Buku-buku saya.

Seorang ustaz (namanya saya rahsiakan) pernah memberitahu, bahwa dia pernah menerima bayaran sebanyak RM1500 untuk satu sesi kuliah maghrib di suatu kawasan orang kaya-kaya (tempatnya juga saya rahsiakan). Kata ustaz itu juga, "Sekali itu saja saya berkuliah di sana kerana datin-datin di sana telah awal-awal lagi pesan pada saya, jangan cakap tentang aurat; kami sensitif. Saya tak suka jadi ustaz yang dicucuk hidung. Orang suruh cakap A, kita cakap A. Tak ada maruah. Sebaliknya kalau benda itu haram, kita cakaplah haram. Kalau dosa, kita beritahulah dosa."

"Tapi, duit RM1500 tu tetap saya ambil. Lepas tu saya cakaplah kepada datin-datin tu; 'maafkan saya datin. Saya dah tak boleh berkuliah di sini kerana rosak hati saya datin. Datin semua carilah ustaz lain, yang mengajar agama ikut telunjuk datin".

----------------------------------

Banyak benda yang saya tertarik dengan cerita ustaz ini. Pertama, tentang prinsip. Yang betul, kita cakap betul walaupun orang tak suka, walaupun orang benci. Yang salah, kita cakap sahaja salah. Tak perlu nak dicucuk hidung, nak ditungggang-tunggang.

Kedua, saya tertarik dengan ucapan kedua ustaz itu. "Duit RM 1500 tu tetap saya ambil. Dah orang bagi, ambil sahajalah." Kenapa ustaz itu ambil wang tadi, sedangkan dia tak berkenan dengan datin-datin yang memilih dalam beragama?

Kerana saya nampak, bahawa duit sebenarnya ialah satu elemen yang penting dalam agama. Tanpa duit, dakwah pun tumpul. Jadi, ustaz tadi... bila dia mengambil RM 1500, upahnya berceramah... dapatlah dia gunakan amaun yang besar tadi untuk memperbaiki kehidupannya, dan juga memperbaiki masyarakat. Wang yang diberi, dia gunakan sebagai satu lagi bentuk dakwah, selain dengan dakwah lisannya.

Allah berinya potensi dan kelebihan dalam memberi ucapan umum. Sedang setiap kelebihan manusia kan bervariasi.
---------------------------------------------

Saya juga melihat wang sebagai elemen yang penting. Penting; dalam meneruskan kelansungan hidup, ibadah, dan dakwah.

Dan ini juga ialah salah satu sebab saya menulis novel. Baik Transit Cinta, mahupun Dia Yang Kunikahi; kedua-dua saya tulis kerana dakwah. Kerana saya cintakan dakwah, tetapi saya tidak ada sesuatu apapun yang boleh saya laburkan untuk jalan ini, melainkan sedikit kebijaksanaan dalam mengarang cerita!

Maka, terlahirlah blog ini, dan terlahirlah dua novel saya.

Orang bertanya, "Kalau novel tu untuk dakwah, kenapa tak beri free sahaja?"

Maka, situasi saya sama dengan situasi ustaz tadi. "Kenapa nak ambil upah bila berceramah?"

Jawabnya, kerana apa-apa yang kami terima bukan untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk jalan dakwah ini juga.

Dahulu, blog saya pernah diletakkan iklan nuffnang. Lama jugalah, sehingga ada orang tegur: "Iqbal, blog awak islamik, tetapi ada iklan-iklan yang berasaskan produk yahudi (nestle), dan ada gambar-gambar seksi (iklan pusat peranginan). Jadi saya fikir, tak patut untuk blog dakwah dan blog islam turut sama mempromosikan benda-benda begini."

Saya terima cadangan beliau. Saya hentikan iklan. Tapi tak pernah orang nak tahu mengapa saya pasang iklan nuffnang. Allah sebagai saksi- Saya mahu wang yang diterima, digunakan untuk agama ini. Saya dapat sedikit sahaja; lebih kurang RM82. Dan syukur, duit kita (hasil pageview dan klik anda pada iklan), telah saya lorongkan kepada pembinaan sebuah sekolah agama (atau madrasah, saya sendiri tak ingat) dan duit itu, yang syubhah, kita gunakan untuk binaan-binaan yang ada hubung kait dengan maslahat awam (contoh; tandas atau jalan raya di sekolah atau madrasah tadi).

Bab rezeki, saya rasa saya dah cukup. Saya tak memerlukan duit nuffnang, sampaikan saya nak anggap duit itu sebagai sumber rezeki saya pula! Itulah yang saya hairan dengan masyarakat kita- katanya mahu islam tertegak, tetapi tak ada sumbangan pun pada agama ini. Disaat para mudir menyeru, "Kami sedang membina maahad tahfiz di bla...bla...bla... jadi kami mohon sumbangan daripada tuan-tuan untuk kita sama-sama membantu perjuangan islam bla...bla..bla..."

Tapi kita sedekah berapa? RM1. Bukan saya nak mempertikai, tetapi kenapa untuk agama, kita sumbangkan 'tahi kuku' tetapi untuk kepentingan diri sendiri, kita menunjal ke awan?

Itu satu.

Seperkara, memang kalau saya kaya... saya akan hadiahkan setiap seorang yang saya rasa perlu, novel-novel saya. Ya! Saya akan beri percuma. Tetapi saya tak kaya. Saya tak mampu nak beri semua. Sebab itu saya suruh anda beli.

"Tapi nanti kita kayakan syarikat, bukannya akan untungkan agama pun!"

Saya tegaskan disini; bahawa setiap kali anda membeli buku-buku saya, 7.5% daripada harga buku anda (harga semenanjung Malaysia), ialah royalti bagi saya. Kiranya, jika anda membeli satu naskah novel DYK, saya mendapat kurang lebih RM 1.425 sen (atau mudah kira, RM1.50) dan jika anda membeli satu naskah Transit Cinta, saya juga akan mendapat RM1.50 juga bagi setiap naskah. Banyak?

Tak banyak. Sedikit.

"Jadi sebab tu kami tak nak beli, sebab kalau Iqbal guna duit royalti untuk dakwah pun, cuma RM1.50 sahaja daripada wang kami tu yang digunakan untuk dakwah. Baik kami gunakan untuk benda lain."

Lihat cara orang 'miskin' berfikir. Melihat kepada sesuatu yang dekat. Baiklah, saya akan jernihkan kekeruhan ini. Mohon kita berlapang dada.

Pertama, inilah sebabnya saya menulis untuk JS Adiwarna. Istimewanya syarikat ini, kami tidak mengkayakan boss-boss syarikat hingga ada yang bergelar Datuk, Datin, atau apa-apa. Syarikat Jemari Seni, dan sekutunya, JS Adiwarna (yang saya sedang menulis dengannya sekarang) ialah salah satu syarikat penerbitan yang berbakti kepada masyarakat. Salah satu program kami ialah, "Sayang nak buku" yang mana kami akan pilih beberapa sekolah yang kami kira layak untuk kami sumbangkan buku-buku kami. Kerana itu, ada buku-buku kami yang boleh ditemui di kutubkhanah sekolah, kerana bagi kami, pemilihan bahan bacaan yang berkualiti kepada generasi muda adalah sangat penting.

Dan pepatah arab ada berkata, "Hanya orang yang memiliki sahaja yang mampu memberi." Nampak hubung kaitnya?

Saya juga ialah penulis jenis kedua- yang menulis untuk menyampaikan mesej dan dalam masa yang sama, meraih sedikit royalti. Saya boleh sahaja menulis dengan syarikat X, kerana syarikat X ialah syarikat buku yang tersohor di negara kita ini! Paling bayak di gedung buku! Boleh sahaja, tapi saya yang tak hendak. Kenapa? Kerana saya tak nak kayakan Datuk X. Saya nak memberi kepada masyarakat, bukan kepada individu!

Saya sebenarnya terkilan bila orang duk minta buku free sahaja. Terkilan tapi saya tak zahirkan (sampailah malam ini). Apa kalian kira saya menulis sehari? Saya tak buat rujukan? Saya tak penat, tak lelah? Ingat mudahkah mahu kaitkan nas-nas agama dengan situasi yang saya reka? Tak mudah. Kerana tak mudahlah saya jadi pasif dalam bab mahu mengkritik karya orang. Sebab saya sendiri dah merasa peritnya, maka saya tahu juga perit hati kita bila hasil kerja kita dikritik- untuk menjatuhkan!

Kritikan membina ialah satu hal yang lain.

Saya, saya tak mampu untuk berceramah... untuk mendatangi pintu ke pintu... tapi saya cuma mampu menulis. Harapan saya besar di sebalik karya-karya saya: untuk kembali merubah cara kita memandang agama.

Saya tak tahu berapa jauh karya saya boleh pergi, tetapi saya cuma tahu satu perkata- saya memerlukan sokongan kalian!

Jangan berkira sangat untuk beli buku-buku saya. Anda tak mengkayakan saya pun. Anda juga tak mengkayakan syarikat yang menerbitkan buku-buku saya, JS Adiwarna. Mereka cuma ambil cukup-cukup makan sahaja untuk teruskan hidup, yang mana pada akhirnya, disumbangkan kembali kepada masyarakat.

Simbiosis. Sinergi.

Kita perlu ingat, manusia itu sifat dan minatnya tak sama. Ada suka kopi, ada suka teh. Ada suka strawberry, ada suka ceri. Tapi yang pasti, kita semua ada titik persamaan. Salah satunya ialah minat yang sama; iaitu novel. Dan perlu diingatkan juga, bukan semua perkara boleh kita sampaikan dalam bentuk tulisan ilmiah. Ada beberapa situasi dan keadaan, benda-benda ilmiah ini tersangat berat dan sukar dihadam oleh akal kita yang dangkal ini. Jadi, ia memerlukan contoh. Dan untuk contoh itu hadir, kita tak boleh menggadaikan prinsip agama dengan cara melakonkan di layar perak. Tidak.

Mungkin mesej sampai jika ada lakonan atau pementasan, tapi disana, agama kita tergadai. Ada adengan buka aurat, ada adengan pegang tangan, dan lain-lain. Tetapi jika ia disusun dalam kisah yang memikat, mengikut acuan imaginasi penulis, dengan izin Allah, mesej akan sampai dengan jelas. Kali ini, ia terus memukul tembok hati!

Sekali lagi, belilah. Saya memang tak kaya mana tapi saya tak kebulur dengan duit royalti. Cuma saya memandang tinggi pada nilai-nilai yang saya cuba terap dan perjuangkan dalam karya saya. Mesej-mesej saya dan pesan-pesan saya... segalanya adalah lebih bernilai daripada sekeping cek yang diatasnya tertera nama saya.

Jika anda berat nak membaca, apa salahnya belikan untuk adik-adik anda, sepupu-sepupu anda, atau kawan-kawan anda?

Kita boleh beli macam-macam untuk anak-anak kita. Kita hadiahkan benda-benda mahal, tapi kadangkala tidak bermanfaat; tidak ada untung akhirat, bahkan merosakkan pula anak-anak kita. Apa salahnya kita ubah tradisi? Kita beri buku?

Tapi perlu diingat- bagi remaja yang jauh dengan agama, agak mustahil mereka mahu mencapai buku agama, tetapi novel tarbiyyah yang berselindung di balik 'cover' cinta, insya-Allah ia mampu menarik kembali mereka!

Saya mahu 'menyerang pemikiran' anak-anak kita, sebagaimana kita telah biarkan Yahudi telah menyerang pemikiran anak-anak kita!

Tapi saya perlukan kalian. Kita ubah adat kita.
Wake up!
              
Previous
Next Post »
8 Komentar
avatar

tu diaaa. si penulis sudah menulis~

sabarlah ye. orang nak cakap apa pun, biarlah, janji kitorang semua still ada menyokong dari tepi belakang dan semua arah. hehe

eh komen ni macam takde kena mengena lagi je =.=

Balas
avatar

assalamualaikum....
aneka rasa yang terselit dalam setiap ayat yang tertulis...walaupun saya bukan penulis seperti En. Penulis,saya mengerti penat lelah seorang penulis untuk melahirkan sebuah karya...saya doakan En. penulis sentiasa dipermudahkan jalan untuk berdakwah @ menyerang pemikiran generasi kini... :) insyaAllah!!!

Balas
avatar

setuju dengan saudara iqbal.bila sesama kita, boleh pulak nak mintak free...sedangkan melalui pembelian tu, kita akan dapat bantu sahabat2 kta...bagus jugak terang begini, mudah-mudahan mereka akan faham.. ^_^

Balas
avatar

salam ziarah...

bagus kupasan dan cerita anda...

=)

Balas
avatar

iqbal, lama betul ameenmuslim berehat dari blogging. kenapa?

Balas
avatar

Memang mudah utk mengkritik namun, payah utk menerima kritikan itu... Banyakkan bersabar bila dikritik...
'If people are trying to bring you DOWN it only means that you are above them'... sedikit kata2 semangat untuk saudara.. =D

Balas
avatar

ya! sama sama kita!

'menyerang pemikiran' anak-anak kita,


!!

Balas
avatar

wang bukan lah segalanya.. tapi kebanyakan benda perlukan wang..
masyarakat perlu buka minda dalam soal hal ini...

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443