January 27, 2010

'Bang,saya dapat kehidupan!'

Selesai solat sunat ba'diah magrib tadi,aku disapa oleh Abang Zahari.'Dah hampir 2 tahun ye Iqbal kat sini?' 'Lebih kurang la bang'.Padahal baru 1 tahun 6 bulan.'Apa yg Iqbal dapat kat sini?'
Pelik aku dengan soalan Abg Zahari.Apa hal tiba-tiba tanya mcm tu.Spontan aku jawab,'Saya dapat kehidupan'.Dia pula yg pelik!haha

Tak sangka cepat betul masa berlalu.Aku masuk METC 26/07/08.Sebelum tu,aku tak pernah lgsung dengar apa-apa tentang METC.Apa tu METC?Seingat aku dulu pengurus FELDA tempat aku dtg rumah aku lepas keputusan SPM keluar.Dia promote program latihan ni kat aku.Aku tak tahu cmne aku boleh berminat tiba-tiba.So,aku daftar utk ke temuduga.
(aku tiada dlm gambar)

Alhamdulillah.Interview okey(link).Dapat surat 'SILA KE MAS MEDICAL CENTER UTK MEDICAL CHECK UP',(dlm bahasa inggeris).Alhamdulillah,medical check up pun okey.Sebab tu harini aku ada kat sini~Dgn bantuan biasiswa drpd FELDA,aku diberikan penempatan di Ara Damansara.Love this place very much!Makanan dan transport utk ke pusat latihan juga disediakan.

Minggu-minggu awal aku mmg sgt menarik bagi aku.Iya lah.Hari-hari dpt tengok kapal terbang live.Dapat pulak bergambar,dapat pegang dan dapat masuk.Mmg exited.Awalnya juga aku bermula sbgai 'seorang yg biasa-biasa'.Iya!biasa je.Tak pernah terlintas nak jadi budak surau apatah lagi jadi ketua atau imam atau apa-apa yg aku jadi sekarang.

Oit.aku ingat!sepanjang minggu orentasi,kami diwajibkan utk solat berjemaah di surau Ara.Tapi aku dgn selambanya solat kat rumah.Roomates aku balik je terus aku tanya,'Nape korang lambat?Ada warden check tak tadi kat surau?'.haha

Hari berganti hari,aku pun semakin rapat dgn budak batch aku.Ada anak peneroka,cucu dan juga anak kaktingan dan pengurus.Semua dah jadi kawan aku.Dalam banyak-banyak kwn aku,boleh pulak aku rapat dgn sorang budak ni.Adui..(bukan keluhan).Nama dia Shamil.Budak Perlis dan anak pengurus.

Mula-mula kawan je,kemudian jadi makin rapat.Kebetulan kami sekelas pula.Aku pun jadi makin selalu bersama dgn dia.Hari tu khamis,dia ajak aku puasa.Aku pun okey jek.'Eh,jom berbuka kat surau.Ada org puasa jugak harini'.Jadi secara rasmi,aku mula kenal dgn Ammar dan Suhaimi waktu berbuka puasa sunat di surau tu!Diorang tu senior aku yg 'dagang'!

Kalo kat METC aku selalu tengok 2 makhluk ni pelik drpd semua org.Diorang 2 aja berkopiah.Rupanya dia pun menyewa di Ara.Ukhwah terbina.Aku pun jadi semakin terikat dgn surau.Ikatan itu jadi semakin erat bila satu hari aku diajak utk 'keluar'.'Keluar g mana ni Shamil?' 'Entah.Kita keluar belajar-belajar'.'Jom!'(link)

Aku sampai di Flora Damansara dengan mereka.Oh!inilah dia rupanya Tabligh(link).Lari sebentar drpd riuh duniawi dan serangan syahawat utk mencari khusyuk hati dan mendidik rohani.Seronok juga 'dipenjara' di masjid.Cuma beberapa jam.At least aku tak buang masa sia-sia.Seronok,sbb aku jadi makin terikat dgn rumah Allah(link).Seingat aku,di situ jugalah aku kenal Abg Man.(link)

Aku pun tak berapa ingat,tapi detik itulah aku menangis.Menangis sbb banyak sebab.Menangis sedih,kecewa,menyesal atas dosa-dosa silam.Dan menangis syukur,gembira dan terharu kerana Allah sudi beri aku peluang utk sedar.Uh!mimpi da tamat!

Perubahan mendadak berlaku.Tak perlu aku cakap.Takut nanti timbul riak pulak.Tapi yg paling best ialah bila tengok reaksi mak dan ayah aku bila aku balik ke kampung.Mungkin dlm otak diorang,'anak aku kena sampuk ke? atau anak aku buang tabiat?'Oh!Diorang gembira dan terharu dgn perubahan anak bongsu dia ni.

Rupa-rupanya aku ni boleh rupanya cakap baik-baik dan dengar kata ibubapa.Aku ingatkan aku mmg jenis anak derhaka.Allah nak selamatkan aku.Terima kasih Allah kerana memakbulkan doa ibubapaku.Mereka mmg tak penah miss doakan aku berubah.Aminn...

Kawan-kawan aku lagi la pelik dgn aku.Dulu aku buat jahat sama-sama diorang,tapi sekarang aku mcm polis pulak.Menghalang dan menasihat diorang.Bengang diorang."Eleh ko nasihat kitorang ni,ko mcm tak biasa lak!!".Haha..sorry bro!aku da berubah!aku dah 'tak biasa'.

Tapi yg paling best,aku mulai sedar aku ni jahil.Dulu aku selalu pikir belajar agama ni sampingan aje.Astagfirullah..Sekarang baru aku sedar,belajar Fizik itu la sampingan!Kesian aku sebab aku dah bazirkan usia aku tanpa aku cari ilmu agama.Tapi sejak hari tu,aku katagih utk duduk majlis ilmu samada majlis taklim(dengar hadis),majlis agama di surau dan masjid malah majlis TV dan radio.haha

Akhir sekali,kesimpulan drpd cerita aku ni ialah,korang pun mampu berubah.Aku tak pernah terfikir nak jadi mcm aku yg sekarang,tapi ternyata Allah kurniakan aku kesedaran.Bodohla aku kalau aku tak terima.Korang pun sama!Allah bagi masa,umur dan peluang utk kita berubah dan bertaubat.Tapi dgn syarat,kita mulakan langkah pertama.Ketahuilah,jika kita dtg utk mendekati Allah sebanyak selangkah,Dia akan mendekati kita seribu langkah!Apa yg penting?kita yg kena usaha dahulu utk cari hidayah!

5 comments:

cun09 said...

salam iqbal...

YA ALLAH... setelah Engkau memberi hidayah kepada kami, hambaMU memohon tetapkanlah hati ini dijalanMU janganlah engkau pesongkan hati ini kejalan kemungkaran...

Abd Razak said...

Salam...

Petunjuk dari Allah itu sentiasa ada cuma perlu dicari dan diusahakan

Nazrul Fazli said...

TAHNIAH!!!!kerana kamu telah memilih jalan hidayah..kena ingat bahawa hidayah hanyalah untuk orang terpilih dan kamu adalah salah satu daripadanya...

nyna amani said...

i though ko mmg dr dulu mcm neyh..really nice..aq da mula baca blog ko n kawan 2 ko..:)

Fasya Abdy said...

flora dmnsara?..kt mane iqbal?...dulu aku dok c2...surau al-Ghazali (klw xsilap) ke kt mne yg awk pg neh?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails