Mintalah Kepada Yang Memiliki

Sesiapa yang bersungguh-sungguh mencari jalan hidayah dan taufik, Allah akan sediakan baginya jalan yang banyak untuk dia terokai, dalam rangka dia mencari redha Tuhannya. Yang penting, kesungguhan! Sungguh-sungguhlah berusaha, kerana janji-Nya, Dia akan menyediakan jalan hidayah untuk kita telusuri. (Boleh rujuk ayat terakhir surah al-Ankabut, surah ke 29)

Berikut ialah antara cambahan pendapat yang dapat saya perah daripada artikel lepas, Kenapa Saya Jadi Macam Ni?
Assalamu'alaikum

Bila kita nak solat, kita kena letakkan ihtisab (janji2 Allah)kat depan. InshaAllah akan rasa lebih bermotivasi nak solat. Solat ni nak kene latih. Mula2 paksa diri nak solat. Memang berat sbb bila dah selalu sgt tak solat, badan mmg jadi sangat malas. 2 rakaat subuh tu rasa mcm sejam nak abis. Bila baca pun nak laju2 je. Lama2 inshaAllah Allah akan bantu kalau nampak usaha paksa diri kita tu.

Kelebihan org yg jaga solat dia (kesimpulan hadis ni! =)):
1. Masa hidup dapat keberkatan rezeki.
2. Dalam kubur, diangkat seksa kubur.
3. Kat Padang Mahsyar dapat buku catatan amal dgn tangan kanan.
4. Kat titian sirat, akan dpt lintas sepantas kilat.
5. Paling best :Dapat masuk syurga tanpa hisab.

Cara nak dapatkan rasa rajin nak solat ni :
1. Selalu cakap pasal kelebihan solat pada diri sendiri dan org lain. Kalau belum nak solat pun, rajin2 je cakap. Moga Allah bantu nnt.
2. Selalu ingat janji2 Allah untuk org yg jaga solat. Usaha untuk solat sambil bayangkan janji2 Allah tu.
3. Doa banyak2 mintak Allah masukkan kerajinan nak solat tu dalam hati kita. Mintak mak ayah tlg doakan sekali (doa mak ayah ni takde hijab daripada Allah. Hebat tu =)).
4. Kalau dah selesai solat, SYUKUR banyak2 cakap ALHAMDULILLAH YA ALLAH, BAGI AKU YG LEMAH NI TAUFIQ NAK TUNAIKAN SOLAT. Sebab apa kene syukur? Sebab ramai lagi org kat luar sana tak tunaikan solat, tapi Allah pilih kita nak solat.
5. Bila2 ada masalah cepat2 tunaikan solat sunat 2 rakaat, mintak bantuan Allah. InshaAllah nanti yg fardhu tu jadi super rajin nak buat.

Cuba la ni. InshaAllah. Saya tak tujukan pada adik yg bertanya tu je. Tapi utk diri saya sendiri, adik tu dan pada semua org yang malu nak mengaku dia pun ada masalah yg sama. Sekurang2nya adik ni berusaha nak cari penyelesaian bagi masalah dia ni. Maka tak perlula kita nak cakap benda2 nasty pada dia. Life ni mcm roda. Anytime yg atas boleh turun ke bawah. Jadi, utk diri kita sendiri, kita mintak Allah jangan tarik taufiq yg dia dah bg kat kita utk tunaikan solat tu. Solat kita pun xderla sempurna mana. Solat pun Allah bagi markah out of 10. Kan ada hadis dia tu. Solat cincai2, Allah campak balik kat muka kita mcm kain buruk.

Sama2 doa hidayat utk umat. InshaAllah.... =)
Saya baca-baca semula luahan adik saya tadi, dan saya jumpa hujung perkataannya- "sy ingin berubah tp saya selalu kalah.."

Kalah dalam perubahan?

Saya tak panggil ia sebagai fenomena luar biasa.

Saya percaya, iman manusia lagaknya seperti pantai. Ada pasang, dan ada surutnya. Cuma yang pasti, tiada kering, kerana jika iman kering, maka itu bererti nurani kita sedang kekeringan daripada limpahan cairan iman.

Ada masanya, kita teringin sangat nak jadi baik. Tapi, tak mampu. Adikku, saya akui itu. Kita nak sangat solat dengan sempurna, tapi sendi tubuh kita mengeras, begitu juga dengan hati kita yang sama keras.

Rasa malas yang mencengkam seluruh urat saraf, membuatkan kita terduduk sendirian dan hanya membiarkan masa berlalu. Lama, iman yang bermukim di balik relung hati akan terhiris pedih, "Arghh... Allah. Kenapa aku macam ni?"

Saat itu, rasa kesal akan kembali menjentik. Dan roda masa berputar, hingga mimpi yang pilu kembali berulang.

Saya alaminya. Saya insan yang punya banyak cita-cita. Besar-besar. Tetapi jiwa saya tidak sebesar cinta, dan impian saya. Terkadang, apa yang terlintas dalam hati tidak sama dengan apa yang diterjemah dalam perbuatan.

"Aku tak sepatutnya buat benda tu", dan ia adalah kata-kata yang selalu sangat saya ulang, selepas benda tu saya buat.

Jadi, apa saya buat?

Kita cantas kepala, jangan pukul ekor.

Nak bunuh ular, jangan pukul ekor. Mungkin ia akan lemah seketika, tak melawan dan tak menyengat. Tapi selepas kekuatannya pulih, ia akan kembali membinasa. Jadi, nak membunuh ular berbisa perlu kepada kita menyerang kepala. Lenyek, hingga ia terbinasa!

Sekarang adikku...
Lihat kembali kepada 'punca' yang membuatkan adik malas nak solat. Setiap kemalasan ada puncanya.

Mungkin kerana adikku, anda kurang yakin dengan dosa atau akibat meninggalkan solat?
Atau kerana kurang rasa diperhati?

Jika begitu, adik tulis pada kertas kosong, "Allah memerhatikan aku!". Tulis besar-besar dan jelas-jelas. Dan letakkan di satu tempat yang adik akan sentiasa memandangnya, contohnya pada cermin.

Saya tak jamin keberkesanannya. Tapi boleh cuba, sesuai dengan kehendak-Nya iaitu kita berusaha.

Selain itu, kita juga boleh menghancurkan kemalasan bersolat dengan cara kita 'alert' dengan waktu solat. Sebelum datang malas tu, kita terus solat. Yang selalu terjadi, bila kita suka sangat 'drag' solat... maka kita akan kata, "kejap lagi", dan kemudian, "kejap lagi", dan seterusnya... "kejap lagilah..." dan begitulah yang berlaku hingga dah dekat nak habis waktu solat, kita pun kata, "Hmm.. dah habis waktu... lain kalilah."

Malas ni bukan perasaan yang perlu kita layan, kerana kekuatan malas akan makin bertambah dengan bertambahnya peluang dan ruang yang kita hulurkan kepadanya. Sebaliknya satu-satunya cara nak menghapuskan kemalasan ialah dengan menutup ruang yang mula-mula sekali itu!

Tahu agama dengan faham agama, dua benda yang tak sama.

Mudah, saya yakin semua orang tahu yang pahala solat berjemaah ialah 27 kali ganda sedangkan pahala solat sendirian cuma 1 pahala dan berkemungkinan besar menjadi kosong (kerana terlalu banyak cacat cela dalam perbuatan solat). Tapi persoalannya, ramai sekali yang tidak bersolat berjemaah. Adakah mereka tak tahu ganjaran yang besar Allah sediakan? Mereka tahu. Tapi, kenapa tak buat?

Kerana mereka tak faham.

Tahu boleh kita capai dengan belajar. Belajarlah dengan sejuta tuk guru pun, daripada blog apapun, tapi yang kita dapat hanyalah pengetahuan sahaja.

Saya juga boleh memberi pengetahuan (dengan izin-Nya) tapi saya tak mampu memberi kefahaman.

Kerana kefahaman dalam beragama ada hubungan rapat dengan Allah- iaitu hidayah, taufik, petunjuk, serta rahmatNya.

Maka, mahu atau tidak, kita perlu kembali kepada-Nya.

Adikku, kamu bertanya kepada saya "Kenapa saya jadi macam ni?", maka inilah jawapan saya.

Dan adikku, jika kamu bertanya kepada Tuhanmu, "Kenapa saya jadi macam ni?", maka akan ada jawapan-Nya.

Anda sedang meminta kepada yang tak memiliki, jadi saya tak mampu memberi apa yang anda miliki.

Tapi jika anda meminta kepada yang memiliki semuanya, jelas... hanya Dia yang mampu memberi. Dan ketahuilah, apa yang kita perlukan ialah taufik dan hidayah.
  
Mungkin, kita sama-sama perlukan sedikit peransang: Cerita 1 dan Cerita 2
   
Previous
Next Post »
4 Komentar