sedangkan dia di pihak yang benar, nescaya dibinakan baginya sebuah rumah di tengah Syurga. Dan sesiapa yang memperelokkan perangainya, nescaya dibinakan baginya tempat yang paling tinggi di dalam Syurga”.(H.R. Abu Daud, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Baihaqi)q

Zaman Facebook ni kita nampak rama pihak suka bermain api. Suka provok sana-situ. Perangai Yahudi belaka. Suka bergaduh.

Jadi selepas kita baca ni mudah-mudahan kita boleh jadi lebih rasional dan tak termakan dengan provokasi murahan, sekalipun dalam isu bola sepak.

Pelik sangat kerana bola sepak, kerana JDT, manusia boleh bergaduh hingga lupa yang Nabi S.A.W sudah persaudarakan kita dengan ikatan islam.

Pandanglah saudara kita dengan pandangan sayang. Kerana mereka insyaAllah jiran kita di dalam syurga nanti. Dan ingatlah bukan semua orang mahukan kebenaran. Tak berbaloi kita melepaskan 'syurga' kita kerana satu atau dua orang yang bodohnya tak boleh diajar, sombongnya tak laku diniaga.

Banyak kemenangan itu datang bersama diam.

Sabarlah ya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails