Pesona si tudung labuh

Teringat kembali zaman persekolahan dahulu.Saya dan kawan-kawan berbual tentang cirri-ciri perempuan idaman.Ada yg kata mahu perempuan yg comel mcm gadis korea,ada yg mahu perempuan yg bertubuh langsing,ada pula yg mahu perempuan yg putih melepak,tak kurang juga ada yg mahukan perempuan yg berdada besar,yg tinggi,yg lambut panjang dan mcm-mcm lagi.

Saya sendiri pernah menyatakan ciri-ciri perempuan idaman saya masa saya jahiliyyah dulu.Yang pasti ,ianya adalah cirri-ciri jahiliyyah juga.

Saya mengambil masa yg lama utk cuba memahami firman Allah dalam surah An-Nur,ayat yg ke 26.Ayat yg sgt selalu kita dengar.Berulang-kali.Asal sahaja kita berbicara tentang jodoh,pasti ayat ini yg sering diutarakan sebagai hujah dan dalil.Namun,adakah kita telah benar-benar faham akan ayat ni?
“Perempuan yg jahat adalah utk lelaki yg jahat.Perempuan yg baik adalah utk lelaki yg baik.”
Segalanya kabur bagi saya hinggalah ada seorang sahabat mengaitkan entry malu yg pernah saya tulis ini ke dalam konteks hubungan lelaki dan wanita.’Perempuan jadi tak malu sbb lelaki yg tak malu.Kalau lelaki pemalu,maka perempuan pun akan jd pemalu’.Ada benarnya..mungkin.

Bagi saya sendiri,dahulu saya langsung tak pernah merasakan yg perempuan yg bertudung labuh dan berpakain sopan itu sebagai cantik.Langsung tak menarik.Namun itu dulu.Sekarang,si tudung labuh dan si berpakain sopan inilah ujian berat bagi saya!

Jika dulu masa sekolah,outing saja ke bandar maka mata ini hampir juling tengok awek-awek bandar yg moden.Pasti akan dijeling dan diperhati.Biasalah,sekolah all boys.Tapi kalau terserempak dgn perempuan yg nampak baik,sopan,bertudung labuh dan sempurna menutup auratnya,mmg rasa biasa-biasa saja.Rasa mereka ni sgt tak menarik.Skema?entahlah.Kiranya kalau terpandang perempuan yg berpakain sopan ini sekilas,ia akan hanya jd sekilas itu sahaja.

Tapi sekarang,lain pula!Gadis yang bermekap tebal,berfesyen dan moden ni rasanya biasa-biasa saja bagi saya.Kalaupun berselisih,takde rasa apa-apa dlm hati.Tapi kalau berselisih dgn gadis yg berjubah,bertudung labuh..mmg hati ni rasa lain mcm.Terus ingat Allah!kalau tengok perempuan seksi,ingat Allah juga,tapi rasa sedih.Tapi kalau tersermpak dgn si tudung labuh ni,rasa...rasa lain mcm lah!Istighfar dalam hati,rendahkan pandangan.Timbul rasa malu.

Ya Allah...
Bukannya saya nak mengatakan saya baik.Maha Suci Allah yang akan mengazab hambaNya yg sombong dan riak.Tapi apa yg saya mahu simpulkan,” perempuan buruk utk lelaki buruk” itu sebenarnya kembali kpd siapa kita sebenarnya.

Jika kita seorang yg terlalu mendewakan gaya hidup moden,maka perempuan moden lah yg akan anda cari.Betul?
Sama juga,jika anda seorang yg pemalu,maka anda juga akan cenderung kpd gadis pemalu.Iya..semuanya kembali kpd siapa diri anda.Makanya,kata-kata Ust Hasrizal Jamil adalah sgt tepat;’Kita seharusnya lebih banyak menjadi drpd mencari’.

Adapun,pernah juga kita dengar cerita ada ustaz berkahwin dgn perempuan yg biasa-biasa.Atau mungkin pernah dengar cerita lelaki yg biasa-biasa berkahwin dgn ustazah.Saya gunakan perumpamaan ustaz dan ustazah utk mewakili ‘baik’ sbb mmg masyarakat memandang mulia akan golongan ni.Betul?

Sebenarnya kita belum faham.Yang dikatakan baik oleh Allah dalam ayat itu ialah baik di sisi Allah.Mungkin bagi kita org tu baik,tapi di sisi Allah dia jahat.Contoh,kita menganggap org tu baik sbb dia selalu tolong orang miskin,banyak bersedekah dll.Tapi dlm masa yg sama,kita tak tahu rupa-rupanya dia tu anak derhaka.Maka kita kata dia baik sbb kita nampak one side aje.Sedangkan Allah Maha Tahu dan Maha Melihat.Baik atau jahat seseorang tu,Allah lebih berhak menentukan.

Boleh jadi ustaz tu tak baik,atau perempuan yg biasa-biasa tu baik..
Boleh jadi lelaki tu sebenarnya baik,atau ustazah tu yg tak baik..

Semuanya boleh jadi,kerana itu selayaknya kita lebih risaukan diri kita sendiri.Kita terlalu mengambil berat urusan mencari.Kononnya kalau tak dicari,jodoh takkan datang.Mungkin ia benar,tapi seharusnya yg diutamakan ialah soal menjadi.Kita boleh bermimpi utk mendapatkan pasangan yg baik di kaca mata manusia,tapi kita takkan dapat pasangan yg baik di sisi Allah,jika kita sendiri bukan seorang yg baik di sisiNya.

Kesimpulannya,islah dan perelokkanlah diri kita,kerana lelaki soleh dan perempuan solehah adalah magnet yg akan saling menarik antara 1 sama lain.Jangan risau tentang jodoh ;D
 (sekadar gambar hiasan)
Kemudian datanglah kpd Musa salah seorang daripd kedua-dua perempuan itu sambil berjalan dlm keadaan tersipu-sipu malu dan berkata:" Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami". Maka ketika musa datang mendapatkannya(Nabi Syu'aib) dan menceritakan kepadanya kisah-kisah kejadian yang berlaku (mengenai dirinya) berkatalah orang tua itu kepadanya: "Janganlah engkau bimbang, engkau telah selamat dari kaum yang zalim itu "-28;25
Previous
Next Post »
85 Komentar