Maaf,saya bukannya sombong.

Kawan-kawan saya pernah kata saya ni sombong.Tapi saya tak ambil kisah lgsung sbb saya tak pernah rasa saya ni sombong.Tapi semalam bila terserempak dgn kwn perempuan sekolah rendah dan dia pun kata saya sombong,sy rasa terpangggil utk menerangkan perkara yg sebenar.Saya tak sombong dan saya tak mahu memiliki sifat yg demikian itu.Saya cuma mahu bersikap berhati-hati dlm pergaulan dgn perempuan.Sejujurnya,kwn perempuan saya yg masih contact kurang lebih 5 org shj.Itu pun kwn masa sek rendah.Kwn yg kenal melalui alam maya ramai sikit,itu pun sejak saya ada facebook dan blog ni.

Saya bukannya tak boleh nak bergelak ketawa dgn kwn-kwn sy,bukan juga saya tak boleh nak bercerita dan berbual dgn perempuan,cuma saya diingatkan utk berhati-hati.Sabdaan Baginda s.a.w,"ittakun dunia,ittakun nisa"-Takutilah dunia.takutilah perempuan.Mungkin 'sombong' yg org nampak pada saya tu ialah sikap hati-hati saya.Saya bukannya jenis org yg memilih kawan,kerana alhamdulillah saya diberi sedikit nikmat iaitu mampu bergaul dgn semua jenis org tapi saya taknak menggunakan alasan 'just friend' utk saya terlalu rapat dgn kaum wanita.

Mungkin fakta ini akn mengejutkan,tapi biarlah saya ceritakan disini agar ia menjadi ikhtibar.Saya pernah terperangkan sekali dgn cinta yg so-called 'cinta enta-anti'.Tahu tak?Cinta yg telah diislamikkan kononnya utk dihalalkan walaupun haram.Apa yg pasti,ketenangan(yg merupakan tanda redha Allah) itu tidak sy miliki.Barulah saya sedar bahawa cinta tak seharusnya begini,tapi seharusnya ada kebersamaan dgn Allah.Mmg nampak mcm islamik,sbb saling berpesan utk kebaikan,tlg kejutkan sahur,tlg bagi semangat motivasi dll,tapi tenyata itu pd permulaannya shj.Jarum syaitan sgt halus,sedikit demi sedikit dia memesongkan dan merosakkan niat dan matlamat asal.Alhamdulillah,kami diberi sedar oleh Allah dan apa yg terjadi,saya serik dan saya tak mahu step on the same trap again!

Biarlah slps ini,cinta ini dimiliki oleh zaujah saya.Wallahua'lam.Saya mahu sibuk mencari cinta syarie.Cinta Allah lebih patut utk saya cari.Nabi s.a.w sendiri pernah bercerita tentang 1 faktor yg menyebabkan kejatuhan bani israel(ahli kitab),salah 1 ialah kerana fitnah wanita.Dan Baginda juga pernah menyatakan dlm hadisnya tentang akhir zaman,bahawa wanita adalah 1 fitnah(ujian) sgt besar kpd lelaki.Buktinya?Dlm peristiwa Nabi Adam a.s yg dicampakkan ke dunia kerana makan buah khuldi.Pada mulanya Iblis mahu goda Adam,tapi tak berjaya.Lalu Iblis goda hawa,dan dia berjaya.Lalu Hawa pun memujuk, terus memujuk,dan menggoda Adam utk makan,lalu mereka dicampakkan ke atas bumi dlm keadaan terpisah.Punca Nabi Adam dicampakkan ke bumi?godaan dan ajakan isterinya sendiri,Hawa.
(saya cuma tak mahu jatuh ke dlm perangkap yg sama)
Dlm kesempatan ini juga,saya mohon 1001 maaf jika perangai,tingkah laku dan akhlak saya sumbing pada kaca mata anda.Sejujurnya,saya seorang yg mudah memberi maaf tetapi susah utk meminta maaf.Bagi saya,jika saya tak bersalah apa perlunya saya meminta maaf.Jadi kpd sesiapa yg pernah terasa dgn sikap saya,saya mohon maaf.Selepas ini saya akn lebih berhati-hati dan memperbaiki akhlak saya.Kesimpulannya,saya bukannya sombong terutamanya kpd perempuan,tapi saya cuma berhati-hati.Persahabatan(ukhwah) seharusnya menjadi sesuatu yg dpt mendekatkan kita kpd Allah,bukannya menjadi penghalang utk mendekatiNya.Harap maklum.Maaf lagi sekali.
Previous
Next Post »
24 Komentar
avatar

selagi mana kita ada dalil tentang tindakan kita,tak perlu kita risau..teruskan dengan cara saudara..ingat <24:30> dan <24:26>

Balas
avatar

Salamm..!!
saya sOkong anda encik Iqbal Syarie
hahaha

Balas
avatar

salam alaik dik,

sabda Nabi saw :"Ja'a al-Islamu ghariban wa saya'udu ghariban kama bada'". Artinya: Islam, sebagai sebuah idea dan gagasan pembaharuan, mula-mula hadir sebagai sesuatu yang asing, dan nantinya akan menjadi asing kembali.

spt mana kita tau pada awl kemunculan Islam dahulu btapa ramai yg menentang dakwah yg disampaikan oleh Rasul saw,Islam di anggap sesuatu yg asing lebih2 lg apa yg dibawa sgt bertentangan dgn keadaan sosial masyarakat arab jahiliyah,namun itu hanyalah prmulaan, lama kelamaan Islam semakin tersebar dan mnjadi sebuah aliran atau mazhab yg diikuti byk org.dan di akhir zaman ini ajaran Islam semakin ditinggalkan sehinggakan org2 yg benar ingin membawa ajaran Islam menjadi terasing.

maka tidak mustahil kalau2 sifat berhati2 kita di salah anggap oleh org lain, tak mengapa Iqbal, krana sesungguhnya Allah lebih mengetahui niat dan azam di hati kita :)

Balas
avatar

Ana sangat menghormati orang-orang yang berpegang pada prinsipnya... biarlah kita jadi asing di mata orang disebabkan perubahan kita yang menuju ke arah kebaikan...yang penting kita tak jadi asing di mata Allah s.w.t...sekali kita hilang kasih manusia, ada gantinya..sekali kita hilang kasih sayang Allah s.w.t...tunggulah padahnya...Asif jika ada tersalah tutur kata~

Balas
avatar

sama di sini,
-sy bukannya sombong

Balas
avatar

rasanya iqbal ni yang lebih baik utk kita semua...dah berapa ramai terterjun dalam perangkap syaitan tu..tak kan kita pun nak join juga...biarlah cinta itu untuk yg halal sahaja...

Balas
avatar

memang perlu berhati2 spaye sejarah lame tak berulang tapi tak boleh juga kate2 tu membuat orang lain tersinggung. pepun, kalau rase diri tak bersalah, tak payah susah2 minta kaaf. juz teroskan hidup dengan hati yg tenang & gembira

salam

Balas
avatar

yer
kamu tak sombong
sesapa yg kenal kamu akan tahu sape kamu
:)

Balas
avatar

bagus arr klu ko bole menten camni weh...calun menantu ni...hehe

Balas
avatar

heheh mario nak buat calon menantu ke tu?

Balas
avatar

segan la nak buzz iqbal lg lps ni........................

Balas
avatar

huhu
cinta cinta!
adoii tak larat nak dengaq dah laa iqbal oii
ngeh ngeh!

Balas
avatar

sling maaf memaafi...

Balas
avatar

mario nk buat calon menantu, sy nak buat calon adik ipar..bolehh x???

Balas
avatar

bez of luck , semoga sentiasa di bawah limpahan rahmat ilahi , semoga sentiasa dibawah perlidungan allah , semoga cerita ini menjadi pengajaran kepada semua umat Islam...insyaallah.

Balas
avatar

sokong yg hati2 tu, takut datang fitnah kan...

Balas
avatar

salam,

punyalah terpanggil sampai ada 3 "g" kat situ. hehe! jgn marah aa..usik saja :p

semoga bertemu zaujah yg solehah, menerima dirimu seadanya dan menjadi pelengkap dirimu hingga akhir hayat. insyaallah..amiin.. ^^

Balas
avatar

kak Lynn!!
Apa yg 3 g nya??tak faham~hee

Balas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus
avatar

personaliti manusia ni berbeza.. ada sesetengah orang boleh bkawan/bergaul dgn semua orang.. tapi itu bukan bermakna kita sombong..

Balas
avatar

iqbal entri 'sombong' awak jauh lebih baik dari saye. awak punye penuh dgn pengisian. tapi saye punye mengarut-ngarut. hehe.

ape2 pun saye setuju dengan awak. Sikap sombong saye tu bermakna saye berhati-hati dlm pergaulan. (^_^)

Saye malu berkawan dgn lelaki. mungkin sbb tu mereka ckp saye sombong.

Balas
avatar

Sy pun dipanggil smbong sbb mcm strict ckit dgn kwn2 lelaki. Kwn2 sy pelik knp sy xpnah couple. See mcm mn diorang berfikir? Tp dugaan ttap dtg dgn plbagai cara utk menguji. Alhamdulillah Allah masih pelihara saya. Satu prsoalan, kebanyakan remaja skrg mcm anggap couple tu "wajib". Klu xada dia akn rasa rendah diri sbb xada sesiapa yg nakkan dia. Ini smua mainan syaitan yg timbulkan perasaan tu.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443