Melayu di tahun 2013


Saya bukanlah orang yang paling layak untuk bercakap tentang ini kerana pada diri saya juga ada bermacam-macam kesalahan dan kekurangan. Tetapi jika kita hanya mahu mendengar kesempurnaan atau mendengar daripada orang yang sempurna, maka sampai bila-bila pun telinga dan hati kita takkan kita gunakan untuk menghadam nasihat. Untuk sebuah perubahan yang baik dan benar.

Allah S.W.T jadikan manusia berbagai-bagai bangsa. Ini disebutkan oleh Allah di dalam surah al-Hujurat. Allah boleh sahaja menjadikan bangsa manusia ini tunggal. Tak ada variasi. Tetapi Allah jadikan kita berbeza dan berlainan supaya kita saling berkenalan. Mudah-mudahan kita boleh mencedok nilai positif yang ada pada sesebuah bangsa dan peradaban tersebut.

Kita, orang melayu di tahun 2013, sebenarnya kita sudah mengalami satu revolusi zaman yang pada saya, lebih banyak yang keburukannya berbanding kebaikannya.

Masyarakat melayu islam di Malaysia, jika kita masih memegang kata-kata Hang Tuah, "Takkan melayu hilang di dunia", maka kita akan dapati bahawa melayu di zamannya sudah hilang dan pupus. Bangsa kita bukan lagi bangsa yang sama seperti dahulu. Lahiriahnya, kita sudah membangun.

Tetapi malangnya, kita cuma sekadar itu.

Hairan ya.

Kita tinggal di Malaysia. Malaysia ialah satu gugusan yang dibina asalnya, atas tanah orang melayu. Nama negara ini pun dahulu, Tanah Melayu. Bukan saja-saja sejarah memanggilnya Tanah Melayu. Ini memang tanah kita. Bumi dimana darah perwira bangsa kita tumpah, dan darah yang sama para petualang bangsa kita dibinasa oleh masa.

Tetapi, berapa kerat lagikah tanah yang dimiliki oleh orang melayu?

Berapa peratus lagikah aset yang dimiliki oleh orang kita?

Kita ketinggalan dari semua sudut. Ekonomi, kemasyarakatan, dan juga akademik. Kita berada jauh di belakang bangsa cina dan bangsa india padahal mereka, suatu ketika dahulu cumalah pelombong yang miskin dan penoreh getah yang dhaif.

Evolusi jiwa yang mereka lancarkan, hari ini telah berhasil. Kita sebagai penduduk asal, 'terjajah' di tanah sendiri. Persoalannya, mengapa berlaku?

Malas.

Pada saya, inilah penyakit yang paling teruk menggigit sendi-sendi manusiawi orang kita. Orang kita malas. Malas nak berusaha. Mahu hidup senang. Mahu kerja mudah. Tetapi malas mahu bersusah-susah. Malas untuk memerah keringat. Malas mahu berfikir.

Penyakit ini kita deritai sejak dahulu. Dari zaman nenek-moyang kita dan kini, zaman anak-anak kita. Berbanding dengan belajar, kita lebih suka untuk menghabiskan masa dengan gadjet terbaharu, keluar 'dating', berlibur, bersukan, dan membuang masa.
Former famous Pakistani pop-music singer.
Melayu ialah bangsa berhibur.

Buktinya ialah lambakan penyanyi dan pelakon melayu yang hari ini, umpama ulat sampah. Terlalu banyak, walaupun tiada kualiti. Kita tak ada cita-cita. Kita tak ada tujuan. Kita tak ada impian.

Anak orang lain, sejak kecil lagi bercita-cita untuk jadi golongan profesional. Kita? Nak jadi penyanyi. Nak jadi 'cover' hadapan majalah hiburan.

Kalau yang nak jadi golongan profesional pula, mereka mudah berasa puas hati. Merasa cukup jika dapat jadi doktor, tanpa ada niat untuk berusaha menjadi doktor pakar. Jauh sekali mahu menjadi pengarah dan menjawat jawatan yang lebih tinggi.

Yang lebih teruk pula, merasa cukup jika dapat jadi pengawal keselamatan. Sejujurnya, saya merasakan orang islam tak layak untuk menjadi pengawal keselamatan, penjaga tol, pekerja kilang, dan seumpamanya. Bukan saya menghina, tetapi Allah S.W.T memuliakan kita dengan islam. Kita sepatutnya bekerja untuk islam, tetapi bila kita sekadar orang-orang di atas, sedikit sebanyak ia mengganggu tugas kita sebagai abid (untuk beribadah).

Berapa ramai pengawal keselamatan lelaki yang tak boleh pergi bersolat jumaat?

Berapa ramai pemandu bas lelaki yang tak bersolat?

Berapa ramai pengutip tol yang tak diizinkan solat jumaat?

Berapa ramai pekerja kilang arak atau kilang rokok yang beragama islam?

Kita berasa selesa menggunakan alasan, "tak ada kerja lain yang sesuai dengan kelayakan saya", tetapi persoalan yang lebih besar adalah, "kenapa kita tak berusaha lebih gigih untuk mendapat kejayaan yang lebih besar supaya saya ada pilihan pekerjaan yang lebih elok dan halal?"

Jika kita amati pula iklan-iklan yang ditampal pada keratan akhbar, banyak syarikat yang meletakkan syarat pengambilan pekerja, "mampu berbahasa mandarin dengan baik".

Maksudnya itu ialah syarikat milik bangsa cina.

Bahkan ada beberapa syarikat yang lebih 'kafir harbi', meletakkan syarat, "wanita dilarang bertudung", kerana kemodenan dan integriti dinilai dengan skirt paras paha dan kemeja sendat, buat pelaris niaga.

Di mana syarikat melayu yang berdaya saing?

Ada memang ada. Tetapi kita boleh mengira dengan jari.

Bukankah Allah janjikan bumi ini untuk umat islam?

Tetapi mengapa umat islam mundur?

Bukan sahaja kita mundur dari sudut agama. Dari sudut agama, memang kita dah dua ribu tahun kebelakang. Kita beragama islam, tetapi berperangan jahiliyyah. Kita menyembah Allah, tetapi juga mengangkat 'tuhan-tuhan' lain selain Allah.

Masjid kita lenggang daripada aktiviti. Jika ada yang mahu datang pun, cumalah segilintir orang tua sahaja. Orang muda nan sihat lebih aktif di taman-taman rekreasi, berpegang tangan dan bergelak tawa dengan kekasih haramnya.

Ulama-ulama kita yang diberikan kuasa pula lebih fokus tentang hukum tarian poco-poco, hukum main gitar, dan hukum berqasidah. Bahkan ada yang lebih tekun mahu mengampu pemerintah dengan fatwa-fatwa jahiliyyah seperti 'tiada jihad di Palestin, dan demonstrasi ialah amalan orang kafir'.

Padahal majlis-majlis seks di sekitar kota Kuala Lumpur yang disertai anak-anak menteri islam kita, usahkan disentuh.

Pusat-pusat perjudian Genting Highland yang menjadi medan hiburan ahli politik melayu kita, usahkan dipandang.

Ah, malangnya.

Benarlah kata seorang ulama,

"Orang kafir apabila mereka makin jauh daripada agama mereka, mereka menjadi semakin berjaya dan mulia. Ini kerana agama mereka ialah agama yang jauh daripada kebenaran. Penuh dengan khurafat, kepercayaan, adat-adat dan amalan-amalan yang tak masuk akal dan mengarut. Sedangkan umat islam, apabila mereka makin jauh daripada agama, mereka akan semakin gagal dan semakin hina. Ini kerana agama islam ialah agama kebenaran yang sempurna dan lengkap".

Melayu bila jauh daripada islam, maka sampai kiamat pun kita akan tetap menjadi pendatang di tanah sendiri.

ISMA, UMNO, PERKASA, JATI, dan juga PAS...beringatlah bahawa melayu tanpa islam, tak akan ke mana-mana.
      
Previous
Next Post »
1 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443