November 11, 2009

Tersilap atau tersalah?

(1). 'Nak makan apa?',sapa brader Fatimah TomYam beberapa saat slps saya dan Shamil duduk di kedainya."Bagi kami nasi putih dua,sayur campur dengan telur dadar dua.Air pulak teh ais dengan air suam ye".
Malam tu hajatnya kami nak makan sayur-sayuran sebab sudah 2 hari saya tak makan sayur dengan cukup.Utk mendapat diet yg seimbang.Sudah 2 hari asyik makan nasi lemak je,mane nak cari khasiat?

Dalam 10minit pastu,brader tu datang bawak menu kami.2 pinggan nasi putih,telur dadar tapi tiba-tiba ada tomyam campur!Rupa-rupanya abg tu tersalah dengar antara sayur campur dengan tomyam campur laa.. Disebabkan malas nak tukar order,kami makan aje.
Harapan utk makan sayur dan berjimat ternyata tidak terlaksana malam tu.

(2).Teringat dulu time saya kanak-kanak.Mak saya mesti akan buatkan milo panas utk saya.Tapi satu hari tu,ada sesuatu yg tak kena dgn milo mak.Saya hirup seteguk.Pelik benar rasanya.Nak pahit,masin dan masam.Pelik betul.Lalu saya hulurkan kpd mak saya utk dia merasanya.Ternyata mak saya terbubuh garam kerana gula semalam da habis,ditopap dlm bekas yg lain!

(3).Sampai rumah tadi cuaca agak membahang.Berpeluh sbb panas terik.Selalunya hujan.Masuk bilik je cmpak la hanset dari poket seluar ke atas katil.Waktu nak tengok jam hanset pastu baru sedar yg hanset Sony Ericsson saya tu tgh surf internet!(tak taw nak construct ayat cmne).Tak sedar pulak da berapa lama internet tu terbukak.Terus sy exit dan check credit balance.Wah!da tinggal seringgit aje dr 4 ringgit lebih.Hanset Sony kan ada key utk internet terus,mungkin sy tertekan atau terduduk kot tanpa sedar.

***Setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan.Tiada sesiapa pun yg bebas drpd melakukan kesilapan.Lebih teruk,kesilapan yg kita lakukan itu seringkali merupakan satu bentuk kemungkaran atau dosa.

Seperti brader kedai makan tu,dia tersalah dengar sayur cmpur disangkanya tomyam campur.Fitrah kejadian manusia,kita pasti akan melakukan kesilapan.Seringkali kita tersilap pandang,sedangkan perkara itu ada di depan mata kita sendiri.

Sebagai contoh,saya tidak perasan akan belalang yg ada di atas daun kerana warnanya hijau.Sama.Walaupun ia berada di hadapan daun itu,saya tidak akan perasan akan kewujudan belalang itu.

Jadi,bagaimana pula dgn perkara-perkara yg saya tidak nampak?Tentulah saya akan lebih cenderung utk 'terlepas pandang'.Seperti syurga,neraka,pahala,dosa,iblis dan juga malaikat.Mata kasar saya tak boleh nampak akan perkara-perkara tersebut.Lalu bagaimana saya mahu yakin sedangkan saya tak nmpak dan tak dengar?

Sepertimana saya memerlukan ilmu utk mengenal belalang dari warna,sifatnya dan rupanya,begitulah perlunya saya kpd ilmu utk kita tahu bagaimana sifat ,hak-hak dan keadaan syurga,neraka,dosa,pahala dan lain-lain.Untuk kita beriman dan tanam keyakinan dlm diri saya,maka saya memerlukan ilmu.Maka malanglah jika saya tidak mengambil berat akan kewajipan menuntut ilmu.Begitu juga anda!

Setiap manusia juga ada kebiasaan mereka.Kebiasaan yg menyebabkan kita tidak perlu banyak berfikir.Kita akan jd mahir dan arif.Contohnya mak saya,dsebabkan hari-hari mak saya ambil gula dlm bekas yg sama,maka dia akan jadi terbiasa.Jikalah saya tukar letak garam dalam bekas tu pun dia akan anggap bahawa garam itu gula melainkan jika dia tengok dgn teliti dan berhati-hati.Semuanya kerana perkara-perkara tersebut sudah menjadi kebiasaan atau rutin.

Begitulah diri kita.Jika kita sudah terbiasa melakukan maksiat,maka kita pasti akan fikir bahawa maksiat yg kita lakukan itu bukan lagi suatu dosa kerana ia sudah menjadi rutin.Jika kita selalu menipu kawan-kawan kita,maka pasti satu hari nanti kita akan menipu ibubapa,masyarakat dan mungkin akan cuba menipu Allah.

Manusia juga sering melakukan kesilapan samada sedar atau tidak.Saya tak sedar saya tertekan butang access hinggalah terlewat sehingga hampis habis kredit saya.Begitu juga dgn umur kita,kita tak sedar bahawa selama ini kita hidup sia-sia kerana tak mengikut kehendak Allah.Banyak laranganNya yg kita buat dan kita juga malas melakukan suruhaNya.Sehinggalah kita sedar,bahawa bali umur kita hanya tinggal beberapa saat sahaja.Sempatkah kita bertaubat?

Sesungguhnya setiap anak adam itu pendosa dan sebaik-baik pendosa ialah org-org yg bertaubat~

10 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Kita manusia tidak sempurna namun kita diminta melakukan terbaik dan sempurna...

Perkara yg rutin yg sering dilakukan akan jadi kebiasaan namun kesilapan pasti berlaku sesekalinya.

^inas^ said...

dear iqbal,

wow. layout menarik, isi pon makin menarik. =)

well.. bila bnda dah biase.. dan kita pon dah selesa dgn cara tu.. then klu ade sesuatu nak ubah style kita tu, mmg payah la.. nak kena brainwash betol2, non-stop bgtau, hari2 kena cakap, bg masok dlm hati.. haaa dgn izin Allah jua lah satu persatu akan diperbaiki..

mmmm.. tiap kali kuarkan ayat2 mcm ni, mmg rase cam ayat2 ni sbnrnye utk diri sndri.. huhu.

sy betol2 kena istiqamah ckp dgn diri sndri, sebut itu ini bg hati tu betol2 tetap, tp ade mase mmg tergelincir gak, sbb sy kat sini 'sorang2' je.. hukhukhuk..

p/s: klu selalu tertekan button surf intenet tu senang la abis kredit cepat..

iqbalsyarie said...

Abd Razak--alangkah beruntungnya org-org yg menjadikan amal soleh sebagai rutin hidup mereka.

Inas--apa yg kita cakap,itulah yang ada dalam hati kita.istiqamah mmg susah.Selalu akan diuji dgn ujian kesabaran.
eh,yg button surf internet tu saya tertekan dgn tak sengaja~hehe

ASYIQ said...

Sebagai manusia biasa yg lalai dan bersifat lemah, kita saling memerlukan antara satu sama lain untuk saling ingat mengingati.

Dan...inilah antara tujuan kita berblog.

Terimakasih atas ingatan dan pandangan. Amat bernas.

Pei Pan said...

Kebiasaan menjadi tabiat. Mungkin kerana kita selalu berada berada di zon selamat dan selesa, banyak perkara yang kita terlepas pandang. Walaupun kita sedaya-upaya cuba untuk tidak cuai dan lalai, kadang-kadang kerana leka, kita buat juga.

iqbalsyarie said...

Kak Asyiq--ingat mengingati dgn kesabaran dan kebenaran.Tapi kena sedia menerima la kan?hehe

Pei Pan--itulah,betapa bahgia dan beruntungnya mereka yg menjadikan amal-amalan soleh sebagai rutin dan kebiasaan diri mereka~

zai said...

Salam Iqbal..

Setiap manusia takkan terlepas dari melakukan kesilapan hatta nabi sekalipun bezanya para nabi akan ditegur secara langsung oleh Allah dan kita pula ditinggalkan mukjizat Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW sbg panduan hidup..kerana kesilapan yg tidak mahu diperbaiki jugalah yg akan menghumban kita keneraka.

Semoga kita sentiasa diberikan hidayah utk berubah dan bertaubat setiap kali melakukan kesilapan atau dosa..TERSILAP ATAU TERSALAH ?? hmmm mmg pening juga nak membezakan antara SALAH DAN SILAP sbb selalunya kalau nak meminta maaf pun selalu akan biasa berkata maafkan aku seandainya terdapat salah dan silap selama ini..

iqbalsyarie said...

kak Zai--Terima kasih atas komen akak yg bernas dan bermakna.Silap dan salah bagi saya tak banyak beza pun,mungkin silap itu tak sengaja..apa pun,semuanya perlu kepada istighfar yg terus-terusan.

Tirana said...

Wah canggih hp..boleh access internet..hehehe..

Manusia itu bersifat lemah..tiada manusia yang tidak melakukan kesilapan tapi orang-orang yang beriman apabila mereka melakukan kesilapan, mereka akan cepat tersedar dan cepat bertaubat..

iqbalsyarie said...

Kak Tirana--hanset saya bole internet sebab hanset saya zaman hang tuah!hehehe..guro jew..

erm,akak...thanks..
harap2lah kita ni kalangan org yg cepat2 bertaubat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails