October 17, 2016

#39 Perempuan dan pembunuh di parkir kereta.

Alhamdulillah, baru ada masa nak kembali menulis. Minggu lepas kami balik kampung. Busyro Maisarah pula tiba-tiba saja demam. Jadi memang agak penat juga nak melayan karenah budak kecil ni.

Semalam baru saya ada peluang nak buka Facebook. Selepas membelek-belek beberapa posting, mata saya tertumpu kepada sebuah berita ngeri yang berlaku di Terengganu. Seorang lelaki mati ditetak dan ditikam dengan parang di parkir kereta sebuah premis kerajaan.

Rupa-rupanya di bunuh oleh teman lelaki adiknya sendiri.

Lebih menyayatkan hati, isterinya pula sedang sarat mengandungkan anak sulung mereka. Anak yang dinanti-nanti itu bakal menyapa dunia tanpa sempat melihat wajah bapa kandungnya, seorang wira.

Secara personal, saya tidak kenal siapa pembunuh dan siapa mangsa. Tetapi besar pengajaran dan pengorbanan yang boleh diambil pengajaran daripada arwah ini. Dia seorang wira.

Pertama, tanggungjawab kepada ahli keluarga.

Agama Islam sangat melindungi wanita. Wanita berada di bawah jagaan wali (pelindung). Wali-wali itu adalah bapanya, datuknya, abang-abangnya, dan saudara lelakinya. Si mati ini telah menjalankan tugasnya sebagai wali dengan baik.

Tidak seperti kebanyakan suami, bapa, dan saudara lelaki yang memilih untuk menjadi dayus terhadapat orang dibawah jagaan mereka, si mati ini pula ialah seorang yang tegas dan berprinsip.

Sesetengah orang yang dayus, jangankan nak menegur isteri atau anak perempuan sendiri, nak ambil peduli pun tidak. Lebih-lebih lagi sesama adik beradik.

"Biarlah, dia dah besar. Pandailah dia jaga diri"

"Lantaklah dia. Dia dah boleh fikir sendiri. Janji tak menyusahkan orang"

Padahal selepas ibubapa, adik-beradiklah manusia yang paling rapat dengan kita. Tetapi zaman kini, adik beradik dah menjadi golongan yang asing. Yang salah tidak boleh ditegur, kalau ditegur bawa berbalah pula. Keras kepala, keras hati!

Kedua, bersungguh-sungguh mencegah dan bukannya menjaja air liur saja.

Ada orang, dia tegur bila adik beradik dia bermasalah. Tapi tegur setakat tegur. Bila si bermasalah tu tidak mahu menerima teguran, mulalah dia kata,

"Lantak engkau lah! Yang penting aku dah cakap. Jangan lepas ni kalau  jadi apa-apa kau nak salahkan aku pula!"

Dalam berita, diceritakan bahawa si mati ada menasihati adik perempuannya. Tapi biasalah perempuan, lebih banyak percaya kepada Syaitan daripada kepada bapa dan abang sendiri. Saya tak maksudkan adik si mati ini, tapi saya bercakap secara general. Kepada orang lain.

Dah banyak cerita dalam akhbar, anak gadis dilarikan teman lelaki dan nasib mereka berakhir sebagai pelacur, perempuan simpanan, mangsa pemerdagangan orang, atau juga mayat yang sudah busuk. Puncanya serupa, iaitu ditipu syaitan bernama 'abang sayang' hinggakan keluarga sendiri pun dibuang.

Perempuan, mahalkan dirimu! Takkan 10 orang lelaki memujuk rayu, semua 10 orang itu mahukan kamu?

Apa si mati ini buat, dia sanggup pergi ke jabatan agama untuk menyemak status pernikahan teman lelaki adiknya. Zaman sekarang bukan ibadah saja orang mintak dalil, nak 'beri nasihat' pun kena ada dalil. Mungkin kerana itu dia sanggup bersusah-payah dari Kelantan pergi ke Terengganu untuk membuat semakan status pembunuh itu.


Ketiga, perempuan oh perempuan.

Ini bukan kes pertama dan tak akan jadi yang terakhir. Saya pun tak tahu mengapa perempuan susah sangat nak mengenali lelaki jahat ini bagaimana. Mungkin sedikit senarai semak untuk anda,

Kalau lelaki itu layak menjadi suami;

1- Dia menjaga solat. Lelaki yang tak jaga solat 5 waktu sehari, tak layak untuk jadi suamimu. Sedangkan perintah Allah semudah solat pun dia abaikan, kamu apatah lagi.

2- Dia seorang 'sex maniac'. Kalau dia asyik minta gambar, mesej lucah (atau isyarat lucah), bertanya soalan-soalan yang menaikkan nafsu, seperti saiz baju dalam, warna baju dalam, pakai baju apa, rambut panjang mana, dan seumpanya, maka tinggalkan mereka. Dia pervert!

3- Dia seorang yang hanya fokus kepada fizikal. Bila berbual, maka dia hanya bercerita tentang perkara-perkara fizikal seperti kurus, gemuk, cantik, mekap, kosmetik dan seumpamanya. Atau tentang pakaian, kasut, dan aksesori. Nanti kamu dah tak cantik, sedialah untuk dibuang.

4- Dia jahil. Antara kejahilan lelaki ialah bila dia pakai perhiasan wanita seperti rantai dan gelang. Apapun alasannya, tetap haram. Kalau dia tak tahu, itu petanda dia jahil. Bila dia jahil, ajak dia pergi mendengar ceramah ustaz di masjid. Kalau dia enggan, maka tinggalkannya. Jahil yang boleh diajar itu bagus. Jahil yang tak mahu belajar, itu musibah.

5- Dia layan ibubapanya dengan buruk. Cuba tanya tentang ibubapanya. Kalau mulutnya pun dah bercerita yang tak elok pasal ibubapa sendiri, tangan dan kakinya lebih-lebih lagilah. Terhadap orang yang melahir dan membesarkannya pun dirasakan 'menyusahkan', kamu lebih-lebih lagilah.

6- Dia peduli tak dengan agama. Kalau kamu tahu dia solat jumaat pun tak pergi, atau bulan puasa pun ponteng, maka tinggalkannya. Itu petanda dia langsung tidak kisah dengan agama. Bahkan, menghina dan mengejek agama. Kalau dia tak ada rasa nak ejek dan menghina agama, dia tak akan beritahu kamu. Dia akan buat jahat sorok-sorok, bukanya 'open-open'.

7- Dia ada buat simpanan tak. Orang kaya bukanlah orang yang buang duit. Dia belikan kamu macam-macam pun, bukan petanda dia kaya. Tetapi kaya sebenar ialah jika bijak menguruskan duit, bukannya main belanja saja. Jika kamu tengok dia tak cerdik menguruskan wang, maka nasihatinya. Kalau dia berkeras, maka tinggalkannya. Nanti kalau dia susah, tiada wang simpanan, silap-silap kamu pun dia mahu jual!

8- Dia sukakan agama atau bencikannya. Nak tahu, mudah saja. Cuba ajak dia pergi ceramah agama. Kalau dia nak, alhamdulillah. Kalau dia tak nak, cuba lagi lain kali. Tapi kalau dia kutuk dan memburukkan alim ulama, itu petanda memang dia bencikannya. Maka, tinggalkan manusia seperti ini. Sebab syaitan sahaja yang benci ulama.

9- Perwatakannya bagaimana. Yang ini tak boleh nak 100% pasti kerana memang sebelum kahwin, dia akan pakai topeng dan main wayang. Ada yang waktu bercinta, nampak saja penyayang tapi dah bergelar suami isteri, hari-hari makan penampar. Silap cakap sikit, kena jerkah. Kalau lelaki lain pun dia pukul, isteri di rumah lagi mudah dipukul. Sebab itu bengis, kurang ajar, provokatif, itu semua akhlak syaitan.

10- Lebih elok jangan couple. Bercinta sahaja selepas nikah. Bagaimana nak bercinta selepas nikah? Jawapnya, jangan bercinta sebelum nikah. Jadi perempuan yang dicintai oleh Allah, maka Allah akan berikan kamu seorang suami yang mencintai dan dicintai oleh Allah juga. Memang tak mudah, tapi itu sahaja jalannya.

Kesimpulannya, mari kita jadikan kematian brother ini sebagai suatu yang menghidupkan kita. Jadi lelaki, biar bertanggungjawab. Jadi perempuan, biar mahal.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails