Belanjalah saya!

"Jenn..,aku tengok kau sedih je hari ni.Kenapa ni?ada masalah bagitahu la",tanya Brother John kepada Jenah.Jawab Jenah dengan nada sedih,"Aku takde duit la Brother Jon.Camne la aku nak idup..."

Tidak dinafikan duit memainkan peranan yg besar kpd setiap manusia.Lagi-lagi zman skrg,setiap manusia memerlukan wang utk menjamin kelansungan hidup.Dengan duit,manusia dapat memenuhkan segala keperluan mereka.(sebenarnya ialah memenuhi kehendak!kan?heee)

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini (syahwat), yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik.”
QS. Ali Imran, 14

Allah tidak menciptakan sesuatu itu sbgai sia2.Sedangkan cacing tanah yg kecil itu pun memberi manfaat kpd tanaman,ini pula duit.Duit mempunyai manfaat yg besar.Manusia berhajat kpd mkanan(makhluk),kpd tidur(makhluk),kpd tempat tinggal(makhluk) dll.Perghh..semua hajat kita kpd makhluk!Bila nak berhajat kpd Allah ni???

Back to basic.Dlm Quran,Allah melarang kita dr mengambil riba,merasuah,meminum arak,memakan babi,dan memakan harta anak yatim scara berlebihan(ada banyak lg,ni sekadar contoh).Rasionalnya,jika mengambil riba,kita akan menganiaya org lain,lalu org akan berdendam.Finally adela gaduh dan perbalahan yg menimbulkan permusuhan dan pertumpahan darah.Rasional bg pengharaman arak pula ialah sesiapa minum arak,mereka akn mabuk.Jadi bila mabuk takleh bekerja,takleh memandu dan takleh buat macam2 lg jam.Yg lain tu pikir sendiri la ea..
(inilah boros mengikut pakcik google.Tak caya?search gambar 'boros' kat google)
Kita bijak mencari duit,jadi kita perlulah bijak guna duit pulak!Setiap yg ada,wujud di dunia ini tidak akan kekal.Buktinya ada di sekeliling kita.Duit dalam dompet akan habis.Dakwat pen akan habis.Cahaya lilin akan padam.Yang hidup akan mati.Oleh itu kita kenalah berbelanja dgn bijak-sana dan bijak-sini.Nabi SAW diutuskan Allah sbgai tauladan paling baik.Kita ambil contoh Baginda bermuamalat,Baginda tidak membazir.Baginda tak boros,Baginda tak beli benda2 tak berfaedah yg bukan keperluannya dan yg paling penting Baginda tak pernah menipu.Jauh sekali rasuah,riba dll.

Makan dan minum memang tidak dilarang, asal tidak berlebihan. Sesuai dengan firman Allah:“Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebihan”. ( Al A’raaf, 31)Rakyat Malaysia umumnya berbelanja pd kadar yg besar setiap hari.Buktinya ialah kadar pembuangn sampah seharian yg begitu besar.Dari erti kata lain,boroslah.....Boros ialah amalan syaitan.“Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan, dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya.” Al-Israa’ Ayat 27

Nabi suka bersedekah.Baginda bersedekah hinggakan tiada apa yg ada pada Baginda kerana habis semua disedekahkan.Diceritakan,sedekah Rasulallah ni mcm angin sbb kalau Baginda memberi,mmg Baginda akn beri semua.Hebat?Itulah resepi kejayaan islam.Kena tolong-menolong!tlg promote Kita mmg jauh skali nk ikut lakan?Kesimpulan,gunalah harta dgn cara terbaik sbb nanti kita akn disoal sprt dlm entry ni. 

“Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (QS. Al Anbiyaa’, 35)
*Ini entry auto-publish..nanti saya online,sy balas komen dan kunjungan anda ya!TQ sbb singgah blog yg serba kekurangan ni~hee
Previous
Next Post »
12 Komentar