June 14, 2010

Bahaya mendengar suara keldai

Dalam post lepas-lepas(beberapa bulan lepas)saya bawa isu pemakaian pakain sunnah bagi lelaki dan sy menerima banyak respon drpd pembaca-pembaca.Terima kasih yg tak terhingga kerana sudi membaca dan memberi pendapat dan komen.Moga kita sama-sama beroleh manfaat.Satu komen yg menarik perhatian sy ialah drpd saudari nuraisyah.
Nuraisyyah said...
persepsi msyrkt skeliling pn mjd stu hlgn utk individu mgikuti sunnah2..cth: ble kite pkai pkaian yg mgikut sunnah..mreka sering pndg serong+mgata perihal baik itu sbg stu perilaku yg blagak
baek!!!hmmmmm..



March 21, 2010 9:52 PM
Sudah menjadi mcm kewajipan masyarakat zaman ini utk saling menjatuhkan sesama sendiri.[mood:Sedih].Satu penyakit yg tidak boleh dinafikan kewujudannya tapi masih ada peluang untuk diubati. Memandang serong dan mengeji org yg mahu berbuat kebaikan ini adalah salah satu sifat org munafik.Firman Allah,'(Orang munafik) iaitu mereka yg mencela org-org yg beriman yg memberikan sedekah dgn sukarela dan yg (mencela) org-org yg hanya memperoleh (untuk disedekahkan sekadar kesanggupannya, maka org-org munafik itu menghina mereka.Allah akan membalas penghinaan mereka,dan mereka akan mendapat azab yg pedih!.-At Taubah ayat 79.


Saya tak pernah hairan dengan kewujudan golongan manusia seperti ini kerana saya juga manusia biasa yg kadang kala terdetik juga perasaan nak jatuhkan org len.Sifat suka menjatuhkan orang ini adalah satu sifat najis busuk.Bayangkan,seseorang yg ikhlas mahu berubah lalu diperlekehkan dan diejek oleh membe-membe.Terus dia kansel,tak jadi nak berubah!


Satu soalan,Tidakkah perbuatan ini sama sahaja seperti syaitan buncit?Bukankah tugas syaitan ialah untuk mengajak berbuat kemungkaran dan menghalang orang lain berbuat kebaikan?Allah sebut dlm surah al-Maidah ayt 91-"Setan hanyalah bermaksud utk menghalang kita drpd ingat Allah dan menunaikan solat..."

Bagi sesorang yg mahu berubah,mereka pasti akan mendapat banyak tentangan.Setiap tentangan inilah yg akan menguji tahap kesungguhan(mujahaddah) dan tahap keikhlasan(ada cerita manarik pasal ikhlas kat sini) mereka.Untuk menjadi hamba yg baik,seseorang pasti takkan terlepas dari diuji.Dalam ayat ke-2 surat al-ankaabuut,'Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dgn mengatakan,'kami telah beriman',dan mereka tidak diuji?Juga disebut dlm satu hadis,'Barangsiapa yg dikehendaki Allah untuk menjadi baik,akan ditimpakan musibah(ujian) kepadanya~riwayat Bukhari.

Salah satu ujian itu mungkin ialah "suara-suara sumbang keldai" yg akan sentiasa menjatuhkan semangat kita.Oleh itu,amatlah penting bagi kita untuk mencari sumber motivasi bagi menguatkan lagi keazaman kita untuk berubah it.Apa saja boleh dijadikan motivasi diri.Bagi org islam,sudah tentu motivasi kita ialah Quran dan Hadis.Namun,bagi mereka yg baru mahu mula kembali ke pangkal jalan,sudah tentu mereka akan lebih bersemangat jika ada 'dorongan luaran'.

Satu contoh mudah ialah apa yg kerap dilaksanakan di masjid-masjid.Ada saja majlis ilmu,pasti akan ada makan-makan disediakan.Orang yg rasa konon-konon baik atau alim pasti akan berkata,'Huh..sama juga aku pergi atau tidak,kalo aku pegi pun sebab ada makanan.Jadi sia-sia lah juga'.Lalu dia memang langsung tak pergi.Sebenarnya dia lupa dulu masa kecik-kecik,dia solat sebab apa?sebab mak suruh!Kalau tak buat,ayah rotan!Jadi terpaksa solat sebab takut parents.Tapi bila dah besar,ibadah solat ini sudah sebati dan akhirnya dilaksanakan bukan lagi kerana takutkan makayah lg.

Kawan saya,nak berhenti merokok.Saya tanya,'Wahh!Sebab apa?'dia jawab,'Awek suruh'.Pastu terus saja dipangkah dan ditertawakan oleh sahabat yg lain,'Tak ikhlas!'.Memang la tak ikhlas,tapi tak salah pun sebab baru nak belajar-belajar dan nak cuba-cuba.Messi pun tak lahir saja terus main bola.Dia ada latihan!Dia penat jugak injured pun kompem pnah gak.Penah give-up gak!Tapi kerana dia praktis main bola hari-hari,akhirnya dia jd power tak mcm saya.Demikianlah diri kita ini.Kita perlu bersusah-susah dahulu.Lebih-lebih lagi bila mahu buat baik.Halangannya sgt-sgt banyak.Bukankah Allah berfirman bahawa selepas kesusahan ada kemudahan?(asy-syarh;5 dan 6)

Satu lagi,kita perlu yakin bahawa selangkah kita mahu mendekati Allah,Allah 1000 langkah mendekati kita.Jika kita berjalan kepadaNya,Allah berlar kpd kita.Hidayah perlu dicari...tugas kita mencari bro!bro!Cari lagi..!!

Kesimpulanya,kita tidak perlu menjadi pekak utk tidak mendengar cacian,ejekan,dan makian mereka.Kita tidak perlu menjadi buta untuk tidak melihat perbuatan mereka yg menjauhi.Sebaliknya kita perlu yakin bahawa inilah satu-satunya peluang utk kita mengamalkan ajaran islam dlm idup.Ingat!Kalau kita taknak buat baik,jgn kita halang org lain buat baik-pengajaran drpd luahan seorang pekerja Pakistan.Moga bermanfaat~

16 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

:)
nice entri.sgt terharu...

reen_sofee said...

betol!
ade jek komen bile tgk org lain buat baik.
huhuhuh
kdg kdg jeles sebenanye!
huhuhuh

aNiSa hANg tUaH said...
This comment has been removed by the author.
n0vemBer zuLu said...

part ni mmg sakit hati.

ade sorg kwn, she's trying to change her life style.. she aims to be a real muslimah.. BUT!

ade suara2 yg x sedap nak dgr dok bisik2 kat blkng... urrrggghh

sI tEDI said...

buat biar kerana Allah buak sebab sesiapa.

Tapi dah macam trend'berhenti rokok sbb awek suruh'
'pakai tudung sbb bf suruh'.

Ehmmm..
nean tukar menteliti mcm tu

TQ iqbal !!

hanie@nisya said...

iqbal..

entry yg cukup baik :)

memang tiap kebaikan yang kita buat, pasti akan ade yg tak kena di mata orang lain. anggap saje kate2 mereka tu sbagai pembakar semangat untuk teros menjadi baik

hans said...

nice entry
yg manusia memang susah menerima perubahan kan
buat jika kita sabar akhirnya secara sendiri manusi2 tu akan dapat terima
insyaallah

Abd Razak said...

Salam...

Berbuat baik memang sukar tapi natijahnya sangat baik. Berlainan dengan berbuat jahat, ia amat mudah, namun akibatnya sangat buruk.

fitri said...

tp kita ble terdengar sore keldai mesti trus x jadik kan...ya Allah kuatkanlah diri kami dr mendengar sore haiwan ni..huhu

sugar2 kapas strawberry said...

hmmm..syaitan mmg sentiasa ad utk sesatkn anak cucu adam..klu iman mmg rapuh,rapuh la kita sbb syaitan nih

Lynn Nasir said...

salam,

sebenarnya, kena buat pekak la baru boleh mengamalkan sunnah. kalau dok kira apa org kata, tak terbuat la kita. takkan la one day kita dah nekad nk pakai serban/bela janggut, tetiba jiran sebelah kata kita pro-arqam..siap jaja cerita kita ni sesat. TAKKANLAH disebabkan tu kita terus tak jadi laksanakan? :(((

kesimpulannya, kata kat org tu, "org singh tu pakai serban ko tak sound pun!". haha..apa ntah..^^

iqbalsyarie said...

My latest post:Bahaya suara keldai

Yuni Aisyah said...

buat baik biarlah untuk mendapatkan keredhaan dr-NYA bukan disbbkan oleh perkara lain..

berbuat sesuatu kebaikan itu biarlah lahir dari hati yg ikhlas utk berubah dan bertaubat..

Jangan pedulikan apa yg org perkatakan andai yang kita lakukan itu adalah benar..

eila said...
This comment has been removed by the author.
fiD said...

suara keldai ini lah membantutkan kita, memang sokong sangat!

senang kata,ada akal fikir...

nice!

iqbalsyarie said...

(1)-anisa-
Ok.Sama-sama dan terima kasih juga~

(2)-reen & inas
Iya...PHD yg tak diiktiraf.sakit woo kalau ada PHD tu..moga kita tak dpt PHD tu~hee..(perasaan hasad dengki)

(3)-tedi dan nisya
Betul!betul!Niat kana betul..sbb kalau niat betul,insyaAllah jalan kita betul.Kalau niat salah,maka mmg apa kita buat pun tak betul la..sbb kalau nak sgt cari redha manusia,sampai kiamat pun takkan semua org setuju atau suka kita..kan???kan?


(4)-hans dan abd Razak
Betul...buat baik biar banyak,buat jahat banyak2,taubat la.hehehe..susah woo nak buat baik..

(5)fiti dan cik lynn
Syaitan akan suro manusia keluarkan suara keldai..ala..manusia yg suara keldai ni kan kuncu setan~..huhu..
Doa banyak-banyak la..moga kita semua tak cepat down dan iman tak nipis sgt

(6)-kak lynn dan yuni aisyah
Yuhhhuuu...pekak tuu!!haha..ok kak lynn.Tq atas tips..buat-buat pekak,tapi tak ramai berani~huhu
Yuni kata pun betul!niat kita kena ikhlas,baru senang..hee


(7)-fiD
Suara aku mcm keldai tak?heeehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails