'Saya' yang mahu kahwin

Siapa tak nak kawin?rasanya semua org nak berkahwin,kan?Cuma tujuannya saja yg berbeza-beza.Ada org berkahwin kerana harta,ada pula yg berkahwin kerana mahu mengelak zina,tapi ada juga org yg berkahwin kerana mahu mengikut sunnah Rasulallah s.a.w

Saya pun selalu bergurau dgn kwn-kwn lelaki saya,siapa antara kami yg akn mula-mula sekali kahwin.InsyaAllah bukan saya.Fitrah manusia akan sunyi jika hidupnya sebatang kara.Manusia memerlukan teman,memerlukan pasangan.

Dan bagi saya,saya memahami bahawa perkahwinan itu adalah separuh drpd urusan agama saya.Bersesuaian dgn Sabdaan Rasulallah bahawa dgn berkahwin,sebahagian drpd urusan agama saya telah selesai,maka dgn itu saya wajib utk bertaqwa utk mendapatkan sebahagian yg masih tinggal-riwayat al-Baihaqi.

Memilih pasangan hidup,bukan semudah memilih pakain di pasaraya.Setiap aspek kehidupan harus diteliti.Ramai org memandang bahawa perkahwinan itu adalah utk mencegah zina.Ya benar.Dgn berkahwin,zina dpt dielakkan.Tapi,pekahwinan adalah lebih drpd itu.Jika ada org yg merasakan susah utk mengelakkan zina,maka dia harus sedar bahawa tanggungjwb sesudah perkahwinan adalah lebih besar dan payah.Perkahwinan adalah tanggungjawab dan hanya org yg bersedia sahaja layak memikul tanggungjawab ini.

Saya tak memandang diri saya sebagai masih muda walaupun saya masih berusia 20 tahun kerana saya sedar bahawa utk memikul tanggungjwb yg sebesar itu,saya perlu benar-benar bersedia.Jika kita merasakan bahawa persediaan sblm kahwin hanyalah beberapa bulan sebelum akad nikah,maka kita telah silap.Sebaliknya utk memikul tanggungjwb sbgai suami atau isteri,persediaannya bermula selepas sahaja baligh.

Saya bukan seperti seorang akhi mahasiswa yg saya pernah jumpa.Sengaja saya mahu mengusik dia dgn soalan,’Anta bila nak kahwin?’,Lalu dijawabnya,’Tggu ana dapat tahajjud hari-hari tanpa bantuan alarm’.Mantap sekali jwpn dia dan benar-benar memberi kesan kpd saya.

Rasulallah pernah bersabda bahawa ada 3 perkara yg kita perlu segerakan.’Pertamanya ialah berbuka jika sudah masuk waktunya.Keduanya ialah menguruskan jenazah dan yg ketiga ialah berkahwin jika sudah tiba masanya’.

Dan dlm hadis yg lain Rasulallah berkata,’Jika kamu tak mampu utk berkahwin lagi,maka berpuasalah’

Kaitan dua hadis ini ialah,utk berkahwin setiap pasangan memerlukan kemampuan dan kesediaan.Dan kesediaan yg paling utama ialah ilmu.Ya,ilmu lah yg paling utama.Ilmu sentiasa mengatasi yg lain dalam banyak hal.Adakah kita mengira bahawa utk mencari ilmu,cukup sekadar dgn kursus perkahwinan selama 2 hari?

Tidak!sama sekali tidak.Sebenarnya kewajipan menuntut ilmu agama itu telah disandang oleh kita sejak kita baligh lagi.Keluarga bahagia bukanlah keluarga yg kaya,tapi keluarga bahagia itu ialah keluarga yg diberkati.Bagaimana mahu rumah tangga diberkati jika dalam perkahwinan,Allah melaknat kita?

Bagaimana utk tahu adakah kita dilaknat jika bukan dengan ilmu?

Saya pernah YM dgn seorang sahabat.

Dia: iqbal,betul ke bersanding tu haram?
Saya: Ya.betul
Dia : Alaaa…once in a lifetime kan..
Saya: Pasti ke hanya once? :)
Dia : er……..

Saya tak salahkan dia.Sebaliknya saya kagum dgn dia kerana dia selalu bertanya.Bagus.Saya sgt yakin,bahawa ramai dalam kalangan kita yg mengimpikan perkahwinan yg sekali,tak bercerai-berai sampai lah mati.

Tapi saya tidak.Saya mahukan berkahwin dua kali.Sekali di dunia,sekali lagi di syurga.Pasangan suami isteri yg layak ke syurga,kedua-dua mereka akan dikahwinkan sekali lagi oleh Allah.Subhanallah.Biarlah jika di dunia,banyak benda kita tak boleh buat,asalkan mati nanti kita ke syurga.kan?

Sebaliknya,jikalau suami isteri kedua-dua ke neraka,walaupun kat dunia mereka pasangan paling romantis,di neraka mereka akan saling membenci.Yakinlah…mereka akan saling menyalahkan sambil badan diratah api neraka jahannam.Binasalah diri,jika hati tak memahami erti tanggungjawab.

“segerakanlah berkahwin,bila dah sampai masanya”

Bila ‘sampai masanya’ itu?Sampai masanya ialah bilamana kita sudah bersedia utk memikul tanggungjwb.Kesediaan individu itu berbeza.Ada yg masa tgh belajar pun dia mampu.Jika rasa ilmu di dada dah mantap,tafaddhol.Silakan..Sama juga halnya dengan cinta.Jika rasa dlm tempoh terdekat kita tak memungkinkan kita utk berkahwin,tolonglah jgn bercinta.Cinta yg jauh drpd perkahwinan hanya akan membuka ruang zina.
(GAMBAR HIASAN-saya penah terbaca di blog seseorang,beliau jeles tengok gambar ni.haha)

Kesimpulan
Saya hanya mahu menyampaikan mesej bahawa persiapan perkahwinan drpd sudut spiritual adalah lebih utama.Persiapan ini harus bermula selepas sahaja baligh dan dimulakan dgn menuntut ilmu yg cukup.Bertemanlah,dan bercinta lah dgn Allah dahulu sebelum kita layak bercinta dgn manusia.jadilah imam kpd nafsu kita sendiri,sblm kita layak menjadi imam kpd anak dan isteri.Wallahua’lam.
Previous
Next Post »
59 Komentar