Jgn buat tahu!Quran ada ats rak tu!Bila lg nak rujuk?

Saya sering diingatkan,"Jika kamu berada dalam masalah,cari penyelesaiannya dgn mengguna kitab agung al-Quran,sunnah,ijmak ulama dan qias"

Ketika membaca berita tentang insiden pembalingan bom ke gereja-gereja yg dilaporkan beberapa hari lepas,saya mengucap panjang.Tak sangka boleh berlaku sedemikian.Dan perkara pertama yg saya fikir,ini bukan perbuatan org islam!

Sejarah sudah membuktikan betapa liciknya bangsa Yahudi laknak.Mereka mencetuskan masalah,mereka jualah yg merumitkan lg keadaan dan mereka mengaut keuntungan disebalik kehancuran umat lain.Maka saya lebih cenderung mengatakan insiden itu bukan dilakukan oleh org islam,melaikan itu perbuatan ejen-ejen Yahudi(mungkin secara tak langsung)dari kalangan umat islam yg jahil.

Benar.Bila dirujuk kpd Quran,mmg banyak sekali ayat-ayat yg boleh dijadikan dalil tentang keharusan bagi org bukan islam menggunakan kalimah 'Allah'.Antaranya surah luqman ayat 25,'Dan sesungguhnya jika engkau(Muhammad) bertanyakan kpd mereka,siapakah yg menciptakan langit dan bumi?tentu mereka menjawab,"Allah".Katakanlah,'segala puji bagi Allah 'tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

Namun,apabila difikir dan diteliti kesan yg akan terjadi,maka adalah lebih baik dan lebih wajar jika mereka(kristian) tidak menggunakan nama 'Allah' kerana bimbang anak cucu-cicit kita akan keliru,lalu akan merosakkan akidah mereka.Negara-negara majoriti kristian sendiri pun tidak menggunakan kalimah Allah,ini pula negara yg majoritinya beragama islam.Kantoi ada udang di sebalik batu!!

Dalam menyuarakan ketidak puas hati kita ini,seharusnya kita kembali pada al-Quran juga.Quran itu datang dari Allah dan ia akan selamanya releven dan terpelihara.Bagi mereka yg kurang masa mengkaji Quran,mari kita renung akan ayat ini;

"serulah (manusia) kpd jalan Tuhanmu dengan hikmah(perkataan yg tegas dan benar yg membezakan yg hak dan batil),dan pengajaran yg baik,dan berdebatlah dgn mereka dgn cara yg baik.Sesunguhnya Tuhanmu,Dialah yg lebih mengetahui siapa yg sesat dari jalan-Nya
dan siapa yg mendapat petunjuk"-(An-Nahl ayat 125)

Jika kita dgn sesuka hati bertindak membuat tunjuk perasaan,mencaci,menyumpah seranah org kristian,membakar gereja dan keganasan-keganasan yg lain,maka kita bertindak tanpa mengikut apa yg diperintahkan Allah.Kita memandai-mandai!Adakah kita org yg mendapat petunjuk?

Dalam surah al-Ankabut ayat 46 pula,Allah berfirman-"Dan janganlah kamu berdebat dgn ahli kitab melaikan dgn cara yg paling baik kecuali dgn org-org yg zalim di antara mereka..."
Sbgai rakyat biasa,sy rasa adalah perlu diadakan debat antara alim-ulama dgn cerdik pandai kristian.Tapi setakat ini,rasanya kerajaan yg memerintah masih tidak mahu mengadakan pendekatan sebegini!Lupakah?yg kesemua kita akan dihisab,dan kita juga akan ditanya tentang pemimpin kita juga.Adakah kita sama bersongkol dgn mereka yg zalim ini?

Peristiwa ini juga sebenarnya memberi satu mesej yg tersangat jelas iaitu kita(umat islam) terlalu banyak berlebih-kurang,berkompromi dan berlemah lembut dgn org kafir hinggalah dalam soal keagamaan.(klik sini)

Saya tak bertindak utk menyalahkan sesiapa kerana sy tahu ramai yg mungkin tertarik dgn konsep 'satu' kita itu.Malangnya,akidah kita semua tidak 'satu'.Sedar tak?
'Banyak di antara ahli kitab menginginkan sekiranya mereka dapat menjadikan kamu kafir kembali selepas kamu beriman,kerana kedengkian dalam diri mereka,setelah jelas kebenaran bagi mereka..'-Al Baqarah ayat 109.

Sedarlah,kita bukan 'satu'.1 org islam lebih mulia drpd seluruh org bukan islam!!Yang haq selamanya haq dan yg batil selamanya batil!Jika anda ada merancang nak mengeruhkan lagi suasana,berhentilah.Islam menitik beratkan soal keamanan.Kita sebagai rakyat biasa,usah bertindak liar dan berlebih-lebihan...kerana kita ini sedang 'mempromosikan' islam kpd org bukan islam.
Previous
Next Post »
10 Komentar
avatar

Memang akidah kita tidak satu. Tetapi, why not 'satu' itu kita jadikan platform untuk lebih bersatu?Kenapa mesti kita terlalu memandang the dark side of that 'satu'?

saya rasa, bukan orang Islam yang bakar gereja tu. Allah knows best. Dia nampak semua. Mungkin orang Islam yang buat dan mungkin tidak.

Kalau perang dalam Islam pun, kita tidak boleh merosakkan rumah-rumah ibadat. Anak-anak, wanita dan orang tua juga tidak boleh dibunuh.

p/s: Betulkan saya jika saya tersilap :)

Balas
avatar

awalnya sy fikir sama sperti di atas dlm isu kalimah Allah,tapi bila baca banyak huraian tentang kenapa tak boleh guna kalimah Allah,(kerana ia melibatkan soal akidah kita umat islam dan keturunan kita yg akan datang)baru jelas dan faham. antara sebabnya Allah yg dimaksudkan oleh mereka2 itu bukan merujuk kepada Allah yang kita imani.

Balas
avatar

terasa bila citer bab Quran.. Alhamdulillah hari ini saya mulakan penerokaan saya.. tapi baru mukadimah aje.. takperlah.. mudah2an Allah istiqamahkan diri ini untuk terus menerokai kalam suci itu..

Balas
avatar

org yahudi akan buat ape je utk jatuhkan islam..nauzubillah...

skang nih mcm2 yg brlaku mmg da nk kiamat..hmmmm

Balas
avatar

shahida-->
maaf...mmg sy tak dapat melihat the 'bright' side dgn slogan tu melainkan pemimpin kita sekarang cuma mahu menipu kita.Apa kan tidak,rakyat tetap dianiaya!Anda tidak berada di Malaysia,jadi anda mungkin tak tahu betapa zalimnya mereka.Maaf..


singgah-->
saya mmg terlalu tidak bersetuju juga =)


Faarihin-->
ish..sudah tentu.mula-mula biarlah sedikit.Jangan terus banyak sbb dikhuatiri nanti akan dtg sifat putus asa pula.Sedikit-sedikit,lama-lama jadi banyak~!hehe


imHepPie-->
Dunia da nak kiamat,cuma saya kdg2 lupa kenyataan itu.dan kiamat yg mengejar saya ialah saat-saat kematian saya nanti

Balas
avatar

Tidak berada di Malaysia, tidak bermakna saya lupakan Malaysia :)

Pada saya, 1 Malaysia tu lebih kepada memupuk perpaduan kaum. Bersyukurlah iqbal dengan nikmat aman yang Allah telah berikan kepada penduduk Malaysia sekarang ini. Tidur kamu tidak pernah disulami dengan bunyi bom, tetapi diulit dengan mimpi-mimpi yang indah.

Pemimpin yang zalim, kenapa 'kamu' perlu aniaya orang lain yang tidak berdosa? Think out of the box.

Apa kamu kira, dengan mengutuk pemimpin dan memwujudkan kebencian terhadap pemimpin itu dapat mengubah keadaan menjadi lebih baik?

p/s: Saya tidak menyokong mana-mana parti. Tetapi saya menyokong universal party that put people first. Susah untuk membentuk jiwa manusia. Kamu kena faham itu. Islam itu perlu bermula dari dalam diri. Diri siapa? ask urself.

Balas
avatar

Salam. Tenkiu for the info dan terus nak follow sini! ^_^

Balas
avatar

Salam...

Ramai orang Islam memperjuangkan kalimah Allah, namun tidak ramai yang menjaga diri untuk taat & patuh kepada Allah. Segala perintah Allah ditinggalkan, buktinya lihat saja masjid-masjid kita bilangan jemaahnya terlalu sedikit.

Balas
avatar

shahida-->
saya bukan menimbulkan kebencian,cuma menyatakan kebenaran dlm bentuk yg lebih tegas je.Malaysia perlukan pemimpin yg lebih islamik yg mementingkan kebajikan rakyat,bukan hanya diri sendiri.


baicardin-->
salam taaruf~keep in touch


Abd Razak-->
akhir zaman,iman sekadar terlekat di kerongkong.Percayalah,jika satu hari nanti sampai seruan jihad fisabilillah,mungkin tiada org yg sanggup mati di jalan ini..mungkin...

Balas
avatar

sebenarnya dari dulu lagi umat islam suka bertelagah berkenaan siapa yg patut menjadi pemimpin.

Mereka lupa tentang kata2 nabi saw tentang pemilihan pemimpin, apa yg harus dibuat setelah pemimpin dipilih.

Kerana itu Khalifah Uthman al affan dibunuh oleh seorg muslim...

kerana itu juga berlakunya perang saudara pertama dalam islam diantara syaidina Ali r.a dengan syaidatina Aisyah r.u...

kerana itu juga khalifah ali r.a telah mati dibunuh...

kerana itu jugalah umat islam berpecah kepada beberapa mazhab.

kita suka membandingkan siapakah pemimpin yg islamik dan siapakah yang bukan..

kita suka membandingkan siapa yg lebih islamik dan siapakah yang kurang islamik?

BERHENTI!!!! perkara ghaib urusan ALLAH..

sekiranya pemimpin kita tidak beramanah, hanya allah yg berhak membalasnya...

kita? kalau sayangkan Allah dan nabi, tingkatkan keimanan kita...

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443