Saya bakal bertunang...

Majlis pertunangan?
Pertama sekali,saya nak mohon maaf kerana menghampakan anda.Saya bukannya nak bercerita pasal bertunang apatah lagi saya yg bertunang.Lgsung tiada perancangan lagi.Saya sengaja pilih tajuk yg gempak.Sengaja.Sebabnya ialah utk menarik perhatian anda semua utk membaca.Maaf sekali lagi.

Saya bukan menipu,cuma saya sedar,menuntut ilmu tak disukai nafsu.Maka saya pilih tajuk yg mungkin nampak menarik iaitu tajuk kawin dan cinta.Moga lepas ni kita tak jadi org yg memilih dlm menuntut ilmu.Ikhlaskan diri.(lgpn mmg sy akan tunang juga apabila dah tiba masa,jd saya tak tipu okey :D )

Kekerdilan diri
Sesungguhnya saya ini lemah dan kerdil.Saya hanya ada sepasang tangan yg tak sampai utk mencapai awan.Saya ada sepasang kaki yg tak sampai utk melangkah laut.Saya ada sepasang mata yg tak sampai utk melihat apa yg ada dlm hati manusia dan saya hanya ada 1 mulut yg jeritannya takkan mampu didengar seluruh alam.Saya tiada apa-apa...

Cuma yg saya ada ialah rasa sayang,rasa tanggungjawab,rasa kasihan dan rasa persahabatan.Saya bukan sahabat yg baik,tapi saya mahu menjadi sahabat yg baik.Sahabat yg sentiasa mahukan kebaikan keatas sahabatnya dan tak mahu keburukan berlaku kepada sahabatnya itu.

Saya tak mampu memberi hidayah.Saya tak mampu menyentuh hati setiap manusia.Saya takkan mampu juga bergurau senda dgn setiap org.Yg saya mampu hanyalah menulis.Menulis dan terus menulis.Itupun masih banyak yg tempang,sumbing dan berbaki sisa jahilliyyah dalam penulisan saya ini.Kerdilnya saya.

Saya cuma Iqbal
Saya bukan sprt zack zukhairi yg jika dia menulis sedikit pun,ratusan manusia akan 'like',akan baca dan akan komen.Saya juga bukan seperti Ben ashaari yg menulis sebaris ayat tapi jutaan org seronok membaca.Saya juga bukan Hilal Asyraf yg memukau tulisannya.Saya juga bukan Ust Hasrizal Jamil yg tulisannya memotivasi.Saya cuma manusia kerdil yg mencari peluang utk menjadi sprt Ali r.a yg masa mudanya digunakan utk berbakti islam.

Saya tak boleh paksa org baca blog saya,tapi saya boleh merayu org utk baca.Saya takkan malu utk mengiklankan blog saya.Buat apa nak malu dgn tanggungjwb islam yg kita pikul?Saya bukannya mengiklankan maksiat sprt AF.Seharusnya,itulah yg kita malu utk iklan dan hebah-hebahkan kerana itu maksiat.Sebaliknya,kita malu dgn agama sendiri!Kita malu utk menghebahkan kebaikan,kita malu utk mengajak org buat baik,dan kita malu utk taat kpd Allah.Jika yg demikian,Allah pun akan malu utk memasukkan kita kedalam syurga.

iklan= dakwah= mengajak

Cabaran
Mungkin,inilah ujian dan cabaran bagi saya.Mmg cerita-cerita yg menyeru kpd taqwa kurang mendapat sambutan.Siapa yg suka dgn agama?Takde.Semua org takkan suka,sbb semua org ada nafsu.Cuma beza ialah org yg bila dia kawal nafsu,dia akan dapat rasa dan nikmati sedikit keindahan dlm islam.Keindahan yg akn menyebabkan kita ketagih utk terus beramal dalam islam.

InsyaAllah.Saya akan sahut cabaran ini.Moga-moga dgn usaha kerdil saya ini,anda semua akan mendapati islam itu indah dan tidak membosankan.Saya berharap dan saya berdoa utk itu.

Ingat kata Saidina Umar r.a,kita ni ialah bangsa manusia yg Allah muliakan dgn islam.Jadi,harus kita rasa bangga utk menghebahkan kebaikan dan hanya malu utk menghebahkan atau mengiklankan maksiat.

Bantu saya!
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat)-al Maidah ayat 2

kalau ada kebaikan pada blog ni,saya mengalu-alukan sebarang copy paste utk tujuan penyebaran.Moga ada kebaikan.
Abu Hurairah r.a. berkata:Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang mengajak ke jalan hidayat, maka baginya dari pahala seperti pahala(sebanyak pahala) pengikutnya,dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka.Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat,maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya,dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun. (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)
Previous
Next Post »
37 Komentar
avatar

masih 1st :p kecewa, ingat dah nak betunang dengan "si tudung labuh" hhahah!

bese la tu. org org mcm rina mmg ske lg blog yg bebntuk hiburan huhu.

tp gaya pnulisan iqbal memang best nk bc kot bagi rina ^_^

jgn gne short form k haha byk songeh

thanks iqbal!

Balas
avatar

(1)-rina
eleh...baru 2 kali dpt 1st~haha
Ok!InsyaAllah pas ni taknak buat short form lagi.nak serius sikit :)
Thanks for the feedback!

Balas
avatar

Salam alaik. Lama jadi pembaca bisu blog ni. Kali ni nak bersuara skit.hehe

InsyaAllah. Sama2 kita iklankan kebaikkan. Moga ia melata diatas muka bumi ini.

Salam ziarah akh

Balas
avatar

Salam.. Iqbal ok ke..?

Saya harap Iqbal ok.. Alhamdulillah, banyak perubahan yang saya dapat lihat daripada Iqbal.. teringin juga nak jadi seperti Iqbal.. Iqbal sudah berubah.. mudah-mudahan, apa yang Iqbal tulis, akan mendapat manfaat dan pahala daripada ALLAH. dan antara perkara yang sentiasa mengalir apabila mati anak adam adahal ilmu yang bermanfaat..
tak kesah lah siapa kita, asalkan kita ada ilmu, elok utk kita kongsikan. walhal wajib bagi kita untuk menyampaikannya kepada orang lain. Cuma yang berbeza adalah cara kita menyampaikannya dan cara yang mana satukah yang paling muntij(berkesan).. semoga Iqbal terus kekal dijalanNya insyaALLAH.

Balas
avatar

lakukan semampumu, jika tidak semua, jangan tinggalkan semua...tulis selagi ada daya, kerana itu adalah satu usaha..chaiyokk!! insyAllah, ada khair di dalamnya..bagi mereka yang berfikir..

Balas
avatar

lakukan semampumu, jika tidak semua, jangan tinggalkan semua...tulis selagi ada daya, kerana itu adalah satu usaha..chaiyokk!! insyAllah, ada khair di dalamnya..bagi mereka yang berfikir..

Balas
avatar

Masey ade yg mahu bace iqbal...!!Sebaris ayat jika ia meresapi jauh ke dalam hati...besar pahala yg awak dpt...InsyaAllah...

Balas
avatar

sentap jugak tengok tajuk. haha,
tak rasa kena tipu pun. sy sebelum ni jadi silent reader je.. so 1st time komen ni..

Islam mmg indah, cuma yang merosakkannya adalah orang yang hanya Islam pada nama saja..

Balas
avatar

'Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.' 2:42

Balas
avatar

(2)-Junaidi
Oh..salam akhi..terima kasih membaca blog yg serba kerdil ini :)


(3)-Muz
Akhi,bilamana Allah mahu kita keluar drpd zulumat(gelap) kpd nur(cahaya),maka ketika itu kita dah jadi org paling beruntung atas bumi ni.InsyaAllah..saling mendoakan :)


(4)-faezah
Indah sekali ayatmu itu.Jazakillah ukhti~


(5)-Ain
InsyaAllah..moga bermanfaat kpd ummat


(6)-Kasih
huhu...tak sangka juga saya ada silent readers.Terima kasih.moga ada manfaat


(7)-Nusyahirah
Jauh meresap dlm hati
terima kasih

Balas
avatar

'saya bakal bertunang'-btul dh xtipu..akn dtg kn.ahaa

Balas
avatar

salam.
baru nak wish congrates..ehehe. =)
anyway,just go through the flow and share with others ur nice thoughts.,may Allah bless u then. :)

Balas
avatar

salam, iqbal...

InsyaAllah dni akan copy paste dan credit pada Iqbal...

Balas
avatar

(8)-diba
Betula kan?hehe


(9)-hjarhumraa
Hehe..wish ajewla.tak salah pun~lgpun tak lama lagi pun..hahaha(gurau~)


(10)-Dni
Oh..saya tak mengharapkan penghargaan pun.cukuplah sekadar kebaikan dapat disebar-sebarkan :)

Balas
avatar

salam...

sungguh murnia niatmu...mudah-mudahan anda mampu menjadi sahabat yg baik..

~sudi jadi sahabat baik saya??
:)

Balas
avatar

Tak ada komen, tak semestinya orang tak baca. Kebanyakan orang suka jadi silent reader termasuk kak tirana. Teruskan usaha menyebar ilmu...

Balas
avatar

Salam iqbal,

sedih pula baca entri kali ni..akak rasa terpanggil pula utk komen disini walaupun akak juga silent reader utk beberapa entri yg dh berlalu..teruskan usaha yer dik..usaha ini adalah usaha yg murni, menyeru kpd kebaikan, melarang dr perkara yg mungkar.

Seorang mukmin adalah manusia yg memiliki sifat2 yg unggul. Sifat2 itu membuatnya memiliki keistimewaan dibanding dgn manusia yg lain. Sehingga dimana pn dia berada, kemana pn dia pergi,peranan dan tugas apa pn yg dia ambil, akan selalu membawa manfaat bg manusia lain. Maka jadilah dia org yg seperti dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W, " Manusia paling baik adalah yg paling banyak memberikan manfaat bagi manusia lain"..

Jd pd sesiapa pn, yg usaha spt ini, akan ade yg menyokongnya wlpn tanpa menampakkan diri..

teruskan usaha ini dan tingkatkn doa..

Sama2 doakan hidup untuk menyukakan ALLAH dan RASULNYA..IsyaALLAH

Balas
avatar

sy x malu utk bce tulisan kamu iqbal hehe =) i like

Balas
avatar

kan semua orang bertunang... bertunang dengan kematian... hehehehe.. jadi standby untuk 'malam pertama'....

Balas
avatar

salam..

honestly,saya suka baca semua penulisan kamu..saya tertarik dgn cara kamu menyampaikan dakwah since 1st time masuk blog ni hari tu..tp saya mmg lbih selesa jadi silent reader je,kat mana-mana blog pun..

teruskan usaha kamu ya.. :)

Balas
avatar

jnji tulisan penuh hikmah n iklas. org pasti baca :-)

Balas
avatar

(11)-cik jari
sudah pasti!~ :)


(12)-kak Tirana
Maaf kak,tak sangka akak pun silent reader blog saya~hehe.TQ kak!


(13)-aishah
InsyaAllah.Wah~rasa bersemangat saya membaca komen ini.hehe..terima kasih!


(14)-Miss XYZ
Erk...ada org malukah?hee


(15)-mamahidauah amin
Hehe..itulah yg sering disebut~


(16)-Aya
Terima kasih aya..tak sangka ramai jga silent reader blog ni..terima kasih semua~terima kasih aya~


(17)-Pooh
InsyaAllah..saya harap bukan sekadar baca,tapi faham dan memberi manfaat~

Balas
avatar

nabi bersabda: sampaikanlah ajaran aku walaupon satu ayat..

Balas
avatar

salam ziarah..mmg gempak tajuk nie..ingatkan awak yg bertunang

Balas
avatar

(18)-Brutal solo
sama-sama cool juga :)


(19)-pencacai alim
Lebih banyak lebih baik,pasti :)


(20)-sahrom
hehe...yg tu belum dalam perancangan lagi :)

Balas
avatar

bagusla menyampaikan ilmu walaupun seayat cuma...:)

Balas
avatar

sye suke bace entry kamo tpi kekangan waktu membataskn utk terus membace...ble mase terluang sye sentiase membace blog2 ilmiah...
setiap bait2 kebaikan yg kte bace akn memberi manfaat & ilmu bergune pde kte...tul tk..??hehe..
smoga kte berade dalam rahmat Allah senantiase...;)

Balas
avatar

(21)-Mawaddah
Tanggungjawab yg saya takleh lari lagi..insyaAllah


(22)-Nur aisya
Setuju.Banyak ilmu kita dapat melalui pembacaan dan ilmu yg paling banyak pastinya datang drpd Al-Quran.Mari budayakan membaca,terutamanya al-quran :)

Balas
avatar

baru nak ucap tahniah..
hehe.. takpe2.. nanti ucap lagi..

itulah cabaran nak dakwah..
Nabi kta yang tercinta pon lebih hebat dugaan dan halangannya ini pula kita manusia biasa

Balas
avatar

slm.never give up ok..teruskan menulis..blog ni byk menjadi sumber bacaan saya;-)

Balas
avatar

(23)-amira
nanti tu bila...hehe
erm,ya..kdg2 saya lupa bahawa cabaran inilah yg akan menentukan keikhlasan sesebuah perjuangan :)


(24)-humbleyat
Waalaikumussalam.InsyaAllah.Mohon doanya ya :)

Balas
avatar

iqbal.
bila kamu ckp gitu.
saya yg jd silent readers ni rasa nk komen pula.
jgn sedih. awk ni ramai silent readers.


p/s: suka hati je panggil name, pdhl pangkat adik je ngan awk..keh3

Balas
avatar

banyak manfaat yg dpt diambil dr blog. teruskan perjuangan.

Balas
avatar

Astaghfirullahalazim...benar, kadang2 saya sendiri berasa agak malu membawa agama, mostly sebab keadaan persekitaran yg non-Islamik walaupon di ic agamanya Islam.

Balas
avatar

hm stuju lah. kena izzah! nak promote blog juge lah, buat apa malu :p

http://eushahidaraffar.com

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443