All iz well.

"Allah tak pernah jemu memberikan pahala kepada hamba, cuma takut-takut, hambaNya saja yang akan jemu untuk melakukan kebaikan"

Kerana manusia itu sifatnya berkeluh-kesah dan terburu-buru. Lagi-lagi orang muda. Berfikir tak panjang, merancang tak rapi.

Semua mahu kejayaan segera. Mahu hasil segera.
Perlu diingat. Kejayaan itu seperti sebuah pingat. Cantik. Menonjol. Dan bersinar.

Tapi jangan dilupakan, yang sebenarnya pingat yang cantik nan megah itu datangnya daripada logam bernama emas, yang melalui satu proses yang terlalu panjang sebelum kecantikannya benar-benar dapat dinikmati oleh mata-mata yang melihat.

Digali, ditapis, dibersih, diasing, dibakar, ditempa, dan sebagainya. Budak-budak engineering pastinya lebih tahu.

Maka, begitulah dengan kejayaan dalam hidup. Jika mahukan kejayaan, maka kita perlu rela untuk melalui proses-proses yang payah.

Dilayan dengan kesukaran.

Diulit dengan kekurangan.

Agar kita sedar, kita manusia yang memerlukan. Hidup ini sebuah legasi perjuangan. Perlu ada sinergi. Perlu ada sahabat. Perlu ada perlawanan. Perlu ada senjata. Perlu ada perisai.

Kejayaan bukan datang dari katil yang empuk. Bukan dari makanan yang sedap. Bukan daripada kelazatan-kelazatan yang tidak tentu hala. Tiada tujuan, tiada bermatlamat.

Berusahalah. Kerana rezeki Allah itu luas. Berusaha selagi mampu. Selagi ada tulang empat kerat, maka selagi itulah tuntutan berusaha itu terpikul.

Kata seorang sahabat saya,

"Kita hidup ini sentiasa perlu ada hubungan dengan Allah dalam setiap masa. Tak boleh terputus sekejap pun, kerana dalam hidup ini, kalau orang nak buat jahat kepada kita, maka siapa yang boleh selamatkan kita kalau bukan Allah? Hidup ini penuh dengan kezaliman. Siapa berkuasa, dialah pemenang. Kerana itu perlu ada Allah dalam hati kita supaya kita tahu, sekalipun manusia lain tidak tahu derita kita, tapi Allah tetap tahu. Allah tetap ada"

Sigh...

Makin dewasa, makin kita kenali pekerti.

Hidup ini tidak mudah.

And things won't get any easier.
  
Previous
Next Post »
1 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443