Ilmu: Sejauh mana ia bermanfaat?

Picture from deviantART.
Sudah banyak kali saya diminta untuk menulis tentang isu ini. Saya keberatan, kerana jika saya menulis juga, bermakna saya seakan-akan sedang menyeret batang krayon ke dahi saya. Jika jemari saya berkata-kata juga, bermakna ia sedang menghujankan partikel-partikel air liur ke udara, di mana akhirnya ia membasahi wajah hina ini sendiri juga. Memang, bila berbicara dengan lebar berkenaan dengan subjek ini, saya takkan mampu untuk lari daripada menunding jari ke muka sendiri, walau sejauh manapun saya cuba larikan kenyataan itu.

Tapi, adalah ia menjadi suatu yang berganda-ganda manfaatnya jika jiwa kecil kita berdendum dengan kata-kata, "Damn! Mamat ni tengah sindir aku ke?" kerana kita risau, jika nuansa sebegitu, bening... ia akan bertukar menjadi satu rintihan, "Ya Tuhan kami. Sungguh! Kami sudah menyesal. Maka izinkan kami pulang semula ke atas dunia, untuk kami beramal dengan apa-apa yang kami ketahui". Tapi kala itu, dunia sudah diselimutkan. Tiada jalan dua hala.

Baik. Pertamanya, molek jika kita meneliti apa maksud ilmu itu sendiri. Imam Ghazali, dalam kitabnya yang tersohor, Ihya Ulumuddin, menjelaskan bahwa definasi sebenar ilmu ialah apa-apa yang membawa manusia untuk dekat kepada Allah Jalla wa A'la. Ini bertepatan dengan satu firman Allah;

Di antara hamba-hamba Allah yang takut kepada-Nya hanyalah para ulama (Fatir; 28)

Ilmu, segalanya berasal daripada Allah. Kerana Allah ialah Al-a'lim. Kerana itulah, Allah memperingatkan kita kepada sebuat hakikat, 

Sesungguhnya hanya kepada Allah ilmu tentang hari kiamat; dan Dia menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui dengan jelas akan apa yang akan dikerjakannya esok. Dan tidak ada seseorang pun yang akan mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Mengenal (Luqman; 34)

Kerana ilmu, setiap urat bicaranya ialah berlegar dalam pengetahuan Allah, maka sewajarnya manusia yang meminjam lalu menggunakan ilmu itu juga perlu mengurusnya dengan gugusan yang dikehendaki oleh tuan punya ilmu itu- Allah!

Tapi yang berlaku, ialah sebaliknya. Malang, bahkan tak keterlanjuran jika saya katakan... terlalu malang bagi umat islam, kerana ramai antara kita yang memperagakan ilmu yang dimiliki sebagai satu pakaian kemegahan semata-mata. Sedangkan, ia tidak menjadi benang-benang taqwa, yang mana benang inilah yang akan menjadikan libasun taqwa... pakain taqwa. Allah Yang Maha Bijaksana, di dalam nota-nota cinta-Nya, menitipkan kepada semua bahwa taqwa ialah satu pakaian. Sebagaimana yang kita tahu, pakaian ialah benda yang melindungi tubuh badan kita. Itu fungsi utamanya, sedang estetikanya, pakain berfungsi untuk mengindah dan mencantikkan kita. Nah! Begitulah seharusnya ilmu, kerana ilmu ialah sumber ketaqwaan!

Orang yang berilmu, ada bermacam kelompok. Ada yang dominan tapi ada juga yang terpinggir. Terasing. Terpinggir, kerana golongan ini ialah golongan yang tidak menonjolkan diri. Kerana mahu menjaga satu wasiat nabawi berkenaan dengan 'zuhud', mereka menidakkan kepada masyarakat: Aku perlu jujur dengan ilmu!

Adapun, ada satu golongan itu, mendapat tempat yang istimewa di dalam satu pertubuhan, satu institusi, bahkan satu negara, kerana 'kebijaksanaa' dia mendatangkan nas-nas agama untuk menghitamkan suatu yang putih, dan memutihkan suatu yang hitam! Luar biasa!

"Apabila engkau selesai daripada mencari ilmu yang bermanfaat dan selesai daripada memperbaiki dirimu pada zahir dan batin...", kata Imam Ghazali dalam Bidayatul Hidayah tulisannya, "...dan jika masih ada baki daripada waktumu, maka tidak mengapa engkau gunakan untuk menuntut ilmu mazhab (Ilmu Masail Khilafi) supaya engkau dapat meneliti cabang-cabang dalam mazhab feqah dan permasalahan yang timbul diwaktu engkau beribadat, supaya engkau mengetahui jalan tengah di antara segala permasalahan yang diperselisihkan oleh orang ramai ketika mereka sedang dikuasai hawa nafsu di dalam pertengkaran mereka. Itupun selepas kamu menuntut ilmu yang fardu kifayah. Tetapi...", Imam Ghazali menegaskan, "...tetapi, jika nafsumu seringkali mendorongmu untuk meninggalkan bacaan wirid dan zikir yang telah kami sebutkan (dalam kitab ini- Bidayatul Hidayah), dan merasa berat untuk melaksanakannya, maka ketahuilah bahwa syaitan telah berjaya mempermainkan engkau dan berjaya menanamkan dalam hatimu kecintaan kepada harta benda dan pangkat"

Masya-Allah! Betapa Imam Ghazali, runsing dengan keruncingan iman kita. Sebagai orang tua yang mahu melihat anak-anaknya berjaya, Imam Ghazali sudah awal-awal lagi memberi amaran kepada kita tentang onar yang bakal dicipta oleh hati manusia yang bersimpang-siur, tanpa keimanan yang jelas. Mereka menuntut ilmu, tapi kaki mereka, mata mereka, otak mereka, bahkan hati mereka, dikawal oleh nafsu! 

Kerana itu, adalah suatu yang sangat biasa jika kita melihat, seseorang itu boleh belajar ilmu yang hebat-hebat, tetapi untuk berzikir yang mudah-mudah, dia tak mampu. Akhirnya, ilmu yang ditimbanya, digunakan untuk mencantas orang lain. Ilmu yang dipikulnya, tidak lagi membuatkannya mulia... tetapi membuatkannya menjadi mirip kepada iblis. Sombong!

Saudaraku, ketahuilah bahwa sombong itu ialah bilamana kita meremehkan kebenaran dan kita merendah-rendahkan orang lain.

Itulah penyakit orang alim. Ustaz Zahazan di ceramahnya dalam stesen radio IKIM seringkali berpesan kepada kita bahwa ego, takabbur dan sombong, terlalu mudah untuk terbias kepada jiwa orang berilmu. Mengapa? Kerana ilmu itu membuatnya berasa besar. Kerana ilmu itu membuatnya berasa mulia. Kerana ilmu itu membuatnya berasa, "Aku betul!"

Sedangkan, ilmu itu dirapatkan oleh Allah dengan zikir. 

Dan tanyalah kepada ahli zikr, jika kamu tidak mengetahui (Al-anbiya; 7)

Satu hubungan yang sangat istimewa dapat kita lihat, antara ilmu dan zikir kerna dalam ayat itu, ahli zikr yang digambarkan oleh Allah itu sebenarnya merujuk kepada ahli ilmu. Orang-orang yang punya ilmu, yang dianugerahkan dengan ilmu, dan yang dimuliakan oleh Allah, dengan ilmunya.

...dan nescaya Allah akan mengangkat darjat orang yang beriman di antaramu, dan orang yang berilmu, beberapa darjat. (al-Mujadilah; 11)

Orang berilmu ialah orang mulia. Tetapi, ada yang hanya mulia di mata manusia, tapi hina di kaca mata Yang Maha Pencipta. Siapa? 

Maafkan saya. Sebenarnya, adalah tidak layak untuk saya mengatakan 'dia itu hina. Dia itu keji' kerana saya takut, saya juga hina dan keji. Tetapi memandangkan ada sandaran daripada agama ini, maka saya petik satu watak yang kekal hidup dalam kanvas sejarah, potret yang mengajarkan kita agar memaknakan ilmu yang Allah anugerahkan dengan cara yang benar.

Lelaki itu namanya Bal'am. Peribadinya diceritakan dengan detail, sebagaimana Bal'am Bin Ba'ura' itu, walinya Allah. Lelaki yang dikasihi Allah. Disayangi Tuhan. Doanya, Allah mustajabkan, sesuai dengan apa yang kita pelajari dalam hadis 40 Imam Nawawi. 

Kerana penduduk kampungnya semuanya kufur, maka Nabi Musa dan pengikutnya mahu memerangi kaum yang kufur ini. Sudah tentu, bukannya Bal'am kerana lelaki itu soleh. Ketakutan, lantas penduduk kampung itu meminta untuk Bal'am mendoakan agar Nabi Musa dan legasi dakwahnya tersesat di gurunan pasir, melilau dan merayau. Pada peringkat awalnya, sebagai orang soleh, Bal'am enggan untuk mendoakan yang buruk sebegitu.

Tetapi selepas dipujuk rayu hingga dalam riwayat yang lain, dipergunakan isterinya untuk menggodanya, memujuknya, dan merayu kepadanya, akhirnya Bal'am terjelupuk juga. Ternyata watak kewalian juga boleh terbinasa kerana seorang wanita. Ah, itulah ujiannya, dan buat lelaki itu, dia kandas. Ilmunya dan kewarakannya tak menjaminkan kesejahteraan imannya.

Lalu, Nabi Musa dan pengikutnya pun tersesat. Subhallah. Betapa Allah makbulkan doa Bal'am, hingga para ahli iman itu tersesat selama 40 tahun lamanya!

Tetapi, kerana ilmu dan setiap anugerah itu digunakan dengan cara yang songsang, maka... nah!

Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika Engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir. (Al-A'raf; 176)

Bal'am, seorang wali pada awalnya, ditarik imannya dan dimatikannya dalam keadaan sebagitu.

Ini mengingatkan saya kepada satu lagi ayat al-Quran, sebagaimana yang seringkali kita baca, kita bincang, dan kita kupas. Satu ayat yang sudah sangat dekat dengan bibir kita. Sudah sangat akrab dengan kita. 

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim; 7)

Saudaraku, sungguh ilmu itu ialah anugerah. Ia bukan suatu yang datang dengan hukum 'mesti'. Tidak. Adi Putra, kanak-kanak itu pernahkah meminta semasa dia kanak-kanak, untuk menjadi genius matematik? Mungkin dia akan jawab tidak, dan memang seharusnya itu jawapannya.

Kita, yang berusaha bersungguh-sungguh untuk menguasai satu-satu cabang ilmu. Adakah segalanya dapat kita kuasai? Tidak. Tidak semua yang ada dalam buku, ada dalam otak. Tidak semua yang ada dalam nota, ada dalam memori. Kerana ilmu, ialah satu pemberian yang diagih-agih sesuai dengan usaha kita juga dengan rencana dari-Nya.

Mungkin, yalah... mungkin saja, kita belum puas dengan kisah Bal'am. Kata hati kecil, "Ah, dia itulah wali. Belum tentu alim. Kan abid dengan alim, beza-beza".

Jika begitu, apa kata kita menyelak sekali lagi tirai zaman dan kembali kepada lorong masa sezaman Nabi Musa dan lelaki itu, Musa Samiri.

Musa Samiri ialah orang yang bijaksana daripada pengikut Nabi Musa. Dia ialah orang terhormat kerana kononnya, dia dijaga oleh Jibril A.S. Tetapi, sebijak-bijak beliau, dialah bapa kekafiran kaumnya, bilamana dia mencipta patung lembu yang mengeluarkan bunyi lalu dengannya, ia disembah oleh para pengikut Nabi Musa, semasa Nabi Musa bertemu dengan Allah. Kisah ini mahsyur, dimana kita tahu pada hujung-hujung cerita, Nabi Musa pulang dan berang melihat kefasadan yang berlaku dan dia menarik janggut saudaranya Nabi Harun yang diamanahkan untuk menjaga kesejahteraan akidah umat itu.

Buntu. Entah bahasa apa lagikah yang paling tulen, yang boleh saya gambarkan betapa buruknya dan tercelanya golongan manusia yang berilmu tapi tidak mengaplikasikan ilmu. Lebih menjadi nanah, bilamana ilmu-ilmu itu diurai urat-uratnya satu per satu, menjadi perisai diri; menepis segala kewajipan dan menjadi magnet yang menarik segala kejahatan.

Malang sekali.

Adalah tidak keterlaluan jika saya ibaratkan orang begini dengan sifat orang kafir Quraisy. Tenang! Tenang! Saya tidak menuduh kita kafir. Sudah tentu tidak. Nauzubillah. Tapi, jika kita bermain-main dengan ilmu yang ditanam dalam pendar jiwa ini, tanpa seinci piston tenaga ini digerakkan untuk merealisasi tuntutan-tuntutan ilmu itu, maka....


Kafir Quraisyh, mengapa mereka menyembah patung berhala? Adakah kata mereka, patung-patung bisu itu Tuhan? Adakah kata mereka, Allah itu tiada?

Mereka percaya, Allah wujud. Mereka percaya, Muhammad itu Rasul-Nya. Mereka bahkan yakin, patung sembahan mereka itu bisu. Statik. Objek pegun!

Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik). (Luqman; 21)

Mereka tahu, ada Allah sebagai Tuhan sebenar. Tetapi mengapa masih mereka perlukan para patung-patung bisu itu?

Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya" (Az-Zumar; 3)

Mereka, ada pengetahuan tentang keesaan Allah. Kebenaran atas apa yang dibawakan oleh Nabi Muhammad. Mereka tahu. Mereka terima. Tetapi, syahwat mereka meronta-ronta meminta dipuaskan. Perut mereka meraung-raung minta dikenanyangkan!

Lalu, kebatilan juga yang dipilih sedangkan kebenaran sudah disertakan, sejelas-jelas. Seizin-Nya.

Allahu rabbi.

Kita, adakah kita manusia yang dihancurkan itu?

Ada ilmu, tetapi menunggu.
Ada ilmu, tetapi statik.
Ada ilmu, tetapi menjadi pedang yang memecah jamaah.
Ada ilmu, tetapi menjadi perisai yang memelihara mungkar.
Ada ilmu, tetapi menjadi asbab kepada kemunafikan!

Saudaraku, takutlah kita kepada Allah. Setiap ilmu yang Allah berikan kepada kita, by hook or by crook, perlu kita cuba warnakan dalam tindakan. Ilmu ialah cahaya, sedang dalam prisma cahaya itu, wujud tujuh warna cinta yang kita gelar sebagai pelangi. Kesemuanya saling memberi, saling menerima. Kesemuanya saling memancar, menceriakan jiwa manusiawi.

Fahamilah, bahwa ilmu ibarat air yang jernih. Jika dibiarkan hanya bertakung tanpa mengalir, yang jernih akan bertukar busuk kelama-lamaan. Yang cerah akan bertukar hitam, kelama-lamaan! Begitulah ilmu. Jika ilmu, dikafankan, dimasukkan dalam keranda memori, maka ia akan membusukkan bukan sekadar peribadi, tetapi juga alam kelilingnya.

Lihatlah sendiri. Betapa ramainya orang berilmu, tetapi berapa ramai pula orang yang bermanfaat kepada orang lain?

Sungguh, merpati ini tidak akan terbang kepada siapa-siapa kerana penulis surat itu tidak menitipkan secara jelas, jiwa siapakah yang perlu dipukul. Sebaliknya, jika rasa terpukul, maka segera mengalihkan punggung yang berlemak kerana sudah lama berenak-enak dengan kesaratan ilmu, tapi kering dengan penghayatan.

Setiap ilmu ialah nikmat. Jika kita tidak mahu bersyukur, Allah dengan izin-Nya, boleh menambah dan boleh mengurangkan, sesukaNya, tetapi satu amaran keras: Inna azaabi lasyadid! 

Salam Ramadhan, sidang pembaca Bayyinat. Moga kita akan keluar sebagai salah satu produk taqwa. Insya-Allah!
     
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

ilmu tanpa amal umpama kopi tanpa madu~kata ustaz saya..

ilmu 2 perlu dihayati.jika tak itu yang mendorong kepada salahnya menggunakan ilmu..kemudian baru diamalkan..

cth mcm dkt fb:stgh org semua benda dy nk share,,bca xpon..terutama yg panjang berjela-jela..mcm mna ilmu nk bertambah?mcm mna nk hayati ilmu 2?kemudian mula membuat spekulasi yg betol dan menyebarkan perkara yang salah..

:)

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443