August 15, 2012

Bangsa-Bangsa Merdeka.


Bangsa merdeka, ialah satu bangsa yang boleh diragui kewujudannya. Keraguan yang hulunya ialah bagaimana kita mendefinasikan perkataan ‘merdeka’ dan hilirnya pula ialah kesungguhan untuk kita memaknakan apa yang kita faham tadi.

Merdeka, menurut kamus dewan edisi empat membawa makna bebas, berdiri sendiri, dan tidak bergantung kepada yang lain. Itu merdeka sebagaimana yang kebanyakan kita faham. Definasi yang satu inilah menghuni kerongkong anak watan kita disetiap 31 Ogos, tahun demi tahun. Merdeka yang warnanya ialah kebebasan itulah yang ditebarkan, mewarnai kanvas sejarah.

Syukur, seorang demi seorang musuh tumpas. Syukur, batalion demi batalion musuh, undur. Terpatri jelas dan terpahat kukuh, 31 Ogos 1957, Malaysia merdeka. Tapi itu Malaysia. Itu tanah melayu. Itu negeri kita. Bagaimana pula dengan diri kita? Merdekakah?
Ini yang disibuk-sibukkan oleh lelaki dengan pedang pendek, bermata tumpul itu. Saatnya bertemu Rustam, jeneral yang duduknya sombong, berdirinya megah. Parsi yang sedang mengacukan senjata tajam kepada seorang lelaki kecil, tak pula membuatkan yang kecil fizikalnya itu ketakutan. Kerna, jiwanya merdeka. Apa kata-kata Rabi’e Bin Amir, lelaki kecil berpedang pendek itu?

“Kami datang untuk membawa kalian keluar daripada penyembahan sesama manusia kepada penyembahan hanya kepada Allah yang Esa. Membawa keluar kalian daripada kesempitan dunia, kepada keluasan dunia dan akhirat. Juga, membawa keluar manusia daripada kezaliman agama-agama, kepada keadilan islam”.

Inilah merdeka, yang saya imani. Bukan dengan berundurnya British, saya merdeka. Bukan dengan berundurnya Jepun, saya merdeka. Bukan dengan berundurnya, Portugis, saya merdeka. Tapi, merdeka ialah bilamana berundurnya Tuhan-tuhan dunia, dan takhta agung hati itu diserahkan kepada yang selayaknya- Allah!

Martin Luther King, namanya terlalu banyak dalam utas-utas sejarah. Benang-benang yang dikait daripada usahanya, hari ini telah berjaya meruntuhkan sistem apatide. Yang hitam, berjaya menunding jari telunjuk kepada dunia dan berseru, “Kami ini tidaklah lebih hina daripada kamu yang berkulit putih”. Akhirnya, dunia sudah menerima perbezaan warna. Hitam dan putih, sama-sama ialah cinta.

Tapi, baik bangsa hitam mahupun bangsa putih, kesemua tak mampu membawa kelompok masing-masing terkeluar daripada keterikatan kepada najis-najis dunia. Ya, saya maksudkan ialah najis. Sudah tentu bila disebut najis, yang busuk itu ialah najis. Bukannya bumbung tandasnya. Bukannya dinding tandasnya. Cuma, jika najis itu terpalit pada bumbung, dinding, atau pintu, barulah ia membusuk. Dalam konteks ini, dunia yang terpalit najis.

Ketamadunan, yang bernajis. Inilah tamadun yang diwariskan oleh Habil semasa membunuh Qabil. Tamadun pertama yang menjadi titik pemula pembunuhan jiwa yang tak bersalah. Malangnya, ia tak terhenti disitu. Tamadun najis ini juga diwarnakan oleh Firaun semasa gagasan pemerintahannya bertitah, “Aku akan bunuh setiap anak lelaki”. Maka, tahun ini semua bayi lelaki dibunuh. Tahu hadapan, dibiar hidup. Berselang. Hingga al-Quran memahatkan kepada kita sejarah Musa yang dilayarkan atas arus sungai Nil sebelum singgah ke istana Firaun dan akhirnya, dibesarkan di dalam kerajaan Firaun.

Tamadun jijik ini berlarutan, hingga zaman arab jahiliyyah dimana para anak perempuan akan dibunuh. Ditanam hidup-hidup. Dogma yang merasuk masyarakat arab ini, padan dengan namanya; Jahiliyyah. Jahiiliyyah, bukanlah kerana mereka bodoh. Mereka ada tukang besi yang hebat menempa besi. Mereka ada tukang syair yang hebat mengait bait puisi. Mereka ada tukang pidato yang hebat memahat hujah. Mereka juga ada ahli politik yang hebat menguasai suasana. Cuma, jahiliyyah mereka ialah jahiliyyah jiwa. Peradaban sosial yang harus bergerak mengikut suasana akal, dibiarkan direndam dalam kepercayaan-kepercayaan yang tak masuk akal. Bodoh. Gila. Mengarut!

Maka, datanglah Muhammad S.A.W  yang memecahkan dogma yang lama merasuki setiap jiwa manusia di zamannya. Perjudian, ditentang. Perhambaan, dicantas. Pelacuran, dibenteras. Penagihan arak, dihentikan. Permusahan, dilenyapkan. Apa lagi? Semua keburukan yang lama tertanam dalam kamus hidup arab jahiliyyah, semuanya dicampakkan ke dalam lombong sejarah. Lombong sama dimana firaun dan tenteranya yang cuba mengejar Musa tapi dilemaskan, dihumban. Lombong yang sama dimana manusia-manusia homoseksual di zaman Nabi Luth, dihumban. Lombong yang sama dimana orang-orang degil di zaman Nabi Salleh, dicampak. Dan, inilah juga lombong yang menempatkan Musa Samiri, yang akalnya digunakan untuk menyesatkan pengikut Musa A.S.

Hari ini, kita merdeka. Benar. Jabatan kerajaan kita ditadbir oleh rakyat Malaysia. Oleh bangsa melayu. Ya, kita berbangga. Tapi, bagaimana dengan tamadun kita. Merdekakah kita daripada tamadun Habil? Pembunuhan pertama sudah bersambung hingga ke hari ini. Angka kematian angkaranya, sudah jauh melepasi neraca masa. Hingga tiada angka yang mampu memberi anggaran kepada bilangan yang terkorban kerana tamadun celaka ini.

Hari ini juga, kembali kedengaran suara-suara pejuang neraka, yang memperjuangkan kebesamaan hak lelaki dan wanita. Kata mereka, jika lelaki boleh memimpin, wanita juga mahu memimpin. Benar. Benar, antara lelaki dan wanita, ada kesamaan yang perlu diletakkan di aras yang sama. Tapi, tamadun kaum Luth ini dah merasuk hingga ke lapisan nurani yang paling dalam, hingga seakan-akan mereka mahu meminta kepada Tuhan, “Jika wanita boleh mengandung, kami juga mahu lelaki untuk mengandung!”. Persamaan yang tak dibatasi oleh neraca agama. Kesannya, ia menghakis kemampuan akal untuk berfikir secara seimbang. Kemuncak daripada segalanya, tamadun ini mengajar mereka untuk memperjuangkan nafsu mereka yang condong kepada kaum yang sama jantina. Ah, gay dan lesbian kembali mahu dihalalkan!

Kemudian, tamadun Firaun juga merasuki kita. Bayi dibunuh kerana sebuah persangkaan, “Aku akan dijatuhkan!”. Yang kuat menindas yang lemah. Yang namanya Hamman, menjadi bapa kepada sekalian pencacai di seluruh kerajaan dunia. Inilah figur yang menjadi idola kepada para pendamping dan penasihat pemerintah: menjilat dan mengampu tanpa lelah. Tamadun dalam corak kepimpinan sesat ini banyak meresap dalam pemerintahan negara-negara dunia. Baik yang besar, mahupun yang kecil. Pincang. Sistemnya tidak merdeka.

Kemudian, tamadun jahiliyyah Quraisy sebelum dihapuskan oleh Rasulullah kini, kembali dinyalakan oleh kita. Pelacuran yang satu saat dahulu, diharamkan, kini sudah dikomersialkan dengan nama ‘GRO’, rumah urut, kelab malam, kelab sosial, dan pelbagai. Perjudian yang telah dirobohkan, kini kembali didirikan atas modal restu daripada ketua agama. Daripada kasino yang sebesar-besarnya hinggalah kedai tikam nombor, semuanya banjir dengan orang melayu yang bangsanya bangsa ‘merdeka’. Juga, tamadun ini yang satu masa dahulu menumpahkan banyak darah bayi dan kanak-kanak wanita kerana ibubapanya dihantui oleh sial, akhirnya sekali lagi menjadi darah daging dalam negara ini. Tamadun yang satu ketika dahulu, dihumban dalam lombong binasa, kembali dikutip oleh generasi-generasi sebelum kita. Disolek serba sedikit. Dibasuh serba sedikit. Tapi sayang, yang hitam tetaplah hitam. Jika dahulu, hanya anak perempuan, tapi hari ini sudah tiada kelas lelaki dan perempuan. Semua dibuang umpama bangkai. Ah, terlalu banyak untuk disebut satu-per satu.
Saya tak mahu tinggalkan satu kesimpulan apapun. Cuma saya mahu tinggalkan satu pertanyaa: Apakah ini, tandanya merdeka? Adakah ini, bangsa merdeka? Jika inilah bangsa merdeka, maka apa bezanya kita dengan si pembunuh, Habil. Jika ini warna merdeka, apa bezanya kita dengan kaum Lut yang mengangkat kebebasan seksual. Jika inilah suasana merdeka, maka tentu Firaun, Haman dan Qarun bertepuk tangan dan berbangga dengan kita. Jika inilah merdeka, maka berhentilah membaca surah al-Masad kerana kamu sedang mencela idolamu, Abu Lahab dan Ummu Jamil!

Berfikirlah untuk anak-anak kita. Apakah dunia yang sebegini yang mahu kita wariskan untuk anak-anak kita? Fikir-fikirkanlah.  
       
  

August 6, 2012

Tragedi di bazar Ramadhan.

     
Alhamdulillah. Hingga artikel ini ditulis, belum lagi kaki ini melangkah ke bazar ramadhan. Syukurlah, kerana setakat hari ini, belum ada keperluan lagi untuk saya ke tempat-tempat begitu. Mungkin juga dibantu oleh faktor ekonomi yang sedikit terbatas dan tambahan pula, saya masih bujang. Jadi, saya lebih selesa berbuka dengan ahli kariah di surau kami sahaja.

Toyyib. Apapun isunya, apapun alasannya, saya mahu melambungkan rasa syukur kepada Allah kerana sehari pun Dia tak pernah lupa untuk mencampakkan rezeki kepada hamba-Nya. Cuma hamba-Nya sahaja yang akan lupa bahkan selalu terlupa untuk membalasnya dengan syukur.

Bazar Ramadhan ialah satu perkataan yang sangat sinonim dengan bulan mulia ini. Macam adik beradik. Kembar. Kalau tak ada bazar Ramadhan, semacam tak ada bulan Ramadhan pula! Betul kan? Jika tidak benar apa yang saya katakan, mengapa di beberapa tempat, deretan kedai dan gerai panjang dan besar-besar? Jika bukan kerana panjang dan besar-besar juga nafsu kita?

Jangan salah faham. Bukannya ia fenomena yang mungkar. Tidak. Ia benda baik. Benda makruf. Tapi sebagai seorang muslim, saya melihat ada beberapa kesilapan besar dan kecil, yang dilakukan oleh peniaga dan pembeli, di dalam dan juga di luar gerai-gerai ini.

Satu yang sering dilupakan ialah berkenaan dengan isu aurat. Ini jelas lebih kepada kaum hawa. Mereka kadang-kadang tak perasan, apa yang mereka sarung dan tampal pada urat tubuh mereka, salah di sisi agama. Permasalahan aurat ialah satu permasalahan yang kritikal. Ia adalah salah satu punca mengapa saya menjauhi bazar ramadhan, iaitu kerana saya tak mahu memberi makan pandangan yang haram kepada mata kepala saya.

Segenap kelompok masyarakat, dari yang kecil hinggalah yang besar, dan juga yang tua bangka, semuanya seakan tak peduli dengan pakain mereka. Yang tidak bertudung itu sudah satu hal, tapi hal yang jauh lebih besar ialah ada yang sudah bertudung, tapi pakaiannya ketat-ketat hingga menekan-nekan kulit mereka. Inilah dia jarum, yang membocorkan kantung pahala hingga akan ada lelaki yang masuk ke kawasan bazar dengan pahala yang gemuk dan banyak, tetapi dia melangkah keluar dengan pahala yang kurus kerana dihisap zatnya oleh para wanita yang berpakain ketat dan mendedahkan.

Usahlah begitu. Belumkah datang kepada kalian, wahai kaum hawa, berita tentang neraka? Di mana Rasulullah melihat di dalamnya, majoriti penghuninya adalah daripada kalangan wanita. Mengapa begitu? Itu adalah kerana salah satu puncanya ialah aurat yang tidak dijaga. Perhiasan yang Allah ciptakan indah, semulajadinya, yang selayaknya dipertontonkan kepada figur yang digelar suami, sewenang-wenangnya menjadi bahan tatapan awam. Di mana maruahmu, wahai gadis yang berpakain ketat dan mendedahkan?

Buat masa ini, lupakan seketika isu bertudung. Biarlah dahulu. Usah terburu-buru menyarung tudung, jika pakain yang disarung masing lagi pakaian bersaiz kanak-kanak!

Itu masalah terbesar. Adapun, masalah yang kecil tapi tidak kurang seriusnya adalah berkenaan dengan perbelanjaan kita. Ekonomi kita.

Dahulu, saya pernah membawa seorang rakan ke pasar malam. Dia mahu membeli air. Jadi kami tiba ke satu tempat khusus yang di sana ada dua gerai yang menjual minuman. Satu gerai dimiliki oleh seorang remaja lelaki yang berambut perang dan bersubang di telinga. Remaja lelaki sudah tentu. Manakala di sebelah gerai itu ialah gerai milik seorang ibu tua yang usianya sudah pun di gerbang emas.

Dan sahabat itu membeli dari gerai remaja lelaki tadi. Ditanyakan kepadanya, "Kenapa kau beli daripada budak tu?"

Dijawab dengan selamba, "Sama ajalah. Setakat air je kut".

Persoalannya, samakah?

Tidak sama. Jika kita masih ingat, Saad Bin Rabi' r.a ketika dipersaudarakan dengan Abdul Rahman Bin Auf r.a, beliau pernah menawarkan separuh harta yang dia miliki dan menawarkan juga salah seorang isterinya untuk dia ceraikan, kepada Abdul Rahman. Tapi Abdul Rahman menolak dengan lembut dan hanya meminta agar ditunjukkan jalan ke pasar Madinah. Saat itu, ketika itu, ekonomi Madinah dikuasai oleh orang Yahudi yang sebagaimana kita maklum, mereka benci dan memusuhi islam.

Jadi, Abdul Rahman Bin Auf mula-mulanya bekerja dengan orang Yahudi di sana dan hasilnya, dia memulakan perniagaannya sendiri. Beliau tidak mengambil masa yang lama untuk berjaya menyaingi kuasa ekonomi orang Yahudi. Bagaimana beliau lakukannya?

Sokongan umat islam. Ya. Itu rahsianya. Setiap orang islam, apabila sudah melihat ada perniagaan yang diusahakan oleh Abdul Rahman bin Auf, mereka terus menjadi pelanggan kepada Abdul Rahman. Mereka sokong dan mereka bantu, hingga perniangaan Abdul Rahman berkembang pesat. Akhirnya, dunia islam mendapat keuntungan yang besar hanya melalui seorang ahli bisnes- Abdul Rahman Bin Auf.

Begitulah kita hari ini. Dilemparkan pilihan kepada kita: jualan orang fasik, atau jualan orang baik-baik?

Kita yang berakal, takkan mahu mengkayakan orang fasik kut? Dan membiarkan orang baik-baik melarat. Inilah beza antara kita membeli daripada pekedai runcit dengan membeli di pasar raya. Entah mengapa, orang melayu suka benar membeli belah di pasaraya milik bangsa asing. Tak perlu saya sebut nama pasaraya-pasaraya itu.

Tapi dalam masa yang sama, laju sahaja mulut mereka mengomel berkenaan dengan ekonomi umat islam yang lemah, tersekat, dan tertindas. Ada juga yang terjun ke dalam sentimen perkauman dengan mengatakan bangsa melayu ialah bangsa di kelas ketiga, selepas cina dan india. Tapi cakap hanya setakat cakap. Akhirnya, yang mengkayakan india, mengkayakan cina, ialah orang melayu juga. Ptuiiihhh! Cakap.... sampai bergegar tiang bumi. Tapi...

Lebih malang, ada yang mengutuk serangan Zionis laknat, keatasa umat islam Palestin. Tapi, sedang mereka mengutuk itu, mulut mereka sedang mengunyah makanan-makanan yang diproses dan dikeluarkan oleh syarikat-syarikat itu. Ironis sungguh!

Semua orang mahu jadi hero dalam bercakap. Tapi tiada yang mahu jadi hero dalam realiti. Kadang-kadang kita sedih, kerana kita ni selalu menang dalam bercakap. Setakat itu saja. Menang dalam bercakap sahaja...

Kita jangan lupa, bahwa Rasulullah dan para ahli iman, terutamanya Bani Hasyim pernah diboikot bertahun-tahun lamanya hingga ada dalam kalangan mereka terpaksa memakan daun dan ranting pokok, kerana kukuhnya sekatan yang dijalankan oleh orang kafir daripada bangsa Quraisy. Tapi itu berlaku di zaman Rasulullah. Di zaman kita, sejarah ini berulang tetapi dalam versi yang lain. Iaitu umat islam menyokong perusahaan orang kafir, dan umat islam memboikot umat islam lainnya!

Itu bab ekonomi. Berbicara bab ekonomi juga membuatkan kita tak boleh lari daripada bercakap tentang sikap kita dalam berbelanja. Sudah tentu dalam skop yang lebih kecil, boros dan membazir. Masyarakat Malaysia yang beragama islam terutamanya, memang terkenal dengan boros dan membazir. Lebih bermasalah, di bulan Ramadhan!

Tak tahulah apa yang bermasalahnya tapi saya cenderung untuk menyatakan ia adalah masalah keimanan. Orang yang beriman, bagaimana-bagaimanapun, mereka tak akan boros dalam berbelanja. Saya tak pernah membaca satu kisah pun daripada sekian banyak kisah para sahabat Nabi, para tabien dan generasi orang soleh selepas mereka, tentang keborosan mereka dalam berbelanja. Tiada. Jika ada pun, hanyalah kisah para pemimpin mereka yang fasik, yang zalim, dan yang jahat.

Orang-orang soleh, yang ikut jalan Rasulullah, bukan orang yang boros! Mereka berbelanja sekadar keperluan. Mereka ialah orang yang paling faham isi kandungan surah al-Maun dan surah-surah yang lain, di mana seruan Allah agar mereka menjaga kebajikan anak yatim dan memberi makan kepada orang miskin. Mereka orang yang termasuk dalam gambaran Rasulullah, sebagai satu binaan yang jika seorang itu bermasalah, yang lain-lain akan membantunya.

Bahkan, lebih menakjubkan, apabila Umar al-Khattab menziarahi anaknya pada satu ketika, dia melihat di rumah anaknya, Abdullah, ada kepingan-kepingan daging. Lalu dia terus bertanya kepada anaknya, "Wahai anakku. Dari mana datangnya daging-daging ini?"

Abdullah Bin Umar, radiallahuanhuma menjawab, "Ayahku. Semalam, aku teringin nak makan daging. Jadi akupun membelinya".

"Apakah setiap kali kamu menginginkan sesuatu, kamu terus membelinya?", satu soalan bersifat muktamad di lontarkan. Ya Rabb... kita boleh lihat sediri, betapa mereka ini layak untuk mendapat nikmat-nikmat syurga. Benda yang halal, yang harus pun, mereka berhati-hati dengan sebegitu sekali!

Soalan Umar itu sebenarnya dapat kita terjemahkan sebagai, "Adakah setiap kali nafsumu menyuruhmu membeli sesuatu, kamu terus melayannya?"

Itu baru boros. Bagaimana pula dengan membazir?

Tercela. Saudara syaitan. Itulah dua sifat orang yang membazir. Allah sangat membenci hamba-Nya yang menyalah gunakan nikmat yang Dia sampaikan, dengan tompokan pembaziran. Allah marah!

Sebelum itu, saya mahu tanya satu hukum tentang puasa. Semasa kita sahur, sedang kita sedap-sedap mengunyah makanan, tiba-tiba telinga kita menangkap suara muazzin melaungkan azan subuh. Apakah kita perlu buang atau telan makanan yang sedang dikunyah yang ada mulut kita itu?
Baik. Benarlah, ada perbezaan pendapat antara ulama. Ada yang suruh muntahkan tapi ada yang suruh telan. Itu terpulang kepada kita. Mana satu pendapat yang kita lebih yakini. Tapi bagi ulama-ulama yang berpendapat harus kita telan apa yang sedang ada di mulut kita itu, mereka mengambil nas daripada al-Quran daripada surah al-Israk berkenaan dengan pembaziran! Kata mereka, membazir itu adalah lebih buruk kerana makanan itu jika diluah keluar nanti, akan menjadi sampah dan akan membazir.

Hingga begitu sekali generasi emas sebelum kita meneliti sesuatu perkara.

Kadang-kadang saya pelik. Budak usrah, yang dah jadi naqib pun kadang-kadang masih lagi sokong produk Yahudi. Masih lagi melangkah kaki ke tempat-tempat makan yang mahal-mahal. Masih lagi boros dan membazir. Pelik. Tidakkah mereka pernah membaca ayat-ayat daripada surah as-Saff berkenaan dengan tuntutan Allah untuk berjihad dengan harta benda mereka, dan batang tubuh mereka? Jika duit sendiri pun dibuang ke tempat yang sia-sia, untuk kenikmatan yang sesaat dua, maka mana mungkin orang yang kakinya selalu ke Tutty frutty, ke KFC, ke McD, ke Starbucks, ke kafe-kafe ekslusif, mampu nak berjihad dengan jiwa raga?

Saya selalu digelakkan kerana kononnya ketinggalan. Tak ada iphone. Tak ada ipad. Pakai hanset pun CSL yang harga RM 60. Pakai baju pun yang tak ada brand. Pakai baju raya pun jubah tahun lepas. Tapi cukuplah jika saya tahu bahwa saya ada investment untuk akhirat.

Tolong. Saya rayu kepada kita semua. Kawal perbelanjaan kita. Buatlah investment akhirat. Wakaf, sedekah jariah, zakat, semua itu amalan-amalan yang berbentuk kewangan. Jangan ghairah sangat berbelanja. Kita hidup di dunia ini, cumalah transit. Jadilah sebagaimana yang Allah kata dalam surah al-Qasas ayat 77:

"Carilah pahala akhirat dengan APA-APA SAHAJA yang Allah beri kepada kita di dunia".

Jangan kedekut sangat. Kerana nanti, harta-harta yang kita bazirkan, boroskan, dan kedekutkan itu, akan Allah cairkan dan kalungkan di leher kita hingga tersiksa di akhirat nanti. Tak percaya, cuba cari dalam surah At-Taubah.

Apapun, moga-moga kita boleh bertaqwa. Insya-Allah.
 

August 2, 2012

Terima kasih atas Ramadhan (bahagian 2)

    
Dua perkara, selepas istighfar dan zikir Lailahailallah, ialah memohon syurga dan memohon perlindungan daripada azab neraka.

Toyyib.

Alhamdulillah, kita masih diizinkan untuk menghirup udara Ramadhan, dan terus menambah baikkan amal-amal kita insya-Allah. Hari ini, saya rasa terpanggil untuk menyambung akan apa yang telah saya tulis dalam artikel sebelum ini. Kerana beberapa kekangan, saya akan cuba menulis dengan ringkas. Harap-harap, ia cukup padat dengan isi.

Syurga, menyebut sahaja perkataan itu, berbunga-bunga taman hati kita dengan keindahan. Kita sudah mula memikirkan segala macam nikmat-nikmat yang Allah sediakan. Kita sudah mula membayangkan segala macam hiasan dan keindahan yang Allah tancapkan di dalamnya. Terbayang-bayang juga jernih mengalir sungai-sungai yang airnya berupa madu yang enak, susu yang lembut dan arak yang telahpun dihalalkan. Kesemua mengalir padu, dan segar.

Terbayang juga oleh kita gemalai dan lembut, para bidadari-bidadari syurga. Mata mereka bercahaya. Senyum mereka berseri. Kulit mereka polos. Lutsinar. Sutera yang mereka sarung, menyerlah. Ah, jelitanya!

Terbayang juga oleh kita, hidangan-hidangan yang cukup sempurna rasanya. Gelas-gelas yang bercahaya. Pinggan mangkuk yang bersinar. Juga, layanan kelas pertama daripada para pelayan syurga.

Telinga kita seakan-akan terdengar nyanyian alam. Bunyi-bunyian yang menenangkan, daripada deru air yang memukul tebing sungai, bunyi burung yang rancang berzikir dalam irama pesona, bunyi peralatan muzik dari syurga, dan segalanya.

Termimpi-mimpi juga senyuman daripada malaikat yang menyambut kita dengan lembut dan sopan, bersama seulas ucapan, "Selamat datang wahai hamba yang dimuliakan. Masuklah ke dalam singgahsanamu".

Kala itu, tergamam kita dengan indahnya syurga yang selama ini, hanya suatu yang kita agak-agak, kita teka-teka sahaja. Oh! Rupanya, yang megah tersergam itu istanamu! Lantas, kita terlupa pada rumah kecil kita di bumi dahulu. Betapa kita tergamam, hingga tak sedar rupanya tahun sudah digantikan, hingga malaikat terpaksa menegur, "Usah terlalu tergamam. Di dalamnya lebih-lebih lagi indah".

Maka, dengan langkah yang tergesa-gesa, kita atur masuk ke rumah abadi kita. 

Subhanallah!

Tapi, ternyata apa yang saya sebut ini, bukan gambaran sebenar syurga. Kerana kata Rasulullah,

"Syurga itu suatu yang tak pernah dilihat oleh mata, tak pernah didengar oleh telinga, dan tak pernah dibayang oleh hati".

Saya tak boleh menggunakan perkataan 'cuba bayangkan' kerana jika kita menggunakan imaginasi kita yang terbatas ini untuk membayangkan warna-warni syurga, maka kita akan membuat satu asumasi yang tak tepat. Syurga ialah satu benang cahaya yang tak boleh diurai. Jadi, cuba kita bandingkan bumi yang kita diami sekarang. 

Ceruk manakah bumi ini, yang paling indah?

Jika kata kita, pulau-pulau itu cantik. Maka, syurga jutaan kali ganda lebih cantik!

Juga, adakah kita sudah berjaya melawati segenap tempat-tempat yang tersohor di dunia ini? Dari barat, kita ke timur, lalu ke utara dan kembali ke selatan. Pernah?

Saya yakin tidak. Kerana jawab kita, "Bumi ini sangat luas!"

Maka, ketahuilah, apabila Allah hadiahkan syurga kepada hamba-Nya, maka syurga itu, paling kecil dan paling cikai pun, besarnya ialah 10 kali ganda dunia yang kita agung-agungkan hari ini.

Kerana itu, Nabi Muhammad S.A.W selalu mengingatkan para sahabat tentang visi syurga. Hinggakan para sahabat seakan-akan mampu menghidu haruman dari syurga sejak di dunia. Seakan-akan para sahabat melihat-lihat para bidadari yang jelita melambai-lambai menunggu janji daripada suami-suami mereka. Seakan-akan para sahabat ternampak-nampak kilauan gemilang dari istana-istana mereka yang tersergam dan terjaga, menunggu pemiliknya.

Syurga itu indah. Kerana ia indah, maka ia terjaga. 

"Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir" (H.R Muslim)

Membaca hadis itu dalam kitab Sahih Muslim, mengingatkan saya kepada satu lagi hadis daripada Nabi Muhammad. Hadis yang cukup akrab dengan Ramadhan, di mana kata Rasulullah, ada dua kebahagiaan yang Allah berikan kepada orang yang berpuasa. Apakah dua kebahagiaan itu?

Pertama, ketenangan dan kebahagiaan ketika berbuka puasa dan kedua, kebahagiaan saat bertemu dengan Allah Jalla Wa A'la.

Suka saya menggunakan kesempatan yang ada ini untuk mengajak diri saya dan anda, untuk menjadikan puasa-puasa kita sebagai satu kenderaan untuk kita menuju ke pintu syurga. Seterusnya, kita dijemput dengan penuh hormat untuk masuk ke dalamnya. 

Kerana Allah ciptakan syurga untuk kita. Untuk siapa? Untuk kita! Asal-usul kita daripada tanah syurga. Dari sana, Allah turunkan moyang kita, Nabi Adam dan isterinya Hawa ke dunia untuk diuji amalan-amalan kita. Ujian, biasanya akan datang bersama lulus atau gagal.

Sistem ganjaran dan balasan, carrot and stick telah Allah maktubkan dalam undang-undangNya. Kerana itu, manusia yang berjaya menjadikan hidupnya mirip dengan kehidupan yang Allah mahu, dan Rasulullah contohkan, Allah akan berikan untuknya syurga. Tapi kepada yang gagal dan mahu menjalani kehidupan serba mengarut, maka keadilan Allah telah menyebabkan dia diberi balasan yang buruk. 

Berpuasalah, dengan maksud puasa yang sebenar. Dalam dunia ini, terlalu banyak perkara-perkara yang kita suka tetapi Allah murka. Dua warna yang saling bertentangan. Kita suka, dan Allah tak suka. Allah suka, tapi kita pula yang tak suka. Maka, disanalah kita diuji dengan ujian keimanan. 

Maka, beruntunglah manusia yang melepaskan keinginan hawa nafsunya demi untuk membuatkan Allah redha dengannya. Allah puas hati. Allah suka.

Tapi, celakalah orang-orang yang sanggup menurut hawa nafsunya, keinginannya, dan kemahuan sendiri, hingga terpaksa mencabar kedaulatan Allah sebagai Tuhan, membuat-Nya marah, dan membuat-Nya radang dengan kita.

Untuk itu, berpuasalah. Berpuasalah dengan sebenarnya. 

Jika hari ini, kita sanggup melupakan rumah besar kerana mahu menggunakan harta kita untuk kebangkitan islam, maka Allah akan balas dengan istana.

Hari ini, jika kita sanggup melupakan masa rehat kita kerana mahu bangun dan menyembah-Nya, maka Allah sudah tentu melihat dan akan membalas titik peluh kita.

Hari ini, jika kita sanggup meninggalkan perkara-perkara yang tak bermanfaat kerana mahu mendapat gelaran 'muslim yang imannya sempurna', maka si penutur itu, Nabi Muhammad S.A.W pasti akan tersenyum-senyum kepada kita kerana kita telah benar-benar mengikuti arahan dan  nasihat Baginda.

Berpuasa daripada nikmat-nikmat yang tercela, bukan hanya membuatkan Allah berkenan memberi kita sumber kebahagiaan di syurga, tetapi di dunia lagi. Sebagaimana yang terjadi kepada Abu Bakar al-misk, yang sanggup melumurkan najis di seluruh badannya semata-mata mahu kelihatan jijik dan terselamat daripada penzinaan. Kerananya, Allah harumkan batang tubuhnya dengan haruman dari sisi-Nya, sejak di dunia lagi.

Ingatlah kepada satu dailog ahli syurga, di saat Allah berbicara dengan mereka.

"Wahai hamba-hambaku, apakah engkau merasa puas dengan segala nikmat-nikmat di syurga ini?"

Dijawab oleh ahli syurga, "Maha Suci Engkau. Kami puas Ya Rabb"

Kembali ditanya oleh Allah, "Mahukah Aku berikan kamu satu nikmat yang lebih besar? Yang paling agung?"

Ketika itu kita bingung. Terkejut. "Maha Mulia Engkau. Masihkah ada nikmat yang lebih besar daripada apa-apa yang kami nikmati di syurga ini?"

Terkejut. Kerana di saat kita sudah seronok sangat, bahagia sangat, gembira sangat, nikmat sangat, rupa-rupanya masih ada nikmat yang lebih besar dan agung.

Nikmat apakah?

Saya tinggalkan untuk anda cari jawapannya.

-----

Saya mohon maaf kerana tak mampu menyudahkan dengan amalan keempat. Insya-Allah, saya akan tulis lagi sekali.
   

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails