hmm..cmne org tu slalu je smbyg 5 waktu cukup, tp still bt dosa.. mmm, pastu dy slalu puasa sunat isnin kamis, tp still bt dosa lps bkak posa.. cmne nk elakkan diri dr bt dosa.. tp lepas dy bt dosa tu, dy rsa brslah.. tp xlama.. hmm...pnjgnya soalan...

syariat Nabi Muhammad la paling senang.Kalau nak bertaubat,cukup dengan istighfar.Kalau zaman nabi Musa,kena bunuh diri.So,manfaatkan keampunan Allah tu.Banyakkan istighfar dalam hati.ok?sebaik-baik pendosa ialah org yg bertaubat~
Previous
Next Post »
9 Komentar
avatar

eemm.
byk sgt dosa nis.
smyg pun kadang2 tak cukup
:(

Balas
avatar

bile buat sesuatu yg bek or brmanfaat mst malas...

p/s~tajuk tu trase tkena d btg idung..:(

Balas
avatar

Allah Maha Pengasih tak pernah tak layan orang berdosa yang mahu bertaubat

Balas
avatar

Salam...

Setiap manusia tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, dan sering tersilap langkah sehingga mengakibatkan dosa. Allah Maha Mengetahui, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, menetapkan supaya hamba-Nya sentiasa bertaubat atas segala kesilapan lalu.

Balas
avatar

Assalamualaikum Iqbal,
Alhamdulillah kita sama2 ada kesedaran tentang dosa yang kita buat.. dimana seberat berat dosa adalah bila mana kita tak sedar yang kita berbuat dosa..
baiklah, setiap orang ada tahap jahiliyahnya yg tersendiri..
Orang Arab Jahiliyah dulu, dosa2 mereka (jahiliyah mereka) adalah seperti minum arak, berbuat maksiat, berjudi dan sebagainya.. Namun, jahiliyah kita pada masa sekarang ini berbeza..kita solat lima waktu, kita puasa sunat isnin kamis tetapi selepas itu kita berbuat dosa. Jadi, perbuatan dosa itulah yang menjadi jahiliyah bagi kita..
Jadi, kita kena sentiasa perbaiki diri supaya setiap saat setiap inci masa kita gunakan untuk TIDAK berbuat jahiliyah kita.. sebagai contoh, kita solat lima waktu, tetapi boleh jadi melengahkan solat itu adalah jahiliyah bagi kita sedangkan kita mampu menunaikannya di awal waktu.. contoh satu lagi, selepas solat isyak, kita main game sampai pkul dua pagi.. Game itu telah menjadi jahiliyah kepada kita dimana masa yang ada adalah lebih baik digunakan untuk membaca Quran, baca bahan2 ilmiah, berdakwah, tidur dan sebagainya..
Selain itu, semakin tinggi ilmu dan kefahaman yang seseorang itu ada, semakin halus jahiliyah menyerangnya.. Jahiliyah itu menyerang ibarat jarum yang cucuk kita, tetapi kita tak rasa sakit, bahkan kita rasa SEDAP.. semakin kuat iman, semakin halus jahiliyah itu menyerang kita..

ALLAHua'lam.. ^_^

Balas
avatar

strategi baru ni


tajuk entri lebih panjang dari entrinya



terbaru dari saya : makan pil

Balas
avatar

dosa byk.
tapi tak sedar sedar.
*sigh

Balas
avatar

sering taubat then buat lagi. tak tau samada belom betol2 sedia bertaubat ataupun belom sungguh2.

happy kenal kamu. banyak ilmu yg saya dapat. thank u very much

Balas
avatar

asSalamualaikum
org ckap, bila kita masih buat dosa dalam keadaan kita yg mcm iqbal ckap tu, smayang x tggl pe n semua2.. spatutnya kita kena tilik balik diri kita, maybe amalan yg kita buat tu tak di terima, sbb tu kita msih terus buat dosa, that why...kita di galakkan utk berdoa,mintak segala amalan2 kita di angkat dan di terima Dia.
pasal buat dosa, then rasa bersalah tu..tu sbnr nye sign yg kita msih dalam rahmatNya,ade je org buat dosa tp x rase pe2, tp yg ni x thu nk ckp la.sy pun xde ilmu nk ckp lebih2.
yg baik dtg dariNya, yg bruk dtg dri diri sndiri.ALLAHua'lam

p.s : kasih sayang dan rahmatNya amat la luas, sama2 la kita mengingatkan diri kita ke arah kebaikan.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443