October 13, 2016

#36 Isteri gangster

Ada sebab mengapa Allah turunkan al-Quran. Selain sebagai sumber hukum, al-Quran juga ialah kitab sejarah. Banyak kisah tentang umat terdahulu diceritakan di dalam al-Quran.


Antara yang paling menarik ialah kisah perihal rumahtangga di dalam Surah at-Tahrim. Perihal isteri nabi Nuh dan Luth yang antagonis dan A'siyah isteri Firaun, si protagonis.

Kisah Nabi Nuh misalnya, selama 950 tahun dia berdakwah tetapi yang beriman dengannya cuma segelintir. Lebih malang lagi, anak dan isterinya sendiri pun tidak beriman dengannya. Dalam peristiwa banjir besar, anak Nabi Nuh yang sudah terdesak itu pun masih lagi enggan untuk masuk ke dalam kapal Nabi Nuh.

Betapa ego, sombong dan arogan beliau.

Serupa juga dengan Nabi Luth. Isteri Nabi Luth sendirilah yang menjadi tukang pukul gendang, yang menaikkan nafsu gay-gay di kalangan kaum Nabi Luth untuk menyerbu kepada tetamu-tetamu baginda.

Benda macam ni susah kita nak fikir dengan kepala otak kita. Sepatutnya isteri menjadi orang yang paling patuh, taat, hormat, dan memandang tinggi kepada suami. Rahsia suami semua dalam poket dia. Tetapi Allah nak tunjukkan kepada kita, suami yang soleh tahap Nabi pun boleh dapat Isteri derhaka.

Itu Nabi. Manusia yang paling baik. Kita ini jangan kata nak banding dengan Nabi, nak banding dengan sebutir pasir yang melekat pada pakaian Nabi pun belum layak. Apa dosa yang kita tak buat, hingga kita boleh rasa kita layak mendapat isteri solehah persis Khadijah dan Aisyah.

Teringat pesanan Ustazah Norhafiza Musa, kalau isteri derhaka dengan suami, bukan isteri sahaja yang berdosa tapi suami pun MUNGKIN ada dosa yang berkaitan. Walaupun dia pun tak sedar.

Betapa ramai suami yang mengeluh isteri mereka derhaka, tak hormat suami, tak uruskan rumahtangga dengan baik, tinggikan suara, tidak berkhidmat untuk suami, tidak memudahkan urusan suami, dan macam-macam lagi keluhan.

Tapi mungkin dia terlupa yang dia juga tak ikut perintah Allah, selalu buat dosa, tak uruskan rumah tangga, dan macam-macam lagi habit buruk.

It takes two to tango. Perempuan baik kan untuk lelaki baik.

Tapi kalau kita dah buat semua yang Allah suruh dan dah ikut semua yang Rasulullah tunjukkan, maka anggap sajalah isteri derhaka ini sebagai ujian. Jika meka tak tahu bersyukur, kita serahkan dia kepada Allah. Kalau kita menangis kerana hati terluka, kita beritahu sahaja pada Allah.

Isteri juga ialah ujian, sebagaimana Dia menguji Nabi-nabinya.

Sebagaimana kita juga ialah ujian kepada mereka.

Tuhan nak tengok adakah kita mampu bersabar dan bersyukur. Atau adakah kita pun layan dia sama seperti layanannya kepada kita.

Demi Allah, bersabarlah. Kerana bukan mudah nak bahagia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails