Satu Malaysia wasatiyyah

Saya sebenarnya terkilan, kerana saya harapkan khutbah hari ini akan jadi satu khutbah yang istimewa. Luar biasa. Kerana kira-kira saya, umat islam akan berbicara tentang isu yang runcing, yang tak pernah ada noktahnya hingga kini.

Palestin.

Tapi sebaliknya, khutbah hari ini mempromosikan tema maal hijrah 1434H, iaitu "Wasatiyah Tonggak Kesatuan Ummat". Mulanya, 'jaw drop' juga saya. Sambil hati saya berbisik "Ek?". Tapi apabila sepatah demi sepatah khatib mula membentangkan buah bicaranya, saya mula terpesona.

Alhamdulillah. Satu peringatan dan pencerahan yang sangat baik daripada khatib bertugas, tentang makna wasatiyyah.

Mujurlah dia tidak baca teks khutbah seratus peratus, sebaliknya membacanya sebaris dan menghuraikan komponen dalam ayat dibacanya. Jadi, sangat membantu pemahaman. Alhamdulillah.

Begini. Saya faham bahwa wasatiyyah ialah kesederhanaan. Ini bertitik tolak daripada beberapa nas, yang terpatri dalam al-Quran dan juga hadis. Ia adalah apabila Allah mengiktiraf bahwa ummat Nabi Muhammad, ialah ummat pertengahan. (Ummatan wasato). Juga, apabila Allah menyatakan bahwa Dia membenci golongan yang berlebih-lebihan, dan melampau batasan.

Begitu juga dengan hadis-hadis nubuwwah. Apabila Rasulullah S.A.W mengiktiraf bahawa sebaik-baik urusan ialah apabila ia berdiri di jalan kesederhanaan. Di antara ghuluw (melampau), dan longgar, ummat islam perlu berdiri di garisan tengah.

Mari kita memandang kepada realiti.

Jika begini takrifan wasatiyyah, maka adakah Malaysia negara yang mengamalkan ciri-ciri dan nilai-nilai kesederhanaan?

Saya jawab tidak. Atau jika boleh saya sopankan lagi pandangan saya, saya akan kata 'belum lagi'. Ini jawapan yang serupa yang saya boleh lontarkan kepada prasangka, "Adakah Malaysia sebuah negara islam?"

Serupa macam tadi, saya dengan rakan-rakan di pihak 'atas', berbeza kefahaman. Di saat mereka berbangga kononnya Malaysia negara islam, saya berpegang teguh dengan kenyataan bahawa Malaysia hanya negara umat islam.

Negara islam ialah simbol keagungan islam. Khilafah. Menyatakan bahawa Malaysia ialah negara islam, ternyata satu penghinaan kepada Rasulullah S.A.W dan para sahabat Baginda kerana apa yang Rasulullah S.A.W dan para khulafa' dan para ahli iman sebelum kita perjuangkan, tidak sama dengan apa yang kita perjuangkan.

Matlamat sahaja pun sudah lain. Inikan pula perjuangan.

Baiklah. Tinggalkan yang itu dan ke mari... kita kembali fokus kepada makna sederhana.

Sederhana ertinya adil. Adil pula ertinya 'meletakkan sesuatu pada tempatnya'. Keadilan ialah lawan bagi kezaliman kerana takrifan bagi zalim ialah apabila kita meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Zalim ada beberapa jenis, sepertimana yang telah saya tuliskan dalam e-book saya. (Jadi saya malas nak ulang tulis. Pemalas!) (Download)

Adil tak semestinya sama rata. Kalau sama rata, punah ranah juga. Contoh ialah seorang bapa yang ada dua orang anak. Lelaki dan perempuan. Jika dia membeli baju, apakah dia akan membeli dua baju yang sama? Tidak mungkin. Kerana anaknya walaupun sama-sama zuriat keturunannya, tapi hakikatnya kedua orang anaknya itu berbeza. Pakaian orang lelaki dan pakaian orang perempuan kan tak sama.

Maka, wasatiyyah menuntut kita untuk bersikap adil. Meletakkan bongkah-bongkah perbezaan, terutamanya antara orang islam dengan yang bukan islam. Kamu! Yang mengaku islam. Jika benar mengamalkan dan mahu menerapkan unsur wasatiyyah, mengapa bersikap zalim dengan diri sendiri, dengan cara menggunakan, mengagungkan, mempertuhankan, dan memperjuangkan nilai-nilai Barat yang bercanggah dengan islam?

Sepatutnya, kamu kata kamu mahu wasatiyyah, kamu mahu sederhana, kamu mahu adil, maka kamu perlu ikut perjuangan islam!

Islam ialah agama yang diturunkan oleh Allah. Tulen, daripada Nabi Muhammad S.A.W. Sesiapapun kita, setinggi manapun jawatan kita, kita tidak boleh memanipulasi dan menggubal bahkan mengubah mana-mana elemen dalam islam secara suka-suka.

Tidak boleh!

Saya tidak bercakap tentang hudud pun lagi. Itu benda besar. Puncak menjulang tingginya.

Tapi saya memperkatakan tentang benda yang remeh, yang kecil. Iaitu sistem kehidupan kita. Hari ini, apakah yang paling banyak mendorong, menguasai, dan merasuk fikiran kita?

Keduniaan. Harta. Pangkat. Populariti. Dan seumpamanya.

Sejak kecil, kita diajar di sekolah, "Ini alam semulajadi".

Si anak kecil yang diajar pun lalu membesar dengan kefahaman, "Oh. Alam ini semula jadi", bukan lagi memahami, "Oh. Alam ini dan segala-galanya ialah dijadikan oleh Allah".

Di peringkat paling rendah (sekolah rendah) sendiri, kita telah sekularkan pemikiran anak-anak kita dengan menerapkan modul pendidikan cara barat. Sebab itu, ada subjek pendidikan islam yang mana pada pandangan saya, tak payah pun ada subjek ini kerana pendidikan islam itu sendiri ada di dalam matematik, di dalam sains, di dalam bahasa melayu, dan di dalam bahasa inggeris.

Cuma mungkin perlu diadakan beberapa kursus berkala untuk mengajarkan solat, wuduk, tayammum, dan seumpamanya.

Itu baru pendidikan bawahan.

"Tak boleh. Kita kan berbagai bangsa berbagai negara. 1 Malaysia kan"

Eh. Apa pula tak boleh? Kerajaan Islam Madinah itu, pun berbagai bangsa berbagai agama. Siap ada orang Yahudi lagi! Tapi mengapa aman, adil, tenteram, dan sejahtera sahaja?

Tak mengapa jika anak murid kita agamanya kristian, dia ingat, "Jesus yang ciptakan alam". Jika dia beragama Buddha, biarkan sahaja jika nak faham, "Sidarta Gautama Budha yang ciptakan alam". Apapun agamanya, kita biarkan saja.

Kerana, kita tidak memandulkan keinginan mereka untuk mengenali Tuhan! Hari ini, cikgu-cikgu mengeluh perihal anak murid yang rosak. Padahal, mereka sendiri yang telah memandulkan anak-anak kecil itu daripada timbul minat dan curiosity untuk mengenali siapa Tuhan mereka. Lupakah cerita Nabi Ibrahim mencari Tuhan? Disangkanya matahari tuhan, tapi matahari hilang saatnya malam. Disangkanya bulan Tuhan, tapi bulan hilang diganti siang.

Kita tak tahu, anak murid kita yang kristian itu pun boleh mengalami apa yang Nabi Ibrahim alami. "Kalau betul Jesus itu anak Tuhan, kenapa dia mati? Kan sepatutnya seorang anak menyerupai bapanya. Bapanya Tuhan tak mati, jadi anaknya patut jadi Tuhan yang tak matilah?"

Itu sekadar contoh.

Makin kita meningkat pandai, makin jauh kita tersasar. Kita belajar untuk mengejar sijil, bukan lagi untuk keberkatan ilmu. Redha Allah, huh... lagilah jauh. Tanyalah kepada diri masing-masing, mengapa serius benar kita belajar?

"Aku nak dapatkan 10A dalam SPM nanti"

Untuk?

"Nak masuk Uni yang bagus-bagus supaya nanti sudah graduasi, boleh dapat kerja yang bagus-bagus".

Sekali lagi otak kita diajar untuk memahat keyakinan yang kononnya rezeki itu datang bersama lamanya belajar di Universiti dan banyaknya 'A' pada sekeping kertas. Tidak lagi difahami bahawa Allah yang memberi.

Tak adil bukan?

Bekerja pun begitu. Orang kerja di jabatan-jabatan, di kementerian-kementerian bahkan lagi kasihan. Ikut sahaja arahan pihak atasan, hingga terkadang, terpaksa melanggar hukum syariat kerana secupak nasi. Yang kasihannya, orang yang digelar Sahibul Samahah sendiri kadangkala tersepit. Mahu bercakap, bimbang dituang periuk nasinya tapi jika tidak bercakap, bimbang masuk neraka.

Wallahua'lam.

Saya, dengan rendah diri, sangat mahu jika sekiranya kerajaan dapat mengotakan apa yang mereka katakan sebagai wasatiyyah. Kerana hari ini, saya melihat yang berlawanan dengan apa yang mereka katakan. Hari ini, syariat dipegang dengan sangat longgar.

Sedangkan, wasatiyyah ialah kita tidak melampau tapi tidak pula longgar. Melampau ini umpama khawarij yang terlajak dalam menghukum. Bagi mereka, orang yang melakukan dosa besar telah dikira kafir. Itu yang mereka terlajak. Makanya, umat islam yang wastiyyah bukan umat islam yang terlajak dalam segala segi. Tak terburu-buru nak kata "Kau masuk neraka", dan seumpama.

Umat yang wasatiyyah juga sudah tentu bukan yang longgar pegangan agamanya. Yang pergi ke masjid hanya pada hari-hari kebesaran. Yang apabila wanita tidak menutup aurat, dia berkata, "Lantaklah dia. Itu urusan dia dengan Tuhan. Bukannya urusan aku".

Bukan juga yang apabila diadakan majlis keramaian, mereka menjemput artis K-Pop yang menghairahkan, atau yang menari bollywood di majlis terbuka.

Bukan juga yang memberi kebenaran kepada konsert yang melalaikan, dan memberi anugerah kepada orang-orang yang melalaikan anak-anak muda.

Bukan juga yang tidak ada pendirian di saat Rohingya disalai dan dibakar, saat Palestin disembelih dan dilapah. Bukan juga yang menggelar terrorist dan pemberontak, pengkianat dan penderhaka kepada mujahidin di Syria, yang hangat merah darah mereka mengalir melawan kezaliman syiah nan celaka.

Bukan juga, yang tak segan silu mempromosikan "Sila layari laman sesawang ini untuk menonton video seks ketua pembangkang (kononnyalah)"

Hingga akhirnya terdengar rintihan sang mujahid setia, "Duhai... kami, para ibubapa, guru dan ustaz-ustazah, saban hari memikirkan soal kehancuran pekerti anak-anak kami. Kami berusaha setiap hari mahu memusnahkan jahiliyyah yang meratah iman pemuda kami. Tapi TV3, dengan mandat dan izin, mempromosikan pula video seks dan lucah".

Saya, lelaki yang mahu menghirup kedewasaan.
Saya, mahukan Malaysia yang lebih baik.
Lebih wasatiyyah.
Lebih taqwa.

Kerana apabila kamu kata kamu Malaysia, maka kamu adalah orang yang apabila Allah berikan kamu kuasa, kamu MEMERINTAHKAN (bukan hanya menyarankan) rakyat, orang bawahan, ahli, dan semua yang islam untuk bersolat, kamu bayar zakat (termasuklah juga dengan gunakan harta dengan cara yang betul) dan dalam masa yang sama, kamu tutup serapat-rapatnya pintu maksiat dan kamu buka seluas-luasnya pintu kebaikan.

Itulah kamu, lelaki dan wanita, Datuk dan Tan Sri di dalam surah Al Haj, ayat 41.

Saya menulis bukan untuk menghasut agar saling membenci. Bukan juga untuk saling menunding jari. Saya hanya mahu menyeru, agar siapapun kita, marilah kita mengimplimentasi makna wasatiyyah. Kami yang memang dari dahulu hidup sederhana, insyaAllah mampu untuk besederhana. Tapi kamu, yang berada di atas? Mahukah turun sedikit untuk ke bawah dan besederhana bersama-sama kami?

       

Previous
Next Post »
5 Komentar
avatar

like =)

setiap permulaan itu penting untuk diteliti t'lebih dahulu.

melentur buluh biar dri rebungnya. harap peribahasa ni dpt diterjemah dlm membentuk umat yg wasatiyyah.

Balas
avatar

masyaallah,,,post ni kena bagi perdana menteri kita baca,,,tak boleh duduk terpengap di sini saja.huh,,,jelas

Balas
avatar

Tulis dalam blog berani lah.. Cube kat luar... Ada bran.. Kalau ramai2 brani lah.. kalau sorang2 macam tikus. Toksah lah nak komen panjang2 pasal Kerajaan. Memang kerajaan buta tuli macam ni harus dihancurkan..

Kita hidupkan semula REFORMASI, rakyat boleh buat apa sahaja yang kita mahu!!!!

Hancurkan Kerajaan BE END, dengan kuasa rakyat!

Kita dirikan sahaja dengan darah dan airmata para pejuang Bersih, HKR, Anti Lynas dan LGBT!!!!

Hidup Rakyat!!!!!

Balas
avatar

salam. I had a quick review on ur article. review. means there could be something I missed through my reading.

but in my opinion, what was the true agenda of the slogan wasatiyyah whatever... is not to establish new type of thinking. it is called comprehensive thinking about Islam.

the aim is not to become a real tsyadid Islamic one, and not the real 'happy' or duniawi one. it is in the middle.

sedangkan Allah suruh kita masuk ke dlm Islam secara sepenuhnya, it is not half or wusto (sederhana).

wasatiyyah tonggak ksatuan ummah? ummah hny boleh bsatu dgn ikatan akidah Islam yg sbnr. tell me, mcm mana skrg ni org Islam di msia boleh bersatu dan berkasih syg bagai saudara sendiri dgn org Islam di mesir, sedangkan mereka ditanam dgn batas2 nasionalism yg melampau slama 89 thn. aku msia kau mesir. aku x boleh tolong kau. tp berbeza bila kita dsatukn dgn ikatan akidah Islam. thats how the Caliphate stood for 1400 years over the continence. ketamadunan mana lg yg bjaya menyatukan org arab dgn non arab, atas nama akidah Islam sbnr?

tsyadid x wujud masa zaman Rasulullah dulu.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443