July 16, 2010

Kita pula malu!!

Rasanya  perlu saya jelaskan semula entry saya yg lepas.Tujuan saya ambil contoh pelakon video sek-s tu bukannya utk mengaibkan org mcm mereka dgn tittle 'tak tahu malu',sebaliknya saya cuma mahu mengambil contoh realiti yg mudah.

Namun,bila org asyik memperkatakan tentang mereka (bla..bla..bla..)saya bimbang bahawa mesej saya tak jelas,seolah-olah perbuatan merakamkan aksi lu-cah ialah satu-satunya perbuatan org yg tak malu.Tak!tak! Sebenarnya terlalu banyak perbuatan kita yg mencerminkan diri kita sudah kehilangan sifat malu.

Definasi Malu
Bila kita sudah melakukan perbuatan yg Allah larang,maknanya kita tiada malu.Cuba perhatikan diri kita,siapa cipta jasad dan panca indera kita?Wajarkah kita menggunakan pemberian Allah yg percuma ini utk menderhakaiNya?Jika jawapannya berbaloi,maka kita org yg tak malu.

Malu tidak terhad kpd soal aurat shj,tapi ia meliputi seluruh aspek kehidupan.Saya sendiri takkan mengaku yg saya ini telah benar-benar pemalu kerana saya belum benar-benar memilik sifat warak,seperti yg dijelaskan oleh Imam Ghazali-'org yg tidak memiliki sifat warak maka dia pasti akan terperangkap dgn maksiat secara sembunyi-sembunyi.'.

Maka,saya lebih senang mendefinasikan malu sebagai bagaimana cara kita melaksanakan kehidupan kita ini.Adakah kita mendahulukan perintah Allah,atau kita mendahulukan perintah manusia.

Ganjaran Malu
Seperti yg sy tekankan dlm entry lepas,org yg malu ialah org yg beriman.Kerana itu rasulAllah menyatakan bahawa org yg memiliki malu akan berada di syurga.Ini adalah kerana,jika kita benar-benar pemalu,maka kita takkan sanggup ingkar kpd Allah dan mencuaikan hak-hak kita kpd org lain.

Lelaki atau Perempuan?
Rasulallah bersabda;'Malu bagi lelaki itu baik,namun malu bagi wanita itu terlebih baik'.Adakah ini bermakna hanya wanita perlukan malu?oh tidak!Bukan begitu.Sebaliknya wanita sewajarnya memiliki sifat malu lebih drpd lelaki.

Jangan kita hanya faham,bahawa maksud 'wanita perlu lebih malu' bermaksud perigi cari timba.Jangan sempitkan otak kita dengan sangkaan yg pelik-pelik.Sebaliknya malu bagi wanita itu akan menyebabkan mereka lebih menjaga diri dan akhlak.Saya suka kiranya saya dapat memiliki zaujah wanita Madinah.haha..gurau je
Saya merujuk kpd pujian Saidatina Aisyah r.anha kpd perempuan Madinah dgn menyatakan bahwa sebaik-baik wanita ialah wanita Madinah.Mungkin zaman sekarang,wanita melayu ramai yg lebih baik drpd wanita madinah dan sekitar arab,namun apa yg jelas ialah pujian itu adalah kerana sifat wanita Madinah yg sgt pemalu dgn lelaki asing,tapi sgt terbuka dalam menuntut ilmu.

Malu Dalam menuntut ilmu?
Imam Mujahid pernah berkata,'Takkan dapat ilmu org yg malu dan org yg sombong'.Malu bertanya,sesat jalan.Sombong utk bertanya,maka neraka lebih dekat untuknya..! Nabi s.a.w pesan kat kita supaya jgn sombong kerana takkan masuk syurga org yg sombong walaupun sedikit.

Di formspring saya,alhamdulillah banyak org sudah mula bertanya.Usah malu dlm mendalami agama.Itu yg saya pengang kuat-kuat.Sbb tu saya tak kisah bila org pelik dgn perubahan saya.haha

Malu Yang Sebenar-benarnya
Sebagai orang yg beriman,kita seharusnya malu dan takut jika memiliki sifat munafik.Rasulallah s.a.w bersabda;'Malulah kpd Allah dengan sebenar-benar malu.Jagalah kepalamu dan apa yg ada dalam kepala.Jagalah perutmu dan apa yg ada dalam perut'.

Saya ambil contoh artis lucah tu bukannya supaya mereka dicaci atau dikeji.Boleh jadi mereka bertaubat sblm mati,kan?Banyak mencela keburukan org lain akan menyebabkan kita lupa kpd keburukan kita.Dalam contoh itu,kita hina pelakon itu tapi dalam masa yg sama kita telah membina bongkak dalam hati,'Oh!aku lebih baik'..Bongkak,Takabbur dan sombong juga sifat org yg tak malu!

Oleh kerana itu Rasulallah pesan supaya kita malu dengan kepala dan apa yg ada dlm kepala.Maksudnya ialah jika ada perempuan bogel seksi jalan depan kita..maka kepala kita akan tunduk(tak tengok perempuan seksi) dan fikiran kita(apa yg ada dlm kepala) kita perlu ikhlas,'aku rendahkan pandangan lillah hi ta'ala walaupun nafsu aku nak tengok'.

Zaman sekarang bukannya sedikit org yg malu-malu kucing.Kononnya malu nak buat jahat,tapi dalam otak saja nak tunjuk baik depan org. Jika anda salah seorang drpdnya,jgn salah faham kenyataan saya ini lalu anda buat jahat tu,sebaliknya saya nak mengajar anda ilmu ikhlas.Lepas ni,jadikan malu kita kerana Allah,bukannya malu kerana mahu dipandang mulia oleh org lain.

Malu dgn perut?jagalah diri kita drpd benda yg haram.Perut juga simbolik kpd nafsu dan bersuka-suka.Maka,usahakan utk kurangkan hiburan.Ok?

Kesimpulannya
Imam Ghazali pun ada cakap,'jika kita meninggalkan sesuatu ibadah itu kerana kononnya taknak jadi riak,maka disitulah riak yg sebenarnya(perbuatan meninggalkan ibadah tadi).Oleh itu,jgn malu utk buat baik.Jgn malu utk dtg surau.Jgn malu utk bergaul dgn org soleh dan paling penting,jgn malu dgn saya..er,maksud saya jgn malu menuntut ilmu.Sebaliknya,malu lah utk buat dosa.

Cerpen pasal malu ada kat sini.Baca lah kalu banyak masa~

39 comments:

روح الجديد said...

Malu itu luas konsepnya..

kerana malu itulah terpelihara sesebuah tamadun daripada keruntuhannya...

hANySS JonG said...

hidup ni indah jika semuanya krn Allah...
malu pun kerana Allah....
smg sama2 dpt mjaga diri kita berbentengkan sifat malu yg sesuai pd tempatnya...=)

Rina (◕‿◕)✿ said...

malulah dgn iqbal! hehehehe!

shada | wentz said...

hehe..good thought! :P

iqbalsyarie said...

(1)-Ruh Al jadid
saya suka pandangan kamu.Terpelihara tamadun.very true~!


(2)-hanyss jong
Menjaga diri berbentengkan malu.yes!great~!


(3)-Rina
Malu yg bertempat.haha


(4)-shada
welcome~Thanks dtg

Ahmad Zaki said...

Assalamualaikum...

Malu ialah salah satu perasaan normal yg Allah jadikan kepada manusia bagi mengimbangi kelemahan dan kelebihan manusia.

Budaya merakam aksi-aksi "mesra" bukan sahaja melibatkan golongan muda atau belia, bahkan golongan atasan juga berbuat demikian, sama ada rakaman itu disengajakan mahupun rakaman secara rahsia yang dilakukan oleh pihak lain.

Video juga menjadi satu bahan untuk menjatuhkan seseorang terutamanya dalam arena politik, dengan mengeditnya agar tercapai maksud yang diinginkan.

Apabila tiba isu rakaman seperti ini, jangan hanya memandang golongan remaja sahaja yang melakukannya. Golongan dewasa dan tua lagi dasyat kebuasan nafsunya, terutamanya mereka yang ada jawatan tinggi. Seolah olah semua perkara boleh dibeli dengan wang, termasuklah undi.

Sebelum golongan remaja / muda di negara ini mula terlibat dalam aktiviti yang tidak sihat, golongan dewasa dan tua terlebih dahulu menjuarai arena kemaksiatan, cuma pada zaman itu tiada handphone berkamera, tiada kamera digital untuk mereka gunakan. Saya pasti sekiranya pada masa itu alatan-alatan tersebut ada, golongan dewasa dan tua juga akan membuat rakaman.

Lelaki atau perempuan sama sahaja, kalau dah nak buat sesuatu yang diluar kebiasaan masyarakat, ia tidak mengira jantina, bangsa atau agama seseorang pelaku. Ia lebih kepada cara hidup di persekitaran mereka membesar dan bekerja.

Sebagai contoh, ada sebuah gerai menjual makanan di sebelah kelab malam. Setelah beberapa lama, pasti ada pekerja mahupun taukey gerai itu sendiri tertarik untuk memasuki kelab malam tersebut...

maCy said...

letih baru blk kelas.. dah baca tak larat nak komen. syukran ats pkongsian~

n0vemBer zuLu said...

kerana malu, maruah terjaga~

tp kdg2 sy x malu juga. huh.

sugar2 kapas strawberry said...

kdg2 pelik kn bila cm kita nk ke surau.mmg niat nk ke surau pon.ikhlas.
tp takut org ckp kita nk menunjuk la.
or segan bila org ckp cmtu.
dan bg sy sape2 yg ckp org yg nk g surau sbb konon2 nk tunjuk alim tu mmg narrow minded.

Insan Marhaen said...

Malu itu tandanya masih ada iman. hilang malu, hilanglah iman...

Ayue Aishah said...
This comment has been removed by the author.
Ayue Aishah said...

teringat ayue bait2 lagu kumpulan hijjaz...

"diantara kekasih pilihan dihati..
punyai budi penghias diri..
wajahnya lembut biasan pekerti yang tinggi...

malumu bernilai..
katamu berhikmah...hatimu tulus suci dan murni..
hanya diri yang halal kau serahkan segala.."

semoga Allah menjaga hati2 kita, dan terhindar dr perkara2 yang mugkar..

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

setuju... sila malu bertempat =)

p/s: jgn malu2 dtg komen =)

iqbalsyarie said...

(5)-en ahmad zaki
Waalaikumussalam.saya suka pendapat saudara.tuntas dan bernas.Terima kasih dtg sini


(6)-maCy
sama-sama.saya pula baru balik kelas,penat juga~


(7)-NZ
maruah terjaga dgn adanya malu


(8)-sugarkapas
Bagi saya lebih tepat jika digelar takde minded lgsung.haha..apa la..


(9)-IM
Betu sgt tu bang.


(10)-Ayue
Malumu bernilai..erm..indah lagu tuu~


(11)-MissXYZ
sila malu betempat,tapi kat blog pondok cinta takpew~hehe

Lynn Nasir said...

Salam.. ^^

sifat malu Nabi saw melebihi malu seorang wanita. dasat kan..hai aku ni bila la nak malu-semalunya..

suka tengok pokok semalu, sentiasa malu :)

amira said...

sebab tu fitrah manusia ada rasa malu..
itulah dinding kita dari segala maksiat,,

nas said...

aku nie pemalu,Iqbal...yelah dengan oramg2 mmg aku malu sket kecuali yang da lama kenal. yang baru kenal mmg la rase malu2....huhu...tapi aku xske ar malu2 sgt..nt xde kawan....tapi bagus gak la aku nie ad sifat pemalu..kalo ak nie xpemalu,ape nak jadi eh..huhu

ain fathihah said...

malu tu tanda masih ada iman di dada.

p/s : elok malu bertempat.

ain fathihah said...

malu tu tanda masih ada iman di dada.

p/s : elok malu bertempat.

~fisha~ said...

wow!! pnjngnye!! tak sempat bace sume..

niway,nice sharing... saya malu gak cikit2 hehe..

nisya said...

bace dari awal hingga abiz.. then termenung..

pk nak komen ape..

tapi idea tak muncul2.

bukan sebab tak paham.. terang2 memang paham..

pepun, cam biase, entry yang bagus & jangan putus ase dalam penulisan blog nih.

echah mashuri said...

lps bc entry ni:
malu tu kna ada pada diri setiap muslim sbg perisai kepada orang yang beriman setiap kali nak melakukan pekerjaan atau perbuatan dosa..
btl x?

iqbalsyarie said...

(12)-kak Lynn nasir
Anak dara la kak..saya lagi jauh drpd malu yg sebegitu..huhuhu


(13)-amira
Dinding.Yup!sgt betul..!!


(14)-nas
Haha...semua kena malu,dgn kadar yg betul la..kan bro?


(15)-ain fatihah
Yup..ada malu,insyaAllah ada iman~


(16)-fisha
Tak sempat abiskan arini,takpew...esok lusa ada lg kan?hehehe


(17)-nisya
Tq nisya.Tq atas kata-kata semangatmu itu~


(18)-echah mahsuri
Sgt betul tu =)

Mario said...

ye bro...
aku takut kalau2 aku terperangkap dgn maksiat secara sembunyi2...adoiii... malu nye..

thanks bro untuk peringatan ni...

~fisha~ said...

sambung bace.. hum..

kalau kite sume tahu malu dgn Allah mesti meningkat je iman en?..

time kasih ntk peringatan.. manusia mmg sering alpa.

Sidratul Muntaha said...

'Dosa yg menyebabkan kita menangis lebih baik drpd perbuatan baik yg menimbulkan riak'

tp ini bukan alasan untuk kita jadi tak malu buat dosa.untuk sy sendiri, wajib ada perasaan malu even sy bukan perempuan madinah.malu menjadi perisai, duri and pengawal peribadi sy selama ni.

Sekarang masihh sdg cuba pupuk rasa malu pada Allah juga....

iqbalsyarie said...

(19)-mario
sama-sama.Maksiat secara sembunyi mmg menakutkan~!sbb kdg2 kita tak sedar...huhu


(20)-fisha
Konklusi yg mantap!good~!erm..sama-sama


(21)-sidratul Muntaha
Betul tu...mulianya wanita kerana malu.Saya juga sedang berusaha membaiki diri.insyaAllah

aNiSa hANg tUaH said...

saya selalu jadi manusia yg tak tau malu & sering tersesat jalan.
terima kasih iqbal utk entri ni
:)

M a W a D D a H said...

malu mestilah bertempat..sedih bila lihat org malu, tapi tak bertempat..huhu

bagus peringatan kamu...

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

tgu entri br =)

a kl citizen said...

malu nak berkelakuan tidak senonoh... itu memang patut

malu tidak mengikut syariat Allah... sangat dituntut

moga Allah makbulkan keinginan Iqbal memiliki zaujah Madinah yang pemalu

terbaru dari saya : lalang

pearl apple said...

malu kan ada kaitan dengan iman..malu biarlah bertempat kan

shameel Iskandar said...

Saidatina Aisyah r.anha kpd perempuan Madinah dgn menyatakan salam buat sahabat.
Malu itu sebahagian drp iman. malah tanpa raa malu menunjukkan iman telah surut dan susut. Sebab yakde rasa malu, masyarakat parah dan negara huru-hara.

Tapi, dlm menunutu ilmu tak boleh ada rasa malu. Sebab tu, Aishah isteri Nabi s.a.w memuji wanita wanita dgn mengatakan mereka adalah sebaik-biak wanita krn mereka tidak malu dlm menuntut ilmu, termasuk bertanyakan perkara2 yg agak sulit.

iqbalsyarie said...

(22)-nis
Saya pun tak banyak bezanya Nis...malu boleh dipupuk dgn ilmu,insyaAllah


(23)-Mawaddah
Semua kena bertempat,takleh sesuka hati.Sama-sama..Peringatan utk saya juga.


(24)-missXY
InsyaAllah dlm masa terdekat


(25)-Cikgu Normah
Malu itu akhlak islam.Erm..er...saya bergurau saja pasal zaujah tuu..lambat lagi pun


(26)-Pearl Apple
Betul sgt tuu~ =)


(27)-Shameel
Terima kasih saudaraku atas tambahan.Sgt setuju~

nuriz said...

jgn malu buat kebaikan ..malu utk buat jahat..setuju. malu biar bertempat

nas said...

huhu..
nice entri..
mereka nie patot dihukum...
jangan biarkan perangai mereka nie
berterusan!!!
inilah hiburan...
perosak bangsa n agama..

iqbalsyarie said...

(28)-Nuriz
Sgt betul tuu~


(29)-Nash
Diorang asyik marah-marah pasal gejala sosial dan gejala maksiat remaja,sedangkan mereka sendirilah yg menjadi penyebab utama yg menggalakan remaja rosak!

Asmidar said...

Kalau orang lelaki baik , orang pompuan pun akan baik. Pompuan ni macam kanak2. Sentiasa mahukan perhatian. Jika lelaki mahukan pompuan yang taktahu malu , mereka akan dpat yang taktahu malu sebab dia mahu si lelaki memberi perhatian kepadanya.

Lynn Nasir said...

anak dara pun wanita gak kan iqbal..

ada ke wanita yg lelaki? hehe..zaman skang ni mungkin ada kan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails