Kita pula malu!!

Rasanya  perlu saya jelaskan semula entry saya yg lepas.Tujuan saya ambil contoh pelakon video sek-s tu bukannya utk mengaibkan org mcm mereka dgn tittle 'tak tahu malu',sebaliknya saya cuma mahu mengambil contoh realiti yg mudah.

Namun,bila org asyik memperkatakan tentang mereka (bla..bla..bla..)saya bimbang bahawa mesej saya tak jelas,seolah-olah perbuatan merakamkan aksi lu-cah ialah satu-satunya perbuatan org yg tak malu.Tak!tak! Sebenarnya terlalu banyak perbuatan kita yg mencerminkan diri kita sudah kehilangan sifat malu.

Definasi Malu
Bila kita sudah melakukan perbuatan yg Allah larang,maknanya kita tiada malu.Cuba perhatikan diri kita,siapa cipta jasad dan panca indera kita?Wajarkah kita menggunakan pemberian Allah yg percuma ini utk menderhakaiNya?Jika jawapannya berbaloi,maka kita org yg tak malu.

Malu tidak terhad kpd soal aurat shj,tapi ia meliputi seluruh aspek kehidupan.Saya sendiri takkan mengaku yg saya ini telah benar-benar pemalu kerana saya belum benar-benar memilik sifat warak,seperti yg dijelaskan oleh Imam Ghazali-'org yg tidak memiliki sifat warak maka dia pasti akan terperangkap dgn maksiat secara sembunyi-sembunyi.'.

Maka,saya lebih senang mendefinasikan malu sebagai bagaimana cara kita melaksanakan kehidupan kita ini.Adakah kita mendahulukan perintah Allah,atau kita mendahulukan perintah manusia.

Ganjaran Malu
Seperti yg sy tekankan dlm entry lepas,org yg malu ialah org yg beriman.Kerana itu rasulAllah menyatakan bahawa org yg memiliki malu akan berada di syurga.Ini adalah kerana,jika kita benar-benar pemalu,maka kita takkan sanggup ingkar kpd Allah dan mencuaikan hak-hak kita kpd org lain.

Lelaki atau Perempuan?
Rasulallah bersabda;'Malu bagi lelaki itu baik,namun malu bagi wanita itu terlebih baik'.Adakah ini bermakna hanya wanita perlukan malu?oh tidak!Bukan begitu.Sebaliknya wanita sewajarnya memiliki sifat malu lebih drpd lelaki.

Jangan kita hanya faham,bahawa maksud 'wanita perlu lebih malu' bermaksud perigi cari timba.Jangan sempitkan otak kita dengan sangkaan yg pelik-pelik.Sebaliknya malu bagi wanita itu akan menyebabkan mereka lebih menjaga diri dan akhlak.Saya suka kiranya saya dapat memiliki zaujah wanita Madinah.haha..gurau je
Saya merujuk kpd pujian Saidatina Aisyah r.anha kpd perempuan Madinah dgn menyatakan bahwa sebaik-baik wanita ialah wanita Madinah.Mungkin zaman sekarang,wanita melayu ramai yg lebih baik drpd wanita madinah dan sekitar arab,namun apa yg jelas ialah pujian itu adalah kerana sifat wanita Madinah yg sgt pemalu dgn lelaki asing,tapi sgt terbuka dalam menuntut ilmu.

Malu Dalam menuntut ilmu?
Imam Mujahid pernah berkata,'Takkan dapat ilmu org yg malu dan org yg sombong'.Malu bertanya,sesat jalan.Sombong utk bertanya,maka neraka lebih dekat untuknya..! Nabi s.a.w pesan kat kita supaya jgn sombong kerana takkan masuk syurga org yg sombong walaupun sedikit.

Di formspring saya,alhamdulillah banyak org sudah mula bertanya.Usah malu dlm mendalami agama.Itu yg saya pengang kuat-kuat.Sbb tu saya tak kisah bila org pelik dgn perubahan saya.haha

Malu Yang Sebenar-benarnya
Sebagai orang yg beriman,kita seharusnya malu dan takut jika memiliki sifat munafik.Rasulallah s.a.w bersabda;'Malulah kpd Allah dengan sebenar-benar malu.Jagalah kepalamu dan apa yg ada dalam kepala.Jagalah perutmu dan apa yg ada dalam perut'.

Saya ambil contoh artis lucah tu bukannya supaya mereka dicaci atau dikeji.Boleh jadi mereka bertaubat sblm mati,kan?Banyak mencela keburukan org lain akan menyebabkan kita lupa kpd keburukan kita.Dalam contoh itu,kita hina pelakon itu tapi dalam masa yg sama kita telah membina bongkak dalam hati,'Oh!aku lebih baik'..Bongkak,Takabbur dan sombong juga sifat org yg tak malu!

Oleh kerana itu Rasulallah pesan supaya kita malu dengan kepala dan apa yg ada dlm kepala.Maksudnya ialah jika ada perempuan bogel seksi jalan depan kita..maka kepala kita akan tunduk(tak tengok perempuan seksi) dan fikiran kita(apa yg ada dlm kepala) kita perlu ikhlas,'aku rendahkan pandangan lillah hi ta'ala walaupun nafsu aku nak tengok'.

Zaman sekarang bukannya sedikit org yg malu-malu kucing.Kononnya malu nak buat jahat,tapi dalam otak saja nak tunjuk baik depan org. Jika anda salah seorang drpdnya,jgn salah faham kenyataan saya ini lalu anda buat jahat tu,sebaliknya saya nak mengajar anda ilmu ikhlas.Lepas ni,jadikan malu kita kerana Allah,bukannya malu kerana mahu dipandang mulia oleh org lain.

Malu dgn perut?jagalah diri kita drpd benda yg haram.Perut juga simbolik kpd nafsu dan bersuka-suka.Maka,usahakan utk kurangkan hiburan.Ok?

Kesimpulannya
Imam Ghazali pun ada cakap,'jika kita meninggalkan sesuatu ibadah itu kerana kononnya taknak jadi riak,maka disitulah riak yg sebenarnya(perbuatan meninggalkan ibadah tadi).Oleh itu,jgn malu utk buat baik.Jgn malu utk dtg surau.Jgn malu utk bergaul dgn org soleh dan paling penting,jgn malu dgn saya..er,maksud saya jgn malu menuntut ilmu.Sebaliknya,malu lah utk buat dosa.

Cerpen pasal malu ada kat sini.Baca lah kalu banyak masa~
Previous
Next Post »
39 Komentar