#38 Raja dan rakyat biasa.

Hari ini orang sibuk berbicara tentang 2 isu. Pertama, kematian Raja Thailand, Bhumibol Adulyadej. Kedua, Sultan Kelantan bakal ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Agong yang baru.

Allahuakhbar! Daulat tuanku.

Saya tahu ini cuma kebetulan, tapi saya masih mahu bercerita tentangnya. Petang tadi saya menonton rancangan Tv Al-Kuliyyah di tv3. Pada akhir rancangan, mereka memutarkan sebuah lagu yang sangat membuatkan bulu roma saya tegak.

Orang kaya mati, orang miskin mati.
Raja-raja mati, rakyat biasa mati.

Diulang beberapa kali rangkap lirik ini.

Terasa hingga ke ulu hati.

Pada akhirnya, yang kaya pun matinya tiba-tiba. Yang miskin juga serupa.

Bahkan yang bergelar Raja pun akan mengalami pengalaman yang serupa.

Walaupun seluruh negara berdoa agar kita tidak mati, tapi kita pasti akan mati juga.

Mungkin ini tazkirah kepada kita yang masih hidup supaya kita 'menghidupkan kehidupan'.

Supaya kita berusaha jadikah kehidupan ini berharga kerana pada penamatnya, semua orang akan sama dan serupa. Di dunia bolehlah kaya tapi di akhirat belum tentu. Di dunia mungkin papa kedana tapi di akhirat tidak semestinya.

Mungkin kita perlu diam seketika dan hayati video ini. Moga-moga kita tersedar.



Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443