Di Balik Tembok Sepi


Jika diminta untuk memilih antara kuat dan lemah, saya kira semua cinta untuk menjadi kuat. Jika diberi pilihan untuk memilih bata atau kerikil, apa agaknya yang kalian mahu pilih? Bayangkan situasinya begini- ada seekor anjing liar yang bersiap-siap mahu menyerang kalian. Adakah kalian akan membalingnya dengan bata, atau dengan batu kerikil sahaja?

Sedia dimaklumi bahawa untuk jika berdepan dengan bahaya, bata yang sebesar penumpuk punya kuasa serangan yang lebih berbanding sengan batu kerikil sebesar jari kelingking bayi.

Tetapi kita jadi lupa, bahawa bata yang sebesar penumpuk itu, asalnya ialah kerikil-kerikil dan pepasir yang halus juga, tetapi sudah dicantumkan bersama-sama. Batu kerikil adalah sangat lemah jika ia sendiri, tetapi jika ia disatukan, maka ia menjadi satu bata yang kukuh. Dan bata-bata itu, jika dikumpul, disatukan dan disusun dengan rapi, maka ia akan membina sebuah tembok yang kukuh. Lalu, bukan hanya ancaman daripada anjing yang boleh kita lawan, bahkan ancaman daripada mansia juga akan dapat dimatikan.

Dalam perumpamaan diatas, kita boleh melihat islam itu sebagai tembok perlindungan. Ia adalah sangat kukuh dan ia juga satu pertahanan yang kental. Islam menjaga kebajikan penganutnya, bahkan kebajikan sesiapa yang redha untuk berlindung di balik tembok itu, termasuklah manusia yang bukan islam serta alam maya ini. Dalam proses pembentukan tembok pertahanan itu, ternyata banyak pihak perlu untuk bertoleransi dan saling merelakan. Harus ada yang sedia untuk berada di bawah sekali, di lapisan kedua, di lapisan ketiga dan di lapisan yang teratas. Yang berada di lapisan paling bawah perlu redha dan rela untuk menanggung beban yang dipikulkan keatasnya. Ia tidak boleh bergerak-gerak. Ia tidak boleh merasa enggan atau keberatan. Jika ia bergerak-gerak, maka susunan-susunan yang berada di atasnya akan jatuh.

Namun, kita perlu melihat betapa cantiknya susunan molekul daripada sebuah bata itu juga. Jika kombinasi batu-batu kerikil dengan pasir itu tidak sekata, maka sedikit sebanyak ia mencacatkan kekuatan asal bata itu juga. Mungkin bentuknya tidak licin dan sekata, dan mungkin juga ia akan hancur sedikit. Maka, setiap jurutera yang diamanahkan untuk membina tembok ini harus pula teliti dalam memilih bata yang mahu dicantumkan dan disusunkan. Ia tidak boleh dari jenis yang mudah pecah, yang tidak tahan lasak, atau dari jenis yang tidak boleh tegap.

Selepas beberapa ketika, tembok yang dirancang pembinaannya terbina. Ia kukuh. Ia kuat. Setiap yang berlindung di baliknya sejahtera dan selamat. Tiada lagi ancaman daripada anjing liar dan yang serupa denganya.

Kekuatan tembok itu sebenarnya bermula daripada mana?

Ia sebenarnya bermula daripada batu kerikil itu juga. Kerana batu itu membina suatu binaan yang lebih besar, iaitu bata. Dan daripada bata, ia menjadikan pula satu binaan yang lebih besar, iaitu tembok. Maka, asasnya ialah kerikil, tetapi sering pula peranan batu kerikil dalam sesebuah binaan itu dianggap remeh, sedangkan jika ia tiada, maka akan tiadalah pula tembok yang bersifat melindungi itu.

Saudara ku, saya hanya mahu bertanya suatu soalan- Sudikah kita untuk menjadi sebiji batu?

Walaupun hanya sebiji batu, kita terlupa bahawa kita rupa-rupanya punya saham dalam pembinaan tembok itu. Sekiranya ada manfaat atau ganjaran daripada tembok itu, maka kita pun akan mendapat manfaat itu. Pasti!

Saya sebenarnya baru kembali dari cuti. Er... sepuluh hari jugalah =) dan rasanya banyak juga masa saya dihabiskan di depan peti televisyen. Saya teruja! Teruja yang bersangatan kerana siaran Tv a-hijrah sudah mampu menembusi Astro. Jika sesiapa belum lagi ketahuan, boleh buka channel 114 pada alat kawalan jauh Astro anda (macam iklan pula gaya saya)

Banyak slot yang membuatkan saya teruja. Antaranya ialah slot tazkirah jalanan yang mana seperti tajuk, ia adalah sisipan daripada siri tazkirah yang diberikan di tempat awam (di jalanan). Untuk menarik orang ramai, mereka juga menjemput kumpulan nasyid untuk memberikan satu pembaharuan berupa lagu-lagu islamik yang bukan hanya menghibur tetapi mendidik. Saya kongsikan info disini kerana saya mahu menujukan ucapan tahniah kepada warga kerja dan krew TV al-Hijrah.

Sama juga dengan siara Astro Oasis yang berjaya menerbitkan rancangan realiti Imam Muda, musim 1 dan musim 2. Saya sokong, dan hemat saya... ini suatu perkembangan yang positif dalam aspek pembangunan rohani masyarakat Malaysia yang kiranya terlalu banyak menghabiskan masa mereka di hadapan dua skrin- skrin televisyen atau skring komputer. Jika dalam internet, telah wujud siaran-siara islamik, maka di televisyen pun sudah mula wujud alternatif-alternatif sebegini. Syabas dan tahniah.

Pun begitu, bagi saya... usaha-usaha seperti ini hanyalah tidak lebih daripada batu kerikil tadi. Kerana sifatnya tidak menyeluruh. Jika pun ada siaran-siaran islamik, maka yang menjadi penontonnya hanyalah orang-orang yang ingat mati juga. Bilakah agaknya siaran islam akan menembusi Astro Ria yang terkenal sarat dengan rancangan hiburan yang melampau dan melalaikan? Daripada satu siri Akademi Fantasia hinggakan ke siri yang sekarang, ternyata berjuta-juta ringgit telah berjaya dikaut, yang bukannya ia menjana ekonomi orang melayu (jauh lagi islam), tetapi merosakkan moral anak muda.

"Bapak dan ibu bangga jika Baby jadi penyanyi"

"Abang doakan isteri abang menjadi penghibur yang berjaya"

"Saya akan sokong mak dan ayah untuk jadi artis yang tekemuka"

Lebih ngeri, tak silap saya... ada satu lagi rancangan berbentuk hiburan (nyanyian) yang pesertanya perlu berusia 45 tahun keatas. Apa kejadahnya pak cik? Apa halnya mak cik? Bukankah mak cik dan pak cik dahulu pernah berjanji mahu cari sejadah selepas usia 40 tahun? Mengapa di usia 45 tahun pun masih pak cik dan mak cik rela bersongkol dan berkubang dalam najis hiburan ini?

Rosak melayu! Rosak umat... dengan banyakknya hiburan...

Apa kesimpulan yang sama mahu buat?

Saya mahu menyatakan dan membuat nota refleksi. Seringkali kita merasa diri kita sudah kuat. Kita fikir... langkah kita sudahpun tegap. Budaya "Aku mampu buat sendiri!" telah kita terap dalam diri. Subhanallah. Ia suatu yang baik lagi murni. Pun begitu, kita perlu sedar kekuatan diri.

Sebagai contoh, saya sebagai seorang penulis... saya hanyalah sebutir batu kerikil. Yang mana jika saya merasakan diri saya ini sebagai sebiji bata, maka saya akan binas. Iyalah... jika batu kerikil merasakan dirinya ialah bata yang punya kekuatan perosak, maka ia akan mencampakkan dirinya kepada musuh. Jika ia sebiji bata, musuh akan tercedera atau mati. Tetapi jika batu kerikil, maka tindakan itu tidak ubah seperti 'cuba berlagak seperti hero', yang akhirnya memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

Makanya, setiap pihak perlu saling menyokong. Jika ada yang mahu menubuhkan hiburan islam, maka saya sokong dan setuju. Jika ada yang mahu menerbitkan bahan bacaan islami, maka ia juga disokong oleh saya. Jika ada yang mahu berdakwah di tempat saya, maka ia bahkan lebih-lebih lagi disokong oleh saya. Dan jika ada yang mahu membuka kedai runcit islam, ia juga akan saya disokong oleh saya.

Sangat penting sebenarnya 'sokongan' ini. Saya bercakap begitu kerana saya mahu berkongsi kebahagiaan dan menunjukkan rasa kasih serta terhutang buti saya kepada kalian yang tidak jemu berkongsi artikel saya di laman sesawang, juga di laman Facebook kalian.

Orang kafir berbangga dalam mempromosikan kekafiran. Orang maksiat berbangga dalam berkongsi dan mempromosikan maksiat. Orang spesis perosak pula bangga berkongsi dan mempromosikan kerosakan, bagaimana pula dengan orang islam?

Adakah orang islam masih lagi keberatan untuk menjadi batu kerikil yang menjadi penyokong dan asas kepada pembinaan bangunan yang kukuh (islam yang sebenar) ?

Masih lagi kita ragu untuk menunjukkan sokongan kita kepada islam? Kepada hiburan islam? Kepada artikel-artikel islam? Kepada barang-barang keluaran umat islam? Kepada makanan-makanan umat islam?

Masihkah lagi standard manusia kita pegang, dan standard Allah kita biar?

Jika masih begitu, maka sia-sialah anda membaca artikel ini.
  
Previous
Next Post »
7 Komentar
avatar

Thanks sahabat.

anda membuatkan penantian seminggu saya berbaloi.

tak selalu saya dapat sentuhan yang segar dan bermakna seperti ini.

er, sebenarnya terlalu memilih dalam mendapatkan sesuatu juga boleh menyebabkan manusia terjebak dengan sifat mazmumah seperti meandang rendah kepada orang lain.

semoga Allah memelihara kita daripada sifat bangga diri dan takbur.


artikel hari ini... video yang rakyat Malaysia harus tonton

post bulan lepas... hamba zaman sekarang

Balas
avatar

ayat penutup yang cantik!

hmmm, selain skrin tv n laptop, skrin hp juga..lebih2 lg skrg hp dah lebih advance dari laptop pun ada..

terima kasih!

Balas
avatar

Terima kasih iqbal..selalu mengingatkan^_^ kita bukan sesiapa kalau tiada sokongan siapa-siapa..=)

Balas
avatar

nice..thx. Allah is the greatest stalker. :)

Balas
avatar

hmm..2lah,zaman skrg ni ...ramai makayah yg bangga anaknya jd penyanyi..

Balas
avatar

http://www.youtube.com/watch?v=ovnhXDNH4rw

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443