Antara kemanusiaan dan kewajipan. Apa pendirian kita?

 
Dalam satu sesi pertemuan dengan adik-adik minggu lepas, salah seorang bertanya kepada saya, "Bang, ada orang cakap kita sokong Palestin sebab kemanusiaan. Boleh ke macam tu?"

Saya senyum.

"Kita menyokong perjuangan rakyat Palestin bukan lagi kerana isu kemanusiaan tetapi kerana ia kewajipan kita", jawab saya.

Saya melihat adik itu mengangguk. Saya harap dia faham.
[kredit]
Palestin yang tak pernah jauh dari hati

Saya antara salah seorang daripada jutaan manusia yang 'like' page Activists around the world for Palestine. Hampir setiap jam, satu gambar baharu akan dimuat naik ke laman Activist around the world for Palestine, menunjukkan bantahan demi bantahan atas kekejaman Israel yang dilakukan di seluruh dunia.

Dari Timur, hingga ke Barat.

Dari Utara, hingga ke Selatan.

Negara umat islam dan negara umat bukan islam, sama-sama hebat dan bersungguh dalam meluahkan meluat, kebencian, dan penolakan mereka atas kekejaman Zionis yang mempunyai rekod buruk sebagai pembunuh kanak-kanak dan kaum wanita yang tak berupaya.

Bahkan jika kita ikut perkembangan sosial, di beberapa tempat seperti di Sweden, syarikat-syarikat yang berkiblatkan Yahudi, diboikot habis-habisan hingga terpaksa ditutup. Muflis. Dan demonstrasi yang mereka (orang Eropah) dilakukan bukan bermusim dan berkala seperti di Malaysia ini.

Di sana, mereka faham apa itu istiqomah.

Alang-alang mahu boikot dan menghalang pembunuhan besar-besaran ini daripada berterusan, mereka boikot hingga syarikat Yahudi gulung tikar. Bersungguh-sungguh, dan bukannya melepaskan batuk di tangga!

Hingga saya hairan sendiri, siapa sebenarnya saudara kepada rakyat Palestin? Siapa sebenarnya yang seakidah dengan penduduk Gaza?

Kita atau mereka?

Dalam al-Quran, banyak tempat yang Allah ceritakan tentang persaudaraan. Yang saya ingat, ada satu tempat dalam surah at-taubah. Ada juga dalam surah Ali-Imran, dan ada juga dalam surah al-Hujurat, dan surah-surah yang lain.

Saya ada lebih kurang 2000 teman di Facebook, dan sudah beberapa kali saya menemukan kata-kata yang berbunyi mirip begini, "Kenapa sibuk-sibuk sangat dengan orang Palestin. Orang Malaysia sendiri pun ramai yang susah".

Manusia jika ada iman, dia akan haramkan lidahnya berkata begitu.

Di Palestin, tak sama dengan di tanah air kita. Di sini, kita hanya memerangi syahwat. Kita berperang dengan nafsu rakus kita, dan kita juga memerangi nafsu rakus pemimpin-pemimpin dan menteri-menteri kita, yang sewenang-wenangnya memakan harta negara secara zalim

Tapi di sana, di Palestin, mereka berperang dengan harta dan jiwa mereka. Mereka pertaruhkan wang ringgit mereka dan juga nyawa mereka. Sekelumitpun mereka tidak takutkan kematian. Yang mereka takutkan ialah jika datang ke dalam diri mereka, rasa bacul, takut, dan gerus terhadap Zionis laknatullah.

Mereka di sana berdepan dengan krisis nyawa. Anak-anak kecil menjadi sasaran pembunuhan. Tahu mengapa?

Kerana mereka sedang membuat ethnic cleansing. Mereka mahu menghapuskan dan memupuskan bangsa Palestin daripada bumi. Mereka hanya mahu membiarkan orang mengenali bangsa Palestin ini dalam lembaran-lembaran buku dan risalah. Zionis mahu melakar satu perenggan dalam sejarah dengan berdakwatkan darah rakyat Palestin.

Kita? Apa peranan kita?

Sudah tentu kita perlu membenci. Kerana Yahudi laknat itu, walaupun peluru-peluru mereka tak menembusi dinding-dinding rumah kita, tapi ia telah lama menembusi dinding-dinding kesabaran kita.

Bagaimana mungkin kita boleh bersabar melihat anak-anak kita dibunuh, dibakar, ditembak, dikelar, dibom, dan dihancurkan oleh anjing-anjing Yahudi?

Sungguh. Setiap darah mereka yang tumpah, Allah akan tanya kepada kita, "Apa yang kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita?"

Kita kena faham. Kita beragama islam. Dalam agama ini, Allah mempersaudarakan kita atas talian iman. Kita menyembah Tuhan yang sama, walau bahasa kita berbeza. Walau kulit kita berbeza. Walau tinggi kita berbeza. Walau budaya kita berbeza.

Allah mempersaudarakan kita melepasi batas geografi dan batas zaman. Seorang lelaki yang bersaksi Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, walaupun dia tinggal di dalam tanah di kutub utara sekalipun, tetap dia saudara kita.

Sesama saudara, ada tugasnya dan tanggungjawabnya.

Kita bertanggungjawab membela mereka. Mereka diperangi, kita wajib membantu mereka. Mereka kesusahan, kita wajib menolong mereka. Mereka kesakitan, kita wajib merawat mereka. Mereka kesempitan, kita wajib melapangkan mereka.

Dengan apa?
Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan balasan Syurga, mereka berjuang pada jalan Allah maka di antara mereka ada yang membunuh dan terbunuh. Balasan Syurga yang demikian ialah sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam Taurat dan Injil serta Al-Quran. Dan siapakah lagi yang lebih tepat janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan ketahuilah bahawa jual-beli yang seperti itu ialah kemenangan yang besar. (At-Taubah ayat 111)
Kita lemah dan tak mampu menyandang senjata. Tapi kita ada wang. Kita ada naluri. Kita ada iman. Tapi kenapa tidak memberikan sumbangan, jika punya wang?

Mengapa tidak menzahirkan simpati, jika ada nilai kemanusiaan?

Mengapa tidak menjauhi sifat musuh kita, jika ada iman?

Sungguh.

Yahudi tak gentar dengan sumbangan kita kepada rakyat Palestin. Kerana mereka ada sponsor yang jauh lebih besar, iaitu syarikat-syarikat Yahudi yang didokong umat islam sendiri dan juga Amerika Syarikat yang banyak menyumbang.

Yahudi tak gentar dengan simpati kita. Mereka sudah kalis dengan caci maki kita, dan rakyat Palestin sendiri pun sudah kenyang dengan deklarasi itulah, pertemuan inilah, perjanjian itulah, undang-undang inilah dan sebagainya. Sudah muak! Kerana jika nilai simpati hanya pada bibir, maka sesiapa sahaja pun boleh bercakap.

Yang ditakuti oleh Yahudi hanyalah apabila umat islam kembali mahu berpegang teguh dengan agama Allah. Apabila umat islam mula ada kesedaran, mula menjalankan syariat Allah dalam seluruh sisi kehidupan, maka Yahudi akan mula ketar lutut dan ketakutan.

Hari ini, Malaysia masih dianggap sebagai 'under control' kerana telah sampai kepada mereka analisa-analisa yang telus tentang kehidupan beragama rakyatnya. Manakan tidak. Melawan godaan skrin sendiri pun kita kalah, MUSTAHIL kita akan mampu melawan mereka!

Drama di televisyen sahaja sudah cukup membuatkan solat kita lewat.

Filem terbaru di panggung sahaja sudah cukup membuatkan kita beratur panjang dan bersungguh-sungguh.

Game terbaru di smart phone sahaja sudah cukup membuatkan kita tidak mengendahkan panggilan ibubapa, apatah lagi panggilan Allah untuk bersolat.

Hinanya kita.

Hinanya kita.

Dan hari ini, saya terfikir sesuatu. Banyak manakah yang telah saya sumbangkan kepada perjuangan mujahidin Palestin?
[kredit]
Teringat saya kepada satu kisah yang disandarkan kepada seorang ulama salaf bernama Abdullah Bin Mubarak. Satu ketika dia pergi menunaikan haji dan tertidur lalu bermimpi. Dalam mimpinya, dia terdengar perbualan, "Jemaah haji tahun ini semuanya tertolak. Tiada seorang pun yang mendapat haji yang mabrur".

Lalu satu suara membalas, "Ada. Ada seorang sahaja yang beroleh haji yang mabrur"

Dan suara itu menjelaskan dan menceritakan tentang orang yang dimaksudkan. Tempat tinggalnya, namanya, dan semuanya dijelaskan dengan terperinci.

Abdullah Bin Mubarak terjaga dan terus dia pergi mencari orang itu. Apabila ditemui orang itu, dia lantas bertanya, "Aku bermimpi bahawa kamu mendapat haji yang mabrur. Apa amalan kamu wahai lelaki?".

Lelaki itu terdiam seribu bahasa. Dengan sebak, dia lalu bercerita, "Aku seorang yang miskin dan mempunyai cita-cita yang sangat tinggi untuk menunaikan haji. Jadi aku pun mengumpul wang hasil pekerjaanku. Sedikit demi sedikit ku kumpul hingga sampai jumlah yang boleh membuatkan aku sampai menunaikan haji. Tapi suatu hari, aku mendengar suara tangisan anak-anak tetanggaku. Aku cuba siasat, lalu ku dapati rupanya anak-anak kecil itu menangis kelaparan kerana hampir-hampir sahaja mati kebuluran. Si ibu itu sendiri buntu dan tak tahu lagi apa apa yang perlu dilakukan untuk menyuap mulut anak-anaknya. Aku menangis. Lalu, aku sedekahkan seluruh wang simpananku untuk haji kepada ibu dan anak-anak itu"

Cerita ini sudah lama diberitakan daripada lisan, kepada saya. Jadi saya tak berapa ingat sanadnya. Yang saya ingat cumalah pengajarannya.

Dan saya terfikir sesuatu. Apa ertinya saya berduit, jika sumbangan saya terhadap perjuangan membebaskan al-Aqsa, masih jauh kurangnya berbanding segala duit yang saya habiskan untuk saya bersenang-senang dengan teknologi, dengan makanan yang enak-enak, dengan pakaian yang cantik-cantik, dan seumpamanya.

Ah.

Betapa jauhnya saya dengan peribadi seorang syuhada'.

#menangis.
 
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Alhamdulillah. mendapat bnyak perkongsian dan sedikit sebanyak mengetuk hati pembaca. Allah, kita memang hamba yang sangat lemah. Punyai banyak kesalahan. Berdoa semoga Allah rapatkan diri kita denganNya dengan orang yang seaqidah dengan kita. Amin.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443