Pengajaran drpd mamak putih

Kawan saya pernah cerita kpd saya.Dia pernah bersembang dgn seorang mamak yg kerja di kafe tempat kami belajar skrg.Kafe tu mmg mamak punya.

Kwn saya :Kamu muslim?
Mamak :Ya.Muslim Pakistan. 
Kwn saya:(dalam hati; ooo..patutlah tak hitam) Tak solat?
Mamak:Bos tak kasi.Sini Malaysia,orang islam ramai tak solat,kena kerja.

Tidakkah kita merasakan bahawa tindakan bos yg menghalang pekerjanya drpd bersolat itu sgt melampau dan zalim?sedangkan bos dia pun sama islam!bahaya betul kedai mamak ni!pikir nak untung aja

Pengajaran drpd kisah ini ialah; Jika benar kita taknak dan tak suka buat baik,janganlah sesekali kita menghalang org lain pula utk membuat kebaikan.Ini adalah kerana jika kita halang org lain buat baik,maka kita telah menjadi syaitan dlm bentuk manusia tahniah Benda ni sy selalu pesan kpd kwn-kwn saya dan skrg,sy berpesan kpd anda semua.Jika kita tak mampu sokong kwn kita buat baik,lebih baik kita diam.Jgn lah kita nak menjatuhkan semangat dia dgn mengata dia,ejek dia hatta buat muka ketat pun jangan.Saya tahu kita semua melayu,dan mmg sifat melayu suka menjatuhkan sesama bangsa sendiri.Realiti bukan?
Dalam Quran sendiri Allah ada menceritakan tentang sifat org munafik-bakal mendiami neraka.Antara sifat mereka ialah memperlekehkan org yg nak buat baik.Ada dicertitakan dlm surah at-taubah ayat 79.Ni ada asbabun nuzul dia.Panjang sbnrnya,tp sy dah ringkaskan insyaAllah.Asbabun nuzul dia drpd ibnu mas'ud.Beliau berkata tatkala turun ayat ke103 surah at-taubah(ayt tentang kwjpan tunai zakat),aku ttp membayar zakat wlalupn aku buruh tukang pikul.Lalu,ada org yg bersedekah dgn jumlah yg banyak.Kaum munafik pun berkata,'Dia melakukan itu kerana riya!' Namun,bila ada org yg bersedekah dgn 1 sha(unit ukuran yg nilainya sikit),mereka munafik tu berkata,'Allah Yang Maha kaya tak perlukan sedekah yg sedikit mcm ni!.Maka turunlah ayat 9;79..(hadith riwayat Bukhari dan Muslim).

Jika kita seorang yg ada akal,pasti kita taknak jd org munafik atau jd syaitan manusia kan?Jadi kesimpulannya, kalau kita dah jadi org atasan,jgn halang org bawahan kita utk taat kpd Allah.Kalau kita jd kwn,jgn halang kwn kita buat baik walau kita sgt tak suka..rayuan saya,tolong jgn benci kpd kebaikan kerana itu tandanya iman kita negative.Nauzubillah...

nota tambahan: sy sedang bercuti di kampung halaman.Wesak Day punya cuti tambah cuti weekend!Wah!!Bestnya~ internet connection takde.Jadi saya auto-publish aje post kali ni,sampai ahad nanti.Doakan keselamatan perjalanan sy
Previous
Next Post »
14 Komentar