Nasib Seorang Tukang Sorak.

  
Saya terbaca satu randam thought daripada saudara Korn Razak, berkenaan dengan tukang sorak.

Tiap kali orang masuk islam, kita seronok bukan main. Tiap kali ada orang dapat hidayah, kita bukan main lagi gembira. Siap post, share dan komen.

Baguslah. Kita wajib gembira. Tapi adakah sekadar itu sahaja?

Jadi tukang sorak sahajakah?

Macam perlawanan bola, kita cuma menjadi penonton. Bila musuh menyerang gawang kita, kita berdoa dalam debar, "Ya Allah janganlah kau berikan mereka menang" dan apabila kita menyerbu ke gawang lawan, kita mula teruja dan bila gol sudah dijaringkan, serentak kita menjerit, bersorak, berpelukan.

Tapi bila pasukan kita menang, yang mendapat imbuhan cuma 11 orang yang berjuang di atas padang, pemain-pemain simpanan, dan juga staf-staf pasukan. Yang kita, bertempik dan bersorak sampai nak tercabut anak tekak, kita dapat apa?

Kita tak dapat apa-apa.

Begitulah dengan kerja islam.

Ada orang yang buat kerja islam full-time. Ada yang buat kerja islam part-time. Ada yang buat kerja islam sometime. Dan ada juga yang tak buat bahkan tak peduli langsung tentang islam, tentang tuntutan-tuntutan sebagai umat islam dan tentang tanggungjawab-tanggungjawab sebagai seorang orang islam.

Oleh kerana itu, yang buat kerja islam, adalah habuannya daripada Allah. Yang berbelanja harta-Nya untuk pembangunan islam, adalah gantiannya daripada Allah.

Kita akui bahawa bukan semua orang mampu untuk berdakwah kepada orang kafir untuk masuk islam. Ada orang yang Allah pilih mereka untuk jadi pendakwah full-time. Saya kenal seorang, namanya Ustaz Mohd Fadli Yusuf. Setakat malam ini, seramai 172 orang telah berjaya beliau islamkan.

Saya pernah bertemunya dua kali dan saya kenal peribadinya. Lembut dan peramah, tetapi jiwanya tegas dan semangat juangnya tinggi. Dia tak pernah mendabik dada. Tak pernah juga dia berkata, "Saya sahaja yang buat kerja islam sedangkan kalian duduk goyang kaki sahaja".

Tak ada.

Tetapi beliau bahkan menyeru agar kerja islam ini dilakukan secara kolektif. Ada orang yang mampu untuk berjumpa dari hati ke hati. Ada orang yang tak boleh, tapi boleh menyumbang wang ringgit. Ada pula yang tak ada wang, tapi ada kudrat fizikal. (Ustaz Fadli pernah share gambar seorang perempuan yang agak berusia tetapi masih kuat mengangkat kayu yang panjang dan besar untuk pembinaan masjid di pendalaman Sabah). Ada pula yang tenaganya tak kuat mana, hartanya pun tak banyak mana untuk menyumbang, tapi dia ada kepakaran dalam seni-bina (seperti Abang Abu Dzareen yang membuat design dan menyelia bagi pembinaan masjid muallaf itu).

Dan banyak lagi.

Kesimpulannya, kerja dakwah ini bukan 'one man show'. Semua orang perlu berperanan untuk mengembangkan islam. Setidak-tidaknya, kita mencontohkan ajaran islam yang sebenar dengan teladan daripada diri kita.

Kita tunjukkan peribadi seorang muslim. Kita buat apa-apa yang islam suruh kita buat. Kita juga jauhi dan tinggal apa-apa yang dilarang dalam islam.

Itu pun sudah menjadi satu dakwah walaupun tanpa patah-patah perkataan.

Kita jangan jadi tin kosong. Berbunyi kuat, tetapi kosong. Bersorak kuat tapi akhlak buruk. Berteriak semangat tetapi beramal longlai! 

    
Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

Assalam,

Bener gitu bicara kamu. Iman dan ilmu jadi amalan harian.

Balas
avatar

salam..alangkah baiknya jika kita semua saling berlapang dada tanpa menyalahkan orang lain dan 'usaha' yang mereka buat dengan tujuan yang sama untuk kembangkan dan sebarkan agama Allah...bukannya saling bermegah dan mendabik dada dan merendahkan org lain dan meng'kondem' usaha org lain...syabas tuan..entri yang bermanfaat..saya amik utk masuk dalam blog saya la pula...dan share kat FB...semoga bermanfaat...jazakallah

Balas
avatar

NAK TANYA..MACAMANA NAK letak ikon FB dekat title entri tu?

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443