#35 Aduh Kassim!

"Aduh Kassim",

Petikan daripada filem klasik Ibu Mertuaku. Saya ingat inilah antara penyebab nama Kassim selalu melekat dalam kepala saya. Asal saja ada orang nama Kassim, mesti saya teringat pada Kassim Selamat.

Kasihan Kassim, ditipu oleh ibu mertuanya.

Kasihan Kassim, hingga buta kedua-dua biji matanya.

Terlalu banyak pengajaran yang boleh diambil daripada filem lakonan Tan Sri P. Ramlee ini. Tidak akan saya sebutkannya satu per satu, cuma saya mahu ambil satu sahaja iaitu "aku tidak suka anakku berkahwin dengan ahli muzik!".

Entah apa dosa ahli muzik hingga mereka dibenci sebegitu rupa. Namun, pada tahun 1962 (tahun filem ini ditayangkan) kerjaya sebagai ahli muzik adalah sangat asing. Tak ramai yang mencari rezeki dengan bermain muzik dan tak ramai yang menghargai dan meminati muzik. Permintaan terhadap muzik masih rendah dan belum lagi diterima oleh semua masyarakat.

Selepas 54 tahun, kita dapat situasi yang sama juga berlaku. Ada bahan baharu yang menjadi ikutan masyarakat. Seperti muzik pada tahun 1962, bahan baharu ni masih asing pada sesetengah orang. Ada pihak yang membencinya dan ada pihak yang memperjuangkannya.

Bahan baharu yang saya maksudkan ialah aliran pemikiran liberal.

Apa itu liberal? (Boleh lihat definasi pada gambar yang saya kongsikan).


Mungkin dalam bahasa mudah, mereka memperjuangkan idea baharu dan menentang (challange) idea dan pegangan tradisional.

Liberal sahaja belum tentu berbahaya tetapi Muslim-Liberal, sudah tentu bahaya!

Ativis liberal ini bukan sahaja mengkritik hal-hal berkaitan perlembagaan tetapi mereka mulai mengkritik agama. Pada pandangan mereka, Islam itu agama yang boleh ditafsir tanpa disiplin yang ketat.

Bahkan pada mereka, Islam yang ada sekarang pun ialah Islam yang salah. Al-Quran perlukan penafsiran semula kerana banyak hukum hakam dalam al-Quran tidak logik dan tidak sesuai (dengan kepentingan diri mereka).

Kerana itu kita boleh dengar desas-desus, "Rambut tak wajib ditutup kerana dalam al-Quran tak disebut rambut".

Atau "Solat jumaat patut dibuat pada hari sabtu kerana hari sabtu orang cuti"

Dan paling kurang ajar, "Kenapa kami perlu mengikuti Islam kamu?"

Islam terbuka kepada kajian, kemaskini, dan penafsiran semasa. Kerana Islam akan tepat (fit into) pada setiap zaman dan keadaan. Tetapi penafsiran itu bukanlah boleh dibuat oleh kita.

Semborono!

Aktivis Liberal ialah seumpama pelayar yang tersesat di lautan nafsu. Tak tahu mana nak dituju. Jadi mereka lebarkan sahaja layar dengan harapan angin akan membawa mereka ke pelabuhan tetapi sebaliknya mereka dibawa makin jauh ke tengah lautan.

Islam ialah agama ilmu. Bukan untuk ditafsir mengikut cita rasa sendiri. Boleh dipotong sana sini, ditambah garam dan rencah sendiri.

Apa yang kita risaukan ialah anak muda kita sendiri pun sudah diracun oleh idea ini. Semua benda dalam agama mereka pertikai. Bahkan ulama dan mufti pun digelar kambing dan lembu.

Aduhai anak muda. Buangkan ego mu. Jangan hidup seperti babi di hutan. Semua benda mahu disondol!




Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443