Menjemput bidadari.

Sesiapa yang merenungi pergerakan alam ini, pasti akan menemukan hakikat kekuasaan Allah S.W.T yang padanya, tiada satu bahasa pun yang dapat menjelaskan betapa hebatnya Tuhan yang memiliki langit, bumi dan segala yang di antara duanya.

Salah satu irama alam, yang ritmanya lirih dan rapi, ialah penciptaan makhluk-makhlukNya yang berpapasan dan berpasangan. Berpasangan, pada pandangan orang yang tidak meniliti, tidak akan membawanya kepada suatu yang lebih dalam daripada hanya sekadar 'kahwin dan membiak', tetapi jika kita cuba merenungi, kita akan melihat betapa berseninya Allah dalam melestarikan generasi manusia.

Yang mati, mereput. Yang lahir, membesar.

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. 
(Rum; 21)

Jika bukan kerana kita punya seorang ibu dan seorang bapa, kita takkan ada di layar kehidupan ini. Sekiranya kedua orang tua kita, dua-duanya ibu, maka mengikut hukum alam, kita akan kekal dalam bentuk cecair. Begitu juga jika kedua-duanya ialah bapa. Kekal kita dalam bentuk cecair. Tapi kerana atas talian dan jambangan kasih sayang antara dua entiti manusia bernama lelaki dan wanita itu, maka secara berperingkat, kita mengintai alam dunia. Kita, satu bangsa yang sebelum ini, tidak langsung dikenali, akhirnya sudah mula dikenali sesudah dipakaikan dengan gelaran kemuliaan- manusia.

Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang ia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut? (Al-Insan; 1)

Bersyukur kita kepada Allah kerana kita dijadikan sebagai satu makhluk yang dilahirkan daripada gugusan cinta; yang padanya, ada amanah yang saling merantai, antara ayahanda yang tegas memimpin, ibunda yang lembut membantu, dan anakanda yang taat mengikut. Satu keluara yang bahagia, asalnya ialah satu individu yang 'tumbuh' atas tanah masa.

Satu ketika itu, lelaki yang kita panggil sebagai 'abi' ialah seorang pemuda biasa. Satu ketika itu, seorang gadis yang kita panggil sebagai 'umi', juga ialah seorang wanita biasa. Tapi hari ini, mereka ialah orang luar biasa pada kita. Masya-Allah!

Jadi, bagaimana dua individu yang berasingan, boleh menjadi dua indvidu yang bersamaan? Juga, bagaimana dua individu yang biasa, boleh menjadi dua individu yang luar biasa?

Jawapnya, kesepekatan dan keharmonian ini lahir melalui satu institusi yang dimanakan sebagai institusi kekeluargaan.

Jodoh dan perkahwinan; tanah subur di mana kita bercucuk tanam.

Soal jodoh dan nikah, ternyata sudah menjadi satu isu yang hangat diperdebat oleh tokoh agama dan tak lupa juga, tokoh liberalisma agama. Salah satu ialah haq dan salah satu ialah batil. Kita tolak liberalisma dan sekularisma agama, hingga yang berdiri dalam hati kita ialah pilar yang bersandar kepada syariat.

Begitulah, soal jodoh bertempik pada langit pemikiran.

Kita ada bermacam cara untuk menarik bidadari dari kaki langit. Kita ada pelbagai pengalaman daripada drama yang dimaikan orang sekeliling kita, tentang cara mereka mengintai bidadari. Ada pelbagai cara. Tapi yang mana satukah cara yang dipertontonkan oleh generasi Sahabat, dan juga generasi Salafussoleh?

Ya. Kita mengakui bahwa jodoh ialah suatu perkara yang sudah ditetapkan semenjak kita lahir lagi. Kerana itu, lipatan sejarah menunjukkan bahwa ada manusia yang menukar status bujang pada usia yang muda. Ramai pula yang di usia pertengahan tapi ada juga yang kekal bujang sehingga di usia senja, bahkan tidak kurang pula, ada yang meninggal dunia tanpa sempat bernikah. Ini adalah kerana soal jodoh ialah satu sisi daripada kiub qada' dan qadar Allah taala.

Tapi yang menjadi masalah, ialah adakah dengan kita menerima hakikat yang jodoh manusia ialah satu sisi daripada skrip-skirp kehidupan yang dikarang oleh Allah, maka kita tidak perlu mencarinya?

Jika pemikiran kita sebegitu, maknanya kita sudah salah. Jodoh dan rezeki, saling merantai. Sebagaimana kita mencari rezeki, seharusnya begitulah kita mencari jodoh. Sebutir beras, dia takkan menjadi nasi jika kita tidak memasaknya. Sepinggan nasi, dia takkan menjadi makanan kita jika kita hanya merenungnya. Tanpa memakannya, maka kita dan lapar, takkan berpisah. Mahu atau tidak, kita perlu berusaha untuk mengunyah dan menelan. Kemudian barulah kata kerja 'makan' digunakan. 

Begitulah perkahwinan. Jika ada seorang lelaki dan seorang perempuan, antara keduanya tidak ada apa-apa jika tiada perbuatan yang namanya 'taaruf' dan 'nikah'. Selepas kita nikah, barulah kita akan menerbitkan kata kerja 'sayang-menyayangi hingga ke syurga'. Jika tanpa pernikahan, kasih sayang itu akan tetap kekal sebagai satu kata nama. Tiada perbuatan yang mencetus kepada nyalaan kelembutan kasih dan sayang itu.

Jadi, kita maklum bahwa jodoh, walaupun ia ketetapan, tapi ia tetap perlu diusahakan. Soalnya sekarang, usaha yang bagaimanakah, yang bergantungan di bawah pilar islam yang satu itu?

Kita tendang cara kelompok liberalisma. Kita juga sepak keluar, cara puak sekularisma. Kita hanya gunakan cara yang benar- cara islam.

Dalam agama ini, Rasulullah sebagai murabbi agung, telah mengajarkan manusia akan empat ciri kemanusiaan yang perlu diperhatikan di saat mahu memilih calon bidadari. Pertama, pakaian agamanya. Kedua, kecantikan. Ketiga, keturunannya dan akhir, hartanya. Seorang sahabat pernah dengan tegasnya menyatakan bahwa dia hanya akan memandang kepada faktor pertama; agama.

Dia meminjam kata-kata Rasulullah, yang pilihan manusia yang beragama ialah pilihan yang paling baik. Keberatan nilai 'baik' itu menjadi satu kosmetik yang mencantikkan calon bidadari itu. Tapi hakikatnya, semuanya berkadar terus antara baik, cantik, keturunan dan harta. Hanyalah agama itu, tingkatnya tertinggi.

Jodoh ialah pakaian cinta. Jika tiada cinta, maka rumah tangga akan rapuh. Cinta ialah peranan hati, yang mendapat input daripada mata. Manusia yang hanya melihat kepada faktor agama, dan membutakan matanya daripada melihat kepada faktor kecantikan, sebenarnya ialah golongan yang mendustai sunnah.

Sahabat bernama Jabir, saat menyatakan keinginannya untuk bernikah, terus sahaja ditanyakan samada beliau sudah melihat calon isterinya atau tidak. Begitu juga dengan sahabat-sahabat yang lain. Untuk urusan pra-pernikahan, keharaman melihat wanita tanpa urusan terangkat, dan ditukar hukumnya menjadi harus.

Harus untuk melihat, sekadar pada rupa dan tapak tangan. Mengapa? Kerana tujuannya, agar timbul gejolak rasa suka, senang, tenang, dan gembira. Biar ada debarnya. Biar ada, suspennya! 

Bimbang-bimbang, jika kita wara' tanpa tempatnya, kita tak akan mampu untuk menundukkan mata lahiriah dan mata hati kita, hanya kerana alasan, 'isteri aku tak cantik!'

Jadi sahabat, ketahuilah bahwa agama memang penting tapi rupa paras, keturunan yang baik, sihat serta terpuji dan juga harta serta kedudukan sosial, bukannya tidak penting.

Selepas itu, kita lihat pula bagaimana Rasulullah berinteraksi dengan sahabat Baginda yang nanar kerana cinta. Lihat bagaimana Salman dan Abu Darda' mengepisodkan satu pengajaran cinta kepada kita.

Salman r.a, sebagaimana sahabat yang lain, juga jatuh cinta. Dia mengambil keputusan untuk menikahi gadis yang diminatinya itu. Lantas, dia meminta Abu Darda' yang merupakan sahabat baiknya untuk menjadi tukang bicara. Lalu, berangkatlah kedua mereka ke rumah bapa gadis itu. Di rumah bapa gadis itu, Abu Dara' yang memikul amanah sebagai tukang bicara, mula melemparkan jaring kata-kata.

"Sebagaimana yang kita tahu, Salman ialah salah seorang sahabat Rasulullah yang utama", mukaddimahnya terus sahaja kepada sosok Rasulullah.

"Sahabatku ini berkenan dengan anak gadismu dan dia ingin memperisterikan anak gadismu. Atas kiraanmu, bagaimana?", tanya Abu Darda' kepada bapa gadis itu.

Sebagai seorang lelaki soleh, bapa lelaki tadi jelas gembira atas lamaran daripada seorang sahabat yang utama di sisi Rasulullah, untuk anak gadisnya. Tapi tanpa terburu-buru, dia berkata, "Izinkan aku bertanyakan pendapat anak gadisku".

Lalu selepas meminta pandangan anak gadisnya, lelaki tadi menemui Abu Darda' dan Salman, lalu menyampaikan berita dari hati gadis; "Maaf, Salman. Anak gadisku tidak bersedia untukmu tetapi jika Abu Darda' juga punya hajat yang sama, maka anak gadisku berbesar hati untuk itu"

Salman menangis serta-merta. Kecewa? Ah, tidak. Sebaliknya, dia menangis kerana gembira. Walau pinangannya ditolak, dia nyata masih juga gembira kerana gadis itu meminati dan menyukai Abu Darda' lalu dia dengan bersungguh-sungguh, berkata kepada Abu Darda', temannya yang paling dia cintai;

"Ambillah segala persiapan yang telah aku siapkan ini dan jadikanlah ianya sebagai mahar dan kegunaan untuk pernikahanmu".

Masya-Allah. Hebatnya hasil tarbiyah Rasulullah, hingga para sahabat bukan hanya faham syariat dalam bercinta tapi juga faham hakikat cinta itu; 'cinta, tak semestinya memiliki!'.

Kisah dua sahabat karib ini langsung memberi kita satu pengajaran besar, bahwa usaha untuk menjemput bidadari haruslah seperti ini;

1- Persiapan.
2- Jumpa wali.

Siap, ialah seperti Salman yang dalam aspek dunia dan semestinya, aspek agama. Hari ini, ada yang sudah cukup harta, tapi tak cukup ilmu agama. Ada pula, duit tak cukup, tapi ilmu agama insya-Allah ada.

Untuk orang begitu, kita sarankan agar mereka bersabar. Perkahwinan ialah satu tempoh yang nikmatnya banyak, tapi ujiannya juga banyak. Jika tiada kewangan yang kukuh, kita risau kita akan pincang dalam meniti hari-hari bersama 'amanah' daripada Allah ini. Juga, jika ilmu agama kita masih cetek, juga kita takut kita akan pincang dalam melangkah alam penuh barakah ini.

Selepas merasakan diri sudah bersedia dari aspek fizikal dan agama, maka temuilah wali bagi anak gadis itu. Hakikatnya, gadis yang kita suka itu 'milik' keluarganya. 

Saya sengaja tak mahu menyentuh berkenaan dengan cara orang fasik bercinta. (Couple, dating etc.) Jika saya sentuh juga, artikel ini akan jadi makin panjang.

Yang saya mahu tekankan, ialah kerisauan kita tentang calon pasangan kita. 

"Betulkah dia seorang yang benar-benar baik?"

Lalu, untuk mendapatkan jawapannya, kita pun terjun ke dalam satu lumpur pergaulan yang berlebihan dengan si dia. Habis amal soleh kita terpalit dengan lumpur. Ghairah mahu saling mengenali, kita jadi gopoh dan gelojoh. Jika ditegur, yang sebenarnya tak boleh nak berhubung tanpa alasan dan tanpa urusan... kita menangkis dengan perisai alasan, "Kalau tak sembang-sembang, macam mana nak tahu dia baik ke tak!"

Jawabnya, jikalau kita saling mengenali selama 50 tahun pun, kita takkan mampu untuk mengenali peribadinya. Yang kita kenal sepanjang tempoh itu ialah lakonan demi lakonannya sahaja.

Manusia, bila jatuh cinta, mudah sekali untuk menjadi hipokrit. Jika selama ini dia cukup benci kepada kopi, cinta yang merasuknya telah menyebabkan dia juga menyukai kopi, kerana sel di otak telah memprogramkan; 'Dia suka kopi'. 

Jadi, nak tahu, kita boleh lihat pada rakan-rakannya. Tanya pendapat rakannya tentang dia. Tanya juga pandangan tetangganya tentang dia. Mereka punya jawapan yang tepat untuk kekaburan kita, kerana mereka ialah orang yang berada di sampingnya.

Sebagai penutup, ingin saya titipkan beberapa nasihat, khusus dan utama untuk diri saya;

1- Saya perhati, ramai manusia yang nak jadi baik kerana mahukan jodoh yang baik-baik. Rugilah sekiranya kita mahu menjadi Hatib dan Ummu Qais di zaman ini.

2- Kita terlalu banyak buang masa bercakap tentang cinta. Adakah para sahabat Rasulullah seperti kita? Adakah dengan melazimi perbicangan tentang jodoh, tentang ikhwah, tentang akhwat, islam dalam diri kita, makin gerhana?

3- Saya tetap merasakan bahwa baitul muslim, kedudukannya hanya selepas individu muslim. Ramai manusia yang tak baik mana, tapi bila cakap bab isteri solehah, meleleh air liur. Jadilah manusia yang baik terlebih dahulu, kerana Allah tak akan biarkan kita menzalimi dan dizalimi, jika kita sudah baik.

4- Masjid-masjid banyak yang masih kosong tak dihadiri. IPT, banyak program agama yang tak berjalan. Program dakwah mandul, kerana tiada jiwa-jiwa yang cukup kental untuk bersaksi. Mandul, kerana sumber kewangan kita juga mandul. Jangan gopoh hendak menikah, hingga tiada infak daripada kita untuk kelansungan dan kelestarian program jihad.

5- Jika kawal pandangan pun tak mampu, adakah kita akan mampu menjadi suami? 

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. (Al-Furqan; 74)
   


Previous
Next Post »
5 Komentar
avatar

maaf. siapa hatib dan ummu qais?

Balas
avatar

"Masjid-masjid banyak yang masih kosong tak dihadiri. IPT, banyak program agama yang tak berjalan. Program dakwah mandul, kerana tiada jiwa-jiwa yang cukup kental untuk bersaksi. Mandul, kerana sumber kewangan kita juga mandul. Jangan gopoh hendak menikah, hingga tiada infak daripada kita untuk kelansungan dan kelestarian program jihad"...
PERLU FAHAMI AYAT INI BETUL2..

Balas
avatar

Anon> Kalau tak salah Hatib dan Ummu Qais ada kena mengena dengan hadith niat.

Balas
avatar

hatib digelar ummu qois kerana niat hijrahnya semata2 kerana ingin mengahwini wanita itu bukn krn Allah dan Rasul.
wallahualam~

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443